PDA

View Full Version : gypsy gitaar, iemand enig idee?



wietse
25 december 2011, 11:14
gisteren op de kop getikt voor 25 euro.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/beuscher.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/beuschermercy.jpg
volgens het label ooit verkocht door Paul Beuscher in Parijs, een grote muziekzaak.
ik schat hem op 60er jaren in misschien nog ouder omdat hij geen trusrod heeft, de hals heeft bronzen frets en een 0 fret, de top is spruce, en voor zover ik kan zien doordat het patroon binnenin overeen komt met wat je aan de buitenkant ziet een massieve mahonie zij en achterkant, ook de hals is mahonie.
de tuners zijn origineel er is alleen een keer een andere knop aan gezet op één tuner.

helaas heeft iemand zelf een poging gedaan om de fretten te vlakken en te crownen waardoor het fretboard op sommige plaatsen een kras evenwijdig aan de frets vertoont, het vlakken en crownen heb maar effe goed gedaan, de frets hadden nog vlees genoeg.
alleen een beschadigd fretboard is niet zo gemakkelijk te repareren, het zijn vrij ondiepe krassen en ze beinvloeden de bespeelbaarheid helemaal niet.
de boosdoener zal wel dezelfde zijn geweest die hem van een nieuwe laag blanke lak heeft voorzien, erg jammer ik heb ze liever kaal gespeeld zoals deze hals ooit is geweest.
iemand enig idee wat zoiets waard is?
ik heb me de rambam gezocht maar kan niks vinden op het net, ja TFOA heeft een 40er jaren beuscher staan voor 1950 euro maar die lui zijn sowieso veel te duur.
maar dit lijkt mij geen tientjes ding en wat centjes zijn altijd welkom dus misschien dat er hier iemand is die er kijk op heeft.
heb soren van palm guitars ook al een mail gestuurd, dat is dus ook afwachten wat die zegt.

barno
25 december 2011, 11:34
en wat met het belangrijkste?


Hoe klinkt ze?

zoon van Piet
25 december 2011, 12:26
Zier er uit als een redelijk dure gitaar.. en volgens mij ouder dan 60's - want toen waren zowel het model als de muziek niet al te populair..
Maar ik heb niet teveel verstand van gypsygitaren. Misschien bij het euroguitars forum..?
Als je graag centen wilt zien, zou ik hem op de franse ebay zetten(*). Daar zitten de kopers die weten wat het is en wat het waard is.. en dan maar hopen dat je twee of meer geïnteresseerden trekt, die lekker tegen elkaar opbieden :)
( *: wat wel kut is aan de franse ebay: je moet de taal machtig zijn. Die fransozen weigeren anderstalige ads te lezen of vragen in het engels te stellen. Chauvinisme is een frans woord...)

wietse
25 december 2011, 14:11
Als je graag centen wilt zien, zou ik hem op de franse ebay zetten(*). Daar zitten de kopers die weten wat het is en wat het waard is..

nee bedankt, sowieso is het voor mij nu momenteel niet verstandig om iets te verkopen dat via de bank betaald moet worden, zit in de aanvraagprocedure van de bijstand en dan willen ze van de afgelopen 3 maanden bankafschriften zien.
en geheid dat je dan gezeik krijgt, maar hij vreet geen brood ik speur en vraag verder, het euroguitars forum zal ik eens proberen maar daar zitten voornamelijk liefhebbers van duitse jazzbakken, ze reageren soms al vreemd als je met een duitse solid aan komt zetten.

ik denk ook dat het een duurdere gitaar is, alleen waarom dan bronzen frets?
deze hebben de tand des tijds goed doorstaan zeker als je ziet hoe kaal die hals ooit is gespeeld maar bronzen frets zie je anders alleen maar op goedkope oostblokkers.

beruk, hij klinkt goed, de actie is mij iets te hoog maar voor een pure akoestische speler vaak wel weer goed, krijg wel eens het commentaar van akoestische gitaristen dat ik mijn gitaren te laag afstel.
die houden dus schijnbaar van een hogere actie.

zoon van Piet
25 december 2011, 14:29
Bronzen fretjes zag ik ook al eens op een dure Roger, van vlak na de oorlog. Waarschijnlijk kwam dat door materiaalschaarste. Mogelijk zou dat hier ook het geval kunnen zijn.
Zwart verkopen is lekkerder, natuurlijk. er zitten wel wat gasten in .nl die dit op waarde kunnen schatten.. In hapert zit een gypsyfreak die regelmatig op MP adverteert, misschien weet hij meer..?

Muzieknono
25 december 2011, 15:06
Kan ook zijn dat hij een goedkope herfret heeft gehad?, roep maar wat hoor.
Mooie gitaar overigens.
Mvgr. Dirk Jan :B

wietse
27 december 2011, 12:48
weet iets meer, volgens soren van palmguitars is deze gitaar waarschijnlijk gemaakt door patenotte, om hem echt te kunnen taxeren dan moet hij hem toch echt in de handen hebben.
effe zoeken leert mij dat als het inderdaad een patenotte is de waarde tussen de 400 en 600 euro ligt, leuke aankoop voor 25 piek dus.

jos geers
5 januari 2012, 23:16
leuk ding wat vraag je ervoor ?

Don Capo
6 januari 2012, 08:03
Onderhandelen graag via de PM, volgende keer dat ik dit merk (zowel aanbieden als bieden) gaat er een slotje op. (forumregels don't shoot the messenger)

jos geers
6 januari 2012, 18:16
Geen probleem hoe kom ik daar?

jos geers
6 januari 2012, 18:18
Onderhandelen graag via de PM, volgende keer dat ik dit merk (zowel aanbieden als bieden) gaat er een slotje op. (forumregels don't shoot the messenger)

Laat maar is duidelijk