PDA

View Full Version : Brug Stratocaster vastzetten.



Jordii
24 december 2011, 17:33
Ik krijg mijn Strat-tremolo niet goed afgestemd, waardoor mijn Strat na het benden steeds ontstemt. Nu wil ik 'm dus vastzetten, maar weet ik niet precies hoe . Ik heb gezien dat iemand 5 veren gebruikte en zijn claw helemaal in de body schroefde.
http://www.youtube.com/watch?v=zwtzZg51xdU
Ik ben bang dat als ik dat doe, de brug de body beschadigt. Nu raakt de achterkant van de brug de body al, terwijl de claw nog lang niet helemaal in de body geschroefd is.
Hoe zorg ik ervoor dat niks beschadigd raakt, en dat ik toch de tremolo goed vast kan zetten?

Eygen
24 december 2011, 17:40
Het kan op die manier prima, maar kan veel makkelijker. Even je snaren wat afwinden zodat de spanning eraf is en een blokje hout achter het tremeloblok klemmen zodat ie niet meer kan bewegen en je bent klaar.

Ijselrobo 07
24 december 2011, 17:47
Het kan op die manier prima, maar kan veel makkelijker. Even je snaren wat afwinden zodat de spanning eraf is en een blokje hout achter het tremeloblok klemmen zodat ie niet meer kan bewegen en je bent klaar.

+1 voor het blokje hout tussen de body en het tremoloblok. gebruik het zelf ook bij mijn strat's. werkt prima en is beter voor de stemming.
en als je een blokje hout hebt, en het is net te smal, dan kun je wat karton of papier ertussen duwen.

Jordii
24 december 2011, 18:43
Ik begrijp nog niet alles. Als er een blokje hout tussen de body en tremolo zit kun je toch eigenlijk nog steeds met de tremolo omhoog (in toon)? En het tremolosysteem wat erin zit loopt schuin af, maar het blokje hout is recht. Hoe kan dat goed passen?

Thiez
24 december 2011, 18:50
Meestal wordt de trem plat op de body gelegd, dus helemaal vastdraaien dat de baseplate op je body ligt en dan een blokje hout erachter net als in het filmpje ook gedaan is overigens.

Jordii
24 december 2011, 18:54
Ah oké, dus de (bij mij 2) schroeven vastdraaien totdat de brug in zijn geheel plat op de body ligt zonder ruimte ertussen?

Thiez
24 december 2011, 19:03
Inderdaad, en dan zet je de brug vast door er een blokje hout achter te klemmen. Je hoeft niet bang te zijn dat de brug je lak beschadigd. Wanneer de baseplate mooi plat op de body ligt gebeurd er met je lak helemaal niks.
Eventueel je schroeven van het trem even iets losser zetten (de 6 schroeven) en zodra de brug plat ligt weer vast draaien. Anders heb je kans dat misschien je scharnier punt in de body drukt.

wietse
24 december 2011, 20:13
gewoon de jengelstengel er uit draaien, dan kan je er ook niet meer mee benden en ontstemt hij ook niet meer.
zover ik uit je beginpost lees heb je de trem zwevend afgesteld, dat is een drama bij dit model trem die is daar niet voor ontworpen (kan wel maar dan moet je ook toplocks monteren) vooral de goedkopere gitaartjes hebben dan problemen, klauw strakker draaien tot de trem op de body rust doet ook al wonderen wat ontstemmen aangaat.
en jij bent de eerste stratspeler die bang is voor beschadigingen hierdoor, de meesten betalen daar zelfs grof voor want dan is het relic :D.

EDV
24 december 2011, 20:31
Ik snap 't probleem vast niet goed....TS plaatst zelf een filmpje waarin toch duidelijk blijkt hoe je je trem vastzet. De maker van het filmpje weet maar liefst 2 minuten te ouwehoeren over "blokje erin klemmen en klaar".....wat kan je dáár nou niet aan snappen? Als 't niet bewegen kan, kan 't toch ook niks beschadigen?

Gearjunkie
24 december 2011, 20:55
Vijf veren erin, lekker strak en klaar ben je. Al dat gedoe met blokjes....
Zoek de oplossing van het ontstemmen ook maar eens in je topkam.

EDV
24 december 2011, 21:22
Vijf veren erin, lekker strak en klaar ben je. Al dat gedoe met blokjes...

dát snap ik dus niet...zo'n blokje is toch helemaal geen moeite? om nog 2 van dat soort veren te monteren zou mij eerst een tripje naar de ijzerboer kosten terwijl zo'n blokje vast nog wel ergens in de schuur ligt.

zelfs de tijd die ik aan het typen van deze reactie besteed is meer dan 't me kost om zo'n blokje te vinden

groovieguitarguus
25 december 2011, 12:21
Is het niet zo dat met het 'fixeren' van je tremelo een stuk typische 'Strat Twang' verdwijnt???

Maar naast het fixeren zijn er nog andere oplossingen.
Een graphiete topkam en lockingtuners geven heel veel voordeel.
Ook je snaren anders monteren... (Is ergens te vinden op gitaarnet)... d.m.v. Vasttrekken, lus maken, nogmaals door het gaatje van je stemmechaniek, snaar aantrekken en opwinden. Des te minder windingen op het mechaniek,
des te minder kans op ontstemmen.

