PDA

View Full Version : HULP GEVRAAGD: ik begin aan losse effectjes... (na jaren multi-effects)



tompie
29 december 2011, 16:40
hallo allemaal,

zoals jullie kunnen lezen...ik begin aan losse pedaaltjes... geen multi-effects meer... mijn vraag: waar moet ik als beginner allemaal op letten en welke effecten raden jullie me aan?

ik speel in een poprockbandje...heb een G&L asat classic en speel op een Fender Hot Rod.

verder raadt men mij alvast een goeie overdrive aan en een delay... ideeën?

hoe zit het met de bekisting? is dit al noodzakelijk? ik wil graag zo eenvoudig mogelijk spelen, dus vermoed dat ik ga eindigen bij een 5tal effectjes, zeker nog een volumepedaal?

hoe zit het ten slotte met mijn gitaartuner? vroeger stak die in mijn multieffects-pedal, maar nu ...??

bedankt voor de vele hulp die nu hopelijk gaat volgen :)

peter_heijnen
29 december 2011, 16:43
Je bent gitarist, dan wordt er van je verwacht dat je niet meteen het juiste spul koopt. :)

Dus koop tweedehands, anders verlies je er zo veel op.

ellisvertellis
29 december 2011, 16:46
Ik zou zeggen: een overdrive a la tubescreamer, een eenvoudige delay (kijk op youtube voor de gewenste sound cfr: Boss, Malekko, ...) en een stempedaal (Korg Pitchblack bv, of een polytuner ...). En niet vergeten: voeding (vb OneSpot met daisychain).

Begin daar al mee; eenvoudig en toch een brede waaier aan sounds! Voor drie pedalen heb je nog niet direct een pedalboard nodig denk ik. Enjoy!

Grtz!

dml
29 december 2011, 17:02
"Na jaren multieffects........."
Je weet toch wel welke effecten je (hoofdzakelijk) met je multiFX gebruikt(e)? Die koop je dan als losse pedalen. Klaar.

StevenStrat
29 december 2011, 17:54
je kan allemaal aparte fx's kopen waaronder enkele digitale, of je kan je multi fx behouden als het een goeie is (bv tc nova system, line 6 M13, etc)

zo kan je de delays, tuner etc gebruiken van je multi fx en voor overdrive stompboxes kopen.

tompie
29 december 2011, 18:05
"Na jaren multieffects........."
Je weet toch wel welke effecten je (hoofdzakelijk) met je multiFX gebruikt(e)? Die koop je dan als losse pedalen. Klaar.

eerlijk gezegd niet... ik vond die multi-effect apparaten persoonlijk te ingewikkeld. vandaar dat ik met losse effecten wil werken. en daarbij is alle hulp welkom, meer niet.

tompie
29 december 2011, 18:07
je kan allemaal aparte fx's kopen waaronder enkele digitale, of je kan je multi fx behouden als het een goeie is (bv tc nova system, line 6 M13, etc)

zo kan je de delays, tuner etc gebruiken van je multi fx en voor overdrive stompboxes kopen.

ik had een boss me70, maar die is inmiddels weg.

bass blom
29 december 2011, 18:18
je gaat vast een bekisting willen ja :D
gedoe met alles los in een tasje is niks.

ik heb:

tuner
phaser
ep booster
tubescreamer
delay
reverb

cioks big john voeding

en dat alles op een bord wat in een rockbag mee kan.

en nog een wah maar die moet eerst gereviseerd.

tompie
29 december 2011, 19:53
je gaat vast een bekisting willen ja :D
gedoe met alles los in een tasje is niks.

ik heb:

tuner
phaser
ep booster
tubescreamer
delay
reverb

cioks big john voeding

en dat alles op een bord wat in een rockbag mee kan.

en nog een wah maar die moet eerst gereviseerd.

wat doet zo'n booster precies? en welke tubescreamer heb je? en nog een vraagje wat betreft de voeding: die pedaaltjes zijn vaak zonder adaptor... moet je dan als je 7 pedaaltjes hebt, 7 adaptors kopen?? :s :s

bass blom
29 december 2011, 19:58
die voeding die ik heb kan 7 of 8 pedalen voeden.
de tubescreamer heb ik zelf gebouwd, newtone.
de EP booster ook.
een booster, die boost, pept het signaal flink op.

fransoos
29 december 2011, 19:59
M9 :seriousf:

effe serieus : prima multi effect in combinatie met een hot rod.

tompie
29 december 2011, 20:09
M9 :seriousf:

effe serieus : prima multi effect in combinatie met een hot rod.

maar ik ga dus voor losse pedaaltjes :)

nog een vraagje... wat is het verschil tussen analoge en digitale pedaaltjes? en klopt het dat je in je koffer ook een digitaal pedaaltje moet hebben steken voor het één of het ander?? (ergens gehoord)...

ik hoorde ook iets van de volgorde van pedaaltjes...hoe zit dat?

en tot slot: wat kost zo'n voeding voor verschillende pedaaltjes?

tompie
29 december 2011, 20:10
ooh nog iets: wat is er in hemelsnaam mis met behringer, aangezien die pedaaltjes spotgoedkoop zijn??

JohnLord
29 december 2011, 21:17
lees eerst even de voedingsfaq en de volgordefaq bovenaan dit subforum, die geven al veel nuttige info.
Behringer is gewoon niet populair onder de gitaarnetters, is goedkoop en kan zich kwalitatief niet meten met duurdere pedalen. wat niet wil zeggen dat het niet in sommige gevallen een goede keus kan zijn.

jaguwar
30 december 2011, 01:24
het eerste en belangrijkste pedaaltje dat je moet kopen: een goeie tuner :ok:

het is voor niemand gelijk natuurlijk maar met een goede overdrive voor vettigere ritmes, een fuzz of distortion voor het zwaardere werk en een modulatie-effect (phaser, flanger, chorus) geraak je al een heel eind. voeg daar nog een wah aan toe en je beschikt al over een uitgebreid gamma geluiden. uiteindelijk moet je op zoek naar wat je muziek nodig heeft, niet wat cool is. zo heb ik het toch gedaan ;)

wat betreft die pedalenbak: een houten plankje met twee voetjes dat netjes in een kistje van de DHZ zaak past, is al erg net in mijn ogen.

wat merken betreft: kijk eens rond op dit forum, google / youtube eens en dan zul je al veel meer weten. behringer is gemaakt voor beginnende gitaristen dus is niks mee om te kopen maar hou er rekening mee dat je op den duur betere kwaliteit (zowel geluid als hardware) gaat willen en dat je dan die behringers aan de straatstenen niet kwijt geraakt... yep, ik spreek uit ervaring :seriousf:

niet dat ik het allemaal zo goed weet maar ooit vroeg ik me hetzelfde af als jij, hoop ik dat je toch wat heb kunnen helpen :)

Jan Buurman
30 december 2011, 08:08
Wat is je budget?
Ik denk in eerste instantie aan een wah, tuner, drive en een delay. Als ik je budget weet kunnen kan ik je iets concreter adviseren..
En, zoals eerder gevraagd, wat gebruikte je meestal op je multieffect?

dml
30 december 2011, 10:28
eerlijk gezegd niet... ik vond die multi-effect apparaten persoonlijk te ingewikkeld. vandaar dat ik met losse effecten wil werken. en daarbij is alle hulp welkom, meer niet.

Je weet toch wel wat een overdrive, delay en chorus is? Er is geen enkel multiFX apparaat die niet laat zien welk effect je gebruikt.
Sowieso een ME-70, gemakkelijker kan bijna niet. Als je daar niet mee uit de voeten kan, dan gaan losse pedalen ook niet werken.
Want als wij nu allemaal bijvoorbeeld verschillende overdrives gaan adviseren, hoe gaat dat jouw keuze vergemakkelijken?

