PDA

View Full Version : Goed Delaypedaal



Marinus112
31 december 2011, 12:16
Mensen,

Aangezien ik nog nooit een delaypedaal heb gebruikt, heb ik jullie hulp nodig met het uitzoeken van een goede. Misschien dat iemand mij kan vertellen wat bijvoorbeeld een betere keuze is tussen analoog of digitaal.
Heb al enkele pedalen op het oog, de Boss DD-3/DD-7, de Carbon Copy en EHX Memory Boy (Deluxe).

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Vraag
31 december 2011, 12:50
Ik heb zelf een Carbon Copy. Dit is een analoge delay.

Ik vind zelf analoge delays beter klinken, maar dat is natuurlijk mijn mening. Wat ik meestal ervaar, is dat analoge delays je warme en volle repeats geven. Het herhaalt je tonen, maar geeft een warm en vol geluid mee. Digitale delays daarentegen herhalen de toon alleen en geven geen kleur. Ze klinken hierdoor meestal wat 'digitaal'.

tomdiedom
31 december 2011, 12:53
Kijk ook eens naar de ibanez de-7.
Ik zou verder niet kijken of hij analoog of digitaal is. Klinkt het goed, dan klinkt het goed.

Mitch
31 december 2011, 13:38
Ik wil van harte adviseren de Geavanceerde zoekfunctie te gebnruiken. De standaard zoekfunctie is onhandig, maar geavanceerd: prima. Gaat als volgt:
Rechtsboven "Geavanceerd zoeken"
"Zoeken binnen het forum"
Zoekterm "delay"
Search titles only
Zoeken binnen subforum Effecten.

In een notendop:
Zoals al gezegd is het één niet per se beter dan het ander, maar is het afhankelijk van hoe je je delay gebruikt (in de loop, vóór de amp, clean, overstuurd, etc.)
De DD6/7 zijn wat breder inzetbaar, Carbon Copy leuk maar vrij donker gevoiced, de EHX is voor een analoog bakkie aardig maar niet bijzonder. Hier zit van alles tussen. Een Ibanez DE7 is een uitstekend klinkende delay, die zowel helder als wat gefilterd kan klinken. Maar ga vooral effe spitten, er is een hoop leuke info beschikbaar!