PDA

View Full Version : Tips voor heldere strat pickups!!



rammybully
30 december 2011, 15:55
Ik heb een Dick Dijkman strat en tele waar ik voornamelijk op speel.
Daarnaast heb ik een aantal gitaren waar ik een stuk minder op speel, waaronder Fender Strat Plus. Pas laten refretten...een fantastische gitaar.

Deze gitaar wil ik toch wat meer gaan gebruiken. Hij speelt super en heeft een zeer goede sustain, maar als ik de klankkleur vergelijk mijn DD strat is de Fender een stuk minder helder. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de dikke lak van de Fender en de dunne nitro lak van DD.

De standaard Lace Sensor Gold pickups heb ik ooit vervangen voor Suhr V60 LP pickups en ben nu opzoek naar een set die de gitaar een stuk helderder maakt.

Ik hoor veel goede verhalen over Bare Knuckle en in mijn DD zitten Voodoo's (volgens mij ST50) waar ik ook zeer tevreden over ben, maar wat zijn de geschikte pickups voor mijn Fender?
Wie heeft er pickup-tips voor deze strat zodat hij een stuk helderder gaat klinken.

:strat:

LGK
30 december 2011, 16:08
Wat is je budget als ik vragen mag?

crapton
30 december 2011, 16:10
Ja wat is de definitie van 'helder'? Trebly? Twangy? Veel hoog, scherp, bite? Die Suhr V60 zijn toch high end PU's, dure jongens met een prima sound? Kan en moet je eigenlijk een Tele met een Strat vergelijken?

Ik heb in mijn Lite Ash Strat Seymour Duncans zitten, die zijn tamelijk helder.

In het verleden een Bill Lawrence L-280 gehad, nu Wilde. Heel mooi gebalanceerd geluid, wat mij betreft een aanrader.

Thiez
30 december 2011, 16:13
Het is idd niet onbelangrijk wat je budget is.

Deze pickups schijnen zeker voor hun prijs erg goed te zijn
http://www.leosounds.de/EN/

LGK
30 december 2011, 16:32
Ik weet er wel een paar maar die kosten ook wel wat..
Ik vind ze helemaal te gek en als ik het geld zou hebben...
Ik denk dat ze het ook wel waard zijn hoor..
Kloppmann pickups:
http://www.youtube.com/watch?v=VWBQG63sDzk

Geniet er van!! :listen:

Grz

rammybully
30 december 2011, 16:33
Prijsklasse mag vergelijkbaar zijn met de Suhr set.
Ik zit o.a. te kijken naar Bare Knuckle, Lindy Fralin, Lollar, Voodoo....

Ik vergelijk in deze trouwens de Fender strat met de DD strat.
De huidige Suhr set is een V60 Low Peak. Deze heeft wat rondere hoge tonen dan de HP uitvoering.
Ik zoek een set die iets feller is en wat minder wollig klinkt in de Fender strat. Misschien dat ik met pickups die wat meet twang/hoog hebben dit kan bereiken?
Misschien zijn er forumers die dit hebben bereikt door het verwisselen van pickups in een "standaard" strat (geen nitro finish).

De gitaar klinkt van zich zelf behoorlijk dik. Veel laag en mid....

rammybully
30 december 2011, 16:37
Ik weet er wel een paar maar die kosten ook wel wat..
Ik vind ze helemaal te gek en als ik het geld zou hebben...
Ik denk dat ze het ook wel waard zijn hoor..
Kloppmann pickups:
http://www.youtube.com/watch?v=VWBQG63sDzk


Kloppmann zijn inderdaad geweldige pickups, maar dat gaat me iets te ver. Dat zijn setjes van 350/400 euro!

Mr.Fingers
30 december 2011, 16:37
Potmeters vervangen naar 300K (of als je veel felheid wilt: 500K). Goedkoper dan een nieuw setje elementen, en felheid te over!!! (Ik heb het omgekeerde gedaan in mijn strat, daar zat 500K in, en die klonk veel te scherp, nu zit er 250K in, en nu klinkt ze erg warm)

LGK
30 december 2011, 16:39
Kloppmann zijn inderdaad geweldige pickups, maar dat gaat me iets te ver. Dat zijn setjes van 350/400 euro!

Tsja, het is maar wat je de voor over hebt.. :cooler:

Thiez
30 december 2011, 16:42
Van zandt vintage vind ik ook erg lekkere elementen om te horen.

Luigi
30 december 2011, 17:26
Misschien heeft het wel te maken met andere componenten op die strat plus. Als je 'm onversterkt vergelijkt met die DD? Misschien verschillende tremoloblocks?

rammybully
30 december 2011, 17:32
Misschien heeft het wel te maken met andere componenten op die strat plus. Als je 'm onversterkt vergelijkt met die DD? Misschien verschillende tremoloblocks?

Dat heeft er zeker mee te maken!! De DD strat is veel opener/helderder...
Misschien het tremeloblok, maar in iedergeval de dikke lak van de Fender die de resonantie beperkt.
Door dit te compenseren met andere pickups (meer hoog/minder mid) hoop ik meer helderheid/openheid te krijgen.

Wabbie
30 december 2011, 17:40
Dat heeft er zeker mee te maken!! De DD strat is veel opener/helderder...
Misschien het tremeloblok, maar in iedergeval de dikke lak van de Fender die de resonantie beperkt.
Door dit te compenseren met andere pickups (meer hoog/minder mid) hoop ik meer helderheid/openheid te krijgen.

Lak moet wel heeel erg dik zijn om iets te gaan uitmaken voor de resonatie. Wat ik een beetje betwijfel voor zo'n dure strat.

Tremeloblok kan dan wel weer uitmaken in klank.

josan
30 december 2011, 17:44
Potmeters vervangen naar 300K (of als je veel felheid wilt: 500K). Goedkoper dan een nieuw setje elementen, en felheid te over!!! (Ik heb het omgekeerde gedaan in mijn strat, daar zat 500K in, en die klonk veel te scherp, nu zit er 250K in, en nu klinkt ze erg warm)

Een beetje a la deze tip over potmeters. Je kunt ook de tooncondensator vervangen door een van een lichtere waarde. Zelfs met de toonregelaar helemaal open hoor je dit verschil! Bij een strat heb je maar 1 tooncondensator. Dus voor 1 euro en een beetje soldeerwerk heb je geluid iets helderder gemaakt en worden de toonregelaars ook nog beter doseerbaar.

Vervang de standaard 22 nF tooncondensator door een van 6,8 nF. Kijk even hier (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2008/Mar/Auditioning_Tone_Capacitors.aspx)voor wat achtergrond.

Luigi
30 december 2011, 21:42
Een beetje a la deze tip over potmeters. Je kunt ook de tooncondensator vervangen door een van een lichtere waarde. Zelfs met de toonregelaar helemaal open hoor je dit verschil! Bij een strat heb je maar 1 tooncondensator. Dus voor 1 euro en een beetje soldeerwerk heb je geluid iets helderder gemaakt en worden de toonregelaars ook nog beter doseerbaar.

Vervang de standaard 22 nF tooncondensator door een van 6,8 nF. Kijk even hier (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2008/Mar/Auditioning_Tone_Capacitors.aspx)voor wat achtergrond.

Misschien dan ook maar meteen een no-load?

arjanb01
30 december 2011, 21:50
Fender cs 69ers of fat 50s nemen?

rammybully
2 januari 2012, 10:01
Een beetje a la deze tip over potmeters. Je kunt ook de tooncondensator vervangen door een van een lichtere waarde. Zelfs met de toonregelaar helemaal open hoor je dit verschil! Bij een strat heb je maar 1 tooncondensator. Dus voor 1 euro en een beetje soldeerwerk heb je geluid iets helderder gemaakt en worden de toonregelaars ook nog beter doseerbaar.

Vervang de standaard 22 nF tooncondensator door een van 6,8 nF. Kijk even hier (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2008/Mar/Auditioning_Tone_Capacitors.aspx)voor wat achtergrond.

Goede TIP!! Ik ga het eens proberen....
Eerst eens kijken wat het resultaat is zonder condensator en indien gewenst een lichtere dan 22nF erin plaatsen.

Mr.Fingers
2 januari 2012, 10:12
zonder condensator: niets... Heb je gewoon een volumepotmeter. Die condensator zorgt voor de afzwakking van hoogfrequente signalen (en dus een wolligere klank)

rammybully
3 januari 2012, 00:10
zonder condensator: niets... Heb je gewoon een volumepotmeter. Die condensator zorgt voor de afzwakking van hoogfrequente signalen (en dus een wolligere klank)

Dus No-load heeft geen zin? Gewoon een lichtere condensator plaatsen...? of zouden 500k pots de oplossing zijn?

rammybully
3 januari 2012, 10:51
Ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste oplossing.

Een Fender NO-LOAD potmeter schakelt de condensator uit als de pot vol open staat. Goede optie lijkt me!!
Maar, deze is bestemd als "tone pot"

Stel dat ik twee van deze potmeters plaats. Wat te doen met de volume pot?
Standaard 250k laten zitten? 300k erin? Of een 500k?

Hebben 2 no-loads al veel invloed op je sound?

josan
3 januari 2012, 13:00
Ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste oplossing.

Een Fender NO-LOAD potmeter schakelt de condensator uit als de pot vol open staat. Goede optie lijkt me!!
Maar, deze is bestemd als "tone pot"

Stel dat ik twee van deze potmeters plaats. Wat te doen met de volume pot?
Standaard 250k laten zitten? 300k erin? Of een 500k?

Hebben 2 no-loads al veel invloed op je sound?

De juiste oplossing bestaat niet. Het is een kwestie van proberen en start dan met de minst ingrijpende aanpassing, op een manier dat je het nog terug kunt draaien. Ik denk dat de condensator vervangen de minst ingrijpende oplossing is, daarna vervangen van potmeters, daarna vervangen van elementen. Je kunt ook eventueel 1 extra minischakelaartje aanbrengen (wel boren dus), die het pickupsinaal direct naar de uitgang kan schakelen en zodoende de altijd doffer makende potmeters en condensator omzeild. Je verliest dan in die stand wel de volume en toonregeling. Ik heb geen schema, maar er zijn op diverse beschrijvingen te vinden op internet.

rammybully
16 januari 2012, 13:41
Ik heb de wiring als volgt aangepast.

Een 250k no-load tonepot met een 0,01UF cap. Deze is gekoppeld aan de neck en midden pickup. Voor de bridge heb ik een gewone 250k tonepot met 0,01Uf cap. Hier expres geen no-load, omdat de brug van al wat fel klinkt. De volume pot is gewoon een standaard 250k.

Door lichtere caps te gebruiken is de tonepot veel bruikbaarder geworden. Een aparte tonepot voor de bridge pu is ook ideaal. Het geeft de mogelijkheid om deze vaak wat felle pickup, indien nodig, ietsje warmer te maken door de toneknop wat terug te draaien.

De pickups heb ik ook vervangen door Lindy Fralin Hot Vintage.
Klinkt nu allemaal geweldig!! Lekker vol met veel attack!

Tabula Rasa
16 januari 2012, 14:19
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de dikke lak van de Fender en de dunne nitro lak van DD.




maar in iedergeval de dikke lak van de Fender die de resonantie beperkt.

Volgens mij zou het verschil tussen nitro en polylak op een electrische gitaar niet hoorbaar moeten zijn. Heb altijd gedcht dat je dat zou moeten kunnen horen, maar recent ben ik daar toch wel een beetje van terug gekomen... Er worden zoveel goede gitaren gemaakt met polylak.

Iets dat ik op TDPRI las en mij wel ernstig aan het denken zetten:

Als een dun laagje polylak de resonantie in een massieve solidbody electrische gitaar beperkt.... wat doet dan een rechterarm van een kilo of 5 - 8 kilo en een romp en bierbuik van misschien wel 35 - 60 kilo met je resonantie Dit zijn flink wat kilo's dempende blubber waar je gitaar in ingepakt is tijdens het spelen.

Rick trodat
16 januari 2012, 14:24
Ik zou de sleutel inderdaad vinden in de waarde van de potmeter. Verder klinken naar mijn mening lollars en van zandt behoorlijk vintage. Veel warmte en body. Texas specials bijten dan al meer.

groovieguitarguus
16 januari 2012, 19:44
In mijn Strat komen Rumplestilskin Pick-Ups (Experience set).
Ik had ook de Keuze uit Lollars...

Ik vind ze heel gaaf, lekker, niet te dun, niet te vet klinken.
Met mooie tussenstandjes. Heel betaalbaar volgens mij...

Zie deze link voor een indruk van de sound... http://www.youtube.com/watch?v=qM0ol6hR3-Y&feature=fvsr

http://www.rumpelstiltskinpickups.com/Strat_Pickups.html