Misschien zit ik er helemaal naast maar ik krijg veel meer het idee dat je op zoek bent naar een bepaalde sound, dat je die sound niet kan vinden met de jou ter beschikking staande middelen en dat je het nu gaat zoeken in de middelen terwijl het waarschijnlijk aan jouw kunnen ligt. Nogmaals, misschien zit ik er helemaal naast.

tompie
30 december 2011, 10:29
het eerste en belangrijkste pedaaltje dat je moet kopen: een goeie tuner :ok:

het is voor niemand gelijk natuurlijk maar met een goede overdrive voor vettigere ritmes, een fuzz of distortion voor het zwaardere werk en een modulatie-effect (phaser, flanger, chorus) geraak je al een heel eind. voeg daar nog een wah aan toe en je beschikt al over een uitgebreid gamma geluiden. uiteindelijk moet je op zoek naar wat je muziek nodig heeft, niet wat cool is. zo heb ik het toch gedaan ;)

wat betreft die pedalenbak: een houten plankje met twee voetjes dat netjes in een kistje van de DHZ zaak past, is al erg net in mijn ogen.

wat merken betreft: kijk eens rond op dit forum, google / youtube eens en dan zul je al veel meer weten. behringer is gemaakt voor beginnende gitaristen dus is niks mee om te kopen maar hou er rekening mee dat je op den duur betere kwaliteit (zowel geluid als hardware) gaat willen en dat je dan die behringers aan de straatstenen niet kwijt geraakt... yep, ik spreek uit ervaring :seriousf:

niet dat ik het allemaal zo goed weet maar ooit vroeg ik me hetzelfde af als jij, hoop ik dat je toch wat heb kunnen helpen :)

bedankt alvast! :)

tompie
30 december 2011, 10:30
Wat is je budget?
Ik denk in eerste instantie aan een wah, tuner, drive en een delay. Als ik je budget weet kunnen kan ik je iets concreter adviseren..
En, zoals eerder gevraagd, wat gebruikte je meestal op je multieffect?

ik gebruikte vooral overdrive en delays. nu zag ik een tweedeahnds memory boy... lijkt me wel wat..

tompie
30 december 2011, 10:31
Je weet toch wel wat een overdrive, delay en chorus is? Er is geen enkel multiFX apparaat die niet laat zien welk effect je gebruikt.
Sowieso een ME-70, gemakkelijker kan bijna niet. Als je daar niet mee uit de voeten kan, dan gaan losse pedalen ook niet werken.
Want als wij nu allemaal bijvoorbeeld verschillende overdrives gaan adviseren, hoe gaat dat jouw keuze vergemakkelijken?

Misschien zit ik er helemaal naast maar ik krijg veel meer het idee dat je op zoek bent naar een bepaalde sound, dat je die sound niet kan vinden met de jou ter beschikking staande middelen en dat je het nu gaat zoeken in de middelen terwijl het waarschijnlijk aan jouw kunnen ligt. Nogmaals, misschien zit ik er helemaal naast.

je zit er dus helemaal naast.

tompie
30 december 2011, 10:33
ik ben vooral op zoek naar effecten waardoor ik in de buurt kom van bv kane, coldplay,...

dml
30 december 2011, 10:46
je zit er dus helemaal naast.

Blijkbaar niet helemaal, na 19 posts weet je dat je overdrive en delay gebruikt en dat de sounds van Kane en Coldplay je aanspreken. Overigens zou ik met een ME-70 heel wat sounds van betreffende bands kunnen maken/ benaderen, maar dat terzijde.
Kijk, nu kunnen we veel gerichter advies geven :crazyhappy:

Wat betreft Coldplay: een delay a la Strymon El Capistan of Brigadier will do the trick.

tompie
30 december 2011, 10:50
Blijkbaar niet helemaal, na 19 posts weet je dat je overdrive en delay gebruikt en dat de sounds van Kane en Coldplay je aanspreken. Overigens zou ik met een ME-70 heel wat sounds van betreffende bands kunnen maken/ benaderen, maar dat terzijde.
Kijk, nu kunnen we veel gerichter advies geven :crazyhappy:

Wat betreft Coldplay: een delay a la Strymon El Capistan of Brigadier will do the trick.

is de memory boy een alternatief?

tompie
30 december 2011, 10:59
nog een vraagje: ik stootte op de maxon...is dat een goed alternatief voor de tubescreamer van ibanez?

sorry dat ik van deze dingen weinig weet, maar alle hulp is dus welkom.

