PDA

View Full Version : Wel of niet inbouwen Roland GK-3?



obiwanjacobi
26 december 2011, 18:03
Hi

Ik zit te twijfelen of ik de Roland GK-3 (http://www.roland.com/products/en/GK-3/) wel of niet moet laten inbouwen?

Zijn er mensen die slechte of goede ervaringen hebben met de opbouw montage van de GK-3?

Thanx,
Marc

kapepper
26 december 2011, 22:36
ik heb nu net eentje besteld;
maar ik ga ervan uit dat je die ook met een dubbelzijdige tape kan bevestigen. heb geen zin om te beginnen boren en timmeren

peter_heijnen
27 december 2011, 08:52
Je bouwt de pickup idd niet in maar op, ik meen ook met tape.

Als je aan 'inbouwen' denkt zijn piezo's de aangewezen oplossing, ala godin zeg maar.

obiwanjacobi
27 december 2011, 12:37
ik had het idd iets duidelijker moeten verwoorden....

Er bestaat ook een GK-kit (http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=235), waarbij de electronica (knoppen en plug etc) wordt ingebouwd in de gitaar.

Als je gaat inbouwen moet je dus wel wat gaten boren om de 13-polige plug en de extra knoppen te plaatsen. In dat geval monteer je het element ook met schroeven.

Als je de opbouw kit neemt van de Roland GK-3 (http://www.roland.com/products/en/GK-3/) dan zit alle electronica, plug en knoppen in 1 behuizing die je aan je strap-punt bevestigd. In dit geval wordt idd meestal het element met dubbelzijdig tape bevestigd. Het geheel is dan zonder schade aan de gitaar ook weer te verwijderen (je lak moet wel tip-top zijn als je een beetje krachtig dubbelzijdig tape gebruikt).

Het grootste nadeel van opbouw vind ik de draad die van het element naar de behuizing loopt over de body v/d gitaar. Het grootste nadeel van inbouwen is dat het voor altijd is...

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring met 1 of beide opties hebben. Ik zou vooral willen weten hoe de opbouw set bevalt mbt robuustheid. Stoot je het makkelijk kapot? en blijf je aan dat draad hangen? en blijft dubbelzijdig tape wel goed zitten? of welk tape moet je dan gebruiken om het echt goed te krijgen?

Alvast bedankt.

piezo
27 december 2011, 21:50
Ik heb ervaring met zowel op- als inbouw Gk-2A, zelfs met modificaties van beide, alsook met het inbouwen.
(opbouw Gk2-A en 3-A zijn inwendig hetzelfde en de inbouwkits zijn volgens mij helemaal gelijk)

Belangrijke eerste vragen:
- heb je überhaupt al voldoende ervaring met gitaarsynth om inbouw te overwegen, ofwel, weet je zeker dat gitaarsynth echt iets voor je is en blijft?
- in wat voor gitaar zou je willen (laten) inbouwen? In een slagplaatgitaar als een Strat is het veel gemakkelijker dan in een Les Paul-achtige.

Voordeel van opbouw: je kunt het verplaatsen naar een andere gitaar en weer los verkopen.
Nadeel van opbouw: gitaar met opbouw past vaak niet meer in de gitaarkoffer.
Nadeel van inbouw - afhankelijk van de gitaar - is dat je vaak extra ruimte in in je electronica uitfrezing nodig hebt.

- Robuustheid van de Gk-2A opbouwset is prima, ik moest bij mijn PRS alleen af en toe de schroef van de draagbandknop weer aandraaien, omdat het Gk2-A schakelkastje niet goed past op een gewelfde top en dan dus kan bewegen. Van de Gk-3a weet ik niet, hoe degelijk die is, wel dat er een extra passtukje voor een gewelfde top bij zit.
- Draad heb ik een tijdlang met wat stukjes gaffertape op de body geplakt, maar nu ligt de draad los, zonder dat ik er problemen mee heb.
- Dubbelzijdig tape onder element is bij mij goedkoop spul, blijft prima zitten.

Ter info nog: Er bestaan ook 13- pins inbouwkits voor piezo-zadeltjes o.a. van RMC en Graphtech. Effectief zijn dat gewoon GK2-A's maar dan met een pre-amp met hoge ingangsimpedantie voor die piezo-zadeltjes. Piezo-aansturing heeft zowel voor-als nadelen t.o.v. een hexafonisch electromagnetisch element.

Tenslotte een waarschuwing: als je láát inbouwen, dan wel door iemand die daar ervaring mee heeft. Ik heb wel eens gezien dat het hex-element door een professionele gitaarcustomizer "ondersteboven" was gemonteerd, zodat de synth snaar 1 t/m 6 in omgekeerde volgorde binnenkreeg.

obiwanjacobi
28 december 2011, 10:57
Cool, bedankt voor je reactie.

Ik heb (sinds eind jaren 80 :D) een Casio midi gitaar (http://nachase.hubpages.com/hub/The-Casio-Midi-Guitar-Model-MG-510) waarmee ik jaren lang mijn midi tracks heb ingespeeld. Het is initieel voor dit doel dat ik de GK-3 (samen met een GI-20) wil gebruiken. Daarnaast vind ik de modelling opties die de VG-99 geeft ook heel cool, maar ik zal die niet direct aanschaffen denk ik.

Dat een gitaar met opbouw GK-3 niet meer in de koffer past had ik me nog niet gerealiseerd. Dank voor de tip.

Ondersteboven monteren heb ik ook aan gedacht. De reden is dat ik dacht dat je misschien met je hand op/tegen de draad van en/of het element komt. Wat is jou ervaring? Heb je last van die draad als je bijvoorbeeld dempt met je hand?

Kan je de betekenis van de losse elementen wel omdraaien, oftewel: kan je het wel goed aan de praat krijgen (met wat settings wijzigen) als je het element omgekeerd monteerd?

Hmm, nieuwe antwoorden brengen altijd nieuwe vragen... :D

Iig enorm bedankt voor je info.

frekie
28 december 2011, 12:17
Kwam onlangs een Casio MG510 langs hier in Fryslan nota bene, weer geen geld natuurlijk :( Oh jeugdsentiment, ik had vroeger een MG500 dat maffe model. Zat wel wat vertraging op kan ik me herinneren.

Ik heb nu een GR55, super uitgebreid ding, GS en modelling, snelle tracking maar ik hoor af en toe wel een valse trigger. Is veel mee mogelijk dus geen simpel apparaat maar goede user interface met fraai display.

En een gouwe ouwe GR-1, snelle en goede tracking mits alles goed is afgesteld. Die Casio had voeding nodig, midi en gitaar dus 3 snoeren aan je gitaar, niet zo handig voor live. Die Roland bakken zijn dan handiger vooral met voetpedalen zoals Hold. Zwak punt zijn die 13 polige stekkertjes, ik had laatst dat mijn G snaar geen signaal meer gaf, even aan het stekkertje morrelen en daar was ie weer.

Het hex element monteren met plakkertjes, vergeet het maar, gewoon met schroefjes en veren, dan kan je hem ook goed afstellen. Dan moet je dus gaatjes boren in je gitaar. Ik heb me altijd geergerd aan al die losse spullen op je gitaar, zit in de weg, niet mooi en idd soms past ie dan niet meer in de koffer.

Inbouw heb ik geen ervaring mee. Je ziet soms wel 2dehands een Roland ready Strat of een Godin met de midi spullen netjes ingebouwd. Zoals bij jouw Casio. Beetje jaloers toch wel! :rockon:

piezo
28 december 2011, 16:40
Frekie heeft uiteraard gelijk, dat je met dubbelzijdige tape het hex-element niet goed op hoogte kunt stellen, terwijl die hoogte-instelling nu juist uitermate belangrijk is. Was me even ontgaan, omdat op mijn PRS de Gk2-a met een paar stukjes dubbelzijdige tape toevallig precies op de juiste hoogte staat.

Zoals gezegd, van de draad aan de baskant boven de brug langs heb ik geen last, ook al ligt ie nu los. Je moet gewoon zorgen dat ie nagenoeg plat op de body ligt, zonder kinken en krullen. En misschien geen gekke podiumtoeren uithalen met attributen met uitsteeksels er aan.
Als ik even naga hoe de draad zou lopen langs de diskant, dus met omgekeerd hex-element, dan zou ik er daar juist meer last van hebben. Hij komt dan langs/tussen de pots te liggen en bij een aanzwelgeluid met je pink ligt ie dan gewoon in de weg.

Als de volgorde van de snaar 1-6 ontvangst in de synth omgekeerd is, maakt dat electronisch niet uit, maar de gangbare gitaarsynths en pitch-to-midi convertors zijn tekstueel nou eenmaal geprogrammeerd volgens de gitaristenregel (zie ook stempedaaltjes), dat je met 1-6 van dun naar dik telt en niet andersom.

Plaatjes:

De PRS, tijdelijk weer uitgerust met een Gk2-a, omdat de gitaar met ingebouwde Gk op het ogenblik in de herverherverherbouw is. Zie het stukje vilt dat ik er tussen geklemd heb om de Gk-2a beter op de gewelfde top te kunnen monteren.

https://home.kpn.nl/d-artagnan/plaatjesmap/prs1.JPG


De opbouw Gk met het uitwendige deel van de aanpassingen, nog even met tape, wordt later netjes opgelijmd.

https://home.kpn.nl/d-artagnan/plaatjesmap/prs2.JPG

obiwanjacobi
29 december 2011, 10:25
Na het bestuderen van de manuals van beide (de GK-3 en de kit) lijkt het erop dat het element bij de inbouw kit iets anders is.

Het draad komt op een andere plek uit het element. Bij de GK-3 opbouw set komt het draad uit de (kopse) bovenkant en aan de voorkant van het element eruit. Bij de inbouw kit komt het draad een stukje onder de kopse bovenkant aan de achterzijde uit het element.

Ik ben nog niet helemaal gerust dat ik geen last zal hebben van het draad van het element. Ik nijg nu naar inbouwen...

@Piezo: wat heb je aangepast aan je GK2a? (tape)
@frekie: als ik de GK-3 aanschaf komt de Casio waarschijnlijk in de verkoop :D

Bedankt jongens, voor de info.

Hier nog meer info over zelf inbouwen:
http://www.youtube.com/watch?v=NTC_Exf4e4Y

piezo
29 december 2011, 11:41
Het draad komt op een andere plek uit het element. Bij de GK-3 opbouw set komt het draad uit de (kopse) bovenkant en aan de voorkant van het element eruit. Bij de inbouw kit komt het draad een stukje onder de kopse bovenkant aan de achterzijde uit het element. Ja natuurlijk verschilt dat een beetje, had je iets anders verwacht dan?




@Piezo: wat heb je aangepast aan je GK2a? (tape)
Aan deze Gk:
- de standaard mini-jackingang "stereo" gemaakt, zodat ik naast het gewone gitaarsignaal ook een extra signaal (piezo zadels ligt voor de hand) door de 13-pins kabel kan sturen en daar dus geen extra kabel voor nodig heb. Een vergelijkbare voorziening zit af-fabriek soms op gitaren met zowel EM- als piezo elementen en ingebouwde Gk variant, zoals het RMC-systeem op Brian Moore gitaren.
- de opgeplakte input met de schakelaar gebruik ik oa voor externe aansturing van de schakeling, maar is een lang verhaal.

Op mijn inbouw-Gk zitten nog weer andere en uitgebreidere modificaties.

Deze modificaties vereisen uiteraard ook modificaties aan de ontvangende kant (zoals aan een GI-20).

obiwanjacobi
29 december 2011, 12:44
Ja natuurlijk verschilt dat een beetje, had je iets anders verwacht dan?

Ik weet niet wat ik had moeten verwachten, maar misschien dat het gewoon twee exact dezelfde elementen zouden zijn.



Op mijn inbouw-Gk zitten nog weer andere en uitgebreidere modificaties.

Deze modificaties vereisen uiteraard ook modificaties aan de ontvangende kant (zoals aan een GI-20).

Klinkt interessant. Kan je daar een thread over beginnen? :)

piezo
29 december 2011, 13:17
Ik weet niet wat ik had moeten verwachten, maar misschien dat het gewoon twee exact dezelfde elementen zouden zijn. Misschien was ik niet duidelijk. De elementen zijn ook hetzelfde, alleen bij de inbouwversie mòet de draad er uiteraard aan de onderkant uit komen, omdat ie tòch rechtstreeks de body in moet.


Klinkt interessant. Kan je daar een thread over beginnen? :) Nee, het verhaal is te lang en het publiek te klein.

Wat ik nog wel voor je heb is onderstaande link. Daar heb ik onder de naam "matrix" nog een boel info geschreven, waar je misschien wel iets aan hebt. Vergeet dan ook niet mijn laatste correctie-bijdrage in dat draadje te lezen.http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50868&page=3

obiwanjacobi
29 december 2011, 16:16
Thanx.

Achteraf idd erg logisch dat het inbouw element de draad van achteren heeft (goh wat klinkt dat raar :) ). Typisch zoiets dat je niet van te voren realiseert, ik niet althans.

Herkendbaar verhaal van de midi trigger latency.
Als ik het goed begrijp heb je dus mods gemaakt die de latency verminderen?

Ik neem even aan dat inbouw of opbouw geen effect heeft op latency - aangenomen dat het element goed is geplaatst en de snaren op de juiste hoogte erboven hangen.

piezo
29 december 2011, 17:15
Als ik het goed begrijp heb je dus mods gemaakt die de latency verminderen? Nee, kon ik dat maar. De mate van triggervertraging wordt puur bepaald door de pitch-to-MIDI convertor, die in de GI-20, GR-20 of vergelijkbaar zit. En dat wijzigen gaat mijn petje echt te boven.
De Gk2/3 en de vergelijkbare 13-pins systemen van andere fabrikanten doen feitelijk niets anders dan de hex-signalen (voorversterkt en gefilterd), het gewone gitaarsignaal en wat schakelsignalen (S1, S2, volumepot) doorgeven aan de pitch-to-MIDI convertor, die de meting en omzetting doet.
Vandaar ook dat het voor de vertraging niet uitmaakt of die hex-signalen afkomstig zijn van piezozadeltjes of van een elektromagnetisch element, zoals dat van Roland.


