PDA

View Full Version : Dynacord eminent II probleempje



Nolleke
1 januari 2012, 23:03
Hoi, allereerst een gelukkig nieuw jaar gewenst!

Ik heb net een dynacord eminent II versterker (deze: http://www.el-me-se.de/old/index.html). Ik heb hem aangesloten op mijn cabinet van 16 ohm, maar ben per ongeluk vergeten om de versterker, die nog op 8 ohm stond, ook op 16 ohm te zetten. Toen ik de amp vol open zette zakte het geluid ineens in tot bijna stilte en kwam weer langzaam maar bleef erg zacht.

Sindsdien is het geluid kamervolume als ik de versterker vol open zet. Er is blijkbaar iets stuk gegaan, maar wat? Nog iets: het geluid is distorded en niet meer clean.

Ik heb nog effe geen meetapparaat, dus kan de boel nog niet uitmeten, maar misschien weet een van jullie al gelijk door mijn beschrijving wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!

muziekschuur
1 januari 2012, 23:25
Uitzetten.
De kap openmaken en ruiken.... Ruikt het chemisch? Er dan niet meer op spelen. De kans dat hij zichzelf dan helemaal opblaast is groot.

Ik vermoed dat er een elco of misschien een buis kapot is. Want normaal gesproken kan deze versterker dit wel aan. Wat er gebeurd is, is waarschijnlijk een component dat kapot ging dat anders toch kapot was gegaan.

Maar goed. Het is nu niet de bedoeling dat je er verder mee speelt voordat er onderhoud is gepleegd.

Nolleke
1 januari 2012, 23:45
Uitzetten.
De kap openmaken en ruiken.... Ruikt het chemisch? Er dan niet meer op spelen. De kans dat hij zichzelf dan helemaal opblaast is groot.


Ah, dank voor de snelle reactie! Hij ruikt overigens niet chemisch. Maar gewoon een beetje naar oud stof, net als eerst...

Maar ik dacht ook wat je zegt, er is iets doorgebrand. Maar bij de meeste componenten die doorbranden doet hij het gelijk helemaal niet meer toch? Kan het de transistor (voorversterker) zijn? En dat ik nu dus alleen de buizen nog hoor (vandaar de distortion)?

cluseau
1 januari 2012, 23:47
Sindsdien is het geluid kamervolume als ik de versterker vol open zet. Er is blijkbaar iets stuk gegaan, maar wat? Nog iets: het geluid is distorded en niet meer clean.


Ik denk niet dat de oorzaak in de tijdelijke misaanpassing hoeft te zoeken, dat moet hij makkelijk kunnen hebben. Er zijn natuurlijk weer eens vele mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken maar kijk eens naar je speaker aansluiting. Extreem laag volume en vervorming doet me denken aan een kortgesloten uitgang. Ook kan er een eindbuis (elektrisch) uitgevallen zijn waardoor hij op één buis werkt, je volume zal dan redelijk maar veel te laag zijn met de nodige vervorming. Dan is er ook nog de uitval van sturing mogelijk. Wat vaak gebeurt is een anodeweerstandje van de fasedraaier. Nog een mogelijkheid is één van de schermrooster weerstanden. We raken er maar niet over uitgepraat he! Zoals altijd, meten is weten.

Nolleke
2 januari 2012, 00:03
Beste Cluseau,
Dank voor je verhelderende reactie!
Ik ga meten. Mocht het de buis zijn, kan ik dat dan ook met het blote oog ergens aan zien?

Hoe fix ik een kortgesloten uitgang?

muziekschuur
2 januari 2012, 00:35
Gewoon een kabel die de connector kromduwt waardoor plus en min elkaar raken...

Nolleke
2 januari 2012, 01:30
Wil je iets vergelijken, ik heb er toevallig nog eentje staan maar die kan ieder moment opgehaald worden.

Ik heb er trouwens nog een staan die heel goed in tact zou zijn, die begon na verloop van tijd te ruisen, wat ophield na ongeveer een uur. Zou volgens de oude eigenaar liggen aan uitgedroogde condensators (30 jaar stilgestaan).
Na een paar keer gebruiken viel hij helemaal stil. De oude eigenaar raadde recappen aan.

Ik heb nu dus twee dezelfde maar op een andere manier kapotte amps...

muziekschuur
2 januari 2012, 08:05
Onderhoud laten plegen... Mag het een keer na ...... 50 jaar?

cluseau
2 januari 2012, 09:09
Zou volgens de oude eigenaar liggen aan uitgedroogde condensators (30 jaar stilgestaan).
Na een paar keer gebruiken viel hij helemaal stil. De oude eigenaar raadde recappen aan.

Is de vorige eigenaar helderziende :crazyhappy:?

Ik ben geen voorstander van domweg alle caps vervangen. Mijn instelling is om eerst de fout aan te tonen en te repareren omdat je alleen dan zeker kan zijn van een succesvolle aktie. Stel dat je een rekening van 150 euro gepresenteerd krijgt voor het vervangen van alle caps en hij blijkt dan nog te kraken. Enig idee hoe groot de teleurstelling dan is? Ik had een paar weken geleden een bassking van een forumlid waar o.a. lekkage in de print het kraken veroorzaakte. Alle caps vervangen had daar een zinloze aktie geweest.

Wat de kortgesloten uitgang betreft: Dat is een kleine kans maar moet je even checken. Zoals muziekschuur ook zegt, check de kabel in je jackplug. Het gebeurt maar al te vaak dat de aansluitingen tegen elkaar komen omdat in de simpele jackpluggen een deugdelijke trekontlasting ontbreekt.

