PDA

View Full Version : Gitaar proper houden



VLP
25 december 2011, 18:23
Is het eigenlijk noodzakelijk om een product te kopen voor je body en je nek te poetsen ?

Ik hoor het graag

Andreas

Ijselrobo 07
25 december 2011, 19:01
uuhh.. je gitaar gaat na x jaar toch oud uitzien. dan vergeelt een witte gitaar, het plastic vergeelt een beetje, een maple fretboard krijgt vlekken die je goed ziet enz. enz. enz.
maar wat wel slim is, is om je fretboard na het spelen te poetsen (ook goed onder de snaren). want na een bepaalde tijd worden je vingertoppen zwart als je speelt, van die rommel op je fretboard (ik spreek uit ervaring). je body hoef je eigenlijk niet te poetsen. het ziet er misschien wat mooier uit als je met een opgepoetste gitaar het podium op gaat, maar het hoeft niet.

Sinner1980
25 december 2011, 19:14
Mocht je een palissander/rosewood toets hebben is het wel handig om die schoon te houden en regelmatig in de olie te zetten tegen uitdroging.
Verders zou ik een nitro gelakte gitaar af en toe poetsen. Poly krijg je haast niet goor,mij lukt het in ieder geval niet.

Oranjeaap
25 december 2011, 21:52
Is het nodig? Nee...
Wil je dat je gitaar er als nieuw uit blijft zien? Dan zou ik het overwegen.

Ik vind vieze oude gitaren wel tof. Ik maak dus alleen het fretboard heel soms schoon.

Watchmaker
25 december 2011, 23:06
Het is niet nodig.... ...maar ik heb onlangs bewust een NIET zwarte gitaar gekocht om niet weer de godganse dag 't kreng te lopen poetsen. :soinnocent: Is ook nog 's in satijnfinish dus die verleiding gaat gelukkig aan mij voorbij dit keer.

Gibson maakt poetsspul in een verstuiver-flesje, daar heb ik in mijn vorige elektrische periode wel wat van verneveld inderdaad. Je kunt ook gewoon (evt. iets met water aangelengde) autowas (zonder slijpmiddel) gebruiken. Een palissander toets moet inderdaad wel goed bijgehouden worden, daar is ook speciale olie voor (zuinig aan!). Op een ebben toets hoeft dat niet, gewoon met een droge of hooguit klamme doek goed afvegen tijdens een snarenwissel. Ebbenhout is zo hard dat het vrijwel geen vuil kan opnemen.

Kan me goed voorstellen dat je een nieuwe gitaar netjes wilt houden, maar uiteindelijk hou je 't toch niet vol. Trust me. ;)

Beginnertjekb
26 december 2011, 12:21
En heel handig een zeemleren lap voor de snaren en de body, hals enz.

HUESSEN
26 december 2011, 12:28
Een Brillo spons gaat ook perfect:ok:

LemmyNL
26 december 2011, 12:30
spuitbusje matzwart...

VLP
26 december 2011, 12:43
Welk merk of soort middel is het beste voor de nek te poetsen dan ?

HUESSEN
26 december 2011, 12:47
Welk merk of soort middel is het beste voor de nek te poetsen dan ?


http://i415.photobucket.com/albums/pp238/HUESSEN/Beneluxeglijmiddeldurex.jpg

Fiendish
26 december 2011, 12:57
Ik gebruik altijd Lizard spit voor m'n Palissander toets, een keer in de 4-5 maanden, en tussendoor gewoon bij een snarenwissel met een licht vochtige doek afnemen en weer droogwrijven.

Koeloe
26 december 2011, 13:09
Ben nu met een "zelfbouw" bezig.
Hals is van maple en nu nog ongelakt. Ik ben er over na aan het denken om deze ongelakt te laten.

Hoe onderhoud je een ongelakte maple hals / fretboard?

R.J
26 december 2011, 13:09
ik wrijf praktisch elke dag na het spelen m'n snaren (en dus ook fretboard, goed drukken) af met ghs fastfret, doet de truuk ook wel kan ik tot dusver zeggen, m'n 36 jaar oude fretboard dat vuil was toen ik m kocht wordt steeds schoner.
Eigenlijk moeten alle sna ren er af en dan even grondig het FB reinigen.

VLP
27 december 2011, 18:01
Weet iemand die niet sexueel overstuurd is een goed poetsmiddel voor de nek ?

bat
27 december 2011, 18:05
Och, daar kun je eigenlijk elk middeltje wel voor gebruiken wat je ook voor meubels gebruikt. En de meest egitaarwinkels willen je ook best wel een veel te duur product verkopen dat "speciaal bedoeld" is voor gitaren.

Maar nodig is het niet.

Dribbel_
27 december 2011, 19:04
http://www.thomann.de/nl/dunlop_maintenance_kit.htm

Deze heb ik met de feestdagen gekregen. Erg handig en je kan er alles mee doen :)

HaroldA
27 december 2011, 19:33
Deze heb ik met de feestdagen gekregen. Erg handig en je kan er alles mee doen :)

Is het ook een goed glijmiddel dan? ;) Verder is het een leuke manier om zo veel mogelijk geld uit je zak te kloppen.


Tip: microvezeldoekje en lauw(!) water.

allochthomas
27 december 2011, 20:07
Ik gebruik altijd citroen olie voor rosewood fretboards, om de 6 maanden je fretboard goed insmeren en hij blijft in top conditie.

Kakihara
27 december 2011, 20:09
http://www.scjohnson.nl/media//corporate/nl/nl_products_pledge_aerosols.jpg

HaroldA
27 december 2011, 20:12
Ik gebruik altijd citroen olie voor rosewood fretboards, om de 6 maanden je fretboard goed insmeren en hij blijft in top conditie.

Citroen ontvet zo hard dat je toets uitdroogt ;)

allochthomas
27 december 2011, 20:26
Nooit last gehad daarvan, het fretboard werd juist vettiger(al was het wel zo'n hippe dunlop fles)

spriggan
27 december 2011, 21:16
http://dansindel.files.wordpress.com/2007/11/drduckaxewax.jpg

RS-Rik
27 december 2011, 21:21
GHS Fastfret voor je fretboard. Soort stift-achtig ding (Niet de buitenkant wegpulken!) in een bruin kokertje. Werkt goed en ruikt lekker. Ook OVER je snaren gooien, oxyderen ze minder snel.