PDA

View Full Version : Monitoring



hole
23 december 2011, 10:31
Hai.

Disclaimer: ik ben geen geluidstechnicus, en heb ook 0,0 ervaring met het maken van mixen.

De hardware
2x Behringer 2442FX

inputs
3x zang
3x blazers
1x gitaar
1x gitaar stereo
1x keyboard (liefst stereo)
1x bas
5x drums

Is er met bovenstaande gegevens een opstelling te maken waarmee zaalgeluid afgemixt kan worden EN minimaal 3 aparte monitor mixes gemaakt kunnen worden? Blazers hoeven niet persé op de monitor, evenals 2x zang (achtergrond) . Kick en snare liefst wel, rest v.d. drums niet Voorlopig ga ik maar even uit van mono-monitor mixes.

(als het antwoord : Ja is, hoe aan te sluiten/uit te sturen. Als het antwoord nee is: welke hardware dienen wij minimaal nog aan te schaffen?)

Bedankt

Zelf denk ik aan dit:



Kanaal Board 1 Board 2
Zang 1
Zang backing 1
Zang backing 2

Gitaar 1 4
Gitaar 2 L 13/14
Gitaar 2 R 13/14

Bas 5

Sax 6
Sax 7
Sax 8

Keyboard L 15/16
Keyboard R 15/16

Drums kick 2
Drums snare 3
Drums 3
Drums 4
Drums 5


Weet alleen niet of je de mixers kunt koppelen (en hoe)
(P.S. De geluidsman is er ook mee bezig, maar ik wil ook graag jullie input)
(P.P.S. krijg de opmaak niet beter, in ieder geval: de dingen die niet op de monitormix hoeven m.u.v. de saxen op desk 2)

peter_heijnen
23 december 2011, 13:09
Koppelen doe je simpel door de master outputs l/r van de 'tweede mixer' op de laatste stereo input van de 'hoofdmixer' aan te sluiten.

Als je het inprikken van de instrumenten zo uitkiest dat je op de hoofdmixer de laatste vier kanalen (9/10 - 11/12 - 13/14 - 15/16) vrijhoudt, dan kun je daarop drie aux sends en de master out l/r van mixer2 op aansluiten.

Welnu, het laatste kanaal op mixer1 (met daarop aangesloten de masterout l/r van mixer2) wijs je wel toe aan de main outputs op mixer 1 voor het zaalgeluid, maar de andere drie van de laatste vier kanalen wijs je NIET toe! Die kanalen gebruik je alleen om te monitoren via aux 1/2/3.

Ik zou het zo doen: stel je gebruikt de tweede mixer voor drms, stereo gitaar, stereo keys. Kun je mooi de fx voor de drms gebruiken. De stereo gitaar (axe? ;)) en keys hebben wellicht geen fx meer nodig.

Vanuit mixer2 twee stuur je dan:
-drms mono mix via aux1send > mixer1 9/10
-gitaar l/r mono mix via aux2send > mixer1 11/12
-keys l/r mono mix via aux3send > mixer1 13/14.

Nu kunnen alle instrumenten van zowel mixer1 als mixer2 geheel vrij uitgestuurd worden naar een van de drie aux uitgangen op mixer1.

hole
23 december 2011, 13:42
Koppelen doe je simpel door de master outputs van de 'tweede mixer' op de laatste stereo input van de 'hoofdmixer' aan te sluiten.
Simpel, had ik zelf kunnen bedenken



Als je het inprikken van de instrumenten zo uitkiest dat je op de hoofdmixer de laatste vier kanalen (9/10 - 11/12 - 13/14 - 15/16) vrijhoudt, dan kun je daarop drie aux sends en de master out van mixer2 op aansluiten.

Check



Welnu, het laatste kanaal op mixer1 (met daarop aangesloten de masteroutput van mixer2) wijs je dus toe aan de main outputs op mixer 1 voor het zaalgeluid, maar de andere drie van de laatste vier kanalen wijs je NIET toe! Die kanalen gebruik je alleen om te monitoren via aux 1/2/3.

na een paar (: eerlijkheidshalve: meer dan een paar)keer lezen: ik snap het!



