PDA

View Full Version : Overlap tone knoppen 4de positie '57 Vintage Strat



Sonny
30 december 2011, 20:25
Hey Guyz,

In mijn Fender '57 American Vintage Strat Reissue, heb ik in de vierde positie een overlap van de twee tone knoppen. Ik kan dus met beide knoppen mijn tone regelen voor deze positie.

Is dit normaal of is er een makkelijke oplossing met de bedrading te vinden?

Grtz Sonny

Mr.Fingers
30 december 2011, 20:33
middenste knop is tone voor de neck, achterste is tone voor de mid, dus in de stand dat je beide elementen selecteert, is dat volledig normaal!

Stratman70
30 december 2011, 20:35
Hey Guyz,

In mijn Fender '57 American Vintage Strat Reissue, heb ik in de vierde positie een overlap van de twee tone knoppen. Ik kan dus met beide knoppen mijn tone regelen voor deze positie.

Is dit normaal of is er een makkelijke oplossing met de bedrading te vinden?

Grtz Sonny
Dat is inderdaad normaal. De toonregelingen voor het midden en halselement blijven gewoon werken zoals ze werken, dus ook in de combinatiestand van deze twee elementen.
Maar dit heb je liever niet?

Sonny
30 december 2011, 21:19
Dat is inderdaad normaal. De toonregelingen voor het midden en halselement blijven gewoon werken zoals ze werken, dus ook in de combinatiestand van deze twee elementen.
Maar dit heb je liever niet?

Ik weet nog niet of ik dit liever niet heb. Valt hier wel wat aan te doen eigenlijk?

Het is een linkshandige strat die dus uiteraard verkeerd was bedraad vanuit de fabriek. Had totaal geen tone controle, omdat ze het simpelweg niet deden. Heb nu van de week zelf de bedrading aangepast en wat dat betreft is dit een hele verbetering!

HalfBlindLefty
30 december 2011, 21:40
Ik weet nog niet of ik dit liever niet heb. Valt hier wel wat aan te doen eigenlijk?

Het is een linkshandige strat die dus uiteraard verkeerd was bedraad vanuit de fabriek. Had totaal geen tone controle, omdat ze het simpelweg niet deden. Heb nu van de week zelf de bedrading aangepast en wat dat betreft is dit een hele verbetering!

Argh... waar ken ik dat van, bij mijn Avri '62 was dat ook al het geval. (dwazen) Vreemd genoeg snapten ze bij Tokai iig in de 80-er wel hoe het moet, mijn Tokai was van meet af aan ok aangesloten

Ik zit er juist over te denken de tone knoppen beide om te bouwen naar volume knop. De tone doe ik op de gitaar eigenlijk niets aan.

Gearjunkie
30 december 2011, 22:28
Ik weet nog niet of ik dit liever niet heb. Valt hier wel wat aan te doen eigenlijk?

Het is een linkshandige strat die dus uiteraard verkeerd was bedraad vanuit de fabriek. Had totaal geen tone controle, omdat ze het simpelweg niet deden. Heb nu van de week zelf de bedrading aangepast en wat dat betreft is dit een hele verbetering!

Als je het draadje van de (midden) tonepot een lipje verder op de switch zet, koppel je hem aan je brugpup.
Hangt natuurlijk wel van je eigen spel en wensen af.

Sonny
30 december 2011, 23:07
Als je het draadje van de (midden) tonepot een lipje verder op de switch zet, koppel je hem aan je brugpup.
Hangt natuurlijk wel van je eigen spel en wensen af.

Zoals bij Eric Johnson het geval is?

apekop
31 december 2011, 10:00
Ik zit er juist over te denken de tone knoppen beide om te bouwen naar volume knop. De tone doe ik op de gitaar eigenlijk niets aan.

Dat is wel een heel goed idee een strat met drie volume knoppen! voor ieder element eentje. Heeft dat ooit iemand geprobeerd?

Triggy
31 december 2011, 10:07
Altijd begrepen dat de 2e en de 4e stand op een strat juist de elementen in tegenfase zet zodat je juist dat geluid krijgt wat kenmerkend is voor een strat.Alleen schakelen op 1-3-5 (dus element 1,2,3) geeft je dat dus niet meer. Correct me if i'm wrong.

Gearjunkie
31 december 2011, 10:38
Altijd begrepen dat de 2e en de 4e stand op een strat juist de elementen in tegenfase zet zodat je juist dat geluid krijgt wat kenmerkend is voor een strat.Alleen schakelen op 1-3-5 (dus element 1,2,3) geeft je dat dus niet meer. Correct me if i'm wrong.

Dat klopt, maar staat los van deze discussie, je veranderd niets aan de manier van elementen schakelen.


Zoals bij Eric Johnson het geval is?
Vanavond komt hij even jammen, ik zal het dan even vragen. Zelf heb ik het in elk geval wel zo op mijn Strat gedaan. Omdat ik vooral de brug en het halselement gebruik heb ik maximale controle uit de drie beschikbare potmeters.


Dat is wel een heel goed idee een strat met drie volume knoppen! voor ieder element eentje. Heeft dat ooit iemand geprobeerd?
Het is een simpele mod, maar ik zie eigenlijk niet waarom het zo'n goed idee is. Maak dan op zijn minst een master tone met twee volumes.

Sonny
31 december 2011, 22:10
Vanavond komt hij even jammen, ik zal het dan even vragen. Zelf heb ik het in elk geval wel zo op mijn Strat gedaan. Omdat ik vooral de brug en het halselement gebruik heb ik maximale controle uit de drie beschikbare potmeters.

Je zegt dat het van je gitaarspel afhangt. Ik speel of misschien beter gezegd ik probeer blues solo uit mijn vingers te toveren. Denk jij dat ik er wat aan heb om er voor te kiezen om niet de middelste pick-up aan de tone control te linken, maar dus de brug pick-up?

Ik heb namelijk wel eens gelezen dat dan misschien je middelste pick-up een beetje gaar kan gaan klinken. Ach wat maakt het ook uit, nu klinkt namelijk mijn brug pick-up altijd net effies te hard met teveel treble ;)

Sonny
31 december 2011, 22:15
Ooooh en nog wat... mijn volume knop begint pas te werken als ik hem richting de 8 draai. Van 1 tot 7 kan ik er draaien wat ik wil, maar geluid uit mijn versterker laten komen doet hij niet.

Zijn er meer mensen met dit probleem en weet iemand hier toevallig wat op??

apekop
1 januari 2012, 12:06
Het is een simpele mod, maar ik zie eigenlijk niet waarom het zo'n goed idee is. Maak dan op zijn minst een master tone met twee volumes.

met drie volume knoppen heb je controle over alle pickups en zou je ook nog leuke blendings kunnen maken, door bijvoorbeeld het middelste element zacher te zetten en dan standje 2 of 4 gebruiken.
Zelf speel ik trouwens voornamelijk op het brugelement en zet de treble op mijn versterker dan een heel stuk onder de middenstand. Voor mijn gevoel kom je zo beter door de bandmix en zit je de bassist een beetje uit de weg. Zeker als je veel 'uitgebreide' akkoorden speelt.

Mr.Fingers
1 januari 2012, 12:24
Ik heb op mijn strat 12 schakelmogelijkheden, gewoon met 2 schakelaartjes (voor zij die dat niet leuk vinden, het kan ook met push-pull potmeters, maar aangezien ik die dingen toch kapot trek, heb ik maar schakelaars gebruikt). Pots zijn gewoon standaard (master volume, neck tone, midden tone), omdat ik heel veel toonverschillen kan bewerkstelligen door te spelen met die schakelaars (bepaalde standjes klinken doffer als andere, doordat elementen als een humbucker geschakeld worden (hals & mid in serie bvb).

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/9c464ca0.jpg
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/b189999a.jpg

Eko
1 januari 2012, 12:52
Het omsolderen van de toonregeling wordt vaker gedaan. Ik heb strats die standaard zo`n andere toonregeling hebben. De Jimmi Vaughan is er 1 van. Door de toonregeling op de brugpick-up te zetten kun je daar het bijtende wat afregelen. Soms heb je een voorliefde ( zoals ik ) om je amp af te regelen op je halselement , met schakelen naar je brugelement is het net te veel treble en dan kun je het regelen met je tonepot.
Bijkomend voordeel: je middelste element bliijft prachtig helder en is ineens een heel mooi bruikbaar voor solo`s .

Sonny
2 januari 2012, 19:26
Heb vandaag even het boeltje omgesoldeerd zodat ik nu de tone knop op mijn brug pick-up heb zitten. Weet eerlijk gezegd nog niet wat er nou beter is... uitproberen een poosje dus maar.

Kan iemand mij helpen en vertellen waarom ik pas een toename in volume hoor als ik de volume knop richting de 8 draai? Voor de 8 doet hij weinig. Zijn er misschien meer mensen met dit probleem?

Mr.Fingers
2 januari 2012, 19:38
"foute" potmeter? voor een volumepotmeter moet je een logaritmische hebben, en ik denk dat jij een lineaire hebt... Die geeft dan zo'n harig verloop.

Sonny
2 januari 2012, 19:50
"foute" potmeter? voor een volumepotmeter moet je een logaritmische hebben, en ik denk dat jij een lineaire hebt... Die geeft dan zo'n harig verloop.

Het is een linkshandige Fender '57 American vintage Reissue Stratocaster rechtstreeks uit de winkel. Ik weet niet of jij weet of in de originele strats uit '57 ook lineare pots zaten? Dan kan het wel eens zo zijn dat ze dit express hebben gedaan om zo juist mogelijk de originele na te bootsen...

aaronstonebeat
2 januari 2012, 19:54
Het kan ook dat je wel een logaritmische potmeter hebt maar een rechthandige; voor een linkshandige volumeknop moet je 'reversed' logaritmische potmeter hebben.
Anders kun je nog beter een lineaire gebruiken.

HalfBlindLefty
2 januari 2012, 20:54
Het kan ook dat je wel een logaritmische potmeter hebt maar een rechthandige; voor een linkshandige volumeknop moet je 'reversed' logaritmische potmeter hebben.
Anders kun je nog beter een lineaire gebruiken.

Helemaal juist, dat was bij mijn Avri 62 ook het geval.

Sonny
3 januari 2012, 00:16
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je op een gitaar van 1829 euro niet eens de juiste potmeters geïnstalleerd krijg.

@UltimaPro
Dus jij hebt op je AVRI ' 62 ook een 'reversed' logaritmische potmeter als volume potmeter geplaatst?
En hoe is bij jou nu de bedrading, ook net als ik gewoon het boeltje rechtshandig gemaakt zodat je volume en tone knoppen, kloppen qua richting of heb je andere potmeters er in gegooid?

Mr.Fingers
3 januari 2012, 09:33
Het zijn juist WEL de juiste potmeters ;) Zo'n AVRI is vintage correct, dus ook de correcte potmeters. Fender vond het in de jaren '60 niet nodig om andere potmeters te gebruiken, dus er werd voor alles een gewone logaritmische gebruikt: voor volume (wat normaal is), voor tone (geeft een onregelmatig verloop, maar het kan), voor linkshandigen,...

Sonny
3 januari 2012, 17:16
Het zijn juist WEL de juiste potmeters ;) Zo'n AVRI is vintage correct, dus ook de correcte potmeters. Fender vond het in de jaren '60 niet nodig om andere potmeters te gebruiken, dus er werd voor alles een gewone logaritmische gebruikt: voor volume (wat normaal is), voor tone (geeft een onregelmatig verloop, maar het kan), voor linkshandigen,...

