PDA

View Full Version : Yamaha gitaren begin jaren '70



Frenk Rijksman
27 december 2011, 23:47
Vanmiddag heb ik een Yamaha FG-180 uit 1971 bespeeld. Vriend van me heeft hem voor zeer weinig op de kop getikt. Ik had al eens gehoord/gelezen dat bepaalde Yamaha gitaren van begin jaren 70 opvallend goed zijn. Ik moet inderdaad zeggen dat ik erg onder de indruk ben. De gitaar heeft echt een betere klank dan ik normaalgesproken van een Yamaha zou verwachten. Kortom: een zeer goede gitaar voor weinig. Bovendien denk ik niet dat merken als Martin of Taylor onder de 700 euro betere gitaren hebben.

Zijn er meer mensen die positieve ervaringen hebben met Yamaha gitaren van begin jaren '70?

Rizz
27 december 2011, 23:59
Nou, ik heb wel een Yamaha G230 uit '78 (klassiek) en daar zit ook een geweldig geluid in! Ik speelde ooit 's bij een vriend thuis en zijn moeder was klassiek pianiste en had in die hoedanigheid veel contact met klassiek gitaristen, ze onderbrak zelfs haar bezigheden om even te komen luisteren naar de gitaar en was vol lof! Een beter compliment kan je niet krijgen denk ik.. En dan is dat niet eens een topmodel.

Steeds vaker hoor ik goede verhalen over de Yamaha's uit de jaren 70, kan geen toeval zijn!

Pepe
28 december 2011, 00:34
Dat tussen die FG serie hele goeie gitaren zitten is allang geen geheim meer. Goed gebouwd en mooie solid tops, niveau van Martins.
Het vervelende is dat Yamaha toen al gitaren in Korea liet maken en dat het verschil tussen de een en de ander wel te horen is maar nauwelijks te zien.

Ernest01
28 december 2011, 10:40
Heb 2 gitaren uit de periode die je noemt. (zie mijn sig) En die zijn nog steeds perfekt. Ondanks dat ze 32 jaar op zolder in koffers hebben gelegen. In april de 12-snarige aktie laten afstellen. Verder nog prima.
Bovenblad nog helemaal recht, hoewel de gitaren met gespannen snaren waren opgeborgen.....
Zijn allebei in Japan gemaakt.

Plant
28 december 2011, 15:11
Je had in die tijd zgn. "Red label" gitaren van Yamaha die nu nog erg geliefd zijn. Misschien is dit er eentje?

DaFonz
28 december 2011, 15:51
Dat van het "Red label" kan ik onderschrijven, dat maakt ook het verschil tussen een Japanner en een Koreaan. De red labels komen uit de Nippon Gaki fabriek, ik ben zelf al jaren gelukkig met een FG-180. Ik meen Thé Lau ooit ook op het podium met een FG-180 gezein te hebben.

Riste
29 december 2011, 14:15
Ik heb een Yamaha FG-1000J die ik nieuw kocht in 1976 (zwart label). Dit is een uitstekende gitaar die ik voor geen geld ter wereld wil wegdoen. Ik speel er nog dagelijks op.