Dit is zeker een heeeeel interessant verhaal: http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Een compleet Vintage opzet, met zwevende trem... Blijft perfect in stemming!!!!

allochthomas
25 december 2011, 12:24
Ik heb gewoon mijn veren gekruist. Stukje hout er tussen stoppen en veren kruisen, die brug gaat geen kant meer op.

BorisA
25 december 2011, 14:15
Hoi Jordii,

Het vastzetten van een strat brug is een blokje hout inderdaad een beproefde methode.
(op mijn strat zit ie ook al bijna 20 jaar vast op die manier intussen)

Het is echter belangrijk er net geen veren aan toe te voegen. Het blokje wordt immers op zijn plaats gehouden doordat de plaat door de trekkracht vand de snaren ertegen gedrukt wordt.
Als je veren toevoegt (of de schroeven aandraait) dan vermindert de kracht op het blokje hout en verliest het net zijn functie (het kan eruit vallen + minder sustain (dit laatste is discutabel) ).
Laat wel steeds 1 veer zitten (omwille van de aarding).

Algemeen:
Als je gitaar ontstemd blijft NA het benden, dan kan je het inderdaad op andere manieren oplossen (brug goed afstellen, eventueel locking tuners, ...).
Dat je gitaar 'ontstemt' tijdens het benden zal je altijd hebben met een zwevende term. Dit kan erg storend zijn als je open snaren speelt in combinatie met bends. Een bend op een snaar met een gefrette noot op een andere snaar kan wel, maar dan dien je die 2e noot ook wat te benden. Niet iets voor beginners.

Een vaste brug (door het blokje hout) maakt het allemaal wat eenvoudiger.

frekie
26 december 2011, 12:41
Ik heb het net gedaan toevallig bij mijn samengestelde Allparts Strat, met de 5 veren methode. Helaas, hij blijft wat ontstemmen, vooral de B en hoge E snaar, ik denk toch dat de topkam de boosdoener is. Verder wordt de snaarspanning wat hoger, hij gaat dus wat stugger spelen. Wel een lekker strak geluid, meer laag, meer sustain.

Jordii
27 december 2011, 12:48
Ik heb nu 5 veren gebruikt, er meer spanning op gezet en een plectrum + 5 cent gebruikt om de brug recht te houden. Lijkt goed te werken. Bedankt iedereen. (Ik wist niet dat de snaren het blokje vast moesten zetten, daarom werkte het niet, denk ik)


Dit is zeker een heeeeel interessant verhaal: http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Een compleet Vintage opzet, met zwevende trem... Blijft perfect in stemming!!!!

Dat filmpje heb ik ook gezien, maar hoe hij het precies voor elkaar heeft gekregen bleef me onduidelijk.


Ik snap 't probleem vast niet goed....TS plaatst zelf een filmpje waarin toch duidelijk blijkt hoe je je trem vastzet. De maker van het filmpje weet maar liefst 2 minuten te ouwehoeren over "blokje erin klemmen en klaar".....wat kan je dáár nou niet aan snappen? Als 't niet bewegen kan, kan 't toch ook niks beschadigen?

Ik was niet bang dat het blokje wat zou beschadigen, maar dat de achterkant van de brug te ver in de body ging als ik de veren zo strak zou zetten als in het filmpje (er zitten namelijk al 2 deukjes precies waar de brug de body raakt).

FruscianteFan
27 december 2011, 12:59
Hoi Jordii,

Het vastzetten van een strat brug is een blokje hout inderdaad een beproefde methode.
(op mijn strat zit ie ook al bijna 20 jaar vast op die manier intussen)

Het is echter belangrijk er net geen veren aan toe te voegen. Het blokje wordt immers op zijn plaats gehouden doordat de plaat door de trekkracht vand de snaren ertegen gedrukt wordt.
Als je veren toevoegt (of de schroeven aandraait) dan vermindert de kracht op het blokje hout en verliest het net zijn functie (het kan eruit vallen + minder sustain (dit laatste is discutabel) ).
Laat wel steeds 1 veer zitten (omwille van de aarding).

Algemeen:
Als je gitaar ontstemd blijft NA het benden, dan kan je het inderdaad op andere manieren oplossen (brug goed afstellen, eventueel locking tuners, ...).
Dat je gitaar 'ontstemt' tijdens het benden zal je altijd hebben met een zwevende term. Dit kan erg storend zijn als je open snaren speelt in combinatie met bends. Een bend op een snaar met een gefrette noot op een andere snaar kan wel, maar dan dien je die 2e noot ook wat te benden. Niet iets voor beginners.

Een vaste brug (door het blokje hout) maakt het allemaal wat eenvoudiger.
Het idee van het blokje is dat je de boel vastzet. Juist niet dat je de brug zo los laat zitten dat het blokje op zijn plek blijft.

Gewoon een blokje ertussen, dat kan het beste als de snaren niet gespannen zijn. Bij mij is het jaren goed gegaan door hem vast te zetten met lego.