PDA

View Full Version : Goede beginnersgitaar?



n00b1
28 december 2011, 20:03
Ik wil al een tijdje gitaar leren spelen, en nu heb ik mijn oog laten vallen op deze gitaar: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Gitaar-sets/Jack-and-Danny-ST-Pack-BK-Black/art-GIT0012276-000#FullDetails

Waarschijnlijk is deze niet van topkwaliteit, aangezien de prijs. Maar toch graag wat reacties :)

allochthomas
28 december 2011, 20:04
Wil je het gewoon eens proberen en kijken of gitaar spelen wat voor jou is of weet je al zeker dat je ook door wilt gaan?

n00b1
28 december 2011, 20:10
Ben zeer gemotiveerd, dus ik zou het graag volhouden natuurlijk :)

allochthomas
28 december 2011, 20:15
Wat is je maximum budget en welke muziek vind je leuk?:)

Persoonlijk vind ikd at het vaak beter is om wat meer geld te investeren in de spullen zodat je er langer plezier van hebt. Zo'n starter pakket is leuk maar je gaat toch wel snel ergeren aan de kwaliteit als je al wat langer speelt.

LGK
28 december 2011, 20:19
Al je het echt wilt (gitaar spelen) dan zou ik toch voor iets anders gaan hoor..
Wat is je budget als ik vragen mag?

Ik zou met een squier (fender) beginnen en een fender mustang 1 amp nemen. Zo iets ofzo...

Succes !

Grz

n00b1
28 december 2011, 21:09
Heb niet echt een maximum budget. Maar ik ga uiteraard niet direct een gitaar kopen van +€200 euro

Deze lijkt mij gewoon een handig pakket om te beginnen, maarja, wil natuurlijk wel weten van welke kwaliteit zoiets is

geert1976
28 december 2011, 21:12
Heb niet echt een maximum budget. Maar ik ga uiteraard niet direct een gitaar kopen van +€200 euro

Deze lijkt mij gewoon een handig pakket om te beginnen, maarja, wil natuurlijk wel weten van welke kwaliteit zoiets is

Crap van de eerste klasse.

Indien je wilt volhouden, moet je zeker niet met deze troep beginnen, de kans is heel groot dat de lol er al snel vanaf is.

allochthomas
28 december 2011, 21:17
Voor iets meer dan 300 euro kan je een epiphone les paul special en een roland cube 40xl kopen, daar ga je veel langer plezier van hebben

Sinner1980
28 december 2011, 21:17
Crap van de eerste klasse.

Indien je wilt volhouden, moet je zeker niet met deze troep beginnen, de kans is heel groot dat de lol er al snel vanaf is.

+100!

Een vriend van me kocht ook eens zo'n pakket toen hij wilde beginnen met spelen: het was zo waardeloos dat de lol er heel snel af was voor hem.

De versterker was overigens ook rampzalig, echt vreselijk die starterpacks.
Zou ik mijn ergste vijand niet aandoen

n00b1
28 december 2011, 21:21
Akkoord, maar als beginner merk je daar toch weinig van?

Ik vraag dit enkel maar, omdat ik onlangs een reportage gezien heb over de gitaar in de aldi (kostte ook ong. 100€) en die werd getest door verschillende gitaristen.

allochthomas
28 december 2011, 21:23
Gezien je het geld hebt: die starter set vergeten en gewoon op zoek gaan naar iets moois(hoeft natuurlijk niet duur te zijn)

LGK
28 december 2011, 21:25
Akkoord, maar als beginner merk je daar toch weinig van?

Ik vraag dit enkel maar, omdat ik onlangs een reportage gezien heb over de gitaar in de aldi (kostte ook ong. 100€) en die werd getest door verschillende gitaristen.

En wat zeiden ze...?

.slash.
28 december 2011, 21:26
Dat is het probleem!
Als je op zo'n crap-gitaar begint die klinkt als niks en ook zo speelt zal je de lol snel verliezen! Dat is zonde, want dan weet je niet hoe leuk het had kunnen zijn op een betere gitaar

geert1976
28 december 2011, 21:29
Akkoord, maar als beginner merk je daar toch weinig van?

Ik vraag dit enkel maar, omdat ik onlangs een reportage gezien heb over de gitaar in de aldi (kostte ook ong. 100€) en die werd getest door verschillende gitaristen.

Er wel eens aan gedacht dat een gitaar weleens afgesteld moet worden?
Gitaren kunnen ook nog wel eens stukgaan.

Als je een absolute nieuwkomer bent en er is niemand in je directe omgeving die gitaar speelt en er een beetje aan kan knutselen, is het misschien raadzaam, om een gitaar te kopen, bij een wat kleinere gitaarzaak, al is het maar om de serviceverlening.

Ga niet shoppen bij zaken zoals Feedback, knutselen kunnen ze daar niet en het zijn dozenschuivers, die in het volle licht nog geen Epiphone en Gibson van elkaar kunnen onderscheiden.

In welke regio woon je?

Eric van Esch
28 december 2011, 21:30
Yamaha Pacifica met een Roland cube en je bent voorlopig klaar. Kan je goed onder de 200 euro als set via Marktplaats op de kop tikken.

n00b1
28 december 2011, 21:51
link is: http://www.een.be/programmas/volt/aldi-rocks

.slash.
28 december 2011, 22:05
Komop man, dat klinkt toch ook rubbish
Back in Black werd ook verkracht...

LGK
28 december 2011, 22:10
tja... Je moet ook bedenken dat een versterker ook heel belangrijk is..
Maar het belangrijkste is nog wel hoe je speelt. Voorbeeld:
Stevie ray vaughan heeft een tone daar zeg je U tegen. Dan kan je nog wel zo'n goede gitaar kopen en zo'n goede versterker maar bij heb kwam het ook echt uit z'n vingers. Ik weet dat je dit hier niet echt mee kan vergelijken maar dit moet je wel onthouden.

Ik zou het toch niet doen zo'n set.. Kijk naar wat betere 2e hands ofzo :)

Succes hiermee

Grz

Wollie
28 december 2011, 22:28
Hey,

Die gitaar uit het filmpje van de aldi heb ik heel impulsief zelf twee jaar geleden gekocht bij de plaatselijke aldi toen ik er boodschappen was aan het doen. Ik heb vroeger gitaar gespeeld en was toen zeker al meer dan 10 jaar gestopt en had ineens zoiets van jeh ik pak ze gewoon en we zien wel.

Ik heb deze gitaar niet langer dan 2 maanden gebruikt, want ik vond het niet echt (nergens na) klinken. En ik ben geen gevorderde gitarist en zeker toen niet. Waarna ik de gitaar voor 25 euro inclusief versterker heb verkocht aan iemand wat een werkstuk voor school ging maken over elektrische gitaren. Zo heeft de gitaar toch nog een nuttige bestemming gekregen:p. ps: zo een oefenversterkertje is echt slechter dan slecht wat erbij zit.

Hierna heb ik een Jack en Danny LC3 (Les Paul Model) gekocht voor ik meen ongeveer 175 euro. Voor dat geld een zeer leuke gitaar. En op deze gitaar heb ik naar mij gevoel weer het plezier voor gitaar spelen terug gekregen. Hierbij heb ik me toen ook een Roland Cube 40 xl (€200) gekocht. Wat naar mijn idee een fijne oefenversterker is met veel mogelijkheden. Tevens heb ik ook nog in de tussen tijd enkele London City gitaren gekocht, die denk ik ook zeer goed zijn om mee te beginnen. Alleen worden deze niet meer veel verkocht.

Conclusie:
Ik raad je uit eigen ervaring zo een set af. Ik weet zeker dat je met een goede instap gitaar en goede instap en versterker veel meer plezier gaat hebben. En neem in je budget ook geld op voor een redelijke (beginners) versterker!!

Denk bijvoorbeeld aaneen gitaar van:
Squier
London City
Jack en Danny (huismerk van musicstore) en dan geen startersset ervan
i.c.m een Roland Cube of Fender Mustag.

pff
29 december 2011, 10:22
Akkoord, maar als beginner merk je daar toch weinig van?

Ik vraag dit enkel maar, omdat ik onlangs een reportage gezien heb over de gitaar in de aldi (kostte ook ong. 100€) en die werd getest door verschillende gitaristen.

Als beginner moet je gewoon naar muziekwinkel gaan en paar goedkope gitaren uitproberen.
Belangerijk is,dat de gitaar gewoon soepel speelt ,dus niet het gevoel hebben dat je te hard moet drukken. Elke gitaar moet je per individu testen en een dure gitaar geeft je niet de garantie dat het een goede gitaar is en lekker speelt.Dus bij voorbaat zeggen dat iets bagger is ,is onzin

Sun
30 december 2011, 07:34
Ik speel - met enkele tussenpozen - bijna 30 jaar gitaar en wil toch even reager.
Mijn eerste gitaar was indertijd een Gibson SG copy. In die periode waren kopie gitaren van een veel slechtere kwalitiet dan nu. De snaren stonden rond de 12e fret zo hoog dat het moeilijk spelen was.
Toch was dat een goede gitaar voor mij. Je leerde doorzetten.

