PDA

View Full Version : Absynthe Minded - Plane Song



Koen489
25 december 2011, 13:04
Hallo iedereen ;)

Ik speel nu al een tijdje gitaar en wou nu uiteindelijk eens beginnen met enkele liedjes van Absynthe Minded. De meeste tablatuur van de liedjes kan je online vinden, dit geldt ook voor Absynthe Minded - Plane song (http://www.youtube.com/watch?v=GBuJ56C1W9c). Hiervan is echter enkel een deel van het liedje uitgeschreven (http://www.911tabs.com/link/?4207682). Als u luistert naar het liedje zult u merken dat de tabs enkel en alleen de intro weergeven. Mijn vraag is nu of er nergens iemand de volledige tablatuur heeft of dat er misschien iemand het volledig kan uitschrijven. Moest dit het geval zijn zou je mij een grote dienst bewijzen ;)

Alvast Bedankt!

Mvg
Koen

aaronstonebeat
25 december 2011, 15:48
Het nummer heeft drie stukken.

1: | Gm - Dm - | Es - Bes - | Gm - Dm - | Bes - - - |

2: | Gm - - - | F - - - | Dm - - - | Am - Asm - |

3: | Gm - Asm - |

De akkoorden die door een tweede gitaar over het eerste stuk worden gespeeld zijn volgens mij d-g-bes (bijv. x-x-12-12-11-x) en a-d-f (bijv. x-x-7-7-6-x); daardoor worden de Es en de Bes Esmaj7 resp. Besmaj7; x-x-x-3-3-3 en x-x-x-2-3-1 doen het ook goed.

Koen489
25 december 2011, 20:12
Ik zal eerlijk zeggen, ik begrijp niet veel van de akkoorden die u mij gegeven hebt :( . Ik zou graag de solo te weten komen in het liedje samen met de rest na de intro. Ik ben nog maar pas een beginner dus zou het graag wat overzichtelijk houden.

Is het mogelijk om het wat uit te diepen (solo) en wat meer uitleg te geven?

Alvast bedankt

Mvg,
Koen

aaronstonebeat
25 december 2011, 21:03
Wel, de coupletten gebruiken deel 1, de refreinen deel 2 en sluiten af met deel 3.
De solo gebruikt ook de akkoorden uit deel 1.

Die akkoorden kun je zo opzoeken, bijvoorbeeld hier (http://chordfind.com/). Onthoud ze meteen, daar heb je je gitaarleven lang plezier van.
Er zijn maar twaalf majeur- en twaalf mineurakkoorden; niet zo verschrikkelijk veel. Dat is een mooi begin.

De solo zelf bestaat voor een groot deel uit tonen die in de akkoorden zitten. Als je dezelfde akkoorden op verschillende plaatsen op de hals speelt (zie bijvoorbeeld chordfind), vind je er vast al een hoop.
Veel leerzamer dan van een tab leren welke 'knoppen' je moet indrukken.

Koen489
26 december 2011, 14:00
Welja ik zal nogmaals eerlijk zijn ik snap niets van de akkoorden :(

http://www.youtube.com/watch?v=GBuJ56C1W9c

(0:00/0:10) dit is de intro die je hier kan vinden (http://tabs.ultimate-guitar.com/a/absynthe_minded/plane_song_intro_tab.htm)

(0:10/0:54) hierbij blijft de intro gespeeld worden maar er komt een 2de gitaar bij die akkoorden speelt samen met de zang denk ik. Dit deel kan ik nergens terugvinden in tabs

(0:54/1:27) dit deel is ook nog niet in tab

(1:27/1:38 ) deze akkoorden zijn ook nog niet gekend in tab

Deze delen worden herhaald tot er (3:05) een solo word gespeeld.
Deze solo is ook nog niet gekend in tablatuur.

Moest het mogelijk zijn om mij te zeggen waar welke akkoorden worden gespeeld zou dit nuttiger zijn dan me gewoon wat akkoorden voor te schotelen :( . Want ik versta niet zo veel van coupletten, ...

Alvast bedankt!

Mvg,
Koen

aaronstonebeat
26 december 2011, 16:18
0:10 - 0:54 (couplet)
Dat is de tweede gitaar die ik heb beschreven, met twee mogelijke vingerzettingen.

0:54 - 1:27 (refrein)
Dat is deel 2 dat ik heb opgeschreven, steeds dat zelfde stuk herhalen; heb je gekeken op die site waar vingerzettingen van akkoorden kunt zoeken?

Voor G zou je daar moeten kijken naar G Major; voor Gm naar G Minor. Es, Bes en Asm worden er geschreven als Eb Major, Bb Major, en Ab Minor.

1:27 - 1:38 is mijn deel 3, ook steeds (4x) herhalen.

Naar de solo wil ik wel eens wat meer in detail kijken, maar niet vandaag; ik heb straks een optreden en dan ga ik meer dan drie uur liedjes spelen waar ik nooit tabs van heb gehad. Ik heb nooit leren spelen met tabs; intussen wel maar ik vind het een vrij waardeloos systeem.

aaronstonebeat
27 december 2011, 12:15
Kijk eens, een snelle poging om de solo te 'tabben' (zal vast niet 100% correct zijn, met name qua vingerzettingen; maar daarvoor zijn altijd alternatieven te vinden):


Absynthe Minded - Plane Song - Solo

e -----|-------|---------|--------|
b -----|-------|---------|--------|
g -5b7-|-7b8-7-|-7p5-----|-5------|
d -----|-------|-----8-8-|---8-8 -|
a -----|-------|---------|--------|
E -----|-------|---------|--------|

e -------------------------------|-------------------|-------------|-------------|
b -10h11-11-10h11----11----11----|-------------------|-------------|-------16b18-|
g -------------------------------|-------------------|----15-17-15-|-17b19-------|
d ----------------12----12----12-|-13-13-15-15-15-15-|-17----------|-------------|
a -------------------------------|-------------------|-------------|-------------|
E -------------------------------|-------------------|-------------|-------------|

e -------------|----------------------------|-------------------|----|
b -16b18-16b18-|-11p10----------------------|-------------------|----|
g -------------|-------12p10-12-10----------|-------------------|----|
d -------------|--------------------10p7-10-|-10b12-10b12-10b12-|-10-|
a -------------|----------------------------|-------------------|----|
E -------------|----------------------------|-------------------|----|

e ----------------------|----------------------------|----------------------------------------|
b ----------10-13p10-11-|----10-11-------------------|----------------------------------------|
g -12b14-12-------------|-12-------12-10----10-12p10-|-12-14-15-17-15-17-17b19r17p15----------|
d ----------------------|----------------12----------|-------------------------------17p15-17-|
a ----------------------|----------------------------|----------------------------------------|
E ----------------------|----------------------------|----------------------------------------|

e -------------------|
b -15----15----15----|
g -15b17-15b17-15b17-|
d -------------------|
a -------------------|
E -------------------|

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Voor mij is het verschrikkelijk onoverzichtelijk ondanks dat ik het zelf heb geschreven; elke vorm van ritmische notatie ontbreekt en ik zou ook niet weten hoe ik dat met een gewone tekstverwerker erbij zou moeten krijgen.

v-o-o-r-m-i-j-i-s-h-e-t-e-e-n-b-e-e-t-j-e-a-l-s-d-i-t-w-e-l-l-e-t-t-e-r-s-k-e-n-n-e-n-m-a-a-r-g-e-e-n-w-o-o-r-d-e-n-e-n-g-r-a-m-m-a-t-i-c-a

Ik vraag mij wel eens af: wat is dat toch met die tab-cultuur tegenwoordig? Je wil toch gitaar spelen om muziek te maken? Als je iets weet van muzikale structuren (akkoorden, toonaarden, maatverdeling, ritme, coupletten, refreinen et cetera) wordt alles heel veel makkelijker en leuker. En het is allemaal gratis vanachter je pc op te zoeken als je bereid bent een klein beetje moeite te doen.
Op fora kom je zelfs mensen tegen die je belangeloos dingen aanreiken :D

EDIT:

Let wel: in de solo hoor ik hier en daar meer dan één gitaar. Het is niet mogelijk om het helemaal alleen te spelen zoals het op de studio-opname klinkt, maar toch grotendeels wel.