Stel je gebruikt de tweede mixer voor drms, stereo gitaar, stereo keys. Kun je mooi de fx voor de drms gebruiken, want de stereo gitaar (axe? ;)) en keys hebben geen fx meer nodig. Vanuit mixer2 twee stuur je dan drms via aux1send naar mixer1 9/10, gitaar via aux2send naar mixer1 11/12, en keys via aux3send naar mixer1 13/14.

Nu kunnen op mixer1 alle instrumenten geheel vrij toegewezen worden aan een van de drie auxen op deze mixer.
Duidelijk.

Ik zie wel een probleem(pje). De Aux sends zijn mono, niet stereo. Op zich kan ik wel leven met een mono monitor signaal (ik mix mezelf er toch (stereo) in, maar wil wel een stereo (gitaar)zaalgeluid...en volgens mij gaat dat in deze opstelling niet. Maar, met een 'prikplan' kan bedenken waarin mijn gitaar (inderdaad, Axe) op een van de stereokanalen kan worden ingeprikt van het 'hoofdboard' (en evt het keyboard ook), dan zou het wel kunnen denk ik?

Overigens zijn er per console 4 aux sends, maar dat ter zijde.

Bijvoorbeeld:


Kanaal Desk 1 Desk 2
1 Drums
2 Drums Sax
3 Drums Sax
4 Drums Sax
5 Drums Bas
6 Zang
7 Zang
8 Zang
9/10 Gitaar
11/12 Gitaar Stereo
13/14 Keyboard Stereo
15/16 main desk 1

aux 1 Monitormix1
aux 2 Monitormix2
aux 3 Monitormix3
aux 4 Monitormix4


Op deze manier kan ook de drums nog wat uit elkaar worden getrokken in het stereo beeld.

peter_heijnen
23 december 2011, 13:49
Mixer2 sluit je stereo aan op een stereo input van mixer1, dus je zaalgeluid is hoe dan ook altijd stereo, monitor helaas mono.

De vierde aux is voor de interne fx en daarmee postgain, dat is niet perse echt lekker voor monitordoeleinden.

hole
23 december 2011, 14:10
Ow ja, verrekt! Denkfout!! Ik focuste teveel op de aux send van 1 naar de stereo kanalen op desk 2 (en dus mono signaal aanlevert).

Het is mij helder, bedankt voor je hulp Peter!

(Maar, zoals hierboven zou ook werken toch?)

Enne, d'r zijn er twee post fader lees ik net :(

peter_heijnen
23 december 2011, 14:20
Mooi, you're welcome. :)

peter_heijnen
23 december 2011, 14:29
(Maar, zoals hierboven zou ook werken toch?)
Ja kan zeker, tenzij je ermee bedoelt de drums stereo te kunnen monitoren. De auxen zijn mono, daar is weinig aan te doen.

peter_heijnen
23 december 2011, 14:33
Enne, d'r zijn er twee post fader lees ik net :(
Dat is shit. Ik zie het, alleen aux1/2 zijn pre post te schakelen.

peter_heijnen
23 december 2011, 14:51
Hebben jullie de mixers al? Anders: http://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_xl2400.htm

2x monitor en 2x aux, alle pre/post schakelbaar.

En ook geen gedoe meer met twee mixers aansluiten.

hole
23 december 2011, 15:50
De geluidsman heeft die consoles al.

Maar als een nieuwe veel ellende bespaart en mogelijkheden bied, dan is de aanschaf van nieuw spul niet ondenkbaar.

Had van Morris ook al de tip gekregen voor de behringer ddx3216. Die heeft 8 auxen (4 stereo outputs dmv 4x TRS). Kost wel dubbele van die behringer die jij nu voorstelt :D (wel een voordeel als je dan met 8 man bent, kost minder p.p :D)

peter_heijnen
23 december 2011, 15:58
Had van Morris ook al de tip gekregen voor de behringer ddx3216. Die heeft 8 auxen (4 stereo outputs dmv 4x TRS). Kost wel dubbele van die behringer die jij nu voorstelt :D
Ja begrijpelijk. Morris en ik komen dan wel allebei uit geleen, hij echter uit een duurdere wijk dan ik... :)

Maar 4 stereo groepen is natuurlijk ook niet vervelend, is het voor in ear?

