PDA

View Full Version : Versterkers wisselen/veranderen



thekid
29 december 2011, 01:01
Hey

Ik zit met een wrangend gevoel namelijk volgend.

Ik ben in het bezit van een afd 100 en een jcm 800 2210
Altijd grote slash fan geweest en nu nog maar heb zo het idee dat het geluid toch niet iets is dat ik zelf in een band zou gebruiken.

Ik ben steeds meer weg van het triggerfinger, jack white ... geluid
Kan ik iets met deze versterkers of moet ik er een en ander aan veranderen/ruilen

Ook dingen zoals foo fighters speel ik graag maar zou ik daar de jcm800 voor gebruiken of de afd100.

Zit al even met dit probleem te wringen en weet niet goed wat ik moet doen hopelijk kunnen jullie helpen en jullie ondervindingen en kennis met mij delen.

Alvast dank

E-J
29 december 2011, 11:12
Ik ken dit gevoel...

Voor beide heb je niet echt een 50/100 watt monster nodig, maar dat betekent niet dat je met je Marshalls niet dicht in de buurt kunt komen.

Dit is mijn inziens wel een gevalletje 'je kunt alle kanten op'. Je kunt ook kijken naar je gitaren, de speakers... Het is dan wellicht beter om je situatie wat meer uit te leggen. Wat voor gitaren gebruik je, wat voor speakerkast en speakers, gebruik je pedalen?

En wat mis je in je setup/geluid?

thekid
29 december 2011, 11:50
Ik gebruik een gibson les paul met natuurlijk de alnico humbuckers. Ik ben ook wel aan het kijken voor een hollowbody of een tele ofzo maar weet ook niet goed wat het beste zal zijn. de speakers zijn gewoon de standaard van een 1960 cab.

op het moment ben ik geneigd om de afd100 eruit te gooien en deze vervangen door een cleane versterker met eventueel wat fuzz om dat vettig blues geluid a la white stripes endergelijke te verkrijgen.

Voor de rest weinig pedaaltje een 10 band eq een jh wah en een delay. de reverb is onderweg een holy grail.
ik heb zo het gevoel dat ik met mijn geluid altijd in een richting zit en dat is altijd het hard rock kantje. ik zou bv ook graag wat country ofzo spelen. ik kan ook moeilijk uitleggen wat ik erbij wil qua geluid maar ik noem het de triggerfinger white stripes sound, het vettige blues geluid maar toch op een manier helder voor begeleidingen.

marc_o
29 december 2011, 11:59
Kijk dan zeker eens naar een Hiwatt combo of een Fender Bassman...zijn bede pedalenvreters en daarmee kom je absoluut in de buurt van de door jou omschreven sounds..

allochthomas
29 december 2011, 12:12
Slash zijn sound komt voor uit jaren lang trail en error en het is de sound waar hij wel mee kan werken live. Ik denk dat je op het punt aangekomen bent dat je je realiseert dat het uiteindelijk om de sound draait waar jij mee kan werken. Ik ben zelf ook een hele tijd bezig geweest om de tone van petrucci te krijgen maar aan het einde van de rit ben ik niet petrucci(helaas) en moet ik iets vinden waar ik wel mee kan werken.

thekid
29 december 2011, 12:52
thomas zoals je zegt je kan wel iemand achterna gaan maar als het je niet lukt of als je jezelf niet volledig goed voelt bij deze sound moet je iets anders zoeken vandaar.

Ik zou zelf graag de jcm 800 houden omdat deze toch wel de hardrock "functie heeft en een cleane sound dus die blijft. ik denk er over de afd100 weg te doen.

strak plan? en inderdaad denk ik ook van een goede combo met om te beginnen een fuzz te zoeken en mss te investeren in een hollowbody of een tele.

Fireburst
29 december 2011, 17:21
Iets Fender-igs zou ik denken, inderdaad een Bassman of zo. Nadeel : moet pokkehard om dié sound te krijgen, dat geldt zowel voor Jack White als Ruben Block.
Ik weet niet wat je budget is, je zou ook eens in Gent bij Freeqi vanalles kunnen gaan testen. Hij is niet onbekend met de Triggerfinger sound...:sssh: en sommige amps kunnen echt 'op smaak' getuned worden.
Nadeel : +/- 1500euro ga je wel nodig hebben.

The Running Man
29 december 2011, 18:47
Hey

Ik zit met een wrangend gevoel namelijk volgend.

