PDA

View Full Version : mandoline les op YouTube



rjm
26 december 2011, 18:20
Ik ben bezig met verschillende liedjes op mandoline te spelen en uitleggen over de accoorden. Wanneer je gebruikt dit link zie je een van mijn films op YouTube, van daar kan je ook mijn andere clips zien: http://http://www.youtube.com/watch?v=_PXzyNebPlY

Onder de clips is ook uitleg voor de lied '15 Miljoen Mensen'. Ik ben ook bezig met een website voor accoorden schema's en accoorden.

Einzeln
29 december 2011, 16:43
Werkt niet~!

RB-1
29 december 2011, 20:27
http://www.youtube.com/watch?v=_PXzyNebPlY

Ik kom hier op terug.

Eerst eens uitvinden hoe je zo'n kwaliteit video in elkaar zet, want mijn webcam geeft een soort slow-scan tv. Dan kan niemand ooit zien wat je doet....
Ik ben van zins zelf Skype lessen te gaan geven.

Dirk_Hendrik
1 januari 2012, 14:07
yeah! relaxed strumming from the pols! :seriousf:

Maar verder, leuk! En een mandoline met trem.. wouw!

RS-Rik
3 januari 2012, 00:49
Compleet met Cowboykleren!


Het ziet er leuk uit maar voor een les zou ik de camera meer op je handbewegingen richten. Én, ik wil niet vervelend zijn, maar je moet ook letten op je Engelse uitspraak en articulatie want je bent niet overal even goed verstaanbaar.


Succes en heel veel plezier

Jimi Hendrix
3 januari 2012, 15:24
dat is niet RB-1 hoor

RB-1
5 januari 2012, 04:36
Nee, ik speel inderdaad ietsje (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D3039) anders. Een beetje dan.....:soinnocent:

Natuurlijk is het vanachter een toetsenbord heel makkelijk om bij zo'n goedbedoelde poging van Rob 'even' te vertellen wat er allemaal niet deugt.
Hij steekt wel z'n nek uit en voor je het weet kom je dan betweterig over.
Maar goed, laat ik desondanks vertellen wat ik vind dat beter kan:

Het klinkt, alsof er gitaar wordt gespeeld op een mandoline.
Met al die open snaren wordt het zo'n gedjengedjeng, er is nauwelijks meer een ritmische 'puls', die de mandoline juist kenmerkt.
Dus die rechterhand, dat kan beter. Ook het niet-dempen met de linkerhand waar dat eigenlijk nodig is, draagt daar aan bij.

Afgezien daarvan is het ook de lage toonhoogte waardoor het moeilijk meezingt voor mij. (D i.p.v. G)

Leg ook uit, HOE je een akkoord vormt.
Dus: D-akkoord, wijsvinger 1e snaar, 2e fret, ringvinger 3e snaar, 4e fret, middelvinger 2e snaar, 5e fret en pink 4e snaar, 7e fret
G-akkoord, wijsvinger 2e snaar, 2e fret, middelvinger 1e snaar, 3e fret, ringvinger 3e snaar, 5e fret, en pink 4e snaar, 7e fret, enz.

In de oeroude (~1989) opname aan het begin van deze reactie speel ik zowel de banjo als de mandoline. Deze laatste is hier nauwelijks van betere kwaliteit dan die uit de video, dus dat is mooi vergelijkings materiaal.
Ik hoop me daarmee voldoende te kwalificeren om er gefundeerde opvattingen op na te houden.

rjm
6 januari 2012, 00:21
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Les-clipjes maken is best moeilijk heb ik ervaren.
Lesgeven aan iemand op de stoel tegenover je is een heel stuk gemakkelijker: direct contact, akkoorden en loopjes, riedeltjes, etc. kun je duidelijk laten zien en voorspelen.
Met een les-clip moet je binnen 9 à 10 minuten je verhaal hebben gedaan, en zodanig dat iemand waar ook op de wereld je lesje begrijpt en kan spelen.
Duurt een clip langer dan word je gewoon weggeklikt. Ga maar na hoe je zelf naar clips kijkt, dat doe ik ook.
Te lang leuteren over een loopje of een akkoordje werkt echt niet, de kijker verliest snel zijn interesse, en weg ben je.
De “grote truc” van de meeste online instructeurs is dat het merendeel van de les-songs vrij eenvoudig gedaan worden, en songs die eigenlijk vrij gecompliceerd zijn of veel akkoorden hebben,
gereduceerd worden tot easy-to-play songs. Zo past je lesje altijd binnen een blokje van 10 minuten.
Ik vind het toch een stuk interessanter om het “karakter” van een song te behouden, en zoek daarom altijd zelf de akkoordenschema’s uit, loopjes, de solo’s, etc. Dit is altijd weer een uitdaging en tevens goede oefeningen om te leren luisteren naar een song; is het majeur, mineur, septiem, sus, none, etc. Hoe zitten de loopjes in elkaar.
Het hoeft geen exacte kopie te zijn, als de song maar herkenbaar is en aanspreekt.
Daarnaast is er nog de moeilijkheid van de taal. Doen, denken, en spreken terwijl de webcam loopt is best heftig. Dingen die je normaal automatisch speelt worden ineens een stuk moeilijker voor jezelf omdat je uit moet leggen welke vinger in welke positie geplaatst wordt, hoe je je hand gebruikt voor aanslag of tokkelen, etc.
Je moet door, er is geen pauzeknop, er zal dus best wel eens een woordje Nederlands in m’n Engels meeslippen. Niks aan te doen, daar doe ik geen clip voor opnieuw, bij iedereen gaat wel eens wat mis.
Echte Nederlandse liedjes zal ik ook gewoon in het Nederlands uitleggen. Ik denk niet dat onze Guus Meeuwis in Australië of China erg bekend is.
Inmiddels heb ik al m’n kladpapiertjes met akkoordenschema’s die tijdens de les-opnames aan de rand van m’n bureau hangen, (dat is mijn auto cue) netjes uitgewerkt als song lay-outs compleet met de bijbehorende mandoline-akkoorden. Tijdens de les wordt m’n stem nog al eens overheerst door de mandoline, wat best hinderlijk kan zijn voor de student.
Mijn vrouw is bezig om een website te maken waarop deze schema’s geplaatst gaan worden zodat ze voor de geïnteresseerde mandolinespelers/sters beschikbaar zijn.
Bloemen, bonbons, cadeaubonnen, etc., mogen allemaal naar mijn vrouw gestuurd worden.:seriousf:
Een mandoline is absoluut geen gitaar, maar er kan héél wat meer op gespeeld worden dan alleen maar, folk, country, Maggie May en Losing My Religion.
Aan de meeste reacties te zien loont het voor mij om door te gaan met les-clips, er is veel belangstelling voor, en ik vind het erg leuk om te doen.
Groetjes, Rob
:punk: