PDA

View Full Version : Pedaaltje om signaal van versterker op te peppen/meer gain te geven



RoelSmoel
23 december 2011, 21:58
Ik zoek een pedaaltje om mijn versterker een schop onder z'n kont te geven, meer gain, misschien ook meer volume.
Mijn MXR Custom Badass werkt als distortion op zichzelf erg goed, maar voor een versterker de boosten is hij niet echt geschikt..
Waar moet ik dan aan denken, wat voor pedaal?

Tankman
23 december 2011, 22:06
Meest gebruikt is een Tubescreamer. Ik vind de MXR GT-OD of de Zakk Wylde OD erg gaaf hiervoor.

StevenStrat
23 december 2011, 22:18
voor een volume boost vind ik de xotic EP booster fantastisch.

Wonderpedaaltje (zeker op cleane kanaal), geeft een boost maar met wat kleuring. Iets voller in het laag/laag mid, tikje meer presence. Heel erg muzikaal, precies de juiste frequenties worden geboost.
In tegenstelling tot wat de meeste gitaristen denken dat ze willen, wil je toch meestal wat kleuring horen gepaard gaan met een boost.

Ik ben nooit echt blij geweest met een 100 procent lineare clean boost..

muziekschuur
23 december 2011, 22:39
Probeer de Danelectro Coolcat Drive en Metal eens. De Fab distortion en Metal zijn ook opties.
Ik dacht dat Electro Harmonix daar de LPB-1 Nano voor heeft.

Ikzelf heb een Mesa Boogie V-twin die dat allemaal ook kan. Dus een buizen pedaal met gain kan je wellicht helpen.
De Behringer VT911 is een heel goedkoop pedaal maar wel vol metaal met buis. Misschien dat dat wat is.
http://www.thomann.de/nl/behringer_vt911_vintage_tube_overdrive.htm

Daar kan anders desnoods een andere schakeling in.

Waar ik zelf nog aan wil. Naast mijn Mesa Boogie V-twin, is een Brownie (CMATMODS). Een fuzz zou je ook een boost kunnen geven. Omdat je dan een distortion gebruikt als boost en met de fuzz erachter nog een keer kan boosten. Beide pedalen bieden na de gain pas een mix variant aan van hoeveel bewerkt signaal je wil. Dus uiteindelijk heb je dan meer gain om je clean te oversturen.

Met andere woorden er zijn meer wegen naar Rome.

Er is een Ibanez Jemini. Wat een Steve Vai pedaal is (dacht ik uit mijn hoofd). Het zijn twee van die groene pedalen in 1 doos. En daarmee kun je dus met twee gain stages van alles uitvreten...

Mitch
23 december 2011, 23:03
Ik ben even kwijt wat je nu gebruikt Roel, maar het is wel erg afhankelijk van de versterker. Een non-mastervolume amp kun je prima met volume boosten om meer gain te krijgen maar afhankelijk van de headroom moet je 'm dan misschien wel erg ver boosten voor 't gaat crunchen. Dan ben je beter uit met een overdrivepedaal dat niet teveel kleurt (of juist wel, net wat je nodig hebt). Een mastervolume amp kan soms prima puur met volume geboost worden door een clean booster of treble booster om meer gain te krijgen, zeker een drive kanaal.
TS-achtigen hebben de eigenschap om mid wat aan te dikken en laag af te kappen. Op de ene amp komt dat perfect uit, bij de andere klinkt het ruk. Al hangt het vaak nog meer af van de gitaar. Een wat lichtere humbucker gitaar zoals die van jou zou er wat te neuzig van kunnen worden.

Maar kort samengevat kun je met een medium drive (eventueel afgesteld op low gain) en wat extra volume prima kunnen bereiken wat je wil. Andersom, een boost die wat drive in zich heeft, kan natuurlijk ook.

Mukkez
24 december 2011, 10:42
Xotic! Really Clean booster, Almost Clean booster, EP booster of een BB preamp.

Brum
24 december 2011, 16:08
Ik ben even kwijt wat je nu gebruikt Roel.

Joh!:seriousf:

Ik zit me te bedenken wat ik zelf wel een leuk pedaaltje vind eigenlijk, over een maandje komt ie toch op Marktplaats te staan.

Nu even een wat serieuzere noot. Zoals eerder al genoemd, een beetje Tubescreamer doet wel zo ongeveer wat je wilt. In dat geval zou ik gewoon 's kijken naar een Digitech Bad Monkey, gezien de verschillen toch klein zijn en op kamervolume te verwaarlozen. Mijn persoonlijke favoriet is de Maxon OD808, maar die is ook gelijk veel duurder.

Waar ik tegenwoordig m'n gain een beetje extra mee op pep, terwijl het toch strak blijft, is een Z-Vex Super Hard On. Werkt voor mij perfect, maar is wel wat prijzig en niet iedereen schijnt er even groot fan van te zijn. Een goeie, goedkopere optie is de MXR Micro Amp, die doet zo ongeveer hetzelfde.

Fiendish
24 december 2011, 16:30
Dr. No Powerdriver ?
Heel transparante booster/overdrive in een, die je definitie netjes met rust laat.
Booster is apart te schakelen van de OD, dus je kunt er vrij veel kanten mee op.

FruscianteFan
24 december 2011, 17:16
Probeer de Danelectro Coolcat Drive en Metal eens. De Fab distortion en Metal zijn ook opties.
Ik dacht dat Electro Harmonix daar de LPB-1 Nano voor heeft.
Dude... je noemt de CoolCat Drive, de Fab Distortion én de LPB-1?

De Fab heb ik niet, maar dat is de distortion die je bij Mogwai hoort voor de hardste geluiden De andere twee heb ik wel, en die zijn niet te vergelijken. De ene is een rauwe overdrive, waarvan ik echter niet vind dat-ie een versterker een schop onder zn kont geeft. De LPB-1 doet dat juist wel, is het schoolvoorbeeld van een 'clean' boost die, zoals StevenStrat al aangeeft, behoorlijk karakter toevoegt wat juist voor het 'boost' idee goed werkt.