PDA

View Full Version : Boss GT10 en Engl E530 via four cable method - probleem.



marcodeparco
26 december 2011, 16:55
Beste mensen,

ik heb een Engl E530 en een Boss GT10 en link deze via four cable method. Probleem is echter dat de FX Loop van de Engl geen level-regeling heeft. Daardoor(?) klinkt het signaal van de Engl Pre-amp altijd door, ook als je de Boss bypasst om te stemmen of als je effecten van de Boss, zoals Slow Gear gebruikt. Die werken dan niet/minder goed omdat die niet op het signaal van de Engl werken (oftewel: weg slow gear).

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

groeten
Marco

dml
26 december 2011, 19:33
Lijkt me niet dat hier sprake van een probleem is. Sowieso heeft een levelregelaar er niets mee te maken of de Engl wel of niet doorklinkt, da's meer een kwestie van OF de Engl heeft een parallelle FX-loop OF je hebt de GT-10 niet goed ingesteld. Het gemis van een level regelaar kan hoogstens een te hard (of te zacht) signaal opleveren, maar ook dat is met de GT-10 op te vangen.
Check het volgende:
1. Weet je zeker dat de FX-loop van de Engl serieel is?
2. Heb je de FX-loop van de GT-10 wel goed opgenomen in de chain?
3. Staat de FX-loop mode van de GT-10 op NORMAL staat en niet op DIRECT MIX of BRANCH OUT.
4. Eventuele volumeproblemen los je op met SEND LVL en RETURN LVL in de GT-10.

kokeleko
26 december 2011, 19:33
Gooi je toch gewoon die Engl(input-output) in de loop van de GT10, kun je simpel de send en return op de GT10 uit of aan zetten.

Liquid_Metal
26 december 2011, 19:47
Gooi je toch gewoon die Engl(input-output) in de loop van de GT10, kun je simpel de send en return op de GT10 uit of aan zetten.

Da's eigenlijk ook wat je met de 4CM doet. Omdat de E530 een preamp is hoef je de fxloop daarvan niet te gebruiken. Bij de 4CM gebruik je vanuit de Boss GT10 Out een kabel naar de E530 FX Return, maar die kabel kun je beter direct naar je poweramp routen.
Dus zoals Kokeleko idd al zegt gewoon de E530 in de loop van je GT10. Zorgen dat je die loop altijd aan hebt staan (in alle patches). Op dezelfde plek in je fx chain houden kan ook wel eens helpen.

Jouw probleem heeft daar inderdaad niet mee te maken. Het lijkt er eerder op dat de fx loop in je GT10 niet goed geprogrammeerd staat.

snessiram
26 december 2011, 20:39
Als je Engl een stereo fx return heeft en jij je Boss mono gebruikt kan het zijn dat ofwel je kabel in de verkeerde jack zit (left is meestal de mono-return), ofwel dat je zo'n kabelsplitter moet hebben zodat je in beide jacks tegelijk kan...

marcodeparco
27 december 2011, 19:12
Beste mensen,

Bedankt voor jullie tips. Wat ik tot zojuist heb gedaan is het volgende (in combi met four cable method die dus mijn gt10 naa rmijn Engl linkt en die uiteindelijk naar mijn eindtrap):

send level naar 50, return naar 200. Dat zorgt er in elk geval al voor dat het slow gear effect wel werkt.
Verder heb ik het foot volume dat vrij ver achterin de chain stond direct na de gitaar gezet, waardoor het signaal daarvan uberhaupt de preamp van de Engl niet kan bereiken.

Ik ga er verder mee experimenteren, maar deze twee kleine ingrepen werken in elk geval al prima.

Eerlijk gezegd heb ik nooit eerder met de effect chain geexperimenteerd. Vroeger had ik een gt5, maar die liep direct naar een Mesa eindtrap, waardoor de hele fx chain zich in het apparaat zelf afspeelde.

pikasso
27 december 2011, 19:25
Wil je ff posten hoe je de bekabeling nu hebt?

peter_heijnen
27 december 2011, 19:27
Levels goed inregelen is het goede begin.

Als je de boel met de 4cm hebt aangesloten ga je eerst het send level van de boss vergelijken met het level van je gitaar door steeds om te prikken: 'gitaar door boss via send' steeds vergelijken met gitaar rechtstreeks in de engl, doorgaan tot ze gelijk zijn.

