PDA

View Full Version : Furch gitaren



Hubbe
26 december 2011, 12:58
Dag iedereen

Ik ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands Furch dreadnought, liefst met massieve rosewood body. Onlangs heb ik nog op een tweedehands D62 gespeeld met serienummer 7114 of daarrond. Kan iemand mij vertellen hoe oud een D62 met dit serienummer ongeveer is? Ik merkte dat de brug een heel klein beetje voorover helde (fractie van een mm) maar kon geen schade vaststellen aan het bovenblad. De gitaar zag er voor de rest prima uit en klonk ook erg goed.
Ik vermoed dat die D62-serie erg verwant is met de D24-millennium series van Furch. Klopt dat?
Hebben jullie voor de rest nog tips als ik naar tweedehands Furchs ga kijken?
Alvast bedankt!

Triggy
27 december 2011, 00:26
Heb zelf ook een wat oudere Furch. Met name de oudere types
eind 90 en begin 00 hadden een wat dunner bovenblad waardoor
met besnaring met 0.12 of zwaarder de brug op den duur wat kan kantelen.
Omdat ik een SV62 bezit (uit 2001) denk ik dat degene die jij bedoeld rond ook rond deze periode zit.

Hubbe
27 december 2011, 18:51
Ik heb intussen met de eigenaar gesproken en die beweert dat de gitaar stamt uit de jaren '80. Maar ik heb op ook een D62 gevonden met serienummer 7744 en die gitaar is dan weer uit '98. Dat lijkt me toch vreemd omdat die twee serienummers toch niet zover uit elkaar liggen.
Triggy, wat is je ervaring met je Furch? Iemand anders nog ervaringen met de Furchs (in het bijzonder de SR-modellen)?

-Martijn-
27 december 2011, 18:59
Ik weet niet precies hoe de serienummers werken, daarvoor zou je anders even de fabriek moeten mailen. Ik heb een SJV-63 met nummer 8901. Die is in ieder geval lang voor '98 gemaakt, denk eerder begin jaren '90. ;)

Buzz
27 december 2011, 23:41
Ik heb een Furch SJV-62, vergelijkbaar met de huidige S24-SR. De mijne heeft Serienummer 9974 en ik denk dat de gitaar in 2000 is gebouwd.

Even off-topic: Martijn, mijn gitaar lijkt sprekend op de jouwe. Zag ik nou dat jouw gitaar ook is uitgerust met een JLD bridge system, tegen het verbuigen van het bovenblad? Ik heb zelf zo'n systeem ingebouwd, en dat werkte prima.
Wat zijn jouw ervaringen ermee?

-Martijn-
28 december 2011, 13:57
Even off-topic: Martijn, mijn gitaar lijkt sprekend op de jouwe. Zag ik nou dat jouw gitaar ook is uitgerust met een JLD bridge system, tegen het verbuigen van het bovenblad? Ik heb zelf zo'n systeem ingebouwd, en dat werkte prima.
Wat zijn jouw ervaringen ermee?

Leuk dat je bijna dezelfde gitaar hebt, ik ben eigenlijk nog nooit zo iemand tegengekomen! Ik heb inderdaad ook een JLD systeem in mijn gitaar zitten, dat is er bij Vox Humana ingezet voordat ik hem kocht. Er zitten .012-.053 snaren op, en na een jaar of 5 is het bovenblad bij de brug nog helemaal vlak. Bij het uiteinde van het fretboard/de rand van het klankgat is het hout wel een beetje bol gaan staan wat het dunne bovenblad verraadt, maar dat kan verder niet echt kwaad denk ik.

Ik heb wel het idee dat dat systeem voor een (heel) klein deel ten koste gaat van de dynamiek. En het is natuurlijk al een jumbo model, dus voor bepaalde nummers zou een iets fellere gitaar misschien mooier zijn. Maar voor rustigere muziek zou ik geen betere gitaar kunnen wensen.

Buzz
27 februari 2012, 19:28
Sorry Martijn, ik zie je antwoord nu pas....

Bedoel je ten koste van de dynamiek (afwisseling tussen hard en zacht)of ten koste van het volume?

Ik heb zelf ontdekt dat bij het ietsje strakker of losser zetten van de stelschroef de geluidskarakteristiek iets verandert. Ik heb hem nu behoorlijk strak staan heb over volume of dynamiek eigenlijk niets te klagen. Ik vind het juist het geluid ten goede komen in vergelijking met de tijd dat de Bridge Doctor er nog niet in zat. Een beetje experimenteren doet wonderen.

dezperado
15 september 2012, 19:22
dit topic is al oud maar erg interessant
Ik kocht gisteren een Furch D 63 van 14 jaar oud. Loop al lang te zoeken maar schrok steeds van de prijs.
Deze was door iemand gekocht eind 90's maar heeft hem 10 jaar opgeslagen gehad bij familie vanwege een lange reis die hij maakte.
Omdat hij vond dat hij geen talent had heeft hij hem verkocht en maakte mij blij.
Had al een Taylor en een heleboel ander electr. en acoustische planken maar deze slaat alles. OOk uiterlijk.
Ik hou wel van een beetje bling veel parelmoer, ook op de hals en mooie bindingen hals ,kop etc.
Maar vooral het geluid maakt me blij. Kostte 14 jaar geleden bij VoxHumana wel dfl. 2600,00 dus veel geld.

http://imageshack.us/a/img155/7840/p9140481.jpg



http://imageshack.us/a/img155/3807/p9140482.jpg

--=HANS=--
15 september 2012, 21:31
Proficiat man, fijne gitaar! Heb zelf ooit een dreadnought van furch gehad, wat eenvoudiger dan deze maar ook super klank en veel value for money. Heb hem ooit ingeruild om een andere te kunnen kopen, nooit moeten doen :seriousf:

Plant
15 september 2012, 21:35
... Ik heb inderdaad ook een JLD systeem in mijn gitaar zitten, dat is er bij Vox Humana ingezet voordat ik hem kocht. Er zitten .012-.053 snaren op, en na een jaar of 5 is het bovenblad bij de brug nog helemaal vlak. Bij het uiteinde van het fretboard/de rand van het klankgat is het hout wel een beetje bol gaan staan wat het dunne bovenblad verraadt, maar dat kan verder niet echt kwaad denk ik...

... Ik heb wel het idee dat dat systeem voor een (heel) klein deel ten koste gaat van de dynamiek. En het is natuurlijk al een jumbo model, dus voor bepaalde nummers zou een iets fellere gitaar misschien mooier zijn. Maar voor rustigere muziek zou ik geen betere gitaar kunnen wensen.

Dat laatste zou heel goed door dat systeem kunnen komen. Je hebt de gitaar gekocht nadat het systeem is ingebouwd, dus je weet niet hoe de gitaar origineel klinkt.

Een paar maanden geleden heb ik met een zelfgemaakte bridge doctor (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156231-Zelfbouw-Bridge-Doctor&highlight=bridge+doctor) in een cheapo gitaar geëxperimenteerd en het verschil in klank voor / na inbouw is enorm. De gitaar klonk voorheen een pak dunner / feller en klinkt nu behoorlijk bassig.

Over dynamiekverlies laat ik me niet uit want dynamiek had de gitaar van zichzelf al wat minder. Ik vermoed dat dat komt door het piëzo undersaddle element dat de gitaar standaard al had. Dat soort elementen zit naar mijn ervaring akoestisch altijd de overbrenging van snaartrillingen bij de brug in de weg met klank- / dynamiekverlies tot gevolg.

guitarrr879
16 september 2012, 14:12
http://www.luthiers-gitaren.nl/nieuws.htmDeze winkel heeft ook erg mooie furch gitaren, alleen niet tweedehands.

jazzie1
16 september 2012, 15:35
Voor zo'n prachtige gitaar (ben stiekum ook fan van iets bling..) mag een oud topic omhoog hoor!!
Gefeliciteerd!

Laser
19 september 2012, 07:50
Zeer mooie gitaar, een blijver als de klank je ligt!

Mijn JV-61 uit 1996 (serie nummer 4345, datering gevraagd bij Furch) had een ceder bovenblad, erg dun, lichte bolling. Heb ik van de hand gedaan omdat de ceder bij stevig spelen ging 'compresseren'. Daarom kies ik nu steeds spruce tops, hoewel er ceder tops zijn ( bvb Lowden) die stevig spel ook aankunnen.
Buiten die (typische ceder) eigenschap en het bollen van het buikje was het een top gitaar, niet veel versiering aan, nek breed genoeg voor mijn handen. Goede afwerking.

Veel plezier ermee!