PDA

View Full Version : Werkbank voor de hobby



teunallica
25 december 2011, 19:07
Hee mensen,

Onlangs ben ik verhuisd en nu heb ik de beschikking over een mooie grote schuur om daar lekker verder te gaan met gitaartjes bouwen etc.
T enige probleem is dat er geen werkbank in de schuur zit/staat/ligt/hangt...

Enige wat ik nodig heb is een blad. Dat maak ik gewoon aan de muren van schuur vast. Nou vroeg ik me af of iemand hier een goede tip heeft voor een werkblad. Hoeft niks fancies te zijn ofzo. Gewoon een werkblad om op te werken;)
Heb zelf ook wel wat ideetjes om als blad te gebruiken, maar t moet gewoon lekker goedkoop zijn, das het belangrijkst;)

Ike57
25 december 2011, 20:19
Als je een frame onder het werkblad maakt zou ik gaan voor (dik) multiplex of eventueel betonplex.

http://www.vanderleedenhout.nl/cmslogin/aanbiedingen/betonplex%203.JPG

Rizz
25 december 2011, 21:14
Toevallig ga ik volgende week ook een werktafel maken en ik heb de tip gekregen van een scheepsinterieurbouwer om dit te doen met balken van 8 bij 20 cm, drie achter elkaar en je hebt 60 cm.. Duh... Daaroverheen multiplex of betonplex. Frame van balken van 6 bij 6 oid en een versteviging aan de achterkant van een leftover stuk multiplex/betonplex van je bovenblad. Heel stevig allemaal en alles bij de gamma te krijgen. En bij meer als twee meter ook nog een staander in het midden, ander buigt het teveel door..

Edit: zit ik net te bedenken, kwam op internet ergens, kan het niet meer vinden, een constructie tegen met twee bladen multiplex op elkaar geschroefd, moet ook wel behoorlijk stevig zijn..

teunallica
25 december 2011, 22:58
Toevallig ga ik volgende week ook een werktafel maken en ik heb de tip gekregen van een scheepsinterieurbouwer om dit te doen met balken van 8 bij 20 cm, drie achter elkaar en je hebt 60 cm.. Duh... Daaroverheen multiplex of betonplex. Frame van balken van 6 bij 6 oid en een versteviging aan de achterkant van een leftover stuk multiplex/betonplex van je bovenblad. Heel stevig allemaal en alles bij de gamma te krijgen. En bij meer als twee meter ook nog een staander in het midden, ander buigt het teveel door..

Edit: zit ik net te bedenken, kwam op internet ergens, kan het niet meer vinden, een constructie tegen met twee bladen multiplex op elkaar geschroefd, moet ook wel behoorlijk stevig zijn..

Ik heb het idee van frame nog niet helemaal door.... mn schuur is breder dan twee meter, dus daar moet in ieder geval een poot onder.

Volgens mij had het werkblad van mn vorige schuurtje twee op elkaar geschroefde platen van multiplex

ik ga er nog eens lekker over nadenken

Rizz
25 december 2011, 23:15
Ik heb het idee van frame nog niet helemaal door.... mn schuur is breder dan twee meter, dus daar moet in ieder geval een poot onder.

Volgens mij had het werkblad van mn vorige schuurtje twee op elkaar geschroefde platen van multiplex

ik ga er nog eens lekker over nadenken

Ik maak een losse tafel, dus met drie staanders (6 poten) met boven en bijna onder een horizontale balk om het blad op te leggen en onder een dunnere plank voor opslag e.d.. Alles met bouten, want hij moet demontabel zijn..

Als je blad aan de muur vast wilt maken, dus met een lange horizontale balk tegen de muur geschroefd, zou ik ook nog liggers in de breedte maken..

Succes iig! :airguitar:

KoenB
26 december 2011, 01:33
Als je toch bezig bent, kan ik je nog wat tips geven die ik van mn vaders schuur heb afgekeken:

- Maak onder de werkbank een plank waar al je powertools op kunnen liggen. Dan heb je ze altijd binnen grijpbereik. Zorg dat de plank een cm of 20 dieper zit (horizontaal gezien), dan valt er geen stof op vanaf het werkblad.
- Monteer een groot stekkerblok, waar je alle stekkers van die powertools in kan laten zitten. Hoef je nooit apparaten om te prikken.
- Maak aan de rand waar je staat te werken een dikke houten balk. Dit zorgt ervoor dat je dingen ook verticaal aan het werkblad kunt vastklemmen met bijvoorbeeld lijmklemmen. Lijkt misschien niet direct handig, maar ik heb er best vaak profijt van gehad.
- Maak een achterblad tegen de muur, waar je vervolgens met spijkertjes al je handtools aan kunt hangen. Dan heb je alles lekker overzichtelijk voor je neus. Mocht je dit doen, zorg dan dat je die plaat met wat spacer-blokjes een paar cm van de muur af houdt, dan krijgt vocht er stukken minder makkelijk vat op.


Uiteraard geheel optioneel allemaal, maar het kan je werkplaats aanzienlijk prettiger maken!