PDA

View Full Version : Penta mineur 1,5 noot lager dan grondnoot



Joppnl
23 december 2011, 12:13
Goeden,

ik kom net tot een "ontdekking" die ik niet snap maar wel werkt...

Wellicht dat het hier al 100* behandeld is, maar geen idee waar ik op moet zoeken dus daar gaat i:

wie kan mij het volgende uitleggen:

Stel, simpel bluesje in A(majeur)

Nou kan je de E-vorm pentatonisch over die A spelen, standaard verhaal....

Maar..... je kan ook een pentatonische F# er over heen leggen (oftewel een F#mineur accoord...).

Heeft dat er mee te maken dat de noten uit een majeur toonladder van A ook in de mineurtoonladder an F# zitten?? En dat je dus een F#mineur-pentatonische ladder (wat een subset is van de volledige mineurtoonladder) over een A kan spelen??

Hoe ziet zo'n volledige mineurtoonladder van F# er dan uit tov een Amajeurtoonladder?

Ik neem aan dat dat dan alleen over een A gaat.....

Als je in een bluesschema naar de D gaat dan zal het waarschijnlijk heeeeel vreemd klinken oftewel dan zal je een mineurtoonladder van B moeten spelen ipv F#???

Wie kan me dit uitleggen?

Thnx!

terrasbeest
23 december 2011, 12:37
Per majeur toonladder heb je ZES pentatonische toonladders, drie majeur en drie ( relatieve ) mineur penta's.
Jouw F# mineur penta is de relatieve mineur van A majeur penta.....

Vb, met de C majeur toonladder, geen mollen en kruisen, dat schrijft makkelijker.

De C majeur toonladder : C D E F G A B.
Hierin heb je 3 mineur ( D E en A ) akkoorden / modes en 3 majeur ( C F en G ).

C majeur bevat zelfde noten als A min.
F majeur " " " D min.
G majeur " " " E min.

Penta's die gemeenschappelijk zijn voor bepaalde akkoorden ( in een blues bvb ) kun je gebruiken,anders ' niet',dan moet je je aanpassen . Met bovenstaande uitleg kom je er zo achter wat kan en niet.

yanto
23 december 2011, 16:34
F# mineur is de relatieve mineur van A majeur, dus dezelfde noten.

Je speelt dus geen F# mineur pentatonisch, maar A majeur pentatonisch. Zowel A majeur als A mineur pentatonisch werken op een A blues. Hoewel de meeste blues en rock gitaristen gewend zijn om mineur pentatonisch te spelen is het is soms wel fijn om de grote terts te benadrukken ipv steeds een kleine terts te spelen. Het maakt het wat frisser, net wat anders. Veel bluesgitaristen klinken vaak zo hetzelfde.

Joppnl
23 december 2011, 21:05
Mmm, OK, bdankt voor de uitleg maar helemaal heb ik m nog niet.

1): De C majeur toonladder : C D E F G A B.
Hierin heb je 3 mineur ( D E en A ) akkoorden / modes en 3 majeur ( C F en G ).

Stel dat de blues begint met een C (I). Dan kan daar dus een Amineur pentatonisch over, omdat dat de zelfde noten zijn begrijp ik.

Maar hier staat: D E en A zijn de mineur accoorden. Kan ik dan dus ook over een C(maj) --> D E en A mineur pentatonisch overheen spelen, gewoon dus de standaard vingerzettingen voor pentatonisch?

2)
C majeur bevat zelfde noten als A min.
F majeur " " " D min.
G majeur " " " E min.

CFG is dus de I IV en V in een acc schema...... Dus ik neem aan dat je niet de Amin pentatonisch over een Fmajeur en de Gmajeur kan spelen? Maar dat je mee moet gaan met de accoorden? (dat hoeft dus niet als je je houdt aan het standaard pentatonisch werk.

Niet dat ik het precies snap maar ik tel dus 1,5 noot (3 frets) lager dan het majeur accord is en dan heb ik de grondtoon voor het bijbehorende (mineur) pentatonisch gebeuren (wat je dan niet daar maar overal in iedere pentatonische vorm kan spelen.......


3)Je speelt dus geen F# mineur pentatonisch, maar A majeur pentatonisch. Mmm, als t dezelfde noten zijn dan zal dat zo zijn denk ik, wel leuk dat je dat noemt, had wel eens van een pentatonische majeur toonladder gehoord maar dit is m dus kennelijk :-)

Overigens gebruik ik binnen een gewone pentatonische ladder vaak inderdaad de gewone terts ipv b3.... of een 6 of een 2 of een maj7 etc, dat lukt wel. Maar dit met die c-->amineur wat dan weer cmajeur penta is....

Sorry voor de newB vragen, volgens mij heb ik de clou nog niet helemaal te pakken......Maar bedankt voor de uitleg, ik ga er weer verder op studeren

terrasbeest
23 december 2011, 21:58
Bij elke majeur toonladder horen dus zes pentatonische toonladders, eigenlijk 3x2, vermits de relatieve mineur penta's dezelfde noten bevatten als hun respectievelijke majeurs.Zie ook verder (*)

Wat IMO een goed begrip in de weg kan staan, zijn die zogenaamde ' standaard vingerzettingen' die je in een bepaald patroon dwingen.
Als je F maj penta ( F G A C D ) gaat spelen over een C akkoord, hoor je dingen die in conflict komen met elkaar.
Er is geen regel die zegt dat je die noten in de volgorde moet spelen die je worden opgedrongen door die vingerzettingen.Het is aan jou om je oren te gebruiken, daar gaat het om, niet over standaard vingerzettingen.(*)Je kan en mag die noten gebruiken zoals je wil, en er is evenmin een regel die stelt dat je àlle noten moet gebruiken.

