PDA

View Full Version : SRV solo technieken; Snelheid vs Kracht en kramp..



SaferSephy
29 december 2011, 10:40
Ik ben al een tijdje bezig met SRV achtig solo werk. Nu krijg ik veelal de vingers wel op de juiste plaats en gaat het qua snelheid ook de goede kant op echter 1 van de belangrijkste aspecten van een stevie solo is de ziekelijke (bend) vibrato. Een mooi voorbeeld is hier te horen:

http://www.youtube.com/watch?v=tWLw7nozO_U

Wat hij dus constant doet is bij vrijwel elke bend of toon die hij aanslaat en langer duurt dan een fractie van een seconde, een heerlijk agressieve vibrato er ingooien.

Hiervoor moet je flink wat kracht in de strijd gooien, nu speelde hij een halve toon lager (ik speel standard tuning) echter had hij .12 of .13 snaren en ik speel .10 dus ik denk dat dit redelijk elkaar opheft (ik speel wel met zwevende tremolo, dus wellicht heeft dit ook invloed?). Nu krijg ik het aardig voor elkaar om deze vibratos te maken echter kost het dermate kracht dat ik hierdoor ook verkramp, wat weer een probleem is bij de snelle segmenten omdat ik die er dan simpelweg niet uitkrijg.

Is dit een normaal probleem bij het spelen van deze stijl, moet ik gewoon meer oefenen op die bend vibratos zodat ik deze op termijn wellicht kan doen zonder zoveel kracht te hoeven zetten (en dus minder last krijg van kramp). Of doe ik wellicht iets fundamenteels fout in m'n techniek, of moet ik m'n gitaar anders afstellen?

guitarnijboer
29 december 2011, 12:02
Ja, dat is normaal. 0.10 in standaard tuning is overigens nog vrij licht. Zoals met alles moet je gewoon oefenen, ook op kracht en uithoudingsvermogen. Hiervoor geld, net als bij alles, dat je niets moet forceren. Spierpijn is prima, maar lang aanhoudende kramp betekent dat je teveel ineens wilt en dit moet je voorkomen. Je kunt beter vaker korter oefenen dan langdurig aan een stuk. Ook voor je concentratie trouwens. Als je net begint met hardlopen begin je ook niet met een marathon toch?

Techniek is ook iets om goed naar te blijven kijken. Soms gebruik je veel te veel kracht omdat je snaren teveel op de fret drukt. Zeker als je hand moe wordt is dit iets wat ik bij mezelf wel eens ervaar. Dit kost natuurlijk ook onnodig veel energie.

Ongeacht met welke dikte snaren je speelt moet je oefenen om met de minimale hoeveelheid kracht de snaren in te drukken. Dit is vaak veel minder dan je zou denken. Oefeningen hiervoor staan vast wel op het web.

LGK
29 december 2011, 12:06
Hoelang doe je dit al? (SRV spelen, blues spelen)

SaferSephy
29 december 2011, 13:05
Hoelang doe je dit al? (SRV spelen, blues spelen)

paar jaar, maar ben pas sinds korte tijd echt met die bend vibrato's bezig (en dus extra kracht aan het zetten hierbij) omdat ik bij het terug luisteren van m'n eigen spel er achter kwam dat ik dit nog erg mis.

LGK
29 december 2011, 13:25
tja, dan kan het ook gewoon te maken hebben met tijd, kracht opbouwen in je hand. Ik speel dit ongeveer een jaartje, langzaam opbouwen dan heb je er niet zo veel last van. ik heb er eingenlijk nooit last van gehad. meer van me vingers ;)

Succes !!

Grz

Dealer
30 december 2011, 17:31
Kijk je wel eens op steviesnacks.com? Bij zijn free lessons staan veel srv licks waar deze techniek in zit dus ik zou zeggen ff kijken;)

De srv licks zijn meestal wel de wat oudere dus je moet ff zoeken maar er staan er best veel, maar wel best advanced velen ervan

Tabula Rasa
30 december 2011, 21:21
De srv licks zijn meestal wel de wat oudere dus je moet ff zoeken maar er staan er best veel, maar wel best advanced velen ervan

Alle licks zijn oud. In ieder geval van voor augustus 1990 (wat voor de geboorte van de helft van de forumleden was) :)

Dealer
30 december 2011, 23:46
HAH sorry ik bedoel die gast op die pagina die maakt tegenwoordig lessen van licks gebaseerd op het spel van freddie, bb en albert king, en de wat oudere lessen zijn vaak gebaseerd op srv ;)

SaferSephy
1 januari 2012, 13:19
HAH sorry ik bedoel die gast op die pagina die maakt tegenwoordig lessen van licks gebaseerd op het spel van freddie, bb en albert king, en de wat oudere lessen zijn vaak gebaseerd op srv ;)

klopt, heb ooit nog contact gehad met Anthony, aardige vent en kan een aardig stukje spelen. Is ook echt een stuk beter geworden de laatste 2 jaar.