PDA

View Full Version : Speciale (niet-seriële) volgordes/combinaties van effecten?



snessiram
25 december 2011, 12:53
De meeste pedal boards lijken een aantal pedalen serieel achter elkaar te plaatsen en in Het grote "welke volgorde" topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?63857-Het-grote-quot-welke-volgorde-quot-topic) is allerlei info terug te vinden om wat de beste volgorde is.

Nu beschik ik zelf over een (rack) multi-effect waarbij ik volledig zelf een signal-chain kan instellen. Dat wil zeggen, ik kan de in- en outputs van de effecten verbinden naar keuze, en mixers gebruiken om verschillende signalen weer samen te voegen. Dat opent natuurlijk veel mogelijkheden, effecten kunnen naast elkaar geplaatst worden, enkel toegepast worden op left/right (van stereo-signaal), ...

Nu vroeg ik mij dus af: heeft iemand al zitten experimenteren en misschien supervette resultaten bereikt met niet-seriële signal paths?

PS: Ik hoop dat het ok is om hiervoor een nieuw topic te openen? Anders kan dit terug samengevoegd worden...

Pepe
25 december 2011, 13:04
Je bedoelt gewoon parallel?

Met ampfarm is het simpel, drag en drop en daar hou ik me vooral aan een aantal principes om het signaal zo open mogelijk en minimaal gecompressed te laten klinken. Echt verschil gaat het pas maken als je ook na de amp delays en compressors kan toevoegen.

Ik pas nooit stereo toe, het klinkt onnatuurlijk maar dat is gewoon een keuze.

snessiram
26 december 2011, 01:10
Gewoon parallel... ja... of combinaties van serieel en parallel.

Ik zal een voorbeeld geven wat ik onlangs ben tegengekomen: een ducker. Een ducker is zeg maar het tegenovergestelde van een noise-gate. Je hebt 3 aansluitingen: een input, een output en een trigger. Ontvangt de trigger geen signaal, dan wordt de input gewoon doorgestuurd naar de output. Ontvangt de trigger wél een signaal, dan wordt de input niet doorgestuurd naar de output. Het signaal wordt dus geblockt.

Wat je er praktisch mee kan doen is bijvoorbeeld je dry klank de trigger laten zijn, en je delay de input. Zolang je speelt (dry) blijft de ducker "dicht" en heb je geen delay. Zodra je stopt met spelen gaat de ducker open en hoor je het delay-effect.

De ducker kan ook simpelweg het geluidsniveau dempen in plaats van het geluid helemaal te blocken. Je kan het dus toepassen om tijdens het spelen de effectniveau's te verminderen, en zodra je stopt met spelen deze beter te laten doorkomen.

Zo'n zaken dus... of spelen met aparte effecten voor links/rechts (of volledige wet/dry uiteraard), of zowel een delay als een chorus op je dry en het resultaat samenmixen, of... ik bedenk maar wat, geen idee of het klinkt...

Dirk_Hendrik
26 december 2011, 10:01
Parallel werken is iets waar Craigh Anderton in de jaren 80 op aan het drammen was. Jammergenoeg is er nooit veel mee gebeurd.
Dinngen als ducking zie ik perzoonlijk niet echt als parallele efecten. Het enige effect dat je hebt is een amplitude gestuurde versterker. De sidechain waarmee je em stuurt is op zichzelf geen effect. Leuke combi's krijg je als je datzelfde duscking concept gaat toepassen op andere effecten. Maak cleane gitaargeluiden die langzaam in een adere sound crossfaden.

Pepe
26 december 2011, 13:06
Misschien zou je kunnen experimenteren met noisegates die verschillende niveaus doorlaten, of high en low pass filters?

Liquid_Metal
26 december 2011, 14:47
Parallel werken is iets waar Craigh Anderton in de jaren 80 op aan het drammen was. Jammergenoeg is er nooit veel mee gebeurd.
Dinngen als ducking zie ik perzoonlijk niet echt als parallele efecten. Het enige effect dat je hebt is een amplitude gestuurde versterker. De sidechain waarmee je em stuurt is op zichzelf geen effect. Leuke combi's krijg je als je datzelfde duscking concept gaat toepassen op andere effecten. Maak cleane gitaargeluiden die langzaam in een adere sound crossfaden.

Dat zijn de ingewikkeldere manieren van parallelle setups, maar zo te zien heeft de TS de basics ook nog niet.
Meest voor de hand liggend is modulatie en time-based in parallel. Ik heb een chorus parallel en daarachter delay parallel (maar de chorus gaat zowel naar het directe signaal als naar de delay).