7ender
3 januari 2012, 00:51
ik wel ,....de hoogspannings-elco's van de T-sectie "laten zitten" is gewoon hetzelfde als een tikkende tijdbom .

ouwe buisversterkertjes dienen eerst doorgemeten te worden op de trafo's en grondig visueel te worden geïnspecteerd .

daarna even snel de buizen doormeten op een emissie-tester.

Mensen die het idee hebben dat zo'n oud beestje voor een paar tientjes weer als nieuw dienst kan gaan doen, vertel ik dat dat gewoon niet kan , en geef ik dan ook altijd het advies om maar bij een ander te gaan venten :)

Nolleke
3 januari 2012, 12:03
Mensen die het idee hebben dat zo'n oud beestje voor een paar tientjes weer als nieuw dienst kan gaan doen, vertel ik dat dat gewoon niet kan , en geef ik dan ook altijd het advies om maar bij een ander te gaan venten :)

Hoezo 'venten'?

cluseau
3 januari 2012, 13:20
ik wel ,....de hoogspannings-elco's van de T-sectie "laten zitten" is gewoon hetzelfde als een tikkende tijdbom .

7ender, ik weet niet wat er in je andere twee berichten staat maar dit bericht heb ik alvast een beetje moeite mee.

Er zijn plenty ampjes in omploop met de originele elko's. Elko's zijn sterk afhankelijk van de producent en gebruiksomstandigheden zoals de montage positie. De conditie van een elko is vrij eenvoudig te meten en het is echt niet altijd nodig om ze lukraak te vervangen door een modern exemplaar. De betreffende amp wordt daar niet altijd beter van.


ouwe buisversterkertjes dienen eerst doorgemeten te worden op de trafo's en grondig visueel te worden geïnspecteerd .

Nooit geweten dat je begint met de trafo's te meten, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan tenzij dat echt nodig was. Ook met je ogen repareren heeft niet altijd succes, dit is meer iets voor de onwetenden zou ik zeggen. Wel ben ik benieuwd naar jouw methode hoe een lek in de print op te sporen. Ik ben altijd bereid om te leren.


daarna even snel de buizen doormeten op een emissie-tester.

Hmmm, interessant. Ik meet altijd de prestatie's en krijg dan een goed beeld of de amp aan de specs voldoet, komt geen emissietester aan te pas. Trouwens als de emissie goed is wil dat helemaal niet zeggen dat de buis lekker werkt hoor. Dit is net zo'n opmerking als "alle buizen gloeien mooi gelijk", nou en?


Mensen die het idee hebben dat zo'n oud beestje voor een paar tientjes weer als nieuw dienst kan gaan doen, vertel ik dat dat gewoon niet kan , en geef ik dan ook altijd het advies om maar bij een ander te gaan venten

Toegegeven, een verwaarloosde amp kan een paar centen kosten maar ik zou niet durven zeggen dat het onmogelijk is voor een paar tientjes, zover gaat mijn vooruitziende blik helaas niet. Het is mij toch meer dan eens gelukt iemand gelukkig te maken voor een paar tientjes.

Maar.....wel mooi als je van te voren kan zeggen dat het veel geld gaat kosten.

7ender
3 januari 2012, 18:44
da's iig mijn methode van aanpak bij ouwe buisversterkertjes

elco's van bijv 1970 gaan er direct uit !

doe 't al een poossie , ben van origine elektronica.monteurtje en inmiddels 56 jaar jong.

vak wel verruild voor chauffeur ,....maar thuis staat toch nog steeds de Hameg scope altijd te wiebelen , en de Weller (dé-)soldeer-stationnetjes te dampen ...hahahaha

Plant
3 januari 2012, 19:42
Nou, als een oude (buizen)versterker jáááren zonder spanning heeft gestaan en je zet het ding ineens aan dan kan het geen kwaad dekking te zoeken :hide: weet ik uit ervaring. Ik denk dat dat bedoeld word.

In versterkers waarop al die tijd doorgespeeld is en waaraan niets te horen is (brom) en waarbij aan de elko's niets te zien is ('puisten' bij de aansluitingen), hoeven echt niet klakkeloos elko's vervangen te worden.

Het is waar dat elko's sowieso een beperkte levensduur hebben en dat hoge omgevingstemperatuur de levensduur flink bekort, maar in de praktijk werken veel jaren '70 toestellen nog probleemloos op originele elko's.

Bedenk daarbij dat veel moderne elko's van Chinese makelij echt niet de kwaliteit hebben van de originele elko's en er nog wel eens eerder mee kunnen stopppen dan de originele die je laat zitten. Als je vervangt, doe er dan echt wat goeds in.

7ender
4 januari 2012, 05:21
klopt.....

merken als philips, röderstein , mallory , etc , die kom ik bij de onderdelen-winkel bijna niet meer tegen .
Elco's van het merk nichicon ( long-live ) , heb ik wel goeie ervaring mee

cluseau
4 januari 2012, 09:06
doe 't al een poossie , ben van origine elektronica.monteurtje en inmiddels 56 jaar jong.

Lijkt een beetje op een "wie heeft de grootste pik" wedstrijd maar hier kan ik natuurlijk niet tegen op. Goed om wat meer technische kennis op het forum te zien, net nu een goeie steun ons heeft verlaten. Als je ondersteuning bied is het denk ik wel belangrijk is dat je je regio duidelijk maakt.