Het feit dat je je vraag stelt, toont aan dat je open staat voor 'een experimentje'. Profiteer van het momentum.

terrasbeest
23 december 2011, 22:21
CFG is dus de I IV en V in een acc schema...... Dus ik neem aan dat je niet de Amin pentatonisch over een Fmajeur en de Gmajeur kan spelen? Maar dat je mee moet gaan met de accoorden? (dat hoeft dus niet als je je houdt aan het standaard pentatonisch werk.

Die penta's passen alvast over het G akkoord:)

Voor het C akkoord zou je 's kunnen luisteren naar wat F Bb en C maj penta geeft.

Voor het F akkoord : Bb, Eb en F.
( en hun relatieve mineur natuurlijk)

Joppnl
23 december 2011, 23:44
OK, dank!

Heb het volgende "uitgepuzzeld" :

C:
C D E F G A B C


Cmaj Dmin Emin Fmaj Gmaj Amin Bmin

Penta mineur 1 b3 4 5 b7
Dmin D F G A C
Emin E G A B D
Amin A C D E G

Penta majeur 1 2 3 5 6
Fmaj F G A C D
Gmaj G A B D E
Cmaj C D E G A

Inderdaad......elk pentatonisch accoord heeft de noten van het C accoord.

Wat ik morgen eens zal doen (nu zullen de buren wel niet zo enthousiast zijn als ik gitaar ga spelen....) is een C accoord in de loopstation zetten en dan deze ladders er eens over heen spelen, kijken hoe dat klinkt.

Maaarrrrrrrrr:

Na de I komt de IV en dan de V oftewel in toonladder C de F en de G:

F
F G A Bb C D E F

G
G A B C D E F# G


Als ik nu domweg de noten blijf spelen zoals hierboven kan dat dan wel??

Hierboven: als ik alle noten op 1 hoop veeg zijn dat C D E F G A B

In de toonladder van F zit dus een Bb, in die van G een F# en beiden heb ik niet als ik een mineur of majeur penta toonladder van C speel (zie bovenstaand schema).


Dus de vraag: Kan ik in een speelschema I IV V en stel de I is een C de pentatonische toonladder majeur FGC dan wel mineur DEA blijven spelen??

Of is het: Go with the Flow: als je wisselt van accoord (bv van C naar F) dan moet je ook wisselen van min/maj pentatoonladder


F:
Fmaj Gmin Amin Bbmaj Cmaj Dmin

Gmaj Amin Bmin Cmaj Dmaj Emin

Wat me opvalt: zoek de overeenkomsten:

toonladder C: mineur: DEA --> Amin komt in alle 3 de accoorden voor
majeur FGC: --> Cmajeur

Dus volgens dit verhaal kan je over de I IV V vanuit C (C F G)
een Cmajeur of Amin pentatonisch BLIJVEN volhouden.......

Overigens: OOk een Cmineur pentatonisch lijkt me, dit is standaard (Cmin penta over een C/F?G)

En dan dus ook een Ebmajeur (zelfde noten als Cmin)

ik ben zelf nu even de draad kwijt :-) maar als iemand dit kan volgen: klopt deze redenering allemaal?? Morgen eens uitproberen.

terrasbeest
24 december 2011, 00:14
Het 7de akkoord is niet correct, het is niet Bmin, maar B diminished.( noten B , D en F ).

Let wel : je hebt akkoorden gevonden met drie noten, als je er vierklanken van maakt ga je nog ' verfijnen ', en dan wordt het 5de akkoord een G7-harmonisch heel belangrijk- en de C en F worden maj7 akkoorden.
( en je bent hier en daar eventjes de draad kwijt lijkt het me, zal beter gaan met een frisse kop )

aaronstonebeat
24 december 2011, 01:57
Maaarrrrrrrrr:

Na de I komt de IV en dan de V oftewel in toonladder C de F en de G:

F
F G A Bb C D E F

G
G A B C D E F# G


Wat je nu doet, heet 'moduleren', naar een andere toonaard gaan. Dat kan altijd, maar het hoeft niet. Als je in C speelt, kun je over F en G gewoon de tonen uit dezelfde ladder spelen; ook bij Dm, Em, Am en Bdim wat dat betreft. Dat is het idee van een toonaard.

Binnen die reeks tonen kun je overigens elke toon als grondtoon kiezen en aan de hand daarvan je IV en V bepalen. Kies eens Dm als toonaard met de tonen uit de ladder van C; dat heet 'dorisch'; werkt geweldig bij onder andere blues. Speel maar eens een blues en soleer met c-d-e-f-g-a-b.

terrasbeest
24 december 2011, 09:41
Ik weet niet of hij ' moduleert' of ' zich vergist' heeft:sssh:

Als hij moduleert, dan zou het best zijn :

Voor het I akkoord ( C dus ) : toonladder van F.( pentas F/Bb/C majeur* )
Voor de IV ( F dus ) : toonladder van Bb.( pentas Bb/Eb/F majeur*)
Voor de V ( G dus ) / toonladder van C.(pentas C/ F/G majeur*)
* = en hun relatieve mineur.
Begin en eindig op een akkoordtoon, noten weglaten mag.

Sommige pentas zijn gemeenschappelijk,maar je hebt de keuze om een zijsprongetje te doen naar ' die andere'. Als je MUZIEK maakt gaat het 'm over hoe je wil dat het KLINKT, dit soort oefeningetjes zijn daaraan ondergeschikt.( BTW voor Blues blijft de Bluestoonladder het lekkerst klinken).:)