PDA

View Full Version : Dit vind ik het beste gitaarspel wat ik ooit gehoord heb (Buckethead - Look Up There)



TimoSomers
31 december 2011, 01:35
http://www.youtube.com/watch?v=19FFbmbZ3bc


Iedere keer tranen in m'n ogen, kippenvel, mond open, verbazing en het gevoel van: beter kan niet. Dat heb ik hier.
Deze meneer is de nieuwe Hendrix.

Luister het eens af als je wil, is echt de moeite waard.

(Solo begint vanaf 3.13 ong).

barno
31 december 2011, 01:41
ik had het al es beluisterd in dat andere topic. en als niet buckethead liefhebber heb ik het helemaal uitgeluisterd. ik dacht zelf ook regelmatig: hé leuk: hendrix vibe !, wat me geweldig meevalt van hem. normaal totaal mijn ding niet, maar ik vind het erg goed.

ik kreeg ook een one take-gevoel, of het zo ook echt was weet je natuurlijk niet, maar if so, is het een straf exploot

Pepe
31 december 2011, 01:52
Eigenlijk de gitarist die de Peppers verdienen, als ie zo speelt.

Het probleem van de snelle jongens is doorgaans het doelloos op en neer fietsen van toonladders, veel woorden maar geen verhaal. Maar dit snap ik dan wel weer.

piezo
31 december 2011, 10:27
Het probleem van de snelle jongens is doorgaans het doelloos op en neer fietsen van toonladders, veel woorden maar geen verhaal. Maar dit snap ik dan wel weer.Jij vindt 20 minuten lang heel knap soleren over een herhaling van dezelfde 3 accoorden een muzikaal verhaal? Een verhaal wat jij kunt snappen?
En je bent van beroep muzikant?
Ben jij dan toevallig die vent, die hier 5 jaar lang dag in dag uit bij de supermarkt stond met een gitaar en die nooit iets anders speelde dan steeds dezelfde 9 maten "Nothing else matters"?

Triggy
31 december 2011, 10:42
+1 Ik heb het geprobeerd uit te luisteren en vond met name de opbouw in de eerste 5 minuten wel spannend. En inderdaad 15 minuten lang daarna losgaan op drie akkoorden kon mij ook niet echt meer boeien.
Tuurlijk de man kan spelen, maar wat ie vervolgens probeert te vertellen in 15 minuten kan ook in 5...
Just my two cents...

LGK
31 december 2011, 11:14
Ik weet niet.. Hij is wel goed hoor daar niet van..
Mischien gewoon niet zo mijn smaak. Vooral het einde vind ik een beetje jammer, had wel echt een einde mogen zijn.

Grz

Han S
31 december 2011, 11:24
Sorry, maar ik vind Timo Somers een stuk beter.

Pepe
31 december 2011, 11:27
Jij vindt 20 minuten lang heel knap soleren over een herhaling van dezelfde 3 accoorden een muzikaal verhaal?

Nee, dat zeg ik niet maar in je eerste zin haal je vorm en inhoud door elkaar en als je dat niet kan onderscheiden wordt het een lastig verhaal.

Maar Piezo, waarom gelijk zo kleinerend doen? Dat heb nergens voor nodig hoor.

piezo
31 december 2011, 11:51
Nee, dat is waar en het was ook niet persoonlijk, vandaar de vragende wijs.
EDIT: Maar het is blijkbaar toch verkeerd aangekomen. Alsnog mijn verontschuldiging.

De toon van mijn reactie zal ook het gevolg zijn van mijn al eerder geuite ergernis over hoe veel (rock-)muziek is verworden tot eindeloos herhaalde zanglijntjes met steeds dezelfde accoorden. Zelfs het onderscheid tussen couplet en refrein is vaak niet meer dan alleen een ander soundje.

Die ergernis begon ooit toen het me opviel dat bijna alle nummers van de band Live precies dezelfde structuur hadden en ik me vervolgens realiseerde dat de meeste rockbands die kant op gingen.

peter_heijnen
31 december 2011, 12:04
Ik zit inmiddels op 7 min en vind de originele solo van jimmy page nu al toch echt beter.

Han S
31 december 2011, 12:06
Dus jij hebt die associatie ook ?

peter_heijnen
31 december 2011, 12:18
Dus jij hebt die associatie ook ?
Is toch moeilijk omheen te luisteren lijkt me.

Btw, zit inmiddels op 20 min of zo, sorry hoor maar dit gaat toch echt nergens over. Een lange backingtrack waar niets in gebeurt en iemand die daar over heen soleert. Nou, alle clichees komen rustig even voorbij. 'Rustig' is dan weer wel wat goed is hieraan, hij verliest zichzelf niet. Wat niet wegneemt dat ook hij zijn lijntjes gewoon op en neer af speelt, hij doseert ze alleen betere dan menig ander maar valt net zo ook in herhaling.

Mitch
31 december 2011, 14:11
Ik heb weinig met instrumentale muziek en al helemaal weinig met instrumentale gitaarmuziek. Ik ben téveel een liedjesman, denk ik. Tenminste, om dit te kunnen waarderen. Ik haakte eigenlijk na 2m al af en heb daarna door de solo heen gezapt. Wél een lekkere sound en je hoort zeker dat -ie er met gevoel in gaat. Grootste plus is dat het geen saaie platgecompresste leadtone is zoals Satriani en Vai tot vervelens toe hebben geproduceerd. Maar jongens toch, een dik kwartier op je wah blijven staan :dontgeti: Nee sorry, ik kan er niet wild van worden.

beruk
31 december 2011, 14:34
Grootste plus is dat het geen saaie platgecompresste leadtone is zoals Satriani en Vai tot vervelens toe hebben geproduceerd.
Helemaal mee eens.
Het contrast met Soft Machine's Third wat ik op de achtergrond heb aanstaan is groot. Best aangenaam dit stuk, maar kan me niet erg boeien.

TimoSomers
31 december 2011, 14:51
Leuk die verschillende opvattingen :D.

Ik kan dit stuk echt 100 keer achter elkaar luisteren zonder dat het gaat vervelen.
Ook typisch Buckethead, nagenoeg niemand durft voortaan een CD uit te brengen met 2 jams van 15 en +- 20 minuten. Ik vind het ook ongelooflijk hoe hij (voor mij dan) boeiend kan blijven. De feeling en de opbouw hier vind ik geniaal. Juist de 3 akkoorden vind ik dan heel sterk en apart.
Hoe hij eindigt laat mij iig verlangen naar meer, wat ik bijzonder sterk vind na een improvisatie (95% zeker dat dit een 1 take is) van 20 minuten.

Natuurlijk is het niet de geweldigste compositie ooit, maar het gitaarspel (zeker naar het einde toe) vind ik simpelweg het allerbeste wat ik ooit gehoord heb.

Pepe
31 december 2011, 15:03
Mijn insteek was nog anders. Geef iemand een gitaar en laat hem een kwartier lang improviseren over 3 akkoorden.

Wel, na een minuut ben ik door mijn truken heen en ga ik mezelf herhalen, dan hou ik liever op. Buckie doet dat herhalen ook, natuurlijk, maar zijn idioom om een truuk heen is enorm groot. Bovendien wordt het vlekkeloos zonder rare slipper uitgevoerd. Dat maakt het behoorlijk knap.

Natuurlijk is dat ene kleine stukje van, noem een Page of welke andere gitarist dan ook, enorm veel interessanter maar dat is niet de context. Is Page na 20 minuten nog steeds on top of things?
Jeff Beck waarschijnlijk wel en nog een paar gitaristen misschien. Maar niet veel.

Bovendien maakt Page in 1 minuut meer slippers dan Buckie in 20, maar dat terzijde.

Ik hou totaal niet van Buckethead en dit stuk zal ik ook nooit draaien voor mijn plezier maar kwaliteit herken ik wel als dat er is.
Wij zijn gitaristen hier op gitaarforum. We beoordelen niet of iets mooi is, we kijken hoe iemand een probleem aanpakt en wat zijn oplossing is.

barno
31 december 2011, 15:52
akkoord met pepe

voor mij kon Frank het ook : lange solo's die razend interessant bleven en dat met een fractie van de skills die bucketmans heeft (en met nog minder akkoorden :)


http://www.youtube.com/watch?v=2Z3wmhBS5Vk

showband
1 januari 2012, 13:36
parabel van mijn gevoel bij de tweedeling in de gitaarwereld:
ard schenk was ooit de grootste schaatser van de planeet. Niemand kon aan hem tippen. Daarna zijn er meerdere mensen opgestaan die hem al tijdens de training voorbij streefden.

Uiteindelijk is het een exercitie in rondjes schaatsen. En in de hal ernaast zijn andere schaatsers op het ijs aan het dansen. In een andere wereld die niet draait om "transport" maar om schoonheid en overbrengen van gevoel.

hendrix, vai satriani, allemaal giganten. En erg belangrijk voor de ontwikkeling van het spel. Maar ik zit in de hal ernaast.

Rinze
1 januari 2012, 14:44
En ik zit lekker in mijn eigen hal en daar wil ik verder ook niemand in hebben.

apekop
2 januari 2012, 00:33
Is toch moeilijk omheen te luisteren lijkt me.
Btw, zit inmiddels op 20 min of zo, sorry hoor maar dit gaat toch echt nergens over. Een lange backingtrack waar niets in gebeurt en iemand die daar over heen soleert. .

+1. Gewoon een super saai schema, dus niet interessant genoeg om naar te luisteren. Muziek is meer dan alleen interessant gitaarwerk. En dat terwijl ik voor 80% instrumentale muziek luister, zij het meer fusion etc.
Ik vind de hier bovenstaande clip van Zappa 100 keer interessanter. Veel minder technisch gitaarwerk dan Buckethead, maar muzikaal veel meer zeggend.

Justinschut
2 januari 2012, 03:38
Eigenlijk de gitarist die de Peppers verdienen, als ie zo speelt.

Haha, Buckethead bij de Peppers... Hij zou zich doodvervelen

En vraag me af waar de Peppers hem aan zouden hebben verdiend :p

aaronstonebeat
2 januari 2012, 04:08
Het is eigenlijk All Along the Watchtower in de versie van Hendrix, maar dan in Fism. Althans dat is wat ik hoorde toen ik klikte naar iets verder dan drie minuten; zolang had ik het in eerste instantie uitgehouden want er zingt niemand (en dan gaat het de rest van de tijd zo door?). Ik ben ook een liedjesman.

Ik kan best tegen lange solo's, door Hendrix, Blackmore, Angus Young, Gilmour en nog een paar; ik vind Buckethead ook een heel goede gitarist. Maar dit nummer grijpt me niet.

YannickH
2 januari 2012, 18:17
ik vind buckethead een supergitarist maar ik mis wel wat gevoel...
als je steve vai ziet spelen dan zie je wel dat de beste man zich in de muziek inleeft.
dat mis ik bij buckethead.
maar zijn muziek vind ik wel goed maar niet voor heel de dag...;)
malmsteen of paul gilbert ofzo kan ik dan wel weer heel de dag luisteren.

Martijn-w
2 januari 2012, 18:58
Ik heb weinig met instrumentale muziek en al helemaal weinig met instrumentale gitaarmuziek. Ik ben téveel een liedjesman, denk ik. Tenminste, om dit te kunnen waarderen. Ik haakte eigenlijk na 2m al af en heb daarna door de solo heen gezapt. Wél een lekkere sound en je hoort zeker dat -ie er met gevoel in gaat. Grootste plus is dat het geen saaie platgecompresste leadtone is zoals Satriani en Vai tot vervelens toe hebben geproduceerd. Maar jongens toch, een dik kwartier op je wah blijven staan :dontgeti: Nee sorry, ik kan er niet wild van worden.

100% mee eens. Ik hou ook helemaal niet van die ellenlange solo's. Ik heb liever een liedje. Satriani vind ik overigens een verschrikkelijk geluid hebben. Het klinkt zo kunstmatig. Ik heb meer met een naturel gitaargeluid.

LGK
2 januari 2012, 19:53
het is wel goed hoor, maar hier krijg ik tranen van in me ogen .. Dat nou niet echt :confused:

Hier krijg ik kippenvel van, tranen in me ogen, gevoel en dat mist hij vind ik en Stevie niet..!


http://www.youtube.com/watch?v=C0i031-zF7w

Tsja uiteindelijk heeft het allemaal met smaak te maken, de ene houd van metal en de andere van klassiek, dat is ook het mooie van muziek!! ;)

Grz

tidalwave_sideburns
3 januari 2012, 07:25
ik heb het iets van 7 minuten volgehouden, daarna ging het vervelen. Het heeft voornamelijk met die drums te maken die zo ontzettend vlak blijven.Die open hihat komt niet los richting het volgende stuk, de fills passen niet echt, net of ik naar wat demobeats van addictive drums zit te luisteren.
Het gitaarspel is best redelijk, genoeg nuance in het spel om te horen dat deze man aardig kan spelen, en niet teveel dat het pretentieus gepiel wordt. Ik kan me voorstellen dat mensen hiervan kunnen genieten.


Als we het over ellenlange wah-solo's hebben, geef mij dan maar Hawkwind of zo


http://www.youtube.com/watch?v=IUV0zNWjq_E

apekop
3 januari 2012, 10:27
ik vind buckethead een supergitarist maar ik mis wel wat gevoel...
als je steve vai ziet spelen dan zie je wel dat de beste man zich in de muziek inleeft.
dat mis ik bij buckethead.

Ik ben het er mee eens, komt vast door die stomme emmer op zijn kop

Harry
3 januari 2012, 11:36
ik heb er helemaal niks mee. Knap als iemand zo lang kan soleren, maar wie zit daarop te wachten? Ik niet in ieder geval, ben meer van de liedjes, grooves en muziek waar een spanningsopbouw (hoe simpel die ook kan zijn in rock en soul) in zit. Er moet meer zijn dan alleen een gitaarsolo.

tidalwave_sideburns
3 januari 2012, 11:59
ik heb er helemaal niks mee. Knap als iemand zo lang kan soleren, maar wie zit daarop te wachten? Ik niet in ieder geval, ben meer van de liedjes, grooves en muziek waar een spanningsopbouw (hoe simpel die ook kan zijn in rock en soul) in zit. Er moet meer zijn dan alleen een gitaarsolo.

Mee eens. Ik vind de begeleiding ook zo schraal, geen beleving, het klinkt een beetje als een demo voor een wahpedaal of iets dergelijks op youtube.

TimoSomers
3 januari 2012, 22:10
Ik lees m'n ogen uit.
Dit is een wat meer georganiseerde 'jam'


http://www.youtube.com/watch?v=oVVCavjaltM

''muzikalere'' muziek wellicht


http://www.youtube.com/watch?v=lIKO598Q8Mg

Pure feeling:


http://www.youtube.com/watch?v=GGIs3fOTc7s

Pure nonsense, zappa

http://www.youtube.com/watch?v=m-11zzCCD10

Pepe
4 januari 2012, 00:07
Mijn associaties bij deze werkjes zijn respectievelijk Gilmour Island Jam, Return to forever/Mahavishnu, transcendent minimal en een amalgama van stijlen met inderdaad wat Zappanesque stukjes ertussen.

Zoals ik al zei, technisch knap maar als er al emotie inzit, dan mis ik dat volledig. Ik mis ook een duidelijk concept, een idee wat overgebracht moet worden.

Iets soortgelijks, van Vai, maar op de een of andere manier kan ik daar wel emotie en een idee in ontdekken. Ook heel Zappiaans trouwens.


http://www.youtube.com/watch?v=d3QzbKwcWNE

beruk
4 januari 2012, 00:13
Buckethead is een baas, zelfs ik kan dat horen. Maar ik ga toch ook voor nuance, dynamiek en vooral swing.
Dan kan ik hier hélemaal gek van worden:

http://www.youtube.com/watch?v=y5KY5QO__14&feature=related
Hoor en zie die mannen toch eens muziek maken, niet te kort..:lovelove::lovelove:

apekop
4 januari 2012, 00:15
Zoals ik al zei, technisch knap maar als er al emotie inzit, dan mis ik dat volledig. Ik mis ook een duidelijk concept, een idee wat overgebracht moet worden.


Ik heb precies hetzelfde. De hierbovenstaande clip van Vai vind ik van een heel ander niveau dan Buckethead. Ook is Buckethead absoluut geen vergelijk met de genialiteit van Zappa.

TimoSomers
4 januari 2012, 00:15
Mijn associaties bij deze werkjes zijn respectievelijk Gilmour Island Jam, Return to forever/Mahavishnu, transcendent minimal en een amalgama van stijlen met inderdaad wat Zappanesque stukjes ertussen.

Zoals ik al zei, technisch knap maar als er al emotie inzit, dan mis ik dat volledig. Ik mis ook een duidelijk concept, een idee wat overgebracht moet worden.

Iets soortgelijks, van Vai, maar op de een of andere manier kan ik daar wel emotie en een idee in ontdekken. Ook heel Zappiaans trouwens.


http://www.youtube.com/watch?v=d3QzbKwcWNE

Ik hoor niet waar ''Too Many Humans'' en ''Electric Tears'' technisch knap zijn?
Ik snap je opzich wel, maar snap weer niet hoe je een paar van die dingetjes die ik poste als technisch ingewikkeld (notenpoeperij?) kan noemen zonder feeling.

@Beruk: mooi ja! Er is zoveel verschillends wat ik mooi vind, ik ben de laatste tijd HELEMAAL LEIP van Eli van Akkerman en Lux. Maar toch vind ik de beginpost echt helemaal waanzinnig.

Pepe
4 januari 2012, 00:45
Notenpoeperij zei ik niet en zonder gevoel zei ik ook niet?

Technisch is het natuurlijk allemaal prima geëxecuteerd. Of vind je van niet? >)

Ik zei, als er emotie in zit, dan gaat MIJ dat volledig voorbij.

TimoSomers
4 januari 2012, 00:48
Notenpoeperij zei ik niet en zonder gevoel zei ik ook niet?

Technisch is het natuurlijk allemaal prima geëxecuteerd. Of vind je van niet? >)

Ik zei, als er emotie in zit, dat gaat MIJ dat volledig voorbij.

Oke sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen, excuus!

@apekop: Cool, dan leef je echt in de jungle :D.

peter_heijnen
4 januari 2012, 08:45
http://www.youtube.com/watch?v=d3QzbKwcWNE
Juistem Pepe!

peter_heijnen
4 januari 2012, 08:47
http://www.youtube.com/watch?v=y5KY5QO__14&feature=related
Hoor en zie die mannen toch eens muziek maken, niet te kort..:lovelove::lovelove:
Ik heb ooit een nummer met de man gejamd en kan je melden dat het echt een hele belevenis was! :)

The Lo Lands
12 januari 2012, 22:35
Mag deze 'Opa' er ook nog wat over kwijt.

Het 'fenomeen' buckethead welke ik begin jaren negentig in de vorm van Praxis voor het eerst leerde kennen was buiten deze wereld! Met Bootsy op bass en Brain op splijtende drums kon er toch weinig fout gaan. De jaren daarna kocht ik diverse soloalbums van Emmerhoofd en er was zelfs sprake van beinvloedbaar gedrag in mijn eigen gitaarspel.

Persoonlijk vind ik Emmerhoofd het beste in combinatie met complete band. Bijvoorbeeld zijn latere werk met Les Claypool en Brain is ook weer briljant te noemen. Zijn solowerk is naast een aantal hoogtepunten toch vaak wat kil te noemen en de opnames doen vaak demo-achtig aan.

De laatste jaren na zijn dip met G&R is zijn gitaarspel wat verfijnder geworden maar daardoor ook iets minder eclectisch en experimenteel. Vergelijkingen met Hendrix vind ik persoonlijk niet kloppen en duidt eerder op het verheerlijken van een cult status die in de hoofden van de aanbidders afspeeld, dan dat dit feitelijk te onderbouwen is ;) Dat het een invloed is mag duidelijk zijn, maar voor welke gitarist geldt dit niet :hippie:

Buckethead heeft mij absoluut beinvloed, met name zijn mysterieuse pose, zijn vaak artistieke art-work en fotografie en zijn ongrijpbare spel. Underground is hij niet helemaal meer en de glorietijden van Praxis en het AXIOM label zijn wel voorbij. Commercie heeft de overhand en daar zal zelfs Buckethead van tijd tot tijd gebruik van moeten maken om zijn stempel te blijven drukken. Ik wacht met geduld af tot zijn volgende meesterwerk...

Amen.

BillyG
22 januari 2012, 21:37
ik heb de 22 minuten volgeluisterd... prachtige solo, ik mocht willen dat ik er een paar minuten van kon naspelen...
maar , euh, 1 keer 22 minuten vind ik dan wel weer genoeg.