hole
23 december 2011, 16:03
is het voor in ear?
Voor mij wel ja...en wellicht dat er nog meer volgen. Probeer de anderen over te halen in ieder geval :D

peter_heijnen
23 december 2011, 16:07
Ja, en daarna mag het publiek nog volgen? :)

Btw, nog even over die twee behringers van jullie geluidsman: ik heb vroeger een eurodesk gehad en als ik het me goed herinner waren de auxen te modden mbt het pre/post verhaal. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar wellicht is dat nog een onderzoekje waard?

peter_heijnen
1 januari 2012, 15:19
Hole klik (http://muziek.marktplaats.nl/mengpanelen/516660041-dap-promix-16-allen-heath-met-dsp-nieuw-in-doos.html?return=eJw1i1sKgzAQRfcimM881NISCcXuJKglw ahDZgKlpXvvSNuve%2B7MPd4a%2B4pW92jNqbMVzj6PoQ9EYJV adpg3ufq8ECTvCeWW1HciIcD1kZwREzra63YwdXuDwqAZErfh3 FwYp8h4nIjzGYER7xP%2BDfoZKz%2BGraxzjiPXHQ%2BtEQDFa QGuq%2Fr3B4kMNLw%3D&df=1&fta=eNo10VGSgyAMBuC78NBnQBQSplfYK3QiSNcZu3WKdp3t9O 4LNb59EviTiYQWXxkdivUxXZ40ZeEzWoNim87qFPN5uaPy84rS Twqtdj6O6KcF%2F8bZ5xRzrS6lepvxZ70NjzH4ex5Rn%2BZ5Pc vTfDY1sQTOdB2EH9GUzwbFGD%2BtGl3c9JDaqMJWodpWF1BMkG SFGxS5CtnYqDcVbUhBq00NoSfdpB0yGAY4htIfQLJNfU5BG1OR lAzNXho034k0MKA9cJSM3BH6jgGKYeMOGz9NoSXHyb0Bht4HA4 L%2BACcD8GXQnAOSk53mXvaYxyqesLPE6MKOlmzdpSqrXO4zxX yZhp%2Fr8l3X3ZUCoLjRdql%2FoCw9orIOyrFGQb%2FCfzGfwh NKfL3f%2F0P3png%3D&fta_ind=24&fs=1) hier eens, 16 kanalen en 6 auxen voor weinig.

hole
2 januari 2012, 11:42
dank je wel Peter!!!

edit:
2dehandslichtengeluid
1 dag actief op Marktplaats

Conditie: nieuw

en dan op ongeveer 25% van de normale winkelprijs...

Ik zal voorzichtig zijn :D

edit2:
geen manuals, fatsoenlijke foto's of reviews van te vinden..:S

peter_heijnen
2 januari 2012, 12:29
Er is idd niets over te vinden behalve dat het een schaamteloze kopie van een A&H tafel zou zijn.....

hole
2 januari 2012, 12:32
Qua looks in ieder geval..qua sound is nog maar af te wachten.

aan de andere kant. voor € 250 is er bijna geen bult te vallen. Voor het zelfde geld heb je een behringer met iets meer kanalen, maar minder auxen. het zal in iedergeval functioneel zijn, en kan altijd nog in een 'thuisstudio' te gebruiken zijn.

Hmm, auxen 1-4 en 5-6 zijn per groep pre/post te schakelen zo te zien. én direct outs....voor elk kanaal
(dit is de 24 kanaals uitvoering, maar lijkt me dat de 16 kanaals zelfde zal zijn)

http://www.musik-service.de/images/prx/395768803/i01.jpg
http://www.musik-service.de/images/prx/395768803/i06.jpg

Meneer reageert ook snel op emails...(van de wet koop of afstand heeft hij nog nooit gehoord volgens mij trouwens, maar dat terzijde).

Ik ga nog efkes denken, maar vermoed dat ik wel aan ga schaffen

Iemand ervaring met deze tafels?

peter_heijnen
2 januari 2012, 18:46
Het ziet er wel mooi uit, wat zegt de verkoper er zelf van? Ik zag dat ie drie verschillende promixen nieuw in de doos verkocht.

Ik zou eens eens op fora op zoek gaan naar meningen/ervaringen over andere dap spullen.