Ik neem even aan dat inbouw of opbouw geen effect heeft op latency - aangenomen dat het element goed is geplaatst en de snaren op de juiste hoogte erboven hangen. Juist.

frekie
30 december 2011, 12:30
Roland gebruikt voor de interne geluidsopwekking vd GS pedaalbakken geen midi. Daarom is de triggering vd interne geluiden vaak ook sneller dan die via externe midi. Een ander probleem van midi is dat linkerhand vibrato wordt omgezet in tientallen pitch bend commando's waardoor je vertraging op de lijn kan krijgen.

Ik heb ook nog een Roland GI-10, alleen midi geen USB maar redelijk snel en vooral betrouwbaar, ook erg belangrijk. Dus weinig valse triggers die je achteraf in Cubase er weer uit moet editen. Op de Atari Mega STe of Falcon, ja lach maar, nooit verbeterd qua externe midi sequencing.

En verder moet je de gitaar zelf, het hex element en de GS goed afstellen. En technisch netjes spelen. De tracking zal nooit helemaal perfect worden vrees ik, maar dat wil niet zeggen dat je geen leuke dingen kan doen met een GS. Ik moet straks een zangeres begeleiden zonder bassist. Zet ik gewoon een contrabasje een octaaf lager onder alleen de lage E en A snaar. Kan alleen met een GS.

frekie
30 december 2011, 12:48
Goede post in dat synth forum Piezo, vooral je review vd Godin met eehm.. piezo's :seriousf:

Weer wat geleerd. Op een keyboard kan je hele mooie brede akkoorden/omkeringen spelen, krijg je op de gitaar nooit zo mooi voor elkaar. Maar de meeste toetsenisten hebben geen kaas gegeten van vibrato. Wij gitaristen wel. Speel maar eens een partijtje in met een fretless bass preset, kan je toetsenist nooit zo gevoelig doen.

Ook de combi "echte" gitaar/GS biedt idd leuke mogelijkheden, vooral met het hold pedaal. In de GR55 zit ook nog modelling. Kan je bijvoorbeeld de modelling gitaarsounds spelen met iedere stemming die je wil. Slide in open D of G, drop C metal enz. 12 snarig akoestisch met de eerste 4 paren snaren in kwarten :ok:

Ik heb ook als gitarist veel geleerd van het midi gebeuren, je gaat meer bezig met akkoorden en omkeringen, daar weten de meeste rock gitaristen veel te weinig van. En een E7+9 kan ik nou 1X niet spelen op een keyboard.

muziekschuur
30 december 2011, 13:05
Er zijn diverse gitaren met Roland element ingebouwd.

http://www.thomann.de/nl/fender_std_strat_2011_roland_rw_awt.htm

Ongeveer 750 euro. Daar krijg je een Fender Stratocaster voor met roland element ingebouwd.

Chrispa
31 augustus 2012, 12:32
Hy,

Ik ben nieuw in dit forum en vind dit item zeer interessant. Heb zelf een Fender Strat USA met Fender Lace Sensors. Zou ook graag GK3 laten inbouwen, maar heb hierbij twee vraagjes. Is GK3 compatibel met reeds oudere synthesizers GR1 en GR30? Kan met ingebouwde GK3 nog steeds gekozen worden tussen spelen met of zonder GK3? Bedankt voor advies.

dml
1 september 2012, 05:18
Antwoorden op je twee vragen: ja en ja.

frekie
3 september 2012, 20:25
Oud topic, maar OK. Ja hoor, geen probleem. GR1 heb ik nog, gaat ook niet weg, de enige 13 pins GS met een echt filter erin. De GR30 heb ik gehad en verkocht, tja zelfs ik kan niet alles houden. Er zat een arpeggiator in, dat dan weer wel :)

Hex pickup zo dicht mogelijk bij de brug monteren met schroefjes en veertjes en zo hoog mogelijk zetten dus zo dicht mogelijk tegen de snaren. Gevoeligheid vd GS goed afregelen. Hele gitaar goed afstellen zonder gerammel met minimaal een 010 setje.

GS is een synthesizer dus NIET uitversterken via een gitaaramp en -speakers, kleurt veel teveel. Keyboard amp, ouwe Roland Cube uit de 80s bijv., of naar de PA.