PDA

View Full Version : hoe krijg je het verloop in de sides van een accoustische gitaar



rinaldo
24 december 2011, 14:11
ik zat mij af te vragen hoe je het verloop van de sides van een accoustische gitaar er in krijgt. als je de gitaar zo van de zijkant bekijkt, dan is hij bij de kont breder dan bij de hals verbinding zeg maar. nieuwsgierig geworden heb ik even op youtube gekeken, maar kan niet echt een duidelijke uitleg vinden over hoe die aangebracht wordt.

moet dat voor het benden van de sides, of word dat naderhand aan gebracht?
als ik de filmpjes zo bekijk zijn ze allemaal gewoon recht voordat ze gebogen worden lijkt mij, dus dan zou het naderhand moeten. maar hoe doen ze dat dan?

er zal vast een logische verklaring voor zijn, maar ik zie hem niet.
:dontgeti:

KoenB
24 december 2011, 14:18
[edit] nevermind, verkeerd gelezen!

barno
24 december 2011, 14:23
wordt gedaan met een schaaf.

rinaldo
24 december 2011, 14:55
ja dat begrijp ik ook wel, maar hoe krijg je de juiste curve, als ik het zo bekijk verloopt het allemaal een beetje, en het moet uiteraard ook aansluiten op de top. ja ik heb tot nu toe alleen maar elektrische gitaren gebouwd, dus het is voor mij allemaal nieuw snap u?

KoenB
24 december 2011, 15:04
Misschien een flinke lap grof schuurpapier op een dikke vlakke plaat plakken en dan de body met gebogen sides / hielblok/ neckblok / kerfing in zijn geheel onder de goede hoek schuren?

Rizz
24 december 2011, 15:14
aftekenen vanaf de tekening en schaven maar! Moeilijker als dat is het niet.
Op de OM van Grellier bijvoorbeeld is de kont 104 dik en bij de hals 85, met een geleidelijk verloop tot ongeveer 2/3 en daarna iets scherper..

http://www.grellier.fr/plans/OM_acoustic_guitar/OM_acoustic_guitar_en.pdf

rinaldo
24 december 2011, 15:36
ach ja, ik dacht ook al zo iets,maar dan denk je toch te ingewikkeld he, soms heb je even een zetje nodig in de goede richting. bedankt

Dootch
24 december 2011, 19:19
Ja, het lijkt mysterieuzer dan het is.
Ik teken het verloop op een reep papier dat ik langs de zijkant houd en overteken. Dan heb ik zeker langs de twee kanten de zelfde helling.

In plaats van een schaaf gebruik ik een steekbeitel, maar dat maakt geen verschil (ik ben gewoon niet zo'n held met de schaaf :soinnocent:)
Dan naschuren met een schuurbord breder dan de gitaar om alles perfect even hoog te hebben...

Mattia
9 januari 2012, 17:21
Mja, er zijn veel verschillende manieren om het te doen, om het uit te rekenen, etc. De Cumpiano manier is eerst buigen, dan markeren, schaven, en met een recht bord erin schuren. Klassieke manier is eerst op afmeting, dan buigen. Ik buig eerst, dan markeren met radius dish, schaven, afwerken met radius dish. Veruit het makkelijkste, vind ik zelf.

rinaldo
9 januari 2012, 20:29
tja, maar ik heb dan weer geen radius dish:) ik heb eerst de zijkanten gebogen, en daarna het verloop erin getekend. en vervolgens met een trekzaagje de boel zo'n beetje op maat gezaagd, en als hij straks aan elkaar zit schuur ik hem wel met een aluminium profiel op maat. zal binnen kort eens wat posten. ben met een zeer cheapo triplex gitaartje bezig, gewoon om te kijken of ik het kan. had geen zin om dure setjes hout te kopen, en ze vervolgens te verknoeien, vandaar.:crazyhappy:

Mattia
18 januari 2012, 12:44
Je kan ze 'gewoon' maken, hoor, radius dishes. Ik moet er niet aan denken om zonder te bouwen. Volgens mij staat er in een of ander oude topic van mij wel ergens een plaatje van hoe ik het doe...