PDA

View Full Version : Neck agen??



stevierayfan
27 december 2011, 22:14
Hoi

wie weet hoe ik mijn gitaar neck (Niet de toets) relic, het hout is van maple een strat neck.

Hij is al geschuurd dus grof houd .

Mijn idee is een beetje als john mayer zon grijze achterkant

alvast bedankt

jules
27 december 2011, 22:22
ik weet dat er speciale vintage lakken te koop zijn, die naarmate je een laag toevoegd steeds donkerder worden

oigun
27 december 2011, 22:23
Gaat vanzelf, lekker glad schuren en spelen!

Thiez
27 december 2011, 22:24
Idd, maple wordt snel genoeg grijs en vies. Gewoon de lak of olie eraf schuren en zo laten. Binnen no-time is hij vintage van het zweet en vuil van je handen.

oigun
27 december 2011, 22:27
Je zou het kunnen helpen door de vloer te dweilen met een vochtig doekje en daar vervolgens je hals mee te doen...:seriousf:

Thiez
27 december 2011, 22:31
Vooral je handen niet wassen enzo ;)

stevierayfan
27 december 2011, 22:52
Je zou het kunnen helpen door de vloer te dweilen met een vochtig doekje en daar vervolgens je hals mee te doen...:seriousf:


Dat ga ik proberen
ik laat weten of het gewerkt heeft(geen grap)

bedankt

hulst
28 december 2011, 07:58
Wat je ook zou kunnen doen:
Je neemt een stuk staalwol en dat stop je in een potje, daarover giet je azijn.
Het potje sluit je af voor een paar uur zodat de azijn met de staalwol kan reageren. Vervolgens smeer je het onbehandelde hout in met de azijn en laat je het drogen, daarna schuur je het lichtjes na met scotchbrite.

http://img18.imageshack.us/img18/448/dsc00871fq.jpg

Gaat sneller, al denk ik niet dat John Mayer het zo gedaan heeft.

G.G.
28 december 2011, 09:01
Staalwol en azijnmethode is ook de methode die ik toegepast heb op mijn strat, maar Hulst vergeet 1 stap in het proces.

De kale hals smeer je eerst in met een paar dikke lagen thee. Gewone simpele Pickwick English Blend ofzo, maakt niet uit.

In thee zit een stofje waarvan ik de naam vergeten ben. Dat zit ook in het hout, maar in een veel lagere concentratie. Dit stofje, dat in het hout zit, reageert met het zuur uit je zweet en verkleurd het hout.

Dus eerst thee, een paar natte lagen en wachten tot dit opgedroogd is. Niet poetsen om het droog te krijgen. Dan dat azijn mengsel erop en rustig wachten. Bij mij duurde het een half uurtje voordat er wat gebeurde.

http://img849.imageshack.us/img849/4505/16112011977.jpg

Afwerken met een beetje olie en vettigheid kan hem een beetje een bruine kleur terug geven.

hulst
28 december 2011, 09:22
Staalwol en azijnmethode is ook de methode die ik toegepast heb op mijn strat, maar Hulst vergeet 1 stap in het proces.

De kale hals smeer je eerst in met een paar dikke lagen thee. Gewone simpele Pickwick English Blend ofzo, maakt niet uit.

In thee zit een stofje waarvan ik de naam vergeten ben. Dat zit ook in het hout, maar in een veel lagere concentratie. Dit stofje, dat in het hout zit, reageert met het zuur uit je zweet en verkleurd het hout.

Klopt! In thee zit looizuur (of tanine) dat zit van nature ook in de meeste houtsoorten. Ik heb het echter ook wel zonder thee gedaan met eigenlijk hetzelfde resultaat. Afwerken met een dun laagje olie is trouwens inderdaad een goed idee.

stevierayfan
28 december 2011, 10:41
Wat je ook zou kunnen doen:
Je neemt een stuk staalwol en dat stop je in een potje, daarover giet je azijn.
Het potje sluit je af voor een paar uur zodat de azijn met de staalwol kan reageren. Vervolgens smeer je het onbehandelde hout in met de azijn en laat je het drogen, daarna schuur je het lichtjes na met scotchbrite.

http://img18.imageshack.us/img18/448/dsc00871fq.jpg

Gaat sneller, al denk ik niet dat John Mayer het zo gedaan heeft.

HahHa,

wat leuk ik heb dit gisteren gedaan....
en nu lees ik net hetzelfde??
mn vader zei gister het al tegen me dat je azijn met staal wol moest doen.

in elk geval bedankt en het resultaat is er....

Sanderltd
28 december 2011, 11:01
Waar ik belachelijk snel en vooral goeie resultaten mee heb gekregen, is "zoutzuur". Nuja, ik weet niet zeker of de chemisch-juiste naam "zoutzuur" was, maar het was alleszins een bijtende vloeistof die ook in gootsteenontstopper zit!
Wanneer dat -HEEL- lichtjes aangebracht wordt op eender welk hout, gaat het hout er heel natuurlijk verweerd uitzien. Het mooie is dat het op zich geen toegevoegde kleurstof is, maar het verweerd het hout op een natuurlijke manier, alleen versneld.

Maar zoals gezegd: let op met de dosering, want het is sterk spul. Enkel al door de dampen rondom de fles, verweerde het hout al een heel klein beetje heb ik gemerkt.

oigun
28 december 2011, 11:21
In gootsteenontstopper zit natronloog, geen zoutzuur. Heb daar honderden grenen/vuren kastjes mee "oud" gemaakt toen dat nog in was.... Werkt op zich ook goed. Bij kaal hout (vooral de hals)vind ik dit soort trucjes niet zo heel nodig omdat het vrij snel op een natuurlijke manier gebeurt. Al is het wel leuk om snel resultaat te hebben :supercool:

barno
28 december 2011, 15:38
ik vind bovenstaande voorbeelden toch wat onrealistisch, beetje over the top. Ik heb al heel wat vintage gitaren in handen gehad en zelden of nooit dit gezien.

Ja op de relics CS van fender zie je het ook, soms verschrikkelijk overdone.

Ik heb bij mijn cabro de lak op bepaalde plaatsen volledig weggeschuurd, op andere plaatsen wat dunner geschuurd. hier zie je het resultaat na het schuren en twee dagen spelen. ondertussen zijn bepaalde plaatsen veel donkerder. Niks middeltjes: gewoon zweetvuil. gaat heel vlug met blank maple.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/IMG_0125-MAIL.jpg

rockgod69
28 december 2011, 15:51
hout met een d ?? bewerken met t (hee):seriousf: