PDA

View Full Version : Gitaartje verven



BLOK182
2 juni 2003, 15:43
Ik weet dat hier al een paar topics over zijn (ja ik heb de zoekfunctie gecheckt) maar ik had nog een paar vraagjes. Ik wil van de zomer mun Stagg stratje gaan verven, hijs nu wittig maar er zitten wat barsten in de lak, niet echt super dus. Ik weet al dat ik de hele body moet schuren, maarre, ik wilde er eigenlijk geen enkele kleur van maken, maar een paar figuurtjes erop zetten etc. Met mijn beperkte kennis lijkt het me het beste om eerst grondverf te gebruiken, dan de gitaar 1 kleur te geven, waarna ik de figuurtjes erop spuit, en daarna een beschermende transparante laklaag erop doe. Maarre, hoe zit dit, kunnen jullie het me ff goed uitleggen?

Lacrymosa
2 juni 2003, 17:19
als je je gitaar helemaal kaal schuurt, zal je eerst de houtnerf dicht moeten maken (anders neemt het hout de verf op als je het gaat spuiten, wat lijdt tot klank verlies en een vreselijk lelijke gitaar)

Dus eerst moet er sanding sealer over, dan kan je em in iedere gewenste kleur spuiten en aflakken

CheerS!!

Wilson
2 juni 2003, 17:23
ik zit er ook over te denken een goedkope strat kopie (en als ik geld heb een mex) te kopen en dan hevig te gaan customizen en te verven. Maar waar koop je die verf en watvoor verf moet je daarvoor allemaal hebben? Zit dat in een spuitbus? of moet je met een kwast aan de gang? en kun je die verf gewoon in je tuin zelf erop spuiten? verder nog practische tips?

fred dons
2 juni 2003, 17:24
eerst de barsten plamuren (anders blijven die terug komen in de nieuwe lak) en inderdaad een grondverf er over heen (bijvoorbeeld voor
autolak)
tussen de lagen licht op schuren, daarna de finale kleur er over heen (ik raad wederom autolak aan (spuitbus op 30 cm houden en in lichte lagen spuiten, tussen de lagen het liefst 24 uur wachten)
voor de figuurtjes mallen maken met overtrek papier die je met een
zachte (low tack) tape vast zet (als de lak nog vers is dan beschadig je hem snel met plakband dus liever niet gebruiken)
daarna bedekken met klaarlak (minimaal 7 lagen om de figuurtjes weer
helemaal glad met de overige lak te maken) (tussendoor schuren minimaal 600 grit, voorzichtig dat je niet door de kleur heen schuurt)
Als de laatste laag er overheen zit minimaal 2 weken wachten, daarna opschuren met wet en dry schuurpapier (1000 grit) nat gebruiken 2 dagen weer verder laten harden en dan polijsten met commandant 4
en als finishing touch poetsen met Johnson's speed shine (bij halfords verkrijgbaar) ik gebruik voor de laatste polijst beurten watjes van 100 % katoen omdat die geen krassen achterlaten

BLOK182
2 juni 2003, 18:17
hey bedankt voor jullie antwoorden, vooral die van Fred was erg duidelijk. Wat ik alleen nog niet helemaal snap, die houtnerf dicht krijgen, waarmee doe ik dat? Barsten zitten niet in het hout, op een deuk waar eerst een strapdinges zat, maar ik zat te denken dat gat op te vullen met lijm, kan dat?

Ibanez RuleZ
2 juni 2003, 19:02
goed topic, want ik heb ook een gitaartje die compleet opnieuw gedaan moet worden :-D, maar voordat ik zover ben, zal ik alsnog wel een keer met vragen komen denk ik.

overigens, weet iemand wat het LATEN refinishen kost, en wat je hier aan kwijt bent (fred?)

Harrald

BLOK182
2 juni 2003, 19:32
Ik meen gelezen te hebben dat het demonteren, afschuren, compleet lakken en het spul weer in elkaar zetten zo'n 250 euro kost bij een bouwer, dat stond in zo'n topic waar ik via de zoekfunctie bij uitkwam. Sunburst is zo'n 50 euro duurder dan normaal 1 kleur lakken.

wietse
2 juni 2003, 19:35
en als je hem zelf demonteert en schuurt en weer in elkaar zet dan bespaart je dat een heleboel geld.
want die voorbewerking is het duurst zit namelijk de meeste tijd in.

BLOK182
2 juni 2003, 19:41
Dan zou je hem "ff" kunnen laten lakken ja, zou idd schelen, maar aan de andere kant, dan kan je het misschien net zo goed helemaal zelf doen :-)

wietse
2 juni 2003, 19:46
je krijgt zelf de lak nooit zo mooi strak en glanzend er op als een professionele spuiter .
alles wat los is en kan en gespoten moet worden maak ik zelf klaar en geef het aan de spuiters, nou heb ik wel het voordeel dat ik in een garage werk met spuiterij en geef ze dan een paar kilo drop voor hun werk zijn ze al blij mee goedkoper kan niet.
alleen als het een ongewone kleur is dan moet ik de verf betalen.
en de lak die zij gebruiken is ook veel sterker dan die uit spuitbusjes.

Lacrymosa
2 juni 2003, 19:51
Het 'sealen' van je hout (hout nerf dicht maken)
doe je met sanding sealer, das een soort 2 componenten grondlaag (na et sealen hoef je trouwens niet nog is appart te gronden)

dit kan je kopen bij vox humana

CheerS!!

Retinite
2 juni 2003, 20:50
kewl, dan als ik mn nieuwe Zwarte bc rich NJ Warlock heb, ga ik m ook overspuiten/ er zelf een kewle print op doen, dan maak ik wel een nieuw topic :p maar ik denk dat je iig moet gaan spuiten, ipv verve

Roberto1978
3 juni 2003, 08:22
ik heb een oude gibson j-45 uit 1964 op de kop weten te tikken, maar die heeft dus heel erge lakschade. op zich wel een heftig gezicht, zo'n echte zwaar mishandelde vintage, maar op 2 plaatsen is echt de hele lak weg en zit er ook een kleine hap in het hout van het bovenblad.
heeft iemand er ervaring mee om een dergelijk instrument te laten re-finishen? of is dit zonde en gaat dan de originaliteit van t instrument of hoe je het wilt noemen verloren?