Inmiddels veel (merk) gitaren gehad en (weer) verkocht. Staar je niet zoals hele volksstammen blind op een merk. Daar zitten ook minder goede exemplaren tussen.
Als je wilt beginnen zou ik een goedkope gitaar kopen en kijken of het wat voor je is. Die kan je altijd doorverkopen en daar zal je geen onoverkomelijke schade aan overhouden. Op o.a.Marktplaats zie je veel merkgitaren te koop van mensen die zo'n gitaar nieuw aanschaften en het spelen uiteindelijk niks vonden. Met wat ervaring kan je tegen die tijd daar leuke en betaalbare gitaren kopen (doe ik ook).
Vooral in het begin - en als je niet professioneel bezig bent - kan je heel goed uit de voeten met een goedkoop kopie gitaartje en een multi effect (bv een zoom 505 en een Roland Cube, kijk maar eens op Marktplaats). Hoeft je echt niet veel te kosten.

Ik weet vrij zeker dat je met wat effecten ook goedkope gitaren redelijk kan laten klinken. En als ik dan zie hoeveel distortion veel mensen gebruiken weet ik dat wel zeker.

Over kopie gitaren van merken die veel mensen als brandhout omschrijven; ik bezit ook een Richwood RE450 (hollow body). Een schitterende gitaar, leuk voor thuis maar je kan er ook mee optreden. Alleen de elementen vervangen. Mijn professionele gitaarafsteller vond dit ook een zeer goed gebouwd en klinkend exemplaar.

Gewoon naar de winkel en wat gitaren uitproberen of op wat advertenties reageren en wat uitproberen.

Hoop dat je er wat aan hebt.:cooler:

telecastermaster
30 december 2011, 09:40
Ik weet vrij zeker dat je met wat effecten ook goedkope gitaren redelijk kan laten klinken. En als ik dan zie hoeveel distortion veel mensen gebruiken weet ik dat wel zeker.


De meeste beginnerssetjes zijn volkomen kloten. De problemen zijn o.a.:
- de stemmechanieken zijn slecht zijn waardoor de gitaar voortdurend ontstemd (nog eens verergert door een slecht werkende tremolo);
- de gitaar is niet of slecht afgesteld: de intonatie is verkeerd waardoor de gitaar hoger op de hals vals klinkt;
- de pickups zijn slecht en vaak microfonisch waardoor het geluid weinig inspirerend is.

Met een beetje kennis van zaken is er aan de afstelling nog wel wat te doen, maar dat kan een beginner niet zelf. Het gevolg is dus dat het totaal niet leuk is om op een valse, steeds ontstemmende gitaar te spelen. En effecten helpen ook niet erg als je gitaar slecht geďntoneerd is.

Doe jezelf een plezier en ga voor de aanschaf van een (tweedehands) Yamaha Pacifica en een Roland Microcube zoals Eric van Esch ook al zei. Daar heb je jarenlang ECHT plezier van!

DrsJacksonn
31 december 2011, 11:12
Ik moet zelf ook nog mijn eerste elektrische gitaar pakket kopen en zelf ben ik van plan €189,- te steken in dit pakket (http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Special-II-Player-Pack-Ebony).

Er wordt altijd aangeraden om er wat meer geld aan uit te geven en die gitaar eerst te proberen. Maar ik zou me eerst afvragen of dat ding te ruilen valt. Is dat mogelijk, dan zou ik deze gewoon eens proberen. Ben je er tevreden mee, dan heb je je gitaar tegen een behoorlijk lage prijs, ben je er ontevreden mee, dan breng je'm terug en betaal je wat bij voor een wat duurdere.

Valt er niet te ruilen, dan zou ik persoonlijk toch dat beginnerspakket overslaan en een pakket van rond de €200,- proberen.

LGK
31 december 2011, 11:17
Ik zeg:
Geen beginners pakket kopen!
Gewoon een 2e hands gitaar en een 2e hands versterkertje.:cooler:

Grz

Triggy
31 december 2011, 12:38
Helemaal mee eens!
Rond de 200,- zijn er tweedehands genoeg setjes te koop waar je voorlopig mee vooruit kan.;)

The Running Man
31 december 2011, 13:57
Ik zeg:
Geen beginners pakket kopen!
Gewoon een 2e hands gitaar en een 2e hands versterkertje.:cooler:

