PDA

View Full Version : schel geluid



rocketx4
31 december 2011, 17:05
hallo!:crazyhappy:

ik heb laatst met veel trots mijn helemaal zelf bijelkaar gespaarde eerste buizenversterker gekocht: fender hot rod deluxe. ik heb ook een gitaar vorig jaar gekocht, een fender special american strat uit denk ik 2010 dan.
in ieder geval zal dit voor veel mensen prut zijn op dit forum, maar ik ben 15 en ben er trots op:cooler:

Maar waar het nu omgaat is, er zit een hele irritante schelle toon in mijn gear. als ik mijn ouwe gitaar, merkloze, erop aansluit heb ik dit nauwelijks.
dus ik denk dat dit aan de gitaar ligt, ik heb er al over gedacht om een equalizer te kopen in pedaal vorm om deze eruit te filteren maar is dit verstandig?

verder heb ik op de versterker ook al geprobeert de frequentie eruit te krijgen maar dit gaat ook ten koste van het mooie brighte fender geluid.
en door de tone op mijn strat terug te draaien werkt ook niet, dan kom ik uit bij tone op 2 en dan is het geluid echt niet ruk. wat moet ik doen?


ik weet niet waar ik deze discussie moet plaatsen dus sorry als ie verkeert staat:)

Luigi
31 december 2011, 18:47
Volgens mij heb je een prima gitaar en amp met ruim voldoende mogelijkheden om een goed geluid te vinden. Omdat je gitaar nieuw is moet je daar aan wennen en gaan experimenteren met de mogelijkheden, ook in relatie met je versterker. Geef dat even tijd.

Midwolda
31 december 2011, 18:49
Zit je misschien op een slaapkamertje met je oor op een meter van de speaker af?

Eko
31 december 2011, 22:48
Op je versterker zit een brightswitch. Zet die eerst uit. Met je toonregeling kun je eerst op 0 beginnen. Als je zo begint moet je een toon kunnen maken waar je mee kunt werken. Je hebt jaren met een gitaar gespeeld waar minder geluid uit kwam , nu heb je een axe die beter klinkt ,dat hoor je dus ook.
Een toonregeling op een amp zit er niet voor niets , gebruik hem ook! Denk er aan dat een slechte kabel ook je lage tonen kan filteren , net als je hoge.
De nieuwe speaker van de amp zorgt er voor dat het geluid nog wat breekbaar kan klinken , het duurt een tijdje spelen voor dat het scherpe randje er vanaf gaat.

aaronstonebeat
31 december 2011, 23:39
Een slechte kabel heeft een hoge parallelle capaciteit; dat kost hoog, geen laag.

Het lijkt me wel een tegenvaller dat je oude goedkope gitaar beter klinkt dan je dure nieuwe.
Fender is wel relatief schel, zowel qua gitaren als qua versterkers.

Nu even oud & nieuw vieren. Beste wensen!

Dweezman
1 januari 2012, 11:32
Kan best zijn dat er wat is hoor, maar is dit van het begin af aan al zo geweest?

't kan namelijk ook zijn dat je moet wennen aan de sound van je gitaar/amp. Had ik wel namelijk in het begin. Geïsoleerd klinkt het dan hard en schel in de oren, maar in bandverband (of bij opnames) is het opeens ontzettend goed. Zet je stereo eens lekker hard en speel mee op goed volume.

jutter
1 januari 2012, 11:39
Jouw 'ouwe' gitaar, is dat er één met humbuckers?

frekie
1 januari 2012, 14:29
Fender HRD heb ik ook, echt podiumbeest waarmee je je overal kan redden zonder PA. Maar voor thuis alleen op het cleane kanaal te gebruiken. Overstuurd begint het pas te komen boven een bepaald volume nivo en dat is veel te hard voor thuis.

Wellicht een lastweerstand tussen de speaker output en de speaker hangen. Kan je de eindtrap open zetten zonder dat de buren de politie gaan bellen :hide:

Meneer I.
1 januari 2012, 14:42
Wellicht je middle pickup tonepot om (laten) solderen naar de brug pickup? Of klinken all pickups "schel"?

rocketx4
1 januari 2012, 15:35
Op je versterker zit een brightswitch. Zet die eerst uit. Met je toonregeling kun je eerst op 0 beginnen. Als je zo begint moet je een toon kunnen maken waar je mee kunt werken. Je hebt jaren met een gitaar gespeeld waar minder geluid uit kwam , nu heb je een axe die beter klinkt ,dat hoor je dus ook.
Een toonregeling op een amp zit er niet voor niets , gebruik hem ook! Denk er aan dat een slechte kabel ook je lage tonen kan filteren , net als je hoge.
De nieuwe speaker van de amp zorgt er voor dat het geluid nog wat breekbaar kan klinken , het duurt een tijdje spelen voor dat het scherpe randje er vanaf gaat.

ik heb de brightswitch gewoon off,
met toonregeling bedoel je pressence of bedoel je bass/mid/treb?
misschien is dus een goede nieuwe kabel een goed idee? ik heb nu inderdaad een crappy kabeltje.:hide:

is er een manier om de speaker in te spelen te versnellen bijv door eenkeer heel hard iets spelen ofzo? of is dit een kwestie van tijd?

rocketx4
1 januari 2012, 15:36
Volgens mij heb je een prima gitaar en amp met ruim voldoende mogelijkheden om een goed geluid te vinden. Omdat je gitaar nieuw is moet je daar aan wennen en gaan experimenteren met de mogelijkheden, ook in relatie met je versterker. Geef dat even tijd.

ik moet even tijd nemen klopt, maar sommige noten die ik speel doen gewoon pijn van de schelheid terwijl als ik die weg filter, veels te veel weg filter:(

rocketx4
1 januari 2012, 15:38
Zit je misschien op een slaapkamertje met je oor op een meter van de speaker af?

ja?:dontgeti:

nou... ongeveer 2 meter, heb de box half gekanteld als een fender twin ook kan.

rocketx4
1 januari 2012, 15:40
Jouw 'ouwe' gitaar, is dat er één met humbuckers?

half, ken je die nieuwe fender strat modellen? met 1 humbucker en 2 singlecoils, nou dat is deze ook maar dan merkloos;)

rocketx4
1 januari 2012, 15:43
maar zoals ik het begrijp, is de fender hot rod deluxe gewoon een podiumbeest;) en dat ie soms wat tja... kan klinken als ie in de slaapkamer staat?:crazyhappy:

chill:)

Jammin J
1 januari 2012, 16:07
Herken je klacht. Met mijn Yamaha Pacifica over mijn Blues Junior had ik het ook, was vooral een kwestie van zuinig met de midden tonen en inderdaad erg afhankelijk van je positie t.ov. de versterker. Met beide zou ik eerst eens flink experimenteren. Bij mij werkte op mijn BJ de volgende tone setting redelijk (rond 8) wat hoog en bas en weinig (rond de 4) midden.

Chek ook Youtibe eens voor goede settings...