PDA

View Full Version : Welke transparante booster voor hardrock/metal



Jimwoud
26 december 2011, 12:40
Hoi,

Ik zoek een booster om m'n amp strakker te krijgen. Het liefst transparant, dus zonder bass cut off(tubescreamer) en met gain op 0 nagenoeg clean.

Is een OCD wat?

Mitch
26 december 2011, 12:44
Ik vraag me af of je begrijpt wat je zelf bedoelt met 'strakker'? De meeste gebruiken namelijk graag een tubescreamer voor metal om iets laag weg te halen en hoogmid te boosten en zodoende de amp zelf strakker te krijgen.
Is dus mijn vraag: wat is de rest van je setup en wat wil je precies? Meer attack? Andere klankkarakteristiek? Of simpel een tikkie meer gain, op een andere manier dan je met de gainknop van je amp kan maken?

Pepe
26 december 2011, 13:30
Om een geluid transparanter te krijgen zit je te werken met midhoog, om het strakker te krijgen in het mid laag. Lastig om dat met 1 ding te doen.

Om het strakker te krijgen lijkt me een Klon een stuk beter dan een tubescreamer, de klon maakt je geluid groter en smoother en houd het hoog open. Maar dat je zegt, whooo.. wat klink ik ineens transparant... niet echt.

interessander
26 december 2011, 14:21
Ik heb een blues pro kloon, welke wel bas doorlaat, die ik juist daarom minder geschikt vind om een high gain sound te boosten. De OCD ken ik niet goed maar die heeft volgens mij veel meer gain dan je nodig hebt.
Qua boosters heb ik goede ervaringen met een SHO(kloon), een Xotic AC booster of gewoon een grafische EQ bijvoorbeeld.

Maar goed, welke versterker is het en wat heb je verder al geprobeerd?

Jimwoud
26 december 2011, 14:49
Het is voor m'n soldano. Maar moet hem ook eerst op goed volume proberen. Ben opzich qua booster wel altijd tevreden met een TS maar die amp heeft niet zoveel bas. Maar zoals ik al zei, moet hem eerst op band volume testen en met m'n 4x12.

Als ik er dan niet uit kom, meld ik me weer.

Liquid_Metal
26 december 2011, 14:50
Ik vraag me af of je begrijpt wat je zelf bedoelt met 'strakker'? De meeste gebruiken namelijk graag een tubescreamer voor metal om iets laag weg te halen en hoogmid te boosten en zodoende de amp zelf strakker te krijgen.
Is dus mijn vraag: wat is de rest van je setup en wat wil je precies? Meer attack? Andere klankkarakteristiek? Of simpel een tikkie meer gain, op een andere manier dan je met de gainknop van je amp kan maken?

Juist, strak is iets heel anders dan boosten. Zoals Mitch als zegt wordt je sound strakker door voor de gainstages (overdrive) lage tonen te verminderen en midhoge tonen te versterken. Dat is wat een tubescreamer doet maar dat kan ook met een equalizer.
Een booster kan je zowel je gain als je totaalvolume oppeppen maar da's een heel ander verhaal. De OCD heb ik als een zeer transparante overdrive ervaren waarbij je een geluid een lekker randje (of meer gain) kan geven.

Mitch
26 december 2011, 15:01
Een SHO staat er juist om bekend dat -ie bij boosten van high gain extra flubberig kan worden. Dat gezegd hebbende... ik heb nog een Catalinbread SPP liggen, wat eigenlijk hetzelfde is als een SHO maar dan met een beetje éxtra laag en gek genoeg heb ik die al meerdere keren succesvol gebruikt als boost om meer 'thump' te krijgen (meer attack, meer beleving van laag) zónder dat het flubberig werd. Praktijk en theorie hè, toch soms twee verschillende dingen.
Een OCD is inderdaad prima te gebruiken als low gain drive in plaats van zijn grootste gebruiksdoel, medium drive. Als booster zou ik 'm nie tsnel gebruiken. Op een enkele amp kan -ie juist een beetje zompig worden, net als de al eerder gemelde Blues Pro. Die pedalen zijn toch beter geschikt als stand-alone drive of op veel lagere gein settings, of met een strat of zo.

interessander
26 december 2011, 15:39
Op volume over een 4x12 kan al schelen ja, niet in gain maar wel in druk, en dan merk je wel of de Soldano genoeg laag/laag-mid heeft.