En hoe zit het met de geluiden van kane?

qua budget wil ik zeker niet boven de 150 euro gaan per pedaal.

en wat behringer betreft: ik ga daar geen pedaal van kopen, maar ik zag dat de tuner slechts 20 euro kost. die tuner zal op zich toch wel even goed werken als één van boss of dergelijke?

tompie
30 december 2011, 11:07
even op een rijtje waar ik al allemaal op stootte op het net:

delay:
- boss dd7
- electro harmonix memory boy
- digitech digital delay
- mxr m169 carbon analog delay

overdrive:
- boss os2
- mi audio blue boy deluxe overdrive
-tubescreamer ibanez
- mxr zakk wylde berzerker overdrive
- maxon

is hier iets geschikts tussen qua sound kane - coldplay...?

peter_heijnen
30 december 2011, 11:07
En hoe zit het met de geluiden van kane?
Volgens mij multi-fx.

Sorry, ben even in de ziek-mode. :)

Even constructief: als ik dat allemaal zo lees waar je 'naar op zoek bent' (lees: zonder duidelijk kompas) zou ik je eigenlijk toch en vooral de line6 m9 of m13 willen aanraden. Ja ik weet, multis, maar wel goede sounds en -praktisch- te gebruiken als losse pedalen.

tompie
30 december 2011, 11:27
voor de duidelijkheid: het lijstje hierboven is maar wat ik tegenkom in de catalogus van musicstore. ------->>>>> ik ben op zoek naar één goede overdrive (sound in de buurt van kane) en één goede delay (sound in de buurt van coldplay). iets wat goed matcht met mijn hot rod. tnx

dml
30 december 2011, 11:34
Even constructief: als ik dat allemaal zo lees waar je 'naar op zoek bent' (lees: zonder duidelijk kompas) zou ik je eigenlijk toch en vooral de line6 m9 of m13 willen aanraden. Ja ik weet, multis, maar wel goede sounds en -praktisch- te gebruiken als losse pedalen.

+1, zeker in dit geval voor de M9. Sterker nog, ik denk dat je met een M9 beter je favoriete sounds kan benaderen dan met 1 overdrive en 1 delay.

Ik weet niet of je de M-serie van Line6 kent maar dit is toch een behoorlijk ander verhaal dan de gemiddelde multiFX (met een menustructuur waardoor je snel de weg kwijt raakt).

O ja, de tijd dat je hier op gitaarnet.nl zit, kun je ook spenderen in een gitaarwinkel om allerlei pedaaltjes te proberen ;)
En de kans is ook groot dat je nog extra korting kan bedingen vanwege oudejaar.

jutter
30 december 2011, 11:38
even op een rijtje waar ik al allemaal op stootte op het net:

delay:
- boss dd7
- electro harmonix memory boy
- digitech digital delay
- mxr m169 carbon analog delay

overdrive:
- boss os2
- mi audio blue boy deluxe overdrive
-tubescreamer ibanez
- mxr zakk wylde berzerker overdrive
- maxon

is hier iets geschikts tussen qua sound kane - coldplay...?

-Ibanez DE-7(delay). Erg goede delay voor weinig.
-Brunetti Mercury Box. Gaat van smeuïge overdrive(check Gregor Hilden) naar vloeiende leadsounds. Dus ook een zeer veelzijdig pedaal.

tompie
30 december 2011, 11:44
+1, zeker in dit geval voor de M9. Sterker nog, ik denk dat je met een M9 beter je favoriete sounds kan benaderen dan met 1 overdrive en 1 delay.

Ik weet niet of je de M-serie van Line6 kent maar dit is toch een behoorlijk ander verhaal dan de gemiddelde multiFX (met een menustructuur waardoor je snel de weg kwijt raakt).

O ja, de tijd dat je hier op gitaarnet.nl zit, kun je ook spenderen in een gitaarwinkel om allerlei pedaaltjes te proberen ;)
En de kans is ook groot dat je nog extra korting kan bedingen vanwege oudejaar.

ik ken de M9 niet, maar het lijkt me zo'n ding waar zoveel op zit, dat je de weg een beetje kwijt raakt. vandaar wilde ik me beperken met enkele losse pedaaltjes, maar wel met gerichte sounds die ik graag wil.

bass blom
30 december 2011, 11:46
maar kane is uit elkaar, wil je dan straks weer andere geluiden? :D

onrust nv
30 december 2011, 12:13
Nee, nu niet strax. ;)

tompie
30 december 2011, 12:24
en dan nu weer posts die nuttig zijn.

jutter
30 december 2011, 12:40
en dan nu weer posts die nuttig zijn.

Dan heb je die van mij vast niet gelezen :D

tompie
30 december 2011, 12:51
Dan heb je die van mij vast niet gelezen :D

oh jawel, bedankt! :) ik heb er net nog wat over opgezocht! maar kan het dat bij die van delay geen adaptor mogelijk is? (had ik ergens gelezen)?

jutter
30 december 2011, 12:59
oh jawel, bedankt! :) ik heb er net nog wat over opgezocht! maar kan het dat bij die van delay geen adaptor mogelijk is? (had ik ergens gelezen)?

Ja hoor, ik heb er ook gewoon een adaptor op.

onrust nv
30 december 2011, 13:09
delay:
- electro harmonix memory boy
- mxr m169 carbon analog delay


Bij deze 2 moet je eerst even kijken wat je wilt: heldere BBD of juist Dark?
De EHX heeft een heldere sound in zijn repeats.
De Carbon klinkt juist wat donkerder net als bv de oudere ibanez AD-9.

Gretsch 5120
30 december 2011, 13:19
Een aanrader voor een Delay is Echopark van Line 6. Wel aan te raden om er een adapter erbij te kopen.

johantipker
30 december 2011, 21:41
Ik ga me er nu ook eens tegenaan bemoeien:

Ik speel nu al bijna 9 jaar - tegen beter weten in - :makeup: op een Fender HRDL icm een Boss ME50
Er is veel mooiers te krijgen onder de zon, maar ik ben eigenlijk dik tevreden zo. Het doet allemaal z'n kunstje wel. De ME50 is de voorganger van de ME70
voordeel van de ME50 is de manuel mode, waarin je voor je gevoel een aantal (heleboel als je dat wilt) "losse" pedaaltjes voor je hebt liggen. Voor mij heeft het altijd gewerkt. Als ik je was, had ik die ME70 helemaal niet weggedaan, is natuurlijk mosterd na de maaltijd sorrry, heb je niets aan...:(

Het zwakke punt van de combinatie ME50 en HRDL is dat je er geen lekkere crunchsound uit kunt halen. Alle overdrive / distortion emulaties van de ME50 (en dat zal op de ME70 wel niet veel beter zijn...) klinken op zich goed, maar wel erg gecompressed. Is mooi voor high gain sounds, maar als je een open transparante dynamische lichte overdrive sound zoek, zul je die op de ME50 te vergeefs zoeken. De Fender HRDL heeft ook geen fraaie crunch in huis, dat kan ie gewoon niet of veels te hard en earpiercing.. daar zijn al vele discussies over gevoerd...:D

Ik had je niet geadviseerd om afstand te doen van je ME70 maar soit, te laat.. ik had je een goed dynamisch en transparant drivepedaaltje geadviseerd naast je ME70 zoiets als de Fulltone OCD (die ik ook nog steeds heel graag wil hebben)

Zo'n soort drivepedaaltje zou ik je nog steeds adviseren maar dan nu naast een line6 M9, wat me toch wel een hele mooie upgrade lijkt tov de ME70 ... en dan heb je best wel een knappe rig...:supercool:

Dirk_Hendrik
31 december 2011, 09:29
je zit er dus helemaal naast.

Met dit soort reacties krijg ik heftig jeuk aan m'n slotje-vinger.

Legio prima inhoudelijke reacties van verschillende leden en een totaal gebrek van samenhang van de topicstarter....:stop:

tompie
31 december 2011, 10:49
Een aanrader voor een Delay is Echopark van Line 6. Wel aan te raden om er een adapter erbij te kopen.

