PDA

View Full Version : tonestack uit buizenversterker



larsje
29 december 2011, 10:44
Heb weleens gehoord dat het geluid kan verbeteren als je de tonestack uit een (buizen) versterker haalt (minder signaal verlies). Klopt dit?

bass blom
29 december 2011, 12:00
als de tone knop er 1 is en die gebruik je altijd vol open of dicht dan kan ik me daar iets bij voorstellen.
als het high/low of high/mid/low is lijkt het me kul.

cluseau
29 december 2011, 12:02
Klopt dit?
Ja..........

2550
29 december 2011, 12:15
Een gitaar versterker klinkt voor geen meter meer zonder een tonestack ga maar een gitaar spelen over een audio versterker... geen gehoor.
Bij duncan amps kun je een Tonsstack calculator downloaden deze laat in een grafiek zien wat een tonestack doet. een fender tonestack dempt meer als een marshall tonestack niet onbelangrijk hierbij is dat een fender tonestack van de anode komt en een marshall van een kathode volger.

De vallen allemaal onder de noemer FMV tonestack, Fender heeft het bedacht/als eerste toegepast en Marshall en Vox hebben het gekopieerd
FMV tone stacks zitten in heeft erg veel gitaar versterkers

larsje
29 december 2011, 12:19
oke, het is een cheapie buizenbak van 15 watt (Fame musicstore.de) en hij klinkt wat zwaar/soms doffig, vandaar de vraag. zit te kijken of ik hem wat kan tweaken.

2550
29 december 2011, 12:29
Deze ?
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Fame-Vintage-Line-GX15G-Combo-/art-GIT0010460-000

misschien kun je 500pF/1n over de gain zetten net als een bright switch

Psychomantis
29 december 2011, 14:25
Deze ?
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Fame-Vintage-Line-GX15G-Combo-/art-GIT0010460-000

misschien kun je 500pF/1n over de gain zetten net als een bright switch

Voor zover ik weet is dat geen buizenbak.
Bedoel je deze? http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-Studio-Tube-15-Head-15-Watt-Class-A/art-GIT0017948-000V002601

cluseau
29 december 2011, 14:31
Voor zover ik weet is dat geen buizenbak.

Maakt niet uit, zonder schema kun je er toch niets over zeggen. Als het alleen een hoogaf filter betreft zul je niets wijzer worden van uitschakeling maar als het een volledige tonestack is kun je een enorme gain verkrijgen door deze uit te schakelen en dat was de vraag. Of dat beter is hangt van de persoon af. 1001 smaken toch?

larsje
29 december 2011, 16:20
dit is hem inderdaad, die laatste. ik had hen al een keer gemaild voor een schema, maar nooit gekregen.
Die bright switch is dat nog een optie?

cluseau
29 december 2011, 16:40
dit is hem inderdaad, die laatste. ik had hen al een keer gemaild voor een schema, maar nooit gekregen.
Die bright switch is dat nog een optie?

Die laatste heeft een volledige tonestack en door die te liften kun je een enorme bak gain erbij krijgen. Nadeel is de vlakke karakteristiek die daar het gevolg van is. Je moet dat mooi vinden.

larsje
29 december 2011, 16:42
nee die behoefte heb ik inderdaad niet. Ik ga toch eens kijken voor zo'n bright switch. Is die makkelijk te maken?

cluseau
29 december 2011, 16:46
nee die behoefte heb ik inderdaad niet. Ik ga toch eens kijken voor zo'n bright switch. Is die makkelijk te maken?

Je had het anders wel over compensatie van signaalverlies. Een bright cap hoef je niet te maken, die zijn gewoon te koop :crazyhappy:. Soldeer die over de warme kant en de loper van je gainpot. Deze werkt trouwens alleen bij laag volume. Hoe verder je de potmeter naar max zet hoe meer je de cap buitenspel zet.

2550
29 december 2011, 17:52
Als een bright capje niet genoeg is kun je ook kijken wat voor een elko's er aan de kathode van de eerste buis hangen en deze verkleinen.
Hiermee word er minder laag versterkt.
Dus als er op de ingangsbuis bv 10 of 22 uF zit hier een 1uF van maken

Of de koppel C van de fasedraaier halveren bv 22n -> 10n

larsje
29 december 2011, 18:41
oke, ik ga eens kijken wat ik kan vinden. dank je.