Even back on topic: hoe staat het met de eminent van Nolleke?

guitarnijboer
4 januari 2012, 09:31
da's iig mijn methode van aanpak bij ouwe buisversterkertjes

elco's van bijv 1970 gaan er direct uit !

doe 't al een poossie , ben van origine elektronica.monteurtje en inmiddels 56 jaar jong.

vak wel verruild voor chauffeur ,....maar thuis staat toch nog steeds de Hameg scope altijd te wiebelen , en de Weller (dé-)soldeer-stationnetjes te dampen ...hahahaha

Tja, een Hameg scoopje hebben we allemaal wel... Ik kan echter de 'methodiek' ook niet ontdekken in het stomweg vervangen van onderdelen. No offence, maar dit zijn dingen die ik hier op het forum vaak lees van leden die juist niet erg terzake kundig zijn. Regelmatig wordt beweerd dat je iedere 10 a 15 jaar je elco's moet vervangen, of als iemand een probleem heeft met een brom in zijn versterker wordt gevraagd of ie wel een geaard stopcontact gebruikt, iedere 2 a 3 jaar je buizen ervangen is ook wat velen hier prediken... Je moet natuurlijk doen wat je niet laten kunt, maar 'methodiek' vindt ik hier dan toch wel wat misplaatst tenzij de gehanteerde methodiek 'trial and error' heet.

Maar dat terzijde, leuk er weer een techneut bij te hebben!

7ender
4 januari 2012, 13:40
hierom bijv:

letzte tijd zie ik dat ouwe meuk weer in de picture komt,....op ander forum is men driftig op zoek naar bijv ouwe fender bass-man versterkers.

Als je die mallory-elco's bekijkt zie je dat in de meeste gevallen al een pukkeltje te bespeuren is.
Het is gewoon wachten op gesis of een ploef .
Waarom zou je gokken voor een paar tientjes ,....ik zou eerder zuinig op m'n trafo wezen .
Ouwe F&T elco's dito
Mag 't een keertje na 30 of 40 jaar ?

2550
4 januari 2012, 14:01
Ik vind het ook hoor ouwe elco's in de voeding en je hebt de versterker toch al op de werkbank liggen uit elkaar
voor een bassman
2 x F+T 100uF350V a 3,30
3 x F+T 22uF500V a 3,15
wel helemaal 16,05
En in de spec van elco staat meestal een useful life as a function of ambiant temperature and ripple current

Dus als je wil weten hoelang je elco's volgens spec mee gaan rimpel stroom kun je wel berekenen maar is ook sterk afhankelijk hoe hard de amp staat en de omgevings temp heb je ook niet in de hand...
Maar jaren niet onder spanning staan is het ergste dan kristaliseerd het dielectricum

bass blom
4 januari 2012, 14:21
zo moet het er dus niet uit zien :D
(originele bassman 50 caps uit 1970 en zelfs 1 van 1968..

http://www.maxless.nl/bassman/IMG_1757.jpg

Nolleke
4 januari 2012, 15:42
Even back on topic: hoe staat het met de eminent van Nolleke?

Tja, met mijn amp is nog niks veranderd ondertussen natuurlijk. Ik kan er zelf zo te lezen niks aan doen en heb dus het advies nodig van jullie techneuten. Maar jullie zijn het schijnbaar niet met elkaar eens.

Om te bepalen wat ik nu moet doen moet ik dus weten of het uberhaubt zin heeft om met deze amp aan de slag te gaan, of dat zo'n oud apparaat meer weg is gelegd voor hobbyisten die hem zelf kunnen repareren.


Ik heb namelijk geen geld om hem duur te laten repareren, laat staan elk half jaar omdat er steeds wat stuk gaat. Daarnaast speel ik in een goed lopende band, dus kan ik me dat ook niet permitteren.

Ik heb twee eminent II amps staan. Dus ik kan ze eventueel allebei repareren, zodat ik een back up versterker heb. Maar dan moet dat wel daarna weer jaren mee gaan.

Ik begon dit topic met een beschrijving van mijn tweede kapotte eminent II, die noem ik maar even amp2. De eerste eminent II die ik kocht noem ik maar even amp1. De ex-eigenaar zei me het volgende over de reparatie toen ik vertelde dat hij stuk was gegaan:

"De versterker is al 35 jaar oud, nog helemaal origineel en heeft de laatste 10 jaar stilgestaan. Hoogst waarschijnlijk wordt het ruisen veroorzaakt door een uitgedroogde condensator. Deze componenten verliezen op een gegeven moment hun capaciteit, vooral als ze langere tijd niet gebruikt worden. Als je er zeker van wilt zijn dat dit ruisen niet gebeurt tijdens een optreden, dan moet je de versterker ruim van tevoren aanzetten en tussendoor niet meer uitzetten. Als je het probleem echt wilt oplossen dan moet je de slechte condensator vervangen. Ik zou de versterker laten recappen (alle condensatoren vervangen), de eindbuizen vervangen en laten inregelen. Dan heb je een versterker waar je de komende 15 jaar niets meer aan hoeft te doen. Er zijn talloze adressen waar je hiervoor terecht kunt en hoeft helemaal niet duur te zijn."

Wat zeggen jullie hierover?

cluseau
4 januari 2012, 21:08
Wat zeggen jullie hierover?

Mijn mening: De man is nog steeds helderziende, Hoe kun je aan de buitenkant zien wat er aan gedaan moet worden. Ik zou deze uitspraak niet voor mijn rekening durven nemen. Zoals eerder gezegd ben ik van mening de fout op te sporen ipv domweg maar wat onderdelen te verversen. Voor hetzelfde geld zit het defecte component er niet bij. Het kan namelijk zelfs in de print zitten, ga je die ook preventief vervangen? Dacht het niet. Als de fout er uit is kun je altijd nog beslissen wat preventief materiaal te vervangen maar je weet iig zeker dat de rottigheid er uit is. Alleen op deze wijze kun je garantie op de reparatie geven.

muziekschuur
4 januari 2012, 21:49
Buizen amps hebben veel onderhoud nodig.... Tenminste, meer dan een solidstate of modelling versterker.
Als je het niet nu kan betalen. Een simpele 20 watter is er vanaf 300 euro. Zo'n Jet City kan je uit de brand helpen. Ik zou alleen deze Dynacords niet weg doen. Want uiteindelijk zijn ze het waard. Hier in Europa zijn ze (nog) niks waard, en is een fender het helemaal. Maar in The States is dat Dynacord spul weer "tha sjitz". Het is gewoon een serieuze versterker met zijn eigen eigenaardigheden en hele truckladingen met talent hebben met die dingen muziek gemaakt...

