PDA

View Full Version : Welke hebben jullie?



De Teng
2 juni 2003, 15:45
Effecten voor bas!

Welke hebben jullie en evt. welke nog in bestelling staan? Evt. plaatje of diagram van pedalboard mag ook altijd ;)

Ikke: EBS Bass IQ, EBS Octabass en EBS Unichorus. Laatste twee moeten volgende week ongeveer binnenkomen. Overdrive (buizen overdrive) zit op mijn head.

http://www.ebs.bass.se/2001/products/pedals/iq.gif
http://www.ebs.bass.se/2001/products/pedals/octa.gif
http://www.ebs.bass.se/2001/products/pedals/uni.gif

http://www.emclub.com/s/guitarpalace/picsm/137.jpg

bassopotmus
2 juni 2003, 16:19
leuk man, mag ik zeker ook posten welke er nog gaan komen?

Heden:

Boss overdrive( I know kan beter maar heeft wel leuk fuzzig geluidje)
+
Home made A/B switch, geen effect, maar verrekte handig en het gaat op me pedalboard, dus effect.


Maar goed! en nu:

Bassballs of bass IQ, ff kijken welke me meer aanspreekt

Een mooie chorus, mischien EBS

En ooit en mu-tron als ik er ooit eens een vind, je ziet ze nergens

Een pedal wha, morley power wha voor die agressieve sound, of een funker. Mischien deze, deze is speciaal ontwikkeld voor de bas met veel knopjes om te stellen enzohttp://groups.msn.com/_Secure/0VwDcAjcaYGUTeIGhQrx7TRZKfTnheYCU*nS1gQhkadFyZC4Er SprJfJZhDRoO!hTj23G3WLCvsCzEd69F*CuPP6o0RmPOX!Q48O M8eDrG5ckms469XG67n9gW4yOgPzA/BAS0001167-000wah.jpg?dc=4675424474204198511

Zijn maar weinigen die deze wha kennen, maar ik ga em maar es checken...

Mischien word de overdrive ooit vervangen door een echte driver, mischien de SWR installar overdrive 19" pre-amp. Of ik koop een amp met en od kanaal (gallien krueger 2001rb, das lekker stereo eindtrap, voor een 4x10" en een 2x15" aaaah!!!!!!)

AllodoX
2 juni 2003, 16:55
Ik heb een knoop doorgehakt, alle sjit er uitgedaan en deze ketting overgehouden :

- Ibanez EDC715 bassgitaar

*pedalboard*
- Digitech X-series bassoverdrive
- Electro Harmonix Big Muff PI
- Digitech X-series basschorus

* rack unit ( 6 HE ) *
- Hartke HA3500 ( preamp gedeelte )
- Korg DTR-1 rackmounted tuner
- Behringer EX3200 Exciter / enhancer **
- Behringer EX1200 Subharmonics Synthesizer
- Behringer autocom-PRO 1400MDX compressor
- Hartke HA3500 ( poweramp gedeelte 350w @ 4ohm )
- Peavey 410TVX ( 4x10" / 350w @ 4 Ohm )

** De enhancer komt er over 1 tot 2 weken

Zodra ik weer wat cash en een bandje heb gevonden, wordt de hartke vervangen door een Peavey MAX 1HE preamp ( tube + SS ) en een Peavey DPC1400 1HE poweramp ( 2x500w @ 4 ohm ) en komt er een Peavey 115TVX ( 1x15" / 400w@4ohm ) aan het 2e kanaal te hangen.

bassopotmus
2 juni 2003, 17:07
WOEHOEEEEE

Damn, je gat stereo, dat is the way! krijg je gewoon 2 x 400 watt , naja je zet het nooit vol open. ik denk dat ik ook wel ooit nar de stereo ga en pre en power appart, maar wat is nou echt het groote voordeel -ach open wel een draadje-

Kan je wat meer vetellen over die 19" shit, was dat allemaal?

AllodoX
2 juni 2003, 17:28
Exciter zorgt dat je geluid wat eh.. tjah " helderder " klinkt.

Subharmonix synthesizer genereerd een ondertoon die 2 octaven onder je laagste frequentie zit. Dit geeft je bassje een hele diepe ondertoon, waardoor je met je 4x10" kastje het gevoel hebt alsof er een muur van speakers achter je staat. je moet hem wel heel goed afstellen, anders kun je je speakers na 1 optreden wegdoen

als je deze 2 combineerd, dan krijg je een beetje een dirk-lance achtig slapgeluidje.. heel diep en toch helder dus :)

AntY
2 juni 2003, 17:33
ik kan op dit moment een Big Muff Russische editie (zwarte) kopen voor 30 euro, zonder kistje en met wat gebruiksschade, maar technisch nog in goede staat. toch ben ik erg aan t twijfelen of ik dit wel genoeg ga gebruiken om t rendabel te maken.

BB
2 juni 2003, 17:51
1 ProCo Rat Disto ...

Easy Rider
2 juni 2003, 18:10
Boss ME-8B multieffect. (Overigens oorspronkelijk een *Roland* ME-8B, heb 'm zelfs besteld als Roland, en toen stond er ineens 'Boss' op de doos en op het ding... grrrr... :evil: )
Zit meer op dan ik gebruik.
Best goed envelope filter, flexibel ook. Humanizer is ook wel lachen. Compressor klinkt goed, alleen niet te hard zetten (ruis), mar is wel in te stellen op drie frequentiespectra (hoog/mid/laag) .Het vetst is echter toch wel de defretter! Hele mooie sound is dat. En dan wat chorus eroverheen, en wat reverb. Oh ja de reverb gebruik ik ook veel, klinkt ook prima.
Oh en de programmeerbare 3-bands equalizer ook wel vaak.
Alleen de flanger nooit, hou niet van flangers.
Zit geloof ik nog meer op...

EZ

Clunk
2 juni 2003, 18:15
ghehehe.. oke hier kom ik aan met mn zielige zooi:

EEN IBANEZ SB7 BASS-SYNTH!!!

nouja, ik vind het wel een vet pedaal.. maar tiz ook het enige wat ik heb meteen.. misschien toch ff kijken voor een compr. en een amp-sim lijkt me ook gaaf een pod/v-amp :)
jippie.. naja, ben eig ook weer niet zon pedaal freak.. maar wil wel nog eens een mooie overdrive :)

en owja... die sb7 klinkt btw vet op gitaar.. ghehe.. dan hebben we ook nog eens getest..
naja.. wtf.. ik gaat weer :P mazzul!

Wouter J
2 juni 2003, 19:30
Bassen: of mijn jaren tachtiger Hondo Precision bas kopie of mijn Custom gebouwde Rickenbacker achtige bas.

Effecten een Boss Octaver, een PSK chorus en een Ibanez Bass Synthesizer.

Versterker: Kustom Transistor 300 watt met 2x15 box.

Clunk
2 juni 2003, 20:11
hey gaaf man.. ik heb ook een kustom transistor.. alleen een 1*15...
maar boomed wel als een gek :D
ben jij eig ook zo te spreken over je ibanez synth pedal??
ik vind em way beter dan die boss.. die overigens zo duur is :P
en hoe pop jij er het best een autowah uit? bij mij klinkt ie nogal bescheiden, daar had ik wel iets meer van verwacht :D
naja...

Jeremy B.
2 juni 2003, 22:21
Ik gebruik LINE 6 FM4 Filter Modular

echt een te gek ding, daar zit alles in wat betreft autowah en synth. :roll:

De Teng
3 juni 2003, 10:49
Heb in onze oefenruimte ook zo'n transistor Kustom ding, maar hard gaat het wel. (zitten dan ook 2.15'' speakers onder, wel kut om je hoge tonen goed in te stellen). De overdrive op dat ding is ook goed, valt me niks tegen, maar toch... buizen rules in de preamp.

Dandelion
3 juni 2003, 12:58
Effecten: geen enkele.
Ik heb een ontzettende hekel aan effecten op de bas, omdat je vaak ziet dat men dat ten overvloede gebruikt, en zo het hele basspel verneukt.
Daarnaast vind ik dat de echte sound toch wel uit je vingers komt.

Beetje puristisch gestelt i know.

:harmony:

bassopotmus
3 juni 2003, 13:00
zeker! 90% is clean, maar soms is een overdrive of wha gewoon lekker, natuurlijk gedoseerd. Ik ben denk ik wel een fx man, vind een "andere" sound zoeken altijd uitdagend en hoe je dat in een nummer krijgt.

De Teng
3 juni 2003, 13:17
Nou, ik houd af en toe wel van een effectje hoor! Bedenk dat overdrive ook een effect is en bij een mooie rock riff past dat toch erg goed. Octaver erbij en je geluid is gewoon ietsje voller, that's all. Je krijgt er gewoon een iets diverser geluid van, dan altijd standaard je clean. Dan kun je ook een wat frisser geluid met je band krijgen, als je af en toe varieert, ook leuk voor het publiek trouwens. ;) Vooral een mooie chorus met harmonics erbij... heerlijk! Met de band hebben we nu een nieuw nummer, wat begint met bass akkoorden. Van C-> D -> A. Flanger of een dikke chorus erop...whoooosh! 8-)

AllodoX
3 juni 2003, 13:39
Hehe, ik gebruik zo goed als 90 % van de tijd effecten :D
Alleen wat veel mensen vergeten is dat een effect een toevoeging op het geluid is, en geen vervanging. Hoewel ik vrijwel continu effecten gebruik, is het basisgeluid van m'n bass altijd duidelijk aanwezig.

kwestie van goed afstellen.. maar veel mensen hebben geen gedult.. inpluggen en scheuren maar ! :o [/u]

De Teng
3 juni 2003, 13:57
Precies... opleuken noem ik het ook wel, zodat het niet al te standaard klinkt de hele tijd. Overigens kun je dan wel je een verslaving aanwennen....daar wat bij, dit pedaaltje ook hebben...haha ;)

Ruud
3 juni 2003, 14:12
Tja, kheb momenteel:

EHX-Big Muff Pi (echt een superbak, ofnie allodox)

Boss- Limiter Enhancer LMB3 (ook enorm goed als booster te gebruiken, geeft enorm stoer slap en plectrumgeluid)

Boss-Chorus, tja, geen fan van, mensen die er nog een zoeken?

Wil nog:

H&K Tubedriver voorversterkerpedaal,
PedalWal met distortion
EHX Bassballs

Verder heb ik er inmiddels al heel wat geprobeerd en besteld via marktplaats, ishet niks, dan verkoop ik het gewoon weer..

AllodoX
3 juni 2003, 15:50
big muff is idd een leuk bakkie, als je hem smaakvol gebruikt :)

Ruud
3 juni 2003, 15:55
Of juist niet.., kun je lekkere rauwe solo's mee maken..

bassopotmus
3 juni 2003, 15:59
chorus?!?!! Ik wil em!(tis toch een bass versie?)
Man chorus moet je van houden, das waar, bv, my friend of misery lijn klinkt zo bruut onder een chorus, ook leuk voor zweverige intro's. Je speeld er geen nummer mee. Owjah slap met een tikketje chorus!.

Indd efx zijn opleuking, ik heb de balance ook nooit over de helft, krijg je alleen maar je efx klank.

Wouter J
3 juni 2003, 17:44
Effecten: geen enkele.
Ik heb een ontzettende hekel aan effecten op de bas, omdat je vaak ziet dat men dat ten overvloede gebruikt, en zo het hele basspel verneukt.
Daarnaast vind ik dat de echte sound toch wel uit je vingers komt.

Beetje puristisch gestelt i know.

:harmony:


Dat ben ik helemaal met je eens. Ik gebruik mijn effecten plank bijna nooit. In de studio aleen maar om wat gekke achtergrond geluiden op te wekken.

Mijn bassen hebben een enkele volume knop en das alles. Laten we eerlijk zijn hoeveel van die parasotische Equalizers gebruik je nou eigenlijk?

Clunk
3 juni 2003, 17:50
die op mn bas zit?
parametisch ofzo..
eigenlijk wil ook wl weer terug naar af. gewoon een passieve bas kopen,
dan ken je idd zelf de toon geven, het karakter...
dat ken ook met mn actieve bas, maar dan klinkt het iets vervormd door je pre-amp in je bas.. en dat is jammer..
ik vind het welkoel, kenner elke sound (bijna elke) sound uitkrijgen die ik wil.. en soms is het gewoon te veel van het goede..
en effecten vind ik leuk :) lekker mee prutsen, maar het is neit zo dat ik er ooit een nummer op zou schrijven :)

gewoon voor de lol.. btw, compressors enzow behoren toch oko tot effecten? die zijn anders focking handig :D niet dan?

Manusdr
3 juni 2003, 22:17
Ik heb het heel erg lang zonder effecten gedaan, wat op zich wel goed beviel. ik ben wel echt een geluids-freak, dus goedkope effecten die het net niet zijn hoef ik niet (liever clean dan).

Maar enige tijd geleden heb ik toch een effect gekocht: Een hele fijne Baspod van Line6.

Wat een ding zeg! Er zitten een aantal effecten in, van phaser tot synth tot distorsion. De kwaliteit van deze effecten is echt supergoed!
En natuurlijk gaat het om verschillende versterker-types. Zeker als je een buizenversterker kiest met een 18" cab eronder en de overdrive lekker laat knorren, klein beetje chorus erop ben ik helemaal blij!!

Ik heb em trouwens via marktplaats gekocht en net zolang gezocht tot ik er eentje met een pedaal erbij had gevonden, wel zo handig.

Mensen komen spontaan naar me toe om te vragen wat voor spannende bas ik in godsnaam heb, terwijl ik gewoon op een ibanezzje friemel. Een aanrader dus, die baspod! :amp:

Clunk
4 juni 2003, 08:00
koel!
ik was ook van plan zon ding te kopen, maar die floorboords zijn zo duur.
ik ga van de week ff een bass v-amp checken, die is in prioncipe tzelfde//

Phyrexian
4 juni 2003, 09:45
Mijn setup op dit moment:

- Warwick Corvette Standard 4-String

- EBS MultiDrive (tussen bass en amp)
- (DOD FX91 Bass Overdrive) - gebruik ik nauwelijks

- Ampeg SVT-3 Pro (Boss TU-2 in de Tuner Out)

- Peavey 410 TVX (8 Ohm)



Komt deze week: Korg Bass Pandora PX4B (om thuis te oefenen)

Komt er ooit aan: tweede 410TVX of een 115BVX, naargelang wat ik het beste vind klinken

To AllodoX;
hola man, volledig peavey aan't gaan?
Vet! Ik ben ook fan van het peavey geluid. Laat zeker weten hoe die preamp klinkt. Zitten daar buizen in? Een DPC1400 poweramp... :o die zijn pokke duur! ben jaloers ;)

Voorlopig ga ik m'n budget dat ik aan gear dratisch vermindere want binnen twee weken ga ik alleen wonen... het leven wordt dan wat duurder met verhoogde kosten voor huur en dergelijke meer.

Laus
4 juni 2003, 19:38
blaat
- Behringer EX3200 Exciter / enhancer **
- Behringer EX1200 Subharmonics Synthesizer
- Behringer autocom-PRO 1400MDX compressor



die subharmonics... heb je die ALTIJD aanstaan als je speelt? Van compressor kan ik inkomen. Maar die harmonics en dan overdrive? gaat dat nog? EN hoe gedraagd het zich over een grote PA? ik heb het idee dat als je een lage B speelt, dat apparaat er 2 octaaf lager een toon bij zet, de geluidsman nogal gestresst raakt.

ontopic: ik ga eerst voor een nieuwe head maar daarna een zender, racktuner en daarna idd zo'n pd geval. die zijn idd geweldig. Laatst 5 bands op een avond gehad op dezelfde amp, allemaal kutgeluid over de PA. Komt zo'n iel mannetje met een POD aankakken en blaast vervolgens de boel plat. leuk dus. klonk echt zwaar strak.

De Teng
4 juni 2003, 20:50
Zender... zou ik niet echt doen, je krijgt in principe altijd verlies van je signaal. Ga dan investeren in een dure kabel, word je sound ook nog beter van. Van de rest van het geld kun je nog wat leuks kopen ;)

Laus
5 juni 2003, 01:16
ik ben nogal bewegelijk op het podium. ik zit altijd in de knoop met de gitaristen.

dat beetje verlies? ik heb een grafdure kabel en ik hoor alleen een verschil bij een goedkope VHF zender. Bij de duurdere UHF's hoor ik echt geen verschil meer hoor. ik heb ook geen topspul dus het boeit me ook niet. ik ga geen jazz ofzo ten gehoren brengen.

lekker veel equalizers enzo... mjammie..

Clunk
5 juni 2003, 07:46
Zit ook nog een veschil in of je passief of actief speelt,
en als je actief speelt zijn die zenders ff sterk minder aan te raden :P

AllodoX
5 juni 2003, 11:40
blaat
- Behringer EX3200 Exciter / enhancer **
- Behringer EX1200 Subharmonics Synthesizer
- Behringer autocom-PRO 1400MDX compressor



die subharmonics... heb je die ALTIJD aanstaan als je speelt? Van compressor kan ik inkomen. Maar die harmonics en dan overdrive? gaat dat nog? EN hoe gedraagd het zich over een grote PA? ik heb het idee dat als je een lage B speelt, dat apparaat er 2 octaaf lager een toon bij zet, de geluidsman nogal gestresst raakt.

Geluidsmannen zijn erg.. draaien altijd de lagere middentonen van een basgitaar naar beneden, waardoor je of een dikke poep-brij, of een hele schelle bass krijgt :evil:

'k heb de sub-synth nog niet met een optreden geprobeert, maar zoals ik al vertelde.. je moet hem goed doseren. Dus op 1/10e van het volume van je " gewone " signaal of zo. Hij moet wat zwaarte toevoegen, niet een 2e geluid; je mag 'm eigenlijk nauwlijks horen.