PDA

View Full Version : Ontstemd ERG vaak



Metalhead6661
1 januari 2012, 17:33
Hai, mijn Gibson Les Paul die ontstemd om de 10-20 seconden, vooral bij de G en de B snaar. Zitten gewoon nieuwe snaren op enzo, nooit in de tocht laten staan, ik onderhoud hem (volgens mij) gewoon goed. Weet iemand wat er aan de hand is?

Dribbel_
1 januari 2012, 17:35
Nieuwe snaren moet oprekken dus daar zit misschien je probleem, heb je dat al gedaan ?

langun
1 januari 2012, 17:35
Hoe nieuw is nieuw? Nieuwe snaren moet je wel rekken, anders ontstemmen ze natuurlijk :D

Metalhead6661
1 januari 2012, 17:36
Nieuwe snaren bedoel ik dat ze er een dag of 4 op zitten

Dribbel_
1 januari 2012, 17:36
Maar heb je ze opgerekt ?

Metalhead6661
1 januari 2012, 17:37
ja ik heb ze opgerekt... (chagerijnig dat ik niet kan spelen)

bass blom
1 januari 2012, 17:43
klemmen die snaren in je topkam.
hoor je ook een 'ting' als je stemt?
beetje grafiet er in of uitvijlen.

Metalhead6661
1 januari 2012, 17:48
Topkam, niet echt zie ik nu opeens :roll:
en ik hoor geen 'ting'
grafiet probeer ik :D

thanks :)

allochthomas
1 januari 2012, 17:49
Grafiet(gewoon een potlood pakken) tussen je top kam smeren en eens hier naar kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=Qn_dLDJeS9s&list=FLP49wXhZyuxlGBCCUrV1gYw&index=74&feature=plpp_video

Hendriks
1 januari 2012, 17:49
Gewoon de plastic topkam vervangen voor een benen of een Tusq , kost je 5 euro .

JohnLord
1 januari 2012, 18:16
Zijn Gibson topkammen van plastic?

Orpheo
1 januari 2012, 18:29
van de nieuwere gibsons is het corian, en dat is net zo goed als Tusq. ook zelfsmerend. het kan het merk snaren zijn, het kan een slippende tuner zijn (heel kleine kans) het kan het verkeerd opleggen van snaren zijn (heel grote kans). klemmende topkam is bij nieuwe gibsons in mijn ervaring een heel kleine kans, omdat die dingen behoorlijk goed gesneden worden met de PLEK-machine (CNC-frees voor vlakwerk en topkammen).

bass blom
1 januari 2012, 19:03
doet de plek machine ook de topkam? goh, dacht dat die alleen frets deed.

Hendriks
1 januari 2012, 19:13
doet de plek machine ook de topkam? goh, dacht dat die alleen frets deed.

De laatste Gibson die ik heb gehad (bj 2008) had een plastic topkam en was erg slecht gesneden , iedere bend een knappend geluid en hij was ook niet diep genoeg gesneden.

Orpheo
1 januari 2012, 19:31
ja, ook de topkammen kan dat ding doen :)

en over die '08 LP: toen begonnen ze pas net met de PLEK machines. en het kan allerlei redenen hebben dat 't mis ging. bijvoorbeeld iets dikkere snaren gepakt, momentje van oplettendheid. ik moet namelijk eerlijk toegeven, ik heb nooit issues gehad met gibson's topkammen.

Watchmaker
1 januari 2012, 19:43
Grafiet(gewoon een potlood pakken) tussen je top kam smeren en eens hier naar kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=Qn_dLDJeS9s&list=FLP49wXhZyuxlGBCCUrV1gYw&index=74&feature=plpp_video

Het stomme is, ik gebruik die besnaar-techniek al sinds m'n twaalfde op de klassieke gitaar. Alleen omdat een "elektrisch" mechaniek er heel anders uitziet, kwam ik er nooit op het op deze manier bij de Gibson te doen. Zal er aan denken bij de eerstvolgende snarenwissel! En gelukkig kan ik goed op gehoor stemmen, maar toch daar ook handige tips - nooit omlaag maar altijd omhoog richting "zuiver" stemmen.