PDA

View Full Version : hout draaibankje



grizzly
26 december 2011, 16:40
Ik loop regelmatig tegen klusjes aan waar ik eigenlijk een hout draaibankje voor nodig heb.
Ik bedoel niet het draaien van grote schalen en kommen of ronde tafelpoten,
Maar kleiner spul. Dingetjes tot max 30 cm lang en een paar cm in diameter.

Helaas heb ik 0 ervaring op dat gebied.
Tips over de aanschaf hiervan zijn welkom.

Zjef
26 december 2011, 17:22
Misschien eens kijken bij metaaldraaibankjes. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat sommige bouwers daar gebruik van maken. Is ook geschikt voor klein werk zoals snaarpinnetjes voor staalsnarige gitaar.

Kritz
26 december 2011, 17:46
http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/draaibanken/511387866-hbm-draaibankje-45-tussen-de-centers.html?return=eJw9zcEOgjAMgOF3IYEbDIYcHCEG32 RCyRbGtmydGo3vbpcYL83X%2F9BK0Ym3Fu0YBe%2B4KCLIsKhR IXrB2O482OaQYUdvpMTYWMNWB7UCrF9gthpsfYdwc%2BnB1iCl vkm7g2ULPw2NwsNcnmbqqjVO6Mp%2B7sr%2BamjMvD9n8szTkI nEl%2FbEuK2RFpLPsSUc1GebDgh6yT39%2Bv4gKJfw%2F5uiiz qfrbxPU1v5iRfj5wsF3Ejd&df=1&fta=eNot0U1uwyAQBeC7sMgaML%2BDfIVeIRoMTqw6CQp2EjXK 3cvQ7j7G1jz8jGDhXcEB2%2B%2Fr8YFrZaGCH4C91lEcUh23G4 iwCpCDD6sEqXRYN%2FhZSqhzqhDKBjxcClz3S74vUyh7O38%2F 4Xzbt3RHXCJev8OtLiAPpewjP5RRUogCVvCUWWhP2rFFLqmnS9 uuI3KUPBr%2BEtlno2YkJI1RExC9GgheDqJP9KCSJUiOUjW4NM %2BJ%2FyFGQfCTV4agk8I%2BUZPyvgMxd8jZc9pso7ZGdUiXKN 1a45MkmDRYR9DaDBShk55dnwjucm4wmSdDCw3Ouacb71Q2HQbz RNB6jpSl2yuGNuvJif4Vehp87nDKSlqolVGTp3pEa2q7FUz1uO braTtTg4L%2BGrALvo5UausxgaIugeGTha9%2FPlhA4PD%2BfH 4BZWuYoQ%3D%3D&fta_ind=16&fs=1&thumb_click=1#photoGallery


Op marktplaats,?

Kritz
26 december 2011, 18:01
Google,mini draaibank voor hout. ;)

grizzly
26 december 2011, 18:55
Marktplaats staan er inderdaad een hele berg, maar weet iemand waar ik op moet letten.
Wat moet ik echt links laten liggen en wat maakt een draaibank fijn om mee te werken.
Hij mag best wel wat groter zijn, maar ik maak er alleen fijn spul mee.

Gearjunkie
29 december 2011, 10:39
Kijk of je niet ergens een houtbewerkingscursus kan doen. Bij een houtdraaibank werk je veelal met losse, vlijmscherpe beitels die je niet door je schuur of in je vlees wil laten vliegen.

grizzly
20 januari 2012, 20:45
Ik heb ooit wel gewerkt in de meubelmakerij met een houtdraaibank. Ermee werken lukt me wel.
Die tip van Zjef, over dat metaal draaibankje, heb ik wel oren naar, maar van metaal draaibankjes weet ik helemaal niets.
En dat lijkt me een vak apart. . . . toch?

grizzly
25 januari 2012, 18:53
Kogel is door de kerk,
Ik kon een mega mooi metaal draaibankje kopen.
Met de meeste zaken erbij, nagelnieuw.
Ik kan daar niet alleen metaal mee draaien, maar ook de voor mij meest voorkomende kleine houten dingetjes.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/i-HLPDkHh/0/M/Draaibank-M.jpg

MarkF
25 januari 2012, 20:48
Da's nog eens handig klein voor thuis in de schuur. Ik schat een klein metertje lang? Wat is zijn capaciteit? En niet onbelangrijk, wheredidyougetit en voor qwantakosta?

groetjes, Mark

PS. veel plezier met je aanwinst.

Ike57
25 januari 2012, 21:24
Wow, mooi ding Grizzly!
Ik zou zelf zo niet weten wat ik ermee zou gaan doen maar ik zou hem wel willen hebben :D

EDIT: een setje schuurrollen draaien voor in de kolomboor :ok:

grizzly
25 januari 2012, 22:54
Da's nog eens handig klein voor thuis in de schuur. Ik schat een klein metertje lang? Wat is zijn capaciteit? En niet onbelangrijk, wheredidyougetit en voor qwantakosta?
groetjes, Mark
PS. veel plezier met je aanwinst.

Dit is een Huvema met 300mm tussen de centers, 0.45pk
Hier staat de zelfde bij HBM http://www.hbm-machines.com/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2195
kost daar 800Euro, excl. alle benodigde onderdelen, dan komt er nog 400 Euro bij.

Een bedrijf met gebruikte (reuze) bedrijfsmachines in Varsseveld had hem een half jaar geleden voor een klant besteld. . . .die hem nooit ophaalde.
Dit soort kleine machinetjes is niet zijn handel.
Ik hoorde ervan en kocht hem dus nieuw en ongebruikt voor. . . .650 incl. de hele santemekraam. Hij deed er nog andere spullen bij die er op pasten, omdat hij in die kleine maat er toch niets aan had, gewoon uit vriendelijkheid en hij was er af :+)

Ike57,

Ik heb er altijd al een willen hebben.
Ik deed vroeger veel met motoren en had dat toen nodig maar geen centjes.
Nu had ik de centjes en. . . .doe weinig met metaal,
en toch, regelmatig heb ik opvul ringen, busjes met uitgelopen lagertjes van gereedschap, kleine rond houten dingetjes, net wat je zegt, schuurrolletjes etc. en HEEEEEEL belangrijk, gewoon omdat het heerlijk is om achter mijn werkbank te zitten en er naar te kijken hihihi

MarkF
25 januari 2012, 23:22
Mooie deal! Handige site trouwens van hbm. Mooie machines voor thuisgebruik voor een redelijke prijs.

Have fun met je aanwinst!

groetjes, Mark

Rizz
26 januari 2012, 07:40
Apparaatje hoor! Wordt wel vol zo, die garage van je, of nie! :D Gefeliciteerd!!

grizzly
26 januari 2012, 18:14
Apparaatje hoor! Wordt wel vol zo, die garage van je, of nie! :D Gefeliciteerd!!

:) ach ja, een mens moet keuzes maken, , , , , , ik ben kennelijk de uitzondering op die regel, want ik kan geen keuzes maken, daarom neem ik ze allemaal.
Iedere gek zijn gebrek past beter bij me:seriousf:

Ray_W
26 januari 2012, 18:56
Grizzly,


;) ¿ kun je straks ook backs ook op die draaibank bewerken ? ;)

Grizzly je moet nu wel verder gaan met bouwen, ik wil wel het één en ander van jou kunnen afkijken dus kom a.u.b. op met die posts :)


Ray.

grizzly
26 januari 2012, 20:04
Ik ben even in een dipje met bouwen.
Elke keer dat ik de werkbank zie ligt daar ook dat rampzalige overblijfsel van de back (die met geen draaibankje te repareren is)
Ik moet helemaal overnieuw beginnen met een andere achterkant.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ik mijn 2de set Plataan er aan opoffer.

Ike57
26 januari 2012, 20:28
Ik ben even in een dipje met bouwen.
Elke keer dat ik de werkbank zie ligt daar ook dat rampzalige overblijfsel van de back (die met geen draaibankje te repareren is)
Ik moet helemaal overnieuw beginnen met een andere achterkant.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ik mijn 2de set Plataan er aan opoffer.

OK, hierbij even een virtuele schop onder je kont. Weggooien die back en opnieuw beginnen. Dit hebben we allemaal wel eens meegemaakt.

Nieuwe back, nieuwe kansen !!

(niet rot bedoeld :hide: )

grizzly
26 januari 2012, 21:22
Thanks Ike, dat had ik nodig. :sssh:

Ik moet hem gewoon in stukken zagen en er inlegjes van maken, dat zal hem leren om krom te trekken

Tabula Rasa
26 januari 2012, 21:27
Hup, inderdaad in de oud-houtbak en opnieuw. Ik heb op de kast allemaal stukken verkeerd gezaagde toets, verkeerd gezaagde hals etc liggen. Hup, aan de kant ermee en opnieuw!!!

Altijd geleerd: Opgeven is geen optie, falen kan, maar opgeven mag niet.

Ike57
26 januari 2012, 21:29
Zo is dat. Laat je tanden maar zien :D

http://www.mobileapples.com/Assets/content/Wallpapers/Angry-Bear1.jpg

Rizz
26 januari 2012, 21:32
:seriousf::seriousf:

That's the spirit, grizz! Allesj komt goei!

Ray_W
26 januari 2012, 22:10
Grizzly,

Opstaan, rug weer rechten, kop omhoog en weer die stap zetten.

Ray

grizzly
26 januari 2012, 22:12
Thanks broeders,
jullie zijn een tof stelletje