PDA

View Full Version : Capodaster



Koen489
30 december 2011, 13:58
Hallo iedereen

Ik heb onlangs voor kerstmis een capodaster gekregen van mijn ouders ;) .
Ik kan me echter niet goed ori๋nteren over de snaren.
Als je bijvoorbeeld je capodaster bevestigt op de 3de fret en je speelt het open E majeur akkoord, verkrijg je dan een G majeur akkoord.
Speel je een A majeur akkoord verkrijg je een C akkoord. Maar als je nu een C majeur of een G majeur speelt welk akkoord verkrijg je dan?

Mvg,
Koen

aaronstonebeat
30 december 2011, 14:07
Als je weet waar de grondtoon van een 'greep' zit, bij een open C is dat bijvoorbeeld de 3de positie op de a-snaar (en die toon is dus een c) ่n je weet daarbij dat tussen b en c en tussen e en f maar een halve toon zit en tussen alle andere stamtonen een hele, dan kun je zo uitrekenen welk akkoord je pakt. O ja, en dat elke positie hoger op de gitaar een halve toon hoger betekent; dat is ook een essentieel inzicht.

In het geval van C-greep met de capo in 3de positie: je grondtoon zit nu op de 6de positie van de a-snaar en dat is es of dis (twee namen voor dezelfde toonhoogte). In het geval van de open G-greep kom je uit op Bes/Ais.

Koen489
30 december 2011, 14:32
Hoe komt het dan dat de akkoorden G majeur, Dis majeur en het Bis mineur zo goed bij elkaar passen?

aaronstonebeat
30 december 2011, 14:42
Bedoel je echt Bism? Dat is qua toonhoogte hetzelfde als Cm. En als je bijvoorbeeld in C harmonisch mineur zit, kom je zowel Cm, Es (hier liever dan Dis) en G tegen.
Er is een toonaard te verzinnen waar ze alledrie inzitten.

Als je in G ionisch speelt en je gaat bijvoorbeeld naar Bes of Es pas je een zogenaamde 'modulatie' toe: je gaat even naar een andere toonaard. Dat gebeurt vaak zat.

Of je speelt bijvoorbeeld de progressie G - C - Cm - D; dan zou je die Cm heel goed door een Es kunnen vervangen.

Maar het is ook allemaal subjectief. Waarom vindt de ้้n rood en oranje mooi naast elkaar en de ander dat het 'vloekt'?