Dan regel je of de return van de boss, of de output van de engl. Regel het zo in dat de input meter van de return op de boss net nooit clipt. Het beste is om eerst uit te gaan van een 'default' setting op de return van de boss en de output van de engl daarop aan te passen.

marcodeparco
28 december 2011, 10:10
@ Peter Heijnen.
Ga ik proberen. Wat bedoel je met clippen?

Hoe is e.e.a. aangesloten: standaard 4 cable method:
(gitaar in mijn geval via een wah naar input gt10
send gt10 naar input engl
send engl naar return gt10
output gt10 naar return engl

output engl naar eindtrap l/r

verder op de gt10:
in fx chain: gitaar-fv-s/r-andere effecten waar nodig. indien overdrive vna gt 10 erbij die voor de s/r zetten.

Ik heb nog een geluid met rotary effect gemaakt - dat bleek 't best te klinken met de rotary direct voor de output.

De send en return levels staan nu op 50 en 100, dat werkt maar zou dus - zo mailt Peter, beter helemaal gelijk aan de Engl moeten worden gezet (gevaar voor opblazen?).

marcodeparco
28 december 2011, 10:10
oh ja, en nog een extra kabeltje voor amp control.

5 cable method dus ;o))

peter_heijnen
28 december 2011, 10:28
Clippen is vervormen, in het rood gaan. je blaast trouwens zo snel niets op, zolang je speaker(s) maar op de correcte manier aan je buizenamp hangen.

Mag ik vragen waarom je de send van de engl op de return van de boss aansluit? Je geeft zelf al aan dat de loop geen level regelaar heeft. Ik zou, tenzij ik daar een goede reden voor heb, gewoon de output van de engl op de return van de boss aansluiten en de uitgang van de boss op de eindtrap.

peter_heijnen
28 december 2011, 10:31
da's meer een kwestie van OF de Engl heeft een parallelle FX-loop OF je hebt de GT-10 niet goed ingesteld.
Als ik het probleem zo lees, zou ik eerder denken dat de loop van de gt10 paralel staat ingesteld. Kan de gt10 loop paralel worden geschakeld?

marcodeparco
28 december 2011, 10:56
@ Peter,
geen idee - omdat 't zo in de handleiding stond?
(ik ben technisch totaal niet onderlegd, dus mijn regel is op dat vlak braaf de handleiding aan te houden).

Maar goed, 't kan dus ook anders?

peter_heijnen
28 december 2011, 11:13
Wat voor een eindtrap heb je?

Maw, als je ook een engl eindtrap gebruikt is de output van de preamp wellicht aangepast aan de inputs van de eindtrap. Gebruik je een andere eindtrap dan kun je net zo goed de output van de boss rechtstreeks op de eindtrap aansluiten.

Je kunt het allemaal gewoon uitproberen met als enige criterium klank.

Liquid_Metal
28 december 2011, 11:31
Als ik het probleem zo lees, zou ik eerder denken dat de loop van de gt10 paralel staat ingesteld. Kan de gt10 loop paralel worden geschakeld?

Dat dacht ik ook, maar mijn GT6 kan dat iig niet.

marcodeparco
29 december 2011, 16:39
ik heb een Rocktron Velocity 100. Komende dagen je adviezen maar eens proberen, 't zou weer een kabel schelen en zeker met live spelen of repteren (opbouwen en afbreken in het half donker) is de 4 cable method best een gedoe...

Volgens mij heeft de gt10 inderdaad een parallelle fx chain - zo wordt deze in elk geval wel gevisualiseerd op het display.

kokeleko
30 december 2011, 07:39
Niet parallel, series, je kan 2 signaal ketens maken middels a/b.

dml
30 december 2011, 08:37
Check het volgende:
1. Weet je zeker dat de FX-loop van de Engl serieel is?
2. Heb je de FX-loop van de GT-10 wel goed opgenomen in de chain?
3. Staat de FX-loop mode van de GT-10 op NORMAL en NIET op DIRECT MIX of BRANCH OUT?
4. Eventuele volumeproblemen los je op met SEND LVL en RETURN LVL in de GT-10.

Zie punt 3.