PDA

View Full Version : Martin FX Silk and Phosphor ipv overstappen naar nylon?



Gerth
25 december 2011, 23:20
Iemand ervaring met bovenvermelde snaren? Ik overweeg ze te proberen ipv radicaal naar nylon over te schakelen omdat ze low-tension zijn en mellow klinken, en dan kan ik de Seagull gewoon houden, waar ik wat de gitaar zélf (en zeker de QI-versterking en die bredere-dan-standaard-hals) eigenlijk wel tevreden over ben...

Muzieknono
26 december 2011, 09:17
Als het je alleen om het geluid gaat, prima, aangezien nylon toch wel een andere karakteristiek heeft als staal.
Als je de bespeelbaarheid, hals breedte en feel verder goed vindt zou ik het zeker overwegen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
26 december 2011, 10:58
Interressant, die kende ik nog niet. Toch eens proberen. Voorzover ik kan zien is de snaarspanning echter redelijk het zelfde als bij een normale set staalsnarig, helaas niet bruikbaar voor mijn harpgitaar dus :(

Muzieknono
27 december 2011, 10:07
Lees net op de site van D'addario dat ze ook folk nylon snaren hebben, nylon snaren met een ball end die kun je dus ook op je steelstring zetten.
http://www.daddario.com/DADMobileProductSelector.Page?ActiveID=3767&familyid=32
Mvgr. Dirk Jan :B

rijsberman
27 december 2011, 10:50
Interressant, die kende ik nog niet. Toch eens proberen. Voorzover ik kan zien is de snaarspanning echter redelijk het zelfde als bij een normale set staalsnarig, helaas niet bruikbaar voor mijn harpgitaar dus :(

De spanning is wel wat lager hoor, ten minste bij die van Martin. Ik gebruik ze op mijn backpacker en dan kan ik net een maatje dikkere hoge E dan met 'gewone' stalen snaren. Om er net een klein beetje meer bas en minder treble in te krijgen. Die backpacker kan een beetje meer mellow wel gebruiken. En dat kleine topje is behoorlijk stijf, dus een beetje zwaardere hoge E helpt ook.

edit: ff opgezocht in de martin string catalog, de totale string tension van een setje silk n steel 11.5-47 is 122.2 pond. Dat is lager dan de spanning van een setje extra lights (10-47) ŕ 130.2 pond

Gerth
27 december 2011, 11:17
Lees net op de site van D'addario dat ze ook folk nylon snaren hebben, nylon snaren met een ball end die kun je dus ook op je steelstring zetten.
http://www.daddario.com/DADMobileProductSelector.Page?ActiveID=3767&familyid=32
Mvgr. Dirk Jan :B

Da's wel een goeie tip... bedankt!

Heb intussen ook gezien dat de Martin Folk-silk and steel--snaren nog een lagere spanning hebben dan de FX silk and phosphor (122 tov 128 lbs) en dat deze effectief "mellow" klinken, waar de "phosphors" in principe even helder zouden moeten zijn dan "gewone" snaren.

Als het eventueel die d'Addario nylons niet worden zullen het dan wel de Martin Folks worden en niet de eerder genoemde Martin FX...

Gerth
27 december 2011, 11:33
Na enige overpeinzing vraag ik mij dan wel af of nylon-snaren genoeg "power" hebben om het bovenblad van een steelstring deftig aan het trillen te brengen... vandaar dan ook de (veel) lichtere bouw van een "echte" klassieke gitaar...

Buzz
27 december 2011, 23:53
Na enige overpeinzing vraag ik mij dan wel af of nylon-snaren genoeg "power" hebben om het bovenblad van een steelstring deftig aan het trillen te brengen... vandaar dan ook de (veel) lichtere bouw van een "echte" klassieke gitaar...

Nee, dat hebben ze dus niet, omdat de bebalking van een steelstring veel zwaarder is. Met nylon snaren wordt dat een doffe en zachte ervaring.
Je zou ook de plectrum series van John Pearse kunnen overwegen. Ook een low tension staalsnaar die wel op een westn gitaar gebruikt kan worden.