Ja dat dacht ik dus al maar of het functioneel is, is een tweede! Ik denk dat Fender in de jaren '50/'60 al wat beter naar linkshandige boys hadden moeten luisteren... geloof dat er wel een paar bekende linkshandige gitaristen rondhuppelden in die tijd ;)

Dus als ik het echt goed functioneel wil krijgen, zit er niks anders op dan een reversed logaritmische potmeter als volume knop te installeren... toch?

Mr.Fingers
3 januari 2012, 17:37
Klopt!

En linkshandigen? Er waren er wel een paar, maar linkshandige gitaren werden per defenitie "op bestelling" gemaakt. En in de jaren '60 moest dat niet functioneel zijn, een volumeknop stond of helemaal open, of "een beetje open", of gewoon toe.

HalfBlindLefty
3 januari 2012, 23:23
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je op een gitaar van 1829 euro niet eens de juiste potmeters geïnstalleerd krijg.

@UltimaPro
Dus jij hebt op je AVRI ' 62 ook een 'reversed' logaritmische potmeter als volume potmeter geplaatst?
En hoe is bij jou nu de bedrading, ook net als ik gewoon het boeltje rechtshandig gemaakt zodat je volume en tone knoppen, kloppen qua richting of heb je andere potmeters er in gegooid?

Bij mij zitten de rechtspoters :) er nog in, dus eigenlijk draait voor mijn gevoel de pot verkeerd om. Vooral bij volume swells ed is het mhh wierd en kost even bedenktijd. Vooral als ik eerst op mijn Tokai speel en dan wissel.

De reactie is nu wel goed na het omsolderen.

Fender mag dan trouw aan het origineel willen blijven, maar ze leveren wel een 5 standen switch los mee. Dat dan weer wel. (laat ik die nou net niet nodig hebben, ik de zet de 3 standen switch zonder problemen snel in de tussenstanden)

Maar goed, vreemd genoeg vertik ik het om zelf in mijn Tokai te solderen en knutselen, terwijl ik de veeeeel duurdere Avri zonder bedenkingen open trek. Misschien komt het omdat ik de Tokai als echt vintage beschouw en hem zoveel mogelijk origineel wil houden.

apekop
5 januari 2012, 11:23
Het omsolderen van de toonregeling wordt vaker gedaan. Ik heb strats die standaard zo`n andere toonregeling hebben. De Jimmi Vaughan is er 1 van. Door de toonregeling op de brugpick-up te zetten kun je daar het bijtende wat afregelen. .

even op deze discussie inhaken. Wat voor voordeel heeft het om je toonregeling op je brug pickup te hebben ipv op je middelste pickup? Ik vind mijn brug element niet snel te schel namelijk.

en nog een vraag: hebben jullie ook het gevoel dat je elementen wat aan dynamiek en volume verliezen als je de toonknop wat lager draait?
dat is eigenlijk de reden dat ik het liever op de versterker regel.

Stratman70
5 januari 2012, 11:42
en nog een vraag: hebben jullie ook het gevoel dat je elementen wat aan dynamiek en volume verliezen als je de toonknop wat lager draait?
dat is eigenlijk de reden dat ik het liever op de versterker regel.

Spelend op het halselement, met de toonknop rond '5' en de volumeknop op '2' en de versterker zodanig, dat als de volume op de gitaar vol open staat, de versterker goed overstuurt, haal ik een hele dikke toon (http://soundclick.com/share.cfm?id=8535380) uit mijn gitaar.

Vroegah wilde ik ook nooit aan die toonknoppen zitten, omdat het geluid alleen maar dichtgesmeerd werd, maar tegenwoordig denk ik daar anders over; met subtiel draaien aan zowel volume- als toonknop, kom ik tot hele leuke geluidjes, zoals in dit clipje.