Harry
5 januari 2012, 10:38
als je in een goedlopende band speelt is zo'n versterker een stuk gereedschap, en het waard om in te investeren. Je verdient geld met die band, dus er is geld om je gereedschap te onderhouden. Zou ik gewoon doen als ik jou was.

guitarnijboer
5 januari 2012, 15:35
Een goed werkende versterkerdie ineens in volume terugvalt en daarbij vervorming laat horen (de versterker waar het in dit topic mee begon) heeft een defect dat je op moet sporen. De kans dat hier een voedingselco de oorzaak is lijkt mij vrij klein. Het opsporen van het defect kan heel simpel zijn als je een beetje weet wat je doet en beschikt over de juiste meetapparaten. Weet je weinig van electronica en moet je het doen met een spanningzoeker dan wordt het lastiger.

Natuurlijk kun je onderdeel voor onderdeel vervangen en steeds even proberen of ie het weer doet todat je het gevonden hebt, maar de kans is zeer groot dat je onnodig veel onderdelen vervangt die nog prima werken. Er is zelfs een kans dat je versterker nog steeds niet werkt nadat je alle onderdelen hebt vervangen en/of er een nieuw probleem bij hebt door ondeugdelijk soldeerwerk en vergissingen.

Je kunt ook het kapje eraf halen, even met de buisjes wiebelen, hier en daar wat contactsprayen (gewoon waar het goed voelt) misschien zelf eventjes met een hamertje ergens op tikken (een plek die daar voor jouw gevoel om vraagt) en hopen dat dit wat doet. Er is natuurlijk een kans dat je versterker gewoon weer werkt omdat er alleen een buispennetje slecht contact maakte of zo.

Punt is dat je bij de laatste twee 'methoden' niet weet waar je mee bezig bent en wat je doet en dus ook moeilijker te garanderen is dat het probleem niet terugkeerd. Repareren op basis van stom geluk wordt best veel gedaan door leken en heeft zelfs wel een goede resultaten. Wie kent het slaan op de televisie niet als deze geen beeld meer gaf, soms kon je met een paar tikken per dag nog jaren kijken :-) Ik zou er echter niet aan beginnen en gewoon het probleem opzoeken en oplossen.

2550
5 januari 2012, 16:08
misschien zelf eventjes met een hamertje ergens op tikken
ha ha ik heb nog nooit een hamer gebruikt.
Wel al het een en ander gerepareerd met alleen maar een beetje warmte, vooral apparaten met halfgeleiders

guitarnijboer
5 januari 2012, 16:15
ha ha ik heb nog nooit een hamer gebruikt.
Wel al het een en ander gerepareerd met alleen maar een beetje warmte, vooral apparaten met halfgeleiders

Het laatste gedeelte van mijn post was ook met een knipoog bedoeld hoor...

PeeVee
10 januari 2012, 19:42
op ander forum is men driftig op zoek naar bijv ouwe fender bass-man versterkers.
Welk forum? Ik heb nog een leuk early (blackline!) silverface Bassman 50 toppie (met Mallory blue moldeds) die ik overweeg weg te doen. Normal channel is origineel, bass channel zit nu een JCM800 preamp in (MV op achterkant). Ik nam 'm altijd mee als "spare" om op m'n SR aan te sluiten (nooit gebruik van gemaakt overigens). SR's gebruik ik in huidige band niet. De Bassman toppies zijn weer in de mode dus?

Oh, mbt het gemelde probleem; ik gok op fasedraaier, het buisje zelf of de anodeweerstand. Had zelf laatst exact hetzelfde verschijnsel met een Fender 30 (met Vibrolux Reverb circuit); 12AT7 fasedraaier was overleden. Heb toen voor de zekerheid inderdaad ook de weerstanden in het circuit vernieuwd (ahum, preventief, sorry) want ik had het idee dat ie wat teveel stroom trok (werd wat warmer / hetere dan gebruikelijk bij AB763 circuit)

M.b.t. de elco's; dat is toch persoonlijk. Ik laat het liefst ook zoveel mogelijk oud spul zitten ALS het kan; de response is toch wat softer dan van nieuwe elco's. Elco's die slecht worden dienen zich meestal wel ruim van te voren aan; brom, weinig dynamiek, slap geluid. Er staat op het forum nog wel een plaatje van een Tremolux die ik heb opgeknapt met ontplofte elco's (vorige eigenaar heeft ondanks brom en knetter toch doorgespeeld, tja... dan vraag je er om). In mijn beide SR player amps, die ik vaak lang op hoog volume gebruikte, heb ik de boel gewoon vervangen door Spraque. Dan maar wat stijler; het blijft in ieder geval heel. Tijdens optredens wil ik geen gezeik. In mijn kleinere ampjes zitten vaak wel originele elco's. Een goed compromis is alleen de elco's voor in aan de spanningsrail te vervangen. Ik zet daar standaard F&T 2 x 100 uF 350VDC seriëel (dus 50 uF 700V) met 2 x 220k seriëel daar parallel aan (volgt u me nog) zoals ook in de nieuwere silverface Fenders. Wat er na de choke zit, laat ik als het even kan zoveel mogelijk zitten. Ik heb nog een hele bak met goeie ouwe CTS elco's die ik daar voor gebruik, ook in nieuwbouw amps. Geeft toch net even een mooiere softere feel/sound.