Grz

En hier sluit ik me ook bij aan
Koop een 2e hands Roland Cube-je als amp
Moet lukken tussen 50,- en 75,- als je ff de tijd neemt
Klinkt echt niet beroerd en als je het zat wordt; raak je dit soort amps
ook vrij snel weer kwijt.
Koop een 2e hands gitaar zonder tremolo (altijd K.U.T. (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) in de instapklasse). Bespaart je een hoop
stem frustratie.
Leuk simpel humbucker gitaartje.
Epiphone of een vintage.
En 150,-/200,- voor een redelijke 2e hands gitaar is niet gek hoor
Heb je veel meer aan dan aan zo'n bordkartonnen schaamgitaar:rockon:

Joreeen
31 december 2011, 14:35
Je moet echt geluk hebben met die gitaren in een zo een pakket. Mijn Squier Affinity P-bass (ook zo'n pakket) klinkt "super" zeker voor het geld... Maar Jack & Danny Starterpacks zijn lager dan laag! Ook met die reportage van op Volt, die gitarist speelt al zoveel jaren! Hij heeft een gigantisch goeie versterker! Blijf weg van starterpacks! Echt waar! Het gaat je enorm snel demotiveren!

Braddie
2 januari 2012, 05:46
Ga eens opzoek naar een Crafter ST serie, ST-100/120/200 ik zelf heb nu al 1,5 jaar een ST-200(Versie met Humbucker) en in het begin(met de Crafter versterker) vond ik het niks, toen kreeg ik een Micro-Cube, toen werd het al leuker, laatst op een Epiphone buizenbak gespeeld en ik wist niet wat ik hoorde.. Nu heb ik een GT-6 van Boss en krijg er echt de meest waanzinnige sounds uit!

Het gaat uiteraard ook om je eigen vingers maar toch!

De ST-200 moet makkelijk voor 100 euro te vinden zijn en een simpele effectenbak heb je ook al voor 50-150 euro, ben je voor 250 euro klaar!(In zo`n effectenbak kan een Koptelefoon/of je gooit hem zoals ik over je boxen)

frekie
2 januari 2012, 15:16
London City Stratocaster, de importeur JIC is failliet en heeft een heel magazijn aan gitaren nagelaten. Ik heb al 3 a 4 faillissementsveilingen gezien. Die gitaren komen vervolgens weer op MP. Voor 150 a 175 heb je hem nieuw in de doos.

Versterking: Roland Cube, Vox AD/VT. Epiphone Valve Junior. Blackstar HT5. Iets wat in de huiskamer lekker klinkt. Veel profi amps klinken alleen goed op stage volume, heb je thuis nix aan.

EDV
2 januari 2012, 15:34
Als beginner moet je gewoon naar muziekwinkel gaan en paar goedkope gitaren uitproberen.
Belangerijk is,dat de gitaar gewoon soepel speelt ,dus niet het gevoel hebben dat je te hard moet drukken. Elke gitaar moet je per individu testen en een dure gitaar geeft je niet de garantie dat het een goede gitaar is en lekker speelt.Dus bij voorbaat zeggen dat iets bagger is ,is onzin

ja ok, maar dit advies is ook onzinnig om aan een beginner te geven...hoe moet je weten of een gitaar soepel speelt als je nog niet eens kúnt spelen? En hard drukken is ook zoiets vaags....in den beginne doen je vingers toch wel zeer, ook al heb je een actie van niks met .09 snaren. Plus het verschil in kracht tussen de een en de ander.

In het begin weet je nog niks....als je dan begint met een setje van niks, weet je iig dat je ook niks gaat leren....behalve dat gitaarspelen dan niet echt leuk is

deejee
2 januari 2012, 18:10
London City Stratocaster, de importeur JIC is failliet en heeft een heel magazijn aan gitaren nagelaten. Ik heb al 3 a 4 faillissementsveilingen gezien. Die gitaren komen vervolgens weer op MP. Voor 150 a 175 heb je hem nieuw in de doos.

Versterking: Roland Cube, Vox AD/VT. Epiphone Valve Junior. Blackstar HT5. Iets wat in de huiskamer lekker klinkt. Veel profi amps klinken alleen goed op stage volume, heb je thuis nix aan.

Dat is een goede tip, zou zelf voor de Osprey gaan, meer mogelijkheden dan de stratocaster. Op het moment loopt weer zo'n veiling, nog 2 dagen.
http://www.daanauctions.com/Items.aspx
Ben zelf een eeuwige beginner en heel content met mijn L.C. Osprey en Comet Thinline. Wel even goed laten afstellen. Had mijn Osprey voor 103 euro van zo'n veiling, zie dat er nu ook weinig op geboden wordt. 100 Euro voor een Ronald cube erbij en je hebt een setje wat kwalitatief ver boven een "beginnerssetje" van dezelfde prijs uitstijgt.