Maar werkt line6 niet met een soort modelling? Dat heeft toch invloed op het geluid van je versterker? Ik zou het liefst mijn versterkergeluid zoveel mogelijk behouden.

tompie
31 december 2011, 10:52
Bij deze 2 moet je eerst even kijken wat je wilt: heldere BBD of juist Dark?
De EHX heeft een heldere sound in zijn repeats.
De Carbon klinkt juist wat donkerder net als bv de oudere ibanez AD-9.

Bedankt, de EHX lijkt me wel wat. Ik ben nu alleen nog aan het vergelijken met de tc electronic flashback. de strymon lijkt me onhaalbaar om tweedehands te vinden... en waarschijnlijk van een heel andere prijsklasse?

tompie
31 december 2011, 10:54
Ik ga me er nu ook eens tegenaan bemoeien:

Ik speel nu al bijna 9 jaar - tegen beter weten in - :makeup: op een Fender HRDL icm een Boss ME50
Er is veel mooiers te krijgen onder de zon, maar ik ben eigenlijk dik tevreden zo. Het doet allemaal z'n kunstje wel. De ME50 is de voorganger van de ME70
voordeel van de ME50 is de manuel mode, waarin je voor je gevoel een aantal (heleboel als je dat wilt) "losse" pedaaltjes voor je hebt liggen. Voor mij heeft het altijd gewerkt. Als ik je was, had ik die ME70 helemaal niet weggedaan, is natuurlijk mosterd na de maaltijd sorrry, heb je niets aan...:(

Het zwakke punt van de combinatie ME50 en HRDL is dat je er geen lekkere crunchsound uit kunt halen. Alle overdrive / distortion emulaties van de ME50 (en dat zal op de ME70 wel niet veel beter zijn...) klinken op zich goed, maar wel erg gecompressed. Is mooi voor high gain sounds, maar als je een open transparante dynamische lichte overdrive sound zoek, zul je die op de ME50 te vergeefs zoeken. De Fender HRDL heeft ook geen fraaie crunch in huis, dat kan ie gewoon niet of veels te hard en earpiercing.. daar zijn al vele discussies over gevoerd...:D

Ik had je niet geadviseerd om afstand te doen van je ME70 maar soit, te laat.. ik had je een goed dynamisch en transparant drivepedaaltje geadviseerd naast je ME70 zoiets als de Fulltone OCD (die ik ook nog steeds heel graag wil hebben)

Zo'n soort drivepedaaltje zou ik je nog steeds adviseren maar dan nu naast een line6 M9, wat me toch wel een hele mooie upgrade lijkt tov de ME70 ... en dan heb je best wel een knappe rig...:supercool:

Idd, de overdrive-distortions op de ME70 zijn van hetzelfde laken een pak. Vandaar dacht ik nu aan de blue boy deluxe overdrive.

Liquid_Metal
31 december 2011, 11:18
Ik ga me er nu ook eens tegenaan bemoeien:

Ik speel nu al bijna 9 jaar - tegen beter weten in - :makeup: op een Fender HRDL icm een Boss ME50
Er is veel mooiers te krijgen onder de zon, maar ik ben eigenlijk dik tevreden zo. Het doet allemaal z'n kunstje wel. De ME50 is de voorganger van de ME70
voordeel van de ME50 is de manuel mode, waarin je voor je gevoel een aantal (heleboel als je dat wilt) "losse" pedaaltjes voor je hebt liggen. Voor mij heeft het altijd gewerkt. Als ik je was, had ik die ME70 helemaal niet weggedaan, is natuurlijk mosterd na de maaltijd sorrry, heb je niets aan...:(

Het zwakke punt van de combinatie ME50 en HRDL is dat je er geen lekkere crunchsound uit kunt halen. Alle overdrive / distortion emulaties van de ME50 (en dat zal op de ME70 wel niet veel beter zijn...) klinken op zich goed, maar wel erg gecompressed. Is mooi voor high gain sounds, maar als je een open transparante dynamische lichte overdrive sound zoek, zul je die op de ME50 te vergeefs zoeken. De Fender HRDL heeft ook geen fraaie crunch in huis, dat kan ie gewoon niet of veels te hard en earpiercing.. daar zijn al vele discussies over gevoerd...:D

Ik had je niet geadviseerd om afstand te doen van je ME70 maar soit, te laat.. ik had je een goed dynamisch en transparant drivepedaaltje geadviseerd naast je ME70 zoiets als de Fulltone OCD (die ik ook nog steeds heel graag wil hebben)

Zo'n soort drivepedaaltje zou ik je nog steeds adviseren maar dan nu naast een line6 M9, wat me toch wel een hele mooie upgrade lijkt tov de ME70 ... en dan heb je best wel een knappe rig...:supercool:

Omdat het topic toch al een beetje ontspoord is ga ik even een offtopic vraag stellen: hoe hou je het in godsnaam 7 jaar uit op een forum zonder andere gear aan te schaffen? :seriousf:

Anyway, overdrives zijn op modellers meestal de minste spelers. Dus ga lekker wat overdrives testen en voeg er eentje toe aan je huidige modeller. Andere effect komen daarna wel, maar modulatie en time-based effecten zijn in modellers vaak van veel betere kwaliteit.
In dit licht ben ik gisteren bij de muziekwinkel geweest om overdrives te proberen en ik heb uiteindelijk de Keeler Designs Push meegenomen. Op mijn kleine versterker klinkt 'ie heerlijk en op mijn grote rack is 'ie monsterlijk.

johantipker
31 december 2011, 16:57
Omdat het topic toch al een beetje ontspoord is ga ik even een offtopic vraag stellen: hoe hou je het 7 jaar uit op een forum zonder andere gear aan te schaffen? :seriousf:



Oww you hurt me.......het waren lange lange zware jaren...


:crazyhappy:


.. het is soms wel bizar geweest om bijv iemand een amp (for a lifetime )
te zien aanschaffen van meer dan 3000 euro a la de Bogner XTC die je dan binnen een paar maandjes op marktplaats tegenkomt..
:dontgeti:

Henri H
31 december 2011, 17:44
...... het is soms wel bizar geweest om bijv iemand een amp (for a lifetime )
te zien aanschaffen van meer dan 3000 euro a la de Bogner XTC die je dan binnen een paar maandjes op marktplaats tegenkomt..
:dontgeti:Ik voel me aangesproken. :confused:

Ik snap de topicstarter wel. Ik ben ook van multi-FX overgestapt op losse pedalen, geen menu's meer, geen presets etc., heerlijk.
Da's een hele leuke bezigheid kan ik je vertellen.
Ik ben op dit moment erg tevreden met de TC Flashback, Ibanez SC10, TS10, WH10 (V1!), DL10, SF10/DCF10, MXR Script phase 90, en een TC Polytune.
Ik speel ook in een poprock-coverband.

Ik heb denk ik zo'n 25 pedalen in 2 jaar tijd gekocht/verkocht, en heb er nu nog een stuk of 15 over, waar er nog een stuk of 3 van te koop zijn. :sssh:

Dirk_Hendrik
31 december 2011, 18:21
waar er nog een stuk of 3 van te koop zijn. :sssh:
Getfer. Ister daar nou alweer eentje die me in 1 zin noemt met boetiek. Kap daar es mee. :(

Boetiek pedaaltjes zijn van die apparaten die vol zijn gestopt met verkoopprietpraat en oude uitgedroogde componenten en daarna overgoten met een sausje van kunsthars en TGP hype.

;)

Henri H
31 december 2011, 18:48
Hehe, 'k heb het expres tussen haakjes gezet. :ok:

johantipker
31 december 2011, 18:49
Getfer. Ister daar nou alweer eentje die me in 1 zin noemt met boetiek. Kap daar es mee. :(

Boetiek pedaaltjes zijn van die apparaten die vol zijn gestopt met verkoopprietpraat en oude uitgedroogde componenten en daarna overgoten met een sausje van kunsthars en TGP hype.

;)
DH; Henri bedoelt dan ook eeh ... boutique...... :D:D

dml
1 januari 2012, 09:23
Getfer. Ister daar nou alweer eentje die me in 1 zin noemt met boetiek. Kap daar es mee. :(

Boetiek pedaaltjes zijn van die apparaten die vol zijn gestopt met verkoopprietpraat en oude uitgedroogde componenten en daarna overgoten met een sausje van kunsthars en TGP hype.

;)

Een goed begin voor 2012 is het halve werk.
Laten we bij deze afspreken dat, als we het over boutique/ boetiek hebben, we het over een winkel hebben waar je kleding kan kopen.

Dirk_Hendrik
1 januari 2012, 10:42
Een goed begin voor 2012 is het halve werk.
Laten we bij deze afspreken dat, als we het over boutique/ boetiek hebben, we het over een winkel hebben waar je kleding kan kopen.

Helemaal mee eens!

dml
1 januari 2012, 11:10
Helemaal mee eens!

En in die winkels ligt True Bypass in de uitverkoopbakken.

Dirk_Hendrik
1 januari 2012, 13:41
En in die winkels ligt True Bypass in de uitverkoopbakken.

Klopt! Naast de bakken met blauwe LED's!:seriousf:

Liquid_Metal
1 januari 2012, 13:51
Bedankt, de EHX lijkt me wel wat. Ik ben nu alleen nog aan het vergelijken met de tc electronic flashback. de strymon lijkt me onhaalbaar om tweedehands te vinden... en waarschijnlijk van een heel andere prijsklasse?

Flashback kun je juist 2ehands vergeten. Ik kijk er al een tijdje naar maar iedereen houdt ze. Zal wel iets met kwaliteit te maken hebben.

BasHermus
4 januari 2012, 14:08
En weer terug OT.


Ik snap volkomen waarom de TS van zo'n multi effect ding af wil.
Mijn ervaring is trouwens ook dat je veel minder effecten nodig hebt om een goed geluid te krijgen als je gewoon losse pedaaltjes gebruikt (heb altijd het gevoel gehad dat je bij zo'n multi effect geval altijd compressie, chorus/flange/phaser moet gebruiken om een beetje diepte in je geluid te krijgen).

Overdrive en delay zijn dan inderdaad de meest voor de hand liggende kandidaten om als pedaaltjes aan te schaffen.

Na een aantal pedalen gehad te hebben (en weer verkocht) voor overdrive gebruik ik nu de oude versie van de MXR ZW44 (Zakk Wylde ding). Ik weet niet of het verschil met de huidige meer dan alleen cosmetisch is.
Dit is een tubescreamer achtige pedaal (zit ergens tussen een tubescreamer en een boss overdrive in).
Hij kan van bijna clean tot een redelijke overdrive. Deze is het beste te gebruiken om de overdrive van je versterker nog verder te boosten (zoals een echte tubescreamer).

Di van MI heb ik nooit geprobeerd. Ik heb wel één van hun fuzz pedalen (de GI Fuzz) en dat is echt een heerlijk, veelzijdige pedaal.

Mijn ervaring is wel dat je overdrive pedalen altijd uit moet proberen met je eigen versterker. Een pedaal dat goed klinkt voor de ene versterker kan ronduit kut klinken op een andere.


Voor delay (waar ik nog veeeeeeel meer pedalen voor heb versleten, inclusief dure meuk zoals die van Empress) heb ik er nu nog 2 over:
-Ibanez Echo Machine (maar die is al heeeel lang uit de handel) Voor mij, qua klank de beste delay die ik heb gehad. De delay is wordt digitaal gegenereerd en door een Tube Screamer achtig circuitje 'verouder'. Dit wordt toegevoegd aan het originele geluid (@Dirk_Hendrik, please correct me if I'm wrong). Ja, het is een digitale delay, maar je oorspronkelijke geluid wordt niet gedigitaliseerd.
-Malekko 616. Mooie warme analoge echo, met interessante 'speel' mogelijkheden

De EchoPark van Line6 kon mij niet bekoren. Ik vond de delays saai en kreeg gratis ruis.

Trouwens, ik weet niet waar je vandaan hebt dat je iets digitaals zou moeten hebben.
De meeste die-hard tone freaks (in ieder geval in hun eigen ogen) willen juist niets digitaals hebben...