7ender
12 januari 2012, 14:36
minimaal opkalefateren is wat anders dan reviseren .

dat laatste woordje is beter van toepassing voor een amp uit de 60er en 70er jaren .

die ouwe mallory elco's uit de T-sectie verdwijnen bij mij gewoon allemaal in de vullesbak, en die papier/folie kopp condensatoren ook ...

door opwarming en afkoeling komt daar in de vele jaren een klein beetje vocht in , waardoor ze defect (lek) raken .
Ik vervang ze door polyster-folie condensators.
Het kan , dat het resulteert in een ietsje helderder geluid als met die papier-folie dingen ,...maar dat los ik dan wel weer anders op

guitarnijboer
12 januari 2012, 22:49
minimaal opkalefateren is wat anders dan reviseren .

dat laatste woordje is beter van toepassing voor een amp uit de 60er en 70er jaren .

die ouwe mallory elco's uit de T-sectie verdwijnen bij mij gewoon allemaal in de vullesbak, en die papier/folie kopp condensatoren ook ...

door opwarming en afkoeling komt daar in de vele jaren een klein beetje vocht in , waardoor ze defect (lek) raken .
Ik vervang ze door polyster-folie condensators.
Het kan , dat het resulteert in een ietsje helderder geluid als met die papier-folie dingen ,...maar dat los ik dan wel weer anders op

Tja, technisch bekeken is het natuurlijk verstandig om alle oude zooi er uit te halen en te vervangen door nieuw. Er zou natuurlijk eens iets kapot kunnen gaan. (hoewel dit risico met nieuwe onderdelen natuurlijk ook aanwezig blijft) Vergeet daarbij trouwens ook de verlopen weerstanden niet.... En meteen maar die oude potmeters eruit, want die gaan vroeg of laat toch kraken...

Toch zal jouw manier van 'reviseren' menig eigenaar van zo'n oude versterker diep bedroefd maken. Als je nu een grote doos met originele onderdelen uit de jaren 60 had staan oké, maar dit is het zelfde als de nachtwacht restaureren met Gamma verf of het opschuren en overspuiten van die lelijk beschadigde Fender uit 1956... Ik zou de revisie in ieder geval eerst hééél goed bespreken met je klant!

7ender
13 januari 2012, 01:36
is dagwerk van me geweest , met name wbt juke-box-versterkers...

deed je 't niet zo ,...dan was wachten op uitval ...

Al die mensen die deze spullen uit de vijftiger jaren reviseren gaan zo te werk ,
...en dat heeft niks met ouwe schilderijtjes te maken ...

Onterecht wordt het woordje "origineel" bij electronische spullen maar al te vaak verkocht in de betekenis van "niks an gedaan"....

en daar moet je niet blij mee zijn .

Dat er soms gering klankverschil kan optreden is wel waar ,....maar daar kan altijd wel een mouwtje aan gepast worden .

nog nooit klachten over gehad .

7ender
13 januari 2012, 01:50
ik moet overigens eerlijk toegeven , dat toen ik ooit begon , ook diagnose deed tot ik het defecte lekke papier-condensatortje had opgespoord ....

gauw vervangen ,...en weer in orde

Helaas ,...half jaartje later weer terug op de werkbank ....

( en dat was nou nèt de bedoeling niet )

Het is de bedoeling dat als iemand betaalt voor een revisie ,....dat de denkbeeldige "teller" van 't ouwe apparaat weer op "nul" staat .

( en niet dat iemand zich kan afvragen "hoe lang ( kort ) ie 't weer kan uithouden voordat het volgende zich weer aandient .)

7ender
13 januari 2012, 02:41
Tja, technisch bekeken is het natuurlijk verstandig om alle oude zooi er uit te halen en te vervangen door nieuw. Er zou natuurlijk eens iets kapot kunnen gaan. (hoewel dit risico met nieuwe onderdelen natuurlijk ook aanwezig blijft) Vergeet daarbij trouwens ook de verlopen weerstanden niet.... En meteen maar die oude potmeters eruit, want die gaan vroeg of laat toch kraken...

Toch zal jouw manier van 'reviseren' menig eigenaar van zo'n oude versterker diep bedroefd maken. Als je nu een grote doos met originele onderdelen uit de jaren 60 had staan oké, maar dit is het zelfde als de nachtwacht restaureren met Gamma verf of het opschuren en overspuiten van die lelijk beschadigde Fender uit 1956... Ik zou de revisie in ieder geval eerst hééél goed bespreken met je klant!

De klanten die ik in die 25 jaar allemaal heb geholpen zijn zéér tevreden ,...ik geniet hier zelfs in de regio een uitstekende reputatie op dit gebied.

In feite heb ik altijd m'n werk zo afgeleverd , zoals ik het voor mijn eigen tevredenheid ook zou willen hebben als die spullen mij zouden toebehoren.

Vergelijkingen maken is altijd lollig , maar gaat in dit opzicht niet op .
Schilderijen vallen niet onder gebruiksvoorwerpen ,...en een Fenderversterkertje ( hoewel 't helemaal mijn merk is ;) ) valt niet onder kunst.

Iedereen die zich met reparatie bezighoudt , zal waarschijnlijk een beetje z'n eigen methodes er op los laten

cluseau
13 januari 2012, 07:53
Al die mensen die deze spullen uit de vijftiger jaren reviseren gaan zo te werk ,
...en dat heeft niks met ouwe schilderijtjes te maken ...


