PDA

View Full Version : Harley Benton GA5



SchoutenBart
29 december 2011, 12:26
Hallo,

Ik heb vorig jaar een Harley Benton GA5 (Valve Junior kloon) gekocht en heb daar altijd met plezier mee gespeeld. Had altijd een goedkope strat en ik speelde eigenlijk nog veel meer akoestisch. Maar gisteren heb ik een Greg Bennett Royale gekocht die in de winkel op een wat duurdere Marshall buizenversterker toch een stuk beter klonk dan op mijn Harley Benton. Wat zou ik moeten doen? Misschien de buizen of speaker vervangen of gewoon een nieuwe versterker? Ik wil er eigenlijk niet meer aan uitgeven dan 175 euro. Alvast bedankt!

refused199
29 december 2011, 12:43
met zo'n budget kom je niet aan een nieuwe versterker, bovendien verwacht ik dat de speaker en buizen vervangen ook niet voor de gewenste veranderingen zorgen.
Ik zou eventuel mods proberen als je nog geld uit wilt geven aan deze amp en voor een klein bedrag er weer even tegenaan wilt kunnen.
Over die mods vind je hier (http://www.mastertone-amplifiers.co.uk/Harley%20Benton/Harley%20Benton%20and%20Grainger%20guitar%20amplif ier.htm) alvast wat informatie.

2550
29 december 2011, 12:44
De tube-town man heeft zich al een uitgeleefd op een GA5
http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/tt-ga5-01-en.html

SchoutenBart
29 december 2011, 13:54
met zo'n budget kom je niet aan een nieuwe versterker, bovendien verwacht ik dat de speaker en buizen vervangen ook niet voor de gewenste veranderingen zorgen.
Ik zou eventuel mods proberen als je nog geld uit wilt geven aan deze amp en voor een klein bedrag er weer even tegenaan wilt kunnen.
Over die mods vind je hier (http://www.mastertone-amplifiers.co.uk/Harley%20Benton/Harley%20Benton%20and%20Grainger%20guitar%20amplif ier.htm) alvast wat informatie.

Ik heb wel eens gekeken naar deze mods, maar ik denk niet dat ik deze mods kan uitvoeren met m'n twee linkerhanden. Zou een cabinet werken?

humbucker
29 december 2011, 14:02
Dus je wil rijden in een Bentley voor de prijs van een Fiat?
Veel succes :)


Je moet gewoon niet teveel gaan verwachten van zo'n Harley-geval, je haalt misschien wel hier en daar een paar procentjes winst, maar je zal nooit het geluid van die dure bak krijgen. Onderweg ben je ook nog een behoorlijke som geld kwijt (tel alles maar eens op) en blijft het resultaat "hmm, dat klinkt al beter. Maar het is hét toch nog niet"

Ik zou zeggen: Bespaar je de moeite én het geld. Zeker als je, net zoals mij, 2 linkerhanden hebt.

refused199
29 december 2011, 16:58
Het zal een hoop schelen als je er een kwaliteits 212 cabje onder hangt, maar die heb je ook niet voor dit budget..

Dus in dit verhaal zou ik gewoon door gaan sparen voor een goede, nieuwe amp. En zoals Humbucker ook al aangeeft, je kunt hem wel gaan upgraden, maar een budget buizen bakje van 5 watt gaat natuurlijk nooit klinken als een 100watt marshall stack.

SchoutenBart
29 december 2011, 21:37
Dus je wil rijden in een Bentley voor de prijs van een Fiat?
Veel succes :)


Je moet gewoon niet teveel gaan verwachten van zo'n Harley-geval, je haalt misschien wel hier en daar een paar procentjes winst, maar je zal nooit het geluid van die dure bak krijgen. Onderweg ben je ook nog een behoorlijke som geld kwijt (tel alles maar eens op) en blijft het resultaat "hmm, dat klinkt al beter. Maar het is hét toch nog niet"

Ik zou zeggen: Bespaar je de moeite én het geld. Zeker als je, net zoals mij, 2 linkerhanden hebt.

Ik moet zeggen dat ik niet op zoek ben naar het geluid van een dikke marshall stack, maar misschien deze amp iets verbeteren. Ik heb gelezen dat bij een aantal gebruikers van deze map het vervangen van de buis al veel zou doen. Ik speel alleen thuis op de versterker, dus ik hoef niet op te treden.

SchoutenBart
29 december 2011, 21:38
Het zal een hoop schelen als je er een kwaliteits 212 cabje onder hangt, maar die heb je ook niet voor dit budget..

Dus in dit verhaal zou ik gewoon door gaan sparen voor een goede, nieuwe amp. En zoals Humbucker ook al aangeeft, je kunt hem wel gaan upgraden, maar een budget buizen bakje van 5 watt gaat natuurlijk nooit klinken als een 100watt marshall stack.

Ik ben ook niet echt op zoek naar het geluid van zo'n stack, maar volgens veel gebruikers kun je uit zo'n 5 watt dingetjes best wat leuks halen. Gewoon voor thuis om lekker te oefenen.

Wat denken jullie trouwens van een Vox VR15? Schiet ik daar veel mee op? Het is volgens mij wel een leuke versterker met buis en ook nog wat effectjes.

maxo0295
30 december 2011, 10:06
Ik speel alleen thuis op de versterker, dus ik hoef niet op te treden.

Niet op te treden?!? Gast we gaan binnenkort wel met een bandje beginnen he, dusse gooi er maar een grote speakerkast onder;)

SchoutenBart
30 december 2011, 10:21
Niet op te treden?!? Gast we gaan binnenkort wel met een bandje beginnen he, dusse gooi er maar een grote speakerkast onder;)

Waarschijnlijk heb ik vanmiddag de Vox AD50VT, dus met die 50 watt kunnen we wel wat denk ik.

peter_heijnen
30 december 2011, 10:40
De tube-town man heeft zich al een uitgeleefd op een GA5
http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/tt-ga5-01-en.html
Leuk! Heb er meteen eentje besteld.

Fiendish
30 december 2011, 14:12
Waarschijnlijk heb ik vanmiddag de Vox AD50VT, dus met die 50 watt kunnen we wel wat denk ik.

Dat gaat je nog vies tegenvallen, 50 watt solidstate power valt erg snel weg in een band met drummer en buizenvesterkers.

SchoutenBart
30 december 2011, 14:14
Dat gaat je nog vies tegenvallen, 50 watt solidstate power valt erg snel weg in een band met drummer en buizenvesterkers.

We zijn voorlopig nog niet zo ver dat we grote optredens gaan geven. Ik kwam met m'n 5 watt tube al aardig ver dus ik denk dat het wel zal meevallen. Ik kan er eventueel later nog wel een extern cabinet voor kopen?

2550
30 december 2011, 15:03
Ik heb m'n valve junior helemaal verbouwd zoals op de tubetown site staat vond het wel leuk om te doen.
paar weerstanden aangepast en er een 4 standen schakelaar op gezet met clean / led clipping / extra ecc82 / extra ecc83
uitgangstrafo vervangen zwaardere speaker en een fender en een marshall toon regeling.

Gearjunkie
30 december 2011, 22:34
Het kan snel veranderen zie ik.... ;)