PDA

View Full Version : jcm 2000 buizen vraag en modificatie



rolfeurope
31 december 2011, 08:54
Hallo, ik heb sinds een jaar een jcm 2000(dsl 50) en heb nu eigenlijk pas goed het apparaat van binnen bekeken. Ik zie twee x el34 en ipv 4x eccc84 zie ik drie dezelfde buizen en daarnaast een ijzeren buisje met een veer erin. Ik kan niet zien of er iets in zit maar het ziet er niet hetzelfde uit als die eccc84. Misschien moet ik het buisje eruit draaien en een eccc84 instoppen?

Graag advies want misschien mis ik dus een buisje..

Heb overigens vorige week een modificatie laten doen om mijn crunch via een footswitch te gebruiken en een van de twee reverb knoppen te gebruiken om het volume van het crunch kanaal in te stellen. E.e.a. in engeland besteld en in laten bouwen. Echt een enorme aanvulling op je amp!

Alvast bedankt voor het advies.

Dimitri92
31 december 2011, 09:26
uiteraard zit daar iets in, anders werkte je dsl niet helemaal lijkt me. Dat ijzeren buisje met een veer is een soort beschermer voor je pre amp buizen. Beetje vreemd dat het maar op 1 zit maar er is niets vreemds aan hoor.

cluseau
31 december 2011, 10:03
Geeft natuurijk wel mechanische bescherming maar is niet de werkelijke functie. Deze metalen kokertjes voorkomen dat de buis uit het voetje zou zakken maar nog belangrijker is de afscherming voor stoorsignalen. Vaak zie je dat men last heeft van een duitse zender. Het ontbreken van deze kokertjes kan daar heel goed de oorzaak van zijn. De eerste buis heeft de hoogste prioriteit om af te schermen.

Het is trouwens ECC83
Misschien verstandig om het bij kijken te laten, een klap van 500V= is ook na uitschakelen nog mogelijk!

big dooley
31 december 2011, 12:51
bij de DSL en veel andere marshalls is alleen de eerste buis van het signaalpad afgeschermd... verder gebruiken ze een geselecteerde buis met lage microfonie voor die positie, tegenwoordig vrijwel alleen maar JJ's... voor de andere positie's gebruiken ze shuguangs of JJ's... tot een aantal jaar geleden gebruikten ze voornamelijk shuguangs voor deze positie, maar de kwaliteit van lage microfonie geselecteerde buizen was niet constant genoeg en dus gingen ze over naar JJ's
eindbuizen (EL34's) zijn altijd svetlana/winged C, met uitzondering van de MA-serie... die hebben shuguang EL34's... weet niet zeker wat de haze 40 heeft

rolfeurope
31 december 2011, 14:51
Bedankt allemaal. Duidelijk dus dat de eerste de bescherming heeft en de rest niet.