Hier ben ik zwaar mee oneens, ik werk namelijk niet zo. Ik pak ook wel eens een jukebox ampje maar dat gaat heel anders. Daar ruk je alle kritische componenten er gewoon uit, zet hem onder de douche en bouw je hem weer op. Desnoods ff een laag spuitlak eroverheen. Maar met muziekversterkers is dat een heel ander verhaal, daar zul je toch een andere houding moeten aannemen.





...en een Fenderversterkertje ( hoewel 't helemaal mijn merk is ) valt niet onder kunst.


Moet je hier vrienden mee maken ? ;)

7ender
13 januari 2012, 10:02
...jawel ,....hahaha ,....maak ik wel vrienden mee hoor ,.....geen "kunst", maar wél een zeer betrouwbaar en degelijk merk ,....ben 'r een fan van ;)...


Juke-box versterkers , daar ben ik eigenlijk een beetje klaar mee ,....ik heb er "bergen" van gerestaureerd ,....in het begin onder het dak van de handel zelf ,....apart vonke-hoekkie in de werkplaats voor deze jongen , ....en later gewoon thuis ...
Toevallig had ik onlangs nog een vreemd type type Ami-versterkertje op me tafel ( zat een ingangs-imp trafo'tje op ) ....

die enzymen reiniger ,...en dan 't apparaat onder de douche :( , daar ben ik toen ook mee gestopt ,......duurde te lang voordat de trafo's inwendig opgedroogd waren

7ender
13 januari 2012, 10:12
..."andere houding aannemen" voor wbt gedateerde instrumenten-versterkers .... , dat doe ik niet ...

Zoals gezegd , ik geniet hier een behoorlijke reputatie in deze regio , en de mensen zijn bijzonder tevreden ...

( reclame wordt door me klanten gemaakt ,...daar doe ik zelf niks an )

7ender
13 januari 2012, 10:37
ik drink me koffie op ,...en ga weer aan de slag ,....liep hier hopeloos achter wbt m'n werk ,...ben nu weer "bij" gelukkig .......

Er liggen nu weer twee Hammond-lijken op me werktafel ,.....hoofversterkerblokje en 't reverb-versterkertje :)

bass blom
13 januari 2012, 10:41
( reclame wordt door me klanten gemaakt ,...daar doe ik zelf niks an )

nee dat zien we :D

cluseau
13 januari 2012, 10:41
( reclame wordt door me klanten gemaakt ,...daar doe ik zelf niks an )

Hmmm, waarom krijg ik daar een andere indruk van :soinnocent:

7ender
13 januari 2012, 12:35
nee dat zien we :D


je ziet idd niks ,....en dat hou ik ook zo .... ;)

Nolleke
13 januari 2012, 17:00
Jongens, jullie zijn allemaal profs zeggen jullie, dus hou het effe prof ;-) Oftewel inhoudelijke discussies, daar gaat het om.

Om terug te komen op het topic:

Ik heb de amp2 even naar de oude eigenaar gebracht en diens prive-reperateur heeft de zekering die erin zat vervangen voor een nieuwe (een tragere, zodat hij er niet te snel uit valt).
Hij doet het weer nu. Nogsteeds blijft natuurlijk de vraag hoe lang, maar wel gek dat al de componenten waarover we op dit forum hebben gespeculeerd het nu dus gewoon doen, en dat dus alleen de zekering eruit lag. Dat verklaart alleen nog niet de daling in volume van een paar weken geleden. Na ong. een kwartier doorspelen viel het geluid daarna helemaal weg (dat was dus de zekering die kappot ging). Ik verwachtte dat als de zekering vervangen was, dat het defecte component dan nog steeds defect was, maar blijkt niet het geval, aangezien hij het nu weer prima doet.

Verder heeft de reperateur de bias van de buizen wat bijgesteld naar de oorspronkelijke bedoelde waarde, die stonden schijnbaar niet goed.

Naar aanleiding van jullie commentaren (dank daarvoor nogmaals) heb ik amp2 eens vergeleken met amp1 (waarvan ik zeker weet dat deze in originele staat is). De twee grote elco's zien er anders uit. Wellicht zijn die dus ooit vervangen, en verder zijn er twee knal blauwe condensatortjes (?) in de plaats gekomen van twee originele, zo te zien.

Ok, tot zover even mijn update.

Nolleke
13 januari 2012, 17:59
Ik verwachtte dat als de zekering vervangen was, dat het defecte component dan nog steeds defect was, maar blijkt niet het geval, aangezien hij het nu weer prima doet.

Welpotverdrie. Ik heb hem thuis weer aangedaan en ik heb weer het zelfde fenomeen als een paar weken geleden. Vanmiddag bij de oude eigenaar deed hij het voluit, en nu ik weer thuis ben weer een zacht volume en vervorming.

Hahaha!

Ik speel er nu maar evne niet op, maar als ik dat wel doe zal waarschijnlijk de zekering er weer uit gaan? Of iets ergers?

Nolleke
13 januari 2012, 18:04
Nog wat info:

Ik zag bij het opstarten door de gaatjes in de grijze hulzen binnen in de buis een blauwe gloei, zoals aardgas, die werd daarna gewoon oranje. Hoort dit? (zag het maar bij 1 van de twee).

Iets anders: de andere buis heeft een grijze/zilvere vlek op het glas. En is dus niet meer doorzichtig. Zegt dat ook iets?

cluseau
13 januari 2012, 18:53
Ik zag bij het opstarten door de gaatjes in de grijze hulzen binnen in de buis een blauwe gloei, zoals aardgas, die werd daarna gewoon oranje. Hoort dit? (zag het maar bij 1 van de twee).

De blauwe waas is normaal, de orange gloed echter niet. Dit betekent dat de buis het erg benauwd heeft en heel snel gaat sneuvelen als je hem niet direct uitzet. Dit kan veroorzaakt worden als de buis gaat oscilleren of je negatieve instelspanning op het rooster valt weg bv door een lekkende koppelcap.

Probeer de buizen even om te wisselen en kijk dan of de fout is meeverhuist naar de andere positie. Als dat zo is de buis vervangen. Blijft dezelfde lokatie rood aanlopen zul je moeten onderzoeken wat er met de instelspanning / stroom gebeurd.

Nolleke
13 januari 2012, 19:13
Euh, nou ik bedoel niet zozeer een oranje gloed, maar gewoon dat de lamp brandt Die brand toch altijd met een oranje tint (niet zo fel dat het geel wordt)?

En wat zeg je over die zilvere vlek aan de binnen kant van het glas van de ene buis?

matto
13 januari 2012, 19:16
Tja, technisch bekeken is het natuurlijk verstandig om alle oude zooi er uit te halen en te vervangen door nieuw. Er zou natuurlijk eens iets kapot kunnen gaan. (hoewel dit risico met nieuwe onderdelen natuurlijk ook aanwezig blijft) Vergeet daarbij trouwens ook de verlopen weerstanden niet.... En meteen maar die oude potmeters eruit, want die gaan vroeg of laat toch kraken...

Toch zal jouw manier van 'reviseren' menig eigenaar van zo'n oude versterker diep bedroefd maken. Als je nu een grote doos met originele onderdelen uit de jaren 60 had staan oké, maar dit is het zelfde als de nachtwacht restaureren met Gamma verf of het opschuren en overspuiten van die lelijk beschadigde Fender uit 1956... Ik zou de revisie in ieder geval eerst hééél goed bespreken met je klant!

Bij mij wordt wel eens gevraagd of de oude gitaar amp weer betrouwbaar werkend gemaakt kan worden als de betreffende gitarist zijn afgeragde strat/tele/paul er weer op gaat aansluiten.
Het liefst met zo weinig mogelijk moderne onderdelen.
Vaak is het voldoende om er een paar nieuwe buizen en wat weerstandjes in te zetten soms moet er gewoon meer aan gebeuren.
Als ik niet alles heb venieuwd wat puur theoretisch/technisch gezien eigenlijk zou moeten dan wijs ik de eigenaar van de versterker er wel op dat het best zou kunnen dat er binnen afzienbare tijd weer een reparatie aan kan komen.
Goed overleggen met de eigenaar van de versterker dus.
Toon blijft wel het hoofdbestanddel van een gitaarversterker, daar hoort ook technische imperfectie bij.
Kijk maar naar een aantal beroemde producten door bijv. Leo Fender

cluseau
13 januari 2012, 19:47
Euh, nou ik bedoel niet zozeer een oranje gloed, maar gewoon dat de lamp brandt Die brand toch altijd met een oranje tint (niet zo fel dat het geel wordt)?

En wat zeg je over die zilvere vlek aan de binnen kant van het glas van de ene buis?

Tja, ik weet natuurlijk niet wat je precies ziet. Als het om een EL34 gaat zie je in het centrum de gloeidraad van pak em beet 2mm omtrek. Deze zit in de kathode opgesloten, een buisje van zo'n 2.5mm omtrek. Daaromheen bevinden zich in spiraalvorm de roosters. Het geheel is omsloten door een metaalkleurig omhulsel (de anode) van zeg maar 20mm diameter. De maten is even ter indicatie en kan aardig afwijken. Deze anode krijgt bij overbelasting een kersrode kleur en in extreme gevallen kan dat zelfs oplopen tot fel orange. Een rood aanlopende kleur is niet gewenst, je hebt de grenzen van maximale belasting dan al overschreden. Als dat is wat je ziet geldt mijn voorgaande verhaal.

De zwarte vlek kan zijn ontstaan als gevolg van bovengenoemde roodaanlopende buis. In een buis zit echter ook een ring met een goedje daarop aangebracht. Dit zogenaamde getter verbrand tijdens de productie de laatste restjes achtergebleven zuurstof en zorgt voor de metaalachtige aanslag op het glas. Die kleur is dus wel normaal en als deze vlek een grijs/wittte kleur krijgt is de buis luchtlek. Dan kun je hem afschrijven of zelf weer leegzuigen ;).

Nolleke
13 januari 2012, 22:06
Cluseau:

De gloeidraadjes doen het zoals je beschrijft, goed dus. De vlek is niet zwart, maar zilverkleurig, net als bij een olievlek zeg maar. De anode is niet oranje. Wel als ik de amp helemaal open zet, maar dat komt misschien doordat de gloeidraad zo heet wordt dat het dat de anode ook gaat gloeien? Want zodra ik hem weer uit zet dooft dat weer en wordt ie weer grijs.

7ender
13 januari 2012, 22:44
....het is waarschijnlijk een versterker die alleen geschikt is om "uit" te blijven staan .... :sssh:

7ender
13 januari 2012, 23:06
effe zonder dolle.....

Ga langs Cluseau met dat ding ,.....'t is wat ie al eerder noemde :

Het rooster-negatief valt weg doordat een oud lek elco'tje kortsluiting maakt.

laat dat ding nakijken

cluseau
14 januari 2012, 13:28
....De anode is niet oranje. Wel als ik de amp helemaal open zet......

Dat is absoluut niet de bedoeling, zie je dat in beide buizen?

De gloeidraad heeft hier helemaal niets mee te maken, die heeft altijd een relatief constante temperatuur.

Nolleke
14 januari 2012, 15:11
Dat is absoluut niet de bedoeling, zie je dat in beide buizen?

De gloeidraad heeft hier helemaal niets mee te maken, die heeft altijd een relatief constante temperatuur.

Ah, nou dan weten we iig dat die buizen stuk zijn. Bij die andere kan ik niet zien of de anode gloeit, omdat die vlek in de weg zit, maar die vlek is zilverkleurig, dus die is lek.

Dus beide buizen zijn stuk kan ik wel concluderen. Waarom zei die reparateur daar toch niks van... die heeft jaren met buizen gewerkt.

Even over die andere amp:

Daar doen de buizen het goed en die zijn ook nog schoon. De versterker doet het alleen niet. Wat er gebeurde voordat hij stuk ging: er was een ruis te horen. Slecht teken natuurlijk. Die ruis verdween na een half uur ofzo en dan kon je gewoon spelen. Het was een lekke condensator volgens de oude eigenaar omdat hij tien jaar had stil gestaan. Later hield de versterker er helemaal mee op.

Met deze versterker kan dus 1 ding mis zijn en later steeds meer dingen. Of er zijn nu al hele vele dingen mis. In ieder geval doet hij het niet en is alles nog origineel wat erin zit. Maar hij is ZEER netjes gebruikt en heeft de laatste tien jaar stil gestaan. de jaren dat hij gebruikt is was het een versterker voor thuis, dus geen lompe situaties. Kan dus nog best goed zijn allemaal.

Maar dat zou ik echt moeten na laten kijken.

cluseau
14 januari 2012, 15:19
Ah, nou dan weten we iig dat die buizen stuk zijn. Bij die andere kan ik niet zien of de anode gloeit, omdat die vlek in de weg zit, maar die vlek is zilverkleurig, dus die is lek.

Niet helemaal goed overgekomen dan.

Als de (door getter veroorzaakte) metaalachtige vlek (meestal in de top van de buis) wit is uitgeslagen is hij luchtlek.

De buis welke rood gaat staan kan een defecte buis betekenen maar is niet perse nodig. Het ligt zelfs meer voor de hand dat er een fout in de schakeling van de amp zit.

Dynamaster
18 juli 2012, 17:43
Hallo,
ik heb een Eminent 2 aangeschaft en wil de potmeters een spuitje geven, maar ik kom er niet verder in dan door het uitneembare rooster. Hier en daar wat schroeven losgemaakt en hij lijkt dan wel te willen maar ik durf geen kracht te zetten uit angst dat ik hem kraak. Kan iemand me vertellen hoe ik hem open kan maken?
Nog een vraag: als ik er gitaar op speel en de voorversterker flink opendraai, gaat hij afgeknepen stotteren bij veel hoge tonen-input. Waaraan kan dat liggen? Ik heb ergens gelezen dat je een microfoon op andere polen aan moet sluiten dan een gitaar, zit het hem misschien daarin?
Ik zie uit naar jullie hulp, alvast bedankt!

cluseau
18 juli 2012, 17:56
Hallo,
ik heb een Eminent 2 aangeschaft en wil de potmeters een spuitje geven, maar ik kom er niet verder in dan door het uitneembare rooster. Hier en daar wat schroeven losgemaakt en hij lijkt dan wel te willen maar ik durf geen kracht te zetten uit angst dat ik hem kraak. Kan iemand me vertellen hoe ik hem open kan maken?
Nog een vraag: als ik er gitaar op speel en de voorversterker flink opendraai, gaat hij afgeknepen stotteren bij veel hoge tonen-input. Waaraan kan dat liggen? Ik heb ergens gelezen dat je een microfoon op andere polen aan moet sluiten dan een gitaar, zit het hem misschien daarin?
Ik zie uit naar jullie hulp, alvast bedankt!\

Ik zie dat je nieuw bent hier dus welkom.

Het is de bedoeling dat je voor zoiets even een nieuw topic opend en niet een oud topic kaapt. Maakt verder niet uit maar is in het vervolg wel zo handig. Dit ook ivm de zoekfunctie van het forum.

Nu je versterker. Dit is een beetje tricky als je dat niet weet. Ik hoop dat ik het juiste type voor me heb. Eerst alle knoppen er af. Achter het front zitten twee kleine schroefjes welke je eerst moet verwijderen anders breek je de zaak. Ik dacht aan de achterkant hetzelfde verhaal.

edit, als je een momentje hebt zal ik wat foto's plaatsen

Toaster
18 juli 2012, 18:00
Je moet ook het handvat losdraaien, en de vier schroeven achterop.

Afnemen is het makkelijkst. Je trekt de amp uit het chassis. Dus je trekt het rooster van het front af.

Terugzetten is stukken moeilijker. Je moet proberen niks te raken/frustreren als je alles weer terug wil krijgen in zijn te krappe behuizing.

Het andere deel van je vraag moet je iets duidelijker uitleggen want als ik het nu goed begrijp heb je dit probleem alleen met je microfoon?

cluseau
18 juli 2012, 18:08
Als het goed is heb je dit type? Draai ook de pootjes er af.

En pas op, dit ding kan lelijk bijten (800V=), ook als hij uit staat.

Is het een type zoals toaster omschrijft moet je hem idd uit de metalen kast trekken.

http://www.amps-unlimited.nl/images/eminent2/5208.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/eminent2/5209.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/eminent2/5211.jpg

Dynamaster
19 juli 2012, 12:29
Dank voor jullie snelle reacties! Ik zie al dat deze klus niet aan mij besteed is, want als ik hem al uit elkaar krijg dan krijg ik hem beslist niet weer in elkaar. Ik ga hem dus maar even naar een prof brengen, na vijftien jaar ongebruikt op een plank te hebben gestaan zal er hier en daar sowieso wel wat vervangen moeten worden. Tot ziens!