PDA

View Full Version : Aarding gitaar: ploffende schroefjes



M Kactus
23 december 2011, 10:22
Eerst en vooral: Hallo, iedereen. Ik kom ook nog eens piepen, hier. Dat was al een hele poos geleden :)

Maar ik zit met een vraagje. Het gaat eigenlijk over een basgitaar, maar dat maakt in dit geval niks uit. Ik zit hier met een basgitaar die lichtjes tot duidelijk bromt, afhankelijk van de versterker en waarvan de schroefjes, de polepieces en de snaren ploffen als ik eraan kom.
Dan zeg je: Dat is de aarding. Maar ik heb 'm vlug opengedraaid en de aarding naar alle potmeters, de brug, de output en de elementen is helemaal in orde. Alles doorgemeten en daar zit het niet. De polepieces kan ik door de constructie van de elementen (Ibanez Soundgear) niet apart aarden, maar er zit een soort schuim onder, wat me doet vermoeden dat die al geaard zijn.
Wat kan ik hieraan doen, buiten het hele geval shielden, of nieuwe elementen kopen ? Iemand een ideetje ? Het lijkt een simpel gevalletje, daarom vind ik het stom dat ik geen oplossing vind... Het kan niet anders, of ik zie iets over het hoofd...

Little Jay
23 december 2011, