PDA

View Full Version : geluidsoverlast



satanovich
1 januari 2012, 19:01
Hallo,

Wie kan mij helpen?

Ik woon zo'n 3 jaar in een klein flatje, waar ik in mijn appartement een muziekkamertje heb. Als ik versterkt (bas)gitaar speel, gaat de versterker nooit harder dan standje 2, totaal niet hard dus. Ik had al eens rondgevraagd of er last van was, maar je woont in een flat, dus iedereen hoort elkaar werd er gezegd.
Nu stond gisteren mijn bovenbuurman voor de deur, om te klagen over geluidsoverlast. Hij is grafisch ontwerper, dus werkt meestal thuis. Aangezien ik vooral 's nachts in een café werk, speel ik dus vaak overdag. Ook geef ik gitaarles, dus die herhalende riffjes, liedjes en beginnelingen is nogal irritant.

Blijkbaar gaat het geluid van m'n versterker door het plafond heen, waardoor hij steeds zijn muziek hard moet zetten om mijn muziek niet te hoeven horen, wat natuurlijk vervelend is voor hem. Ik heb beloofd het op te gaan lossen, maar heeft er hier iemand tips voor mij?

Ik kan van een vriend van mij geluidsabsorberende gordijnen overnemen, heeft hier iemand ervaring mee of het wel helpt? Ik heb al een mooi stukje tapijt op de kop weten te tikken. Ook ga ik de versterkers van de muur af zetten, zodat de trillingen niet door de muur naar boven verplaatst. Ik heb ook gehoord dat een stuk plateau van piepschuim onder je versterker al een hoop kan schelen.

Heeft er iemand een goede tip voor mij, of kan iemand zijn ervaringen delen?

Bedankt!

Gr, Peter

no 1 hops
1 januari 2012, 19:16
bas geluidsgolven worden vaak versterkt door vlakke vlakken zoals muren en plafonds.
(zo werkt namelijk ook een subwoofer)
soms gaan wanden, ramen , deuren meetrillen en versterken dus door het gebouw je spel en dat heeft soms niet eens wat te maken met volume.

de enigste goed tip die ik je kan geven is gewoon over een effect processor spelen met een hoofdtelefoon uitgang.
je kan dat ook tijdens gitaarles doen door een klein mixertje te kopen waarop je twee hoofdtelefoons kan aansluiten.

(ik speel al jaren over een gnx van digitech over hoofdtelefoon, en nu sinds kort ook met mijn nieuwe basgitaar)

The Running Man
1 januari 2012, 19:38
bas geluidsgolven worden vaak versterkt door vlakke vlakken zoals muren en plafonds.
(zo werkt namelijk ook een subwoofer)
soms gaan wanden, ramen , deuren meetrillen en versterken dus door het gebouw je spel en dat heeft soms niet eens wat te maken met volume.

de enigste goed tip die ik je kan geven is gewoon over een effect processor spelen met een hoofdtelefoon uitgang.
je kan dat ook tijdens gitaarles doen door een klein mixertje te kopen waarop je twee hoofdtelefoons kan aansluiten.

(ik speel al jaren over een gnx van digitech over hoofdtelefoon, en nu sinds kort ook met mijn nieuwe basgitaar)

Ben bang dat je voor bas in een gehorige flat naar klein spul moet.
Het is vaak ook slecht te beoordelen in je eigen woning in hoeverre echt lage tonen effectief gedempt worden.
Eerste pieken liggen vaak vele meters van de bron verwijderd
Vroeger woonde ik twee huizen naast een tuba speler van de marinierskapel. Beroepsmusicus dus. Directe buren hoorden niks en wij hoefden ons eten niet meer te kauwen door de opgelegde antiperistaltische schokgolven in de darmstreek....
Wellicht kunnen studiomensen zoals Han wat praktische tips bieden.
:rockon:

Rizz
1 januari 2012, 21:07
Is het geen idee om je versterkers op spikes te zetten en zo het contactoppervlak te verminderen? Sinds ik mijn luidsprekers op spikes heb staan, heeft de buurman veel minder last van me... vooral de bassen worden veel minder indringend hiervan..

peter_heijnen
2 januari 2012, 09:24
De amp op schuim zetten kun je voor de zekerheid doen, maar dan blijft het hoofdprobleem van de kamer zelf die ongevraagd dienst doet als klankkast. Daarbij het al geopperde probleem dat het echte laag pas verder te horen is.

Conclusie: idd hoe kleiner de speaker waar je bas uit komt des te beter kun je je basgitaar versterken/horen, maar een kick daarvan krijgen kun je vergeten zolang je de buren te vriend wilt houden.

Als je met een koptelefoon aan de slag gaat, kun je een buttkicker aan je stoel overwegen. Je stoel dan wel op iets van schuim of zo zetten.

M Kactus
2 januari 2012, 09:31
Hmm, ik ben misschien niet helemaal objectief hierin, omdat ik zelf met zo'n buurman zit. Ik speel zelf gitaar en volgens mij gaan spelen op een versterker en in een flat wonen niet samen. Tenzij je het natuurlijk zo "stil" kunt als gewoon muziek luisteren/filmpje kijken, maar door de aard van die versterkers is dat heel lastig. Het geluid draagt gewoon veel verder.

Een hoofdtelefoon en een goeie FX-bak kan zo zalig spelen zonder iemand last te bezorgen, plus als je dat wilt, kun je nog eens alles opnemen wat je speelt. Het enige wat je niet hebt, is die umph, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Het is toch alleen om te oefenen/zelf te spelen, geen optreden ?

Van zo'n buttkicker had ik nog nooit gehoord. Dat moet ik even opzoeken, het klinkt gewoon té plezant ;)

-Martijn-
2 januari 2012, 09:46
Grote kans dat de buurman zijn werkkamer zich recht boven jou muziekkamer bevindt. Misschien dat het al heel veel helpt als jij gewoon in de woonkamer gaat zitten, hoewel ik denk dat basgitaar spelen over een versterker eigenlijk geen optie is. ;)

Rinze
2 januari 2012, 10:04
Ik woon in een extreem gehorig ruitjeshuis, als de buren naar de wc gaan dan... laat ook maar.

Om die reden speel ik thuis nauwelijks akoestisch en ook bijna nooit over een versterker. Een POD X3 die op de pc aangesloten is, that's it. En ik vermoed dat ze dat hiernaast ook nog aardig horen (leuk voor ze dat ik zo nu en dan eindeloos moet studeren op covertjes die voor mij moeilijk zijn). Koptelefoon is voor mij geen optie omdat ik dan last van mijn oren krijg in de vorm van irritatie en jeuk.

Gelukkig maakt de buurjongen ook regelmatig herrie, het is een kwestie van leven en laten leven hier. Maar dat hangt natuurlijk van je buren af. Vaak speel ik onversterkt, en over de X3 meestal op spraakvolume. Moet wel zeggen dat ik ook weinig behoefte meer heb om thuis hard te spelen, die tijden zijn geweest.

rocketx4
2 januari 2012, 13:17
haha butkicker wat een naam;)
is dat niet juist een nachtmerrie voor de buren omdat ie juist de allerlaagste frequenties accentueerd?:sssh:

peter_heijnen
2 januari 2012, 13:27
Geen idee ik heb er nog nooit mee in huis gespeeld al zijn er die het gebruiken bij het gamen, en zelfs zijn er types voor onder je bank om het laatste stukje beleving uit je home cinema te peuren. Hmm, arme buren... :)

Ik heb er wel eens mee gepield met basgitaar en inears, je voelt echt een gedeelte van wat je mist.

J-P
2 januari 2012, 14:44
Jam Hub, zoek maar op youtube, ik heb er net 1 gekocht en het is echt een leuk apparaat. Ik heb de tourbus versie. Kan je met 7 man tegelijk oefenen zonder lawaai te maken.

no 1 hops
2 januari 2012, 21:41
ik denk dat we het allemaal wel kennen dat we een bepaald type golfje eerder vanwege de bass aan horen komen dan de rest wat bij de muziek zit , laat staan de auto zelf.
zo krachtig zijn bas geluidsgolven.

tegenwoordig zijn er ook mensen die slapeloze nachten hebben vanwege laag frequent geluid, alsof er een diesel vrachtauto naast huis stationair staat te draaien.
komt o.a van ondergrondse pomp installaties van bv de Namm

de versterker op schuim of spikes zetten zal enigsinds helpen, maar nog steeds (zeker met een open achterkant versterker) zullen de geluidsgolven versterkt worden via de muren en andere grote vlakken.