PDA

View Full Version : lassen, verchromen etc.....



Tabula Rasa
31 december 2011, 13:23
Ik ben echt totaal niet thuis is al het metaal gebeuren.

Ik heb een aantal telecaster en stratocaster onderdelen. Sommige zijn niet magnetisch, dus volgens mij RVS, en vergroomd. Sommige zijn wel magnetisch, volgens mij dus pisbakken koolstofstaal.

Kan je beiden aan elkaar lassen? Kan je beiden verchromen? Ga je duidelijk verschil zien tussen beide delen?

spirit
31 december 2011, 13:46
Beiden zijn goed aan elkaar te lassen, verchromen weet ik niet.

Als je een lasser zoekt :sssh:Thuis kan ik TIG lassen, dus je bent welkom.

johanb
31 december 2011, 13:48
ik denk dat vandaag de dag alles wel aan elkaar te lassen is .Als je een verchroomd iets wil lassen zul je eerst de chroomlaag moeten verwijderen.Ijzer en rvs wil wel lassen.officieel met rvs draad ,maar met gewone bassisdraad wil dat ook wel.

Ike57
31 december 2011, 14:27
Kan je beiden verchromen? Ga je duidelijk verschil zien tussen beide delen?

Ik zou even aan Oigun vragen. Die heeft ervaring in het verchromen (doet ie zelf).

Tabula Rasa
31 december 2011, 14:34
Beiden zijn goed aan elkaar te lassen, verchromen weet ik niet.

Als je een lasser zoekt :sssh:Thuis kan ik TIG lassen, dus je bent welkom.

Cool.....Ik ga de zooi eerst eens in elkaar proberen te zetten.... Heb ontdekt dat de controleplate van messing ofzo moet zijn.

Oigun... da's een goeie tip. Ga ik tegen die tijd waarschijnlijk wel ff contact mee leggen.

Moet straks eerst de vorm van het geslepen gat over nemen op de jackplate zodat ie precies in het gat gaat passen.

Ukeloeder
31 december 2011, 17:30
Oigun vernikkelt. Da's wat anders dan verchromen, dat zal ie je denk ik ook niet aanraden.

Je maakt me wel benieuwd welke onderdelen je aan elkaar zou willen verbinden.
[edit; ahaaa!]

jerome
31 december 2011, 18:45
Ik ben echt totaal niet thuis is al het metaal gebeuren.

Ik heb een aantal telecaster en stratocaster onderdelen. Sommige zijn niet magnetisch, dus volgens mij RVS, en vergroomd. Sommige zijn wel magnetisch, volgens mij dus pisbakken koolstofstaal.

Kan je beiden aan elkaar lassen? Kan je beiden verchromen? Ga je duidelijk verschil zien tussen beide delen?

Als een metaal niet magnetish is wil het niet zeggen dat het rvs is.
"Non ferro" metalen/legeringen zoals aluminium, koper, tin, lood en messing, zijn "niet ijzerhoudende" metalen/legeringen en die zijn ook niet magnetisch.
En om het lekker ingewikkeld te maken; er zijn ook rvs soorten die wel magnetisch zijn...

Ferro metalen (staal en rvs) zijn onderling aan elkaar te lassen non ferro metalen (messing, koper, alumium) ook.
Maar je kan geen ferro aan non ferrometalen lassen maar vaak wel solderen of hardsolderen...

En die verchroomde onderdelen zijn in ieder geval niet van rvs maar waarschijnlijk messing of staal of een een of andere gietlegering.

Tabula Rasa
31 december 2011, 20:53
Jerome. klopt. Het niet magnetische deel bleek na slijpen messing achtig van kleur. Lassen gaat dus niet lukken, maar hardsolderen wel? Ga maar eens uitzoeken wat hardsolderen is.

johanb
1 januari 2012, 11:47
hardsolderen is met een brander i.p.v.een soldeerbout.Het metaal moet een beetje warmer worden om bij elkaar te smelten

danielw
2 januari 2012, 19:02
Als een metaal niet magnetish is wil het niet zeggen dat het rvs is.
"Non ferro" metalen/legeringen zoals aluminium, koper, tin, lood en messing, zijn "niet ijzerhoudende" metalen/legeringen en die zijn ook niet magnetisch.
En om het lekker ingewikkeld te maken; er zijn ook rvs soorten die wel magnetisch zijn...

Ferro metalen (staal en rvs) zijn onderling aan elkaar te lassen non ferro metalen (messing, koper, alumium) ook.
Maar je kan geen ferro aan non ferrometalen lassen maar vaak wel solderen of hardsolderen...

En die verchroomde onderdelen zijn in ieder geval niet van rvs maar waarschijnlijk messing of staal of een een of andere gietlegering.

hoi jerome,

rvs en messing zijn weldegelijk aan elkaar te lassen met tig, rvs en koper ook.
je moet er alleen het juiste draad voor hebben.
ik heb het al een paar keer gedaan en het werkt aardig.
messing en koper hebben een hogere smelttemperatuur dan rvs dus dat is wel lastig, maar het gaat wel,

groeten daniel

Tabula Rasa
2 januari 2012, 20:14
Doe je dat dan met dat witte poeder uit zoŽn blauw potje?

Ike57
2 januari 2012, 20:47
messing en koper hebben een hogere smelttemperatuur dan rvs ...

Jij hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan ik Daniel, maar klopt dit wel? Moet dat niet zijn "lagere"?

Tabula Rasa
2 januari 2012, 20:54
Jij hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan ik Daniel, maar klopt dit wel? Moet dat niet zijn "lagere"?

Volgens mij hoorde ik vandaag hetzelfde van een kenner en was ook erg verbaasd. Volgens mij klopt het wel wat Daniel zegt.

aaronstonebeat
2 januari 2012, 21:26
Als ik eens even zoek, vind ik voor rvs een smeltpunt van 1780° (zal wel varieren per legering), voor koper 1083° en voor messing ongevee 900°.

Ike57
2 januari 2012, 21:31
Als ik eens even zoek, vind ik voor rvs een smeltpunt van 1780° (zal wel varieren per legering), voor koper 1083° en voor messing ongeveer 900°.

Dan is de smelttemperatuur voor koper/messing toch LAGER dan voor rvs? Of maak ik hier een domme denkfout?


Doe je dat dan met dat witte poeder uit zoŽn blauw potje?

Volgens mij doe je dat met groen poeder uit zo'n oranje potje :seriousf:

Koeloe
2 januari 2012, 21:35
... zal wel varieren per legering...

http://www.bssa.org.uk/topics.php?article=103


Op het werk hebben we MIL-STD (US militairy standards) ter inzage. Daar staan ook afwijkende RVS'en in welke bijv. in de ruimtevaart gebruikt worden. Zal morgen er eens een kijkje in nemen.

Tabula Rasa
2 januari 2012, 21:37
Heel interessant allemaal maar ik schiet er geen f#ck mee op.

Hoe ga ik mijn messing en pissbakkenstaal aan elkaar knutselen zodat het ook nog eens een beetje sterk blijft, strak af te werken is en te verchromen is?

spirit
2 januari 2012, 22:17
Heel interessant allemaal maar ik schiet er geen f#ck mee op.

Hoe ga ik mijn messing en pissbakkenstaal aan elkaar knutselen zodat het ook nog eens een beetje sterk blijft, strak af te werken is en te verchromen is?

Gaat het over de brug, of je cover? Voor de laatste kan ik misschien wel iets voor je regelen.

danielw
3 januari 2012, 05:21
Jij hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan ik Daniel, maar klopt dit wel? Moet dat niet zijn "lagere"?

meer verstand wil ik niet zeggen maar dit is wat ik uit ervaring weet.
op het moment dat je de 2 materialen tegen elkaar aan hebt liggen en een smeltbad gaat maken met de tig dan duurt het echt lang voordat koper,messing,brons warm is. dan is het rvs allang heet.

groeten daniel

Rizz
3 januari 2012, 07:46
meer verstand wil ik niet zeggen maar dit is wat ik uit ervaring weet.
op het moment dat je de 2 materialen tegen elkaar aan hebt liggen en een smeltbad gaat maken met de tig dan duurt het echt lang voordat koper,messing,brons warm is. dan is het rvs allang heet.

groeten daniel

Nu heb ik hier helemaal geen verstand van, maar zegt dat niet alleen dat rvs een betere warmtegeleider is?

Tabula Rasa
3 januari 2012, 08:13
Gaat het over de brug, of je cover? Voor de laatste kan ik misschien wel iets voor je regelen.

de twee bruggen zijn van staal, dus dat is wel te zandstralen en te lassen.

de tele controleplate is verchroomd messing denk ik en de stratinput die daarin moet is van staal denk ik. Dat wordt dus de uitdaging.

spirit
3 januari 2012, 17:21
Ik heb al een coverplate liggen, 2mm staal (home made, zonder gaten voor pots en switch). Een oude input heb ik ook nog wel ergens, dus ik zal eens een poging wagen ;)

Tabula Rasa
3 januari 2012, 21:26
Ik heb al een coverplate liggen, 2mm staal (home made, zonder gaten voor pots en switch). Een oude input heb ik ook nog wel ergens, dus ik zal eens een poging wagen ;)

je hebt weer PM terug. Ben benieuwd hoe jij de boel aan elkaar gaat plakken.