Ik ben in het bezit van een afd 100 en een jcm 800 2210
Altijd grote slash fan geweest en nu nog maar heb zo het idee dat het geluid toch niet iets is dat ik zelf in een band zou gebruiken.

Ik ben steeds meer weg van het triggerfinger, jack white ... geluid
Kan ik iets met deze versterkers of moet ik er een en ander aan veranderen/ruilen

Ook dingen zoals foo fighters speel ik graag maar zou ik daar de jcm800 voor gebruiken of de afd100.

Zit al even met dit probleem te wringen en weet niet goed wat ik moet doen hopelijk kunnen jullie helpen en jullie ondervindingen en kennis met mij delen.

Alvast dank

Ik denk dat het nuttig is om effe contact te zoeken met Toneblo.
Is voor een klant met vergelijkbare wensen iets aan het ontwikkelen:rockon:

Eko
29 december 2011, 21:19
Ook ik heb jaren gezocht naar een geluid wat op m`n favo artiest leek. Uiteindelijk een geluid gevonden waar ik mezelf in terug vind. Het gekke is dat anderen zeggen dat het niet uitmaakt waar ik op speel omdat ik bijna altijd hetzelfde resultaat weet te halen. Ik sta meer ontspannen te spelen en kan alle kanten op tijdens optredens.
Ik denk dat dit hetgene is waar je op uit moet komen. In iedere omstandigheid je geluid weten te halen. Grote zaal ,kleine kroeg , hard of zacht , crunch of clean , altijd weten hoe je een sound snel bouwt.

thekid
30 december 2011, 11:14
iemand nog tips omtrent nieuwe versterker. Ik ga uitkijkennaar een combo en niet te duur natuurlijk.

En wat zou ik nog kunne vragen voor de afd100 (heb al gezien dat ze hem nergens nog hebben)

Rock Bottom
30 december 2011, 15:32
Ik zou ook gaan van iets richting een bassman of bandmaster.
De afd eruit en de jcm 800 houden zodat je altijd nog de echte marshall sound kan gebruiken.

thekid
30 december 2011, 20:47
kan iemand mij wat wegwijs maken in de bassman series

Ik kwam nu een bassman ten tegen wat is dit juist en wat is de beste voor mijn kwestie.

Ik las ook ergens dat ik matchless eens moet checken, welke?

StevenStrat
1 januari 2012, 00:48
Ben ik de enige die denkt dat de TS een vrije ideale amp setup heeft ?

Als je t mij vraagt heb je echt geen bassman nodig en zit je goed met je marshalls. Ruben is zo'n gearwhore, die verandert elke dag en hij heeft zeker al 800 achtige amps gehad.

Ik zou me bij je setup houden, want het is een mooie.

the sure thing
1 januari 2012, 01:00
In de "Appetite days" gebruikte Slash in behoorlijk wat Live situaties de 2210. Nog voor dat ie was overgestapt op de anniversery modellen.

Braindead
1 januari 2012, 02:28
Misschien vertel ik je niks nieuws maar ik doe het toch maar. Slash speelt altijd op v30´s dus ik zou ook eens aan je 1960 denken. (Geen antwoord op je vraag maar die gast die jij noemt zegt me niks)

Orpheo
1 januari 2012, 12:57
ik zou juist de JCM eruit gooien en er een fender-achtige amp bij nemen. de afd kan die jcm800-sound namelijk ook aan, en die hotrodplexi tone ook, andersom niet (vind ik dan).

thekid
1 januari 2012, 22:38
Nu word het wel moeilijk ;)

ik weet zelf niet meer goed wat doen, ik had al zoiets van de afd eruit ook omdat het countrysound mij wel aanspreekt endergelijke maar weet het niet goed.

tillens
2 januari 2012, 00:33
kan iemand mij wat wegwijs maken in de bassman series

Ik kwam nu een bassman ten tegen wat is dit juist en wat is de beste voor mijn kwestie.

Ik las ook ergens dat ik matchless eens moet checken, welke?

Je post eerder dat je niet duur wil.. Dan moet je matchless niet eens opnemen in je testrij. Matchless is duur, maar aan de andere kant wat is duur? Beter gezegd wat is je budget en wat wil je nu?

The Running Man
2 januari 2012, 00:44
Nu word het wel moeilijk ;)

ik weet zelf niet meer goed wat doen, ik had al zoiets van de afd eruit ook omdat het countrysound mij wel aanspreekt endergelijke maar weet het niet goed.

Toneblo heeft een magnifieke Fender Bandmaster uit 1965 te koop.
Dat ding klinkt echt vintage Fender en zou volgens mij een lekkere aanvulling op een AFD zijn; geen compromissen:rockon:

big dooley
2 januari 2012, 01:17
ik zou juist de JCM eruit gooien en er een fender-achtige amp bij nemen. de afd kan die jcm800-sound namelijk ook aan, en die hotrodplexi tone ook, andersom niet (vind ik dan).

+1...
de AFD100 zit veel dichter bij wat men over het algemeen beschouwd als een klassiek marshall signaalpad, dan een 2210...
#34 mode is een 1 op 1 kopie van een 2203 met 3 of 4 modificatie's in de preamp... de preamp van de 2210 is totaal anders dan wat marshall gebruikelijk altijd gedaan heeft (tesamen met de JCM900 DR, die er mogelijk nog verder vanaf ligt)

combineer het ding met een fender en maak er een stereo rig van :)

ieme
2 januari 2012, 07:38
Pm me maar als je je afd wil verkopen, ik heb nog wel een fender of vox amp ter inruil.

tidalwave_sideburns
2 januari 2012, 08:58
Je zou eventueel ook een cleane preamp kunnen kopen en die via je FX loop in kunnen uitversterken. Ik speel wel eens met een hughes and kettner tubeman over de 2xel34, dus geen Fenderesque, eindtrap van mijn ampeg reverberocket, klinkt meer dan prima.

jaguwar
2 januari 2012, 11:57
Ben ik de enige die denkt dat de TS een vrije ideale amp setup heeft ?
Als je t mij vraagt heb je echt geen bassman nodig en zit je goed met je marshalls. Ruben is zo'n gearwhore, die verandert elke dag en hij heeft zeker al 800 achtige amps gehad.
Ik zou me bij je setup houden, want het is een mooie.

het klopt dat Ruben een tijdlang vanalles heeft gebruikt (Marshall, Matchless, Fender heads met meestal Marshall cabs) maar tegenwoordig maakt hij nog altijd veel herrie met steeds kleinere versterkers - afgelopen zomer gebruikte hij bijvoorbeeld twee Twins, that's it.

als ik in de plaats van de TS was, zou ik dan ook de AFD proberen te verkopen of in te ruilen voor een lekkere Fender combo en dan met fuzz en andere pedalen experimenteren om de gewenste klank te krijgen.


Toneblo heeft een magnifieke Fender Bandmaster uit 1965 te koop.
Dat ding klinkt echt vintage Fender en zou volgens mij een lekkere aanvulling op een AFD zijn; geen compromissen:rockon:

ben ik ook wel in geïnteresseerd, hoe kan ik hem best bereiken? hier PM'en of heeft hij een eigen site? niet direct gevonden...

bass blom
2 januari 2012, 12:07
het klopt dat Ruben een tijdlang vanalles heeft gebruikt (Marshall, Matchless, Fender heads met meestal Marshall cabs) maar tegenwoordig maakt hij nog altijd veel herrie met steeds kleinere versterkers - afgelopen zomer gebruikte hij bijvoorbeeld twee Twins, that's it.

als ik in de plaats van de TS was, zou ik dan ook de AFD proberen te verkopen of in te ruilen voor een lekkere Fender combo en dan met fuzz en andere pedalen experimenteren om de gewenste klank te krijgen.



ben ik ook wel in geïnteresseerd, hoe kan ik hem best bereiken? hier PM'en of heeft hij een eigen site? niet direct gevonden...

http://link.marktplaats.nl/515041387

thekid
2 januari 2012, 12:53
wat wil ik nu he, ik wil het echte marshall geluid behouden dus de afd eruit of de jcm eruit. waarschijnlijk krijg ik voor de afd head meer dan voor de jcm head.

van dat geld wil ik een andere versterker kopen. ik dacht zelf aan een fender combootje en dan combineren met de jcm/afd. voor alle duidelijkheid ik wil zeker niet het slash sound kopieren (ik las hier een reactie die daar wel op duide) en ik staar me niet blind op ruben block. ik bedoel dat soort geluid het ruige vuile blues geluid zoals ruben block, jack white, the black keys enz.. maar het zou ook tof zijn moest het een versterker zijn die ik ook kan inzetten voor rockabilly, country.enz...

Ik weet dat er pedaaltje aan te pas zullen komen dus geen enkel probleem. ik ken de waarde van veel versterkers niet dus ik zei matchless zomaar omdat ik die tegen kwam hier.

ik lees hier veel tegenstrijdige reacties dus ik (die altijd een versterker kocht omdat slash er ooit heeft op gespeeld ofzo :supercool:;)) weet het nog niet zo goed

ps het zou tof zijn als er van dat budget nog wat naar een nieuwe gitaar kon (maar dit is om helemaal moeilijk te doen he ;))

Orpheo
2 januari 2012, 17:02
ik denk dat je met 2 jaar wachten evenveel krijgt voor de jcm als voor de AFD. je moet niet kijken naar wat iets opbrengt financieel gezien, maar wat het oplevert qua tone. de AFD word enorm afgebrand omdat het een marshall is, omdat het een printplaat heeft, omdat whatever. maar men vergeet dat het de bedoeling was om een geweldige tone te maken in een betaalbaar pakket, en dat doet de afd grandioos. Hoe meer ik er nu op speel, hoe beter ie word. geen grap. Ik merkte 't vandaag met RedBuell. uit reflex draaide ik de volumepots terug voor clean, en verbaasde me oprecht dat het clean gewoon beter wordt in de loop der tijd. de afd moet inbranden, ofzo.

ik wil alleen maar zeggen dat ik de afd zou houden en er een cleane(re) bak bij zou nemen.

thekid
2 januari 2012, 18:15
hoelanger ik erover nadenk wil ik de afd ook wel houden, en de jcm weg.
en een deftige cleane amp zoeken mss een combo (kan die wel op tegen de marshall zo'n combootje) maar nu zal de zoektocht beginnen naar een goede cleane amp. dus ik zal jullie nog meer lastig vallen ;) is het mss aangewezen om hiervoor een nieuw topic te starten ofzo?

ieme
2 januari 2012, 18:17
Oké, wat voor clean? Vox? Fender?

thekid
2 januari 2012, 18:29
Ja onder andere clean de sound zoals eerder besproken moet er ook uit te halen zijn. Kan dit eventueel ook met een vox?

big dooley
2 januari 2012, 19:03
tja, AFD of 2210... welke van de 2 vind je naar jouw smaak de beste scheur hebben? want daar gaat het om bij deze marshalls... echt mooi clean haal je uit beiden toch niet...

kassie
2 januari 2012, 20:14
hoelanger ik erover nadenk wil ik de afd ook wel houden, en de jcm weg.
en een deftige cleane amp zoeken mss een combo (kan die wel op tegen de marshall zo'n combootje) maar nu zal de zoektocht beginnen naar een goede cleane amp. dus ik zal jullie nog meer lastig vallen ;) is het mss aangewezen om hiervoor een nieuw topic te starten ofzo?

Ik heb ongeveer hetzelfde proces meegemaakt als jij.. eerst een jcm900.. goed clean maar matige distortion.. dus altijd met pedaaltjes gewerkt.. later toch overgestapt op mijn droomsound een Silver Jubilee.. te gekke versterker maar een one trick pony.. dus heb ik zelf een kopie van een Trainwreck Express gebouwd.. totaal ander beestje maar ik haal er ook mijn sound uit.. ik vind het heerlijk dat hij zo responsief is en van fender clean naar zeer hevige distortion gaat puur met de volume knop van de gitaar.. daar is mijn spel ook zeer van gegroeid... met een vox of fender sla je nooit de plank mis... een jcm900 heeft bijvoorbeeld ook al een zeer mooi clean kanaal.. Nog een tip: ik houd persoonlijk niet zo van de clean/distortion schakeling.. ik houd juist van een dynamische amp die je goed kan beregelen met je volumeknop en je plectrum attack.. een soort van 'buizenfeel' zegmaar... Ik verwacht dat jij dat nu/of later ook wel belangrijk gaat vinden. Dit zit ook in een fender of een vox (doch niet zo extreem als een express)...

thekid
2 januari 2012, 22:50
Nu ik er inderdaad meer over denk voel ik me beter bij de "scheur van de afd dus de jcm zal eruit moeten.

kan ik het beste hier alle topics eens nalezen om mijn keuze ivm de versterker die dan moet komen te maken. want dit vind ik indd het moeilijke,
nog eens even wat is het verschil tussen een bassman en een bassman 10?

en verdere tips zijn altijd welkom he.

Eko
3 januari 2012, 21:56
Als je info e.d. zoekt over Fender amps kijk eens bij Ampsware.com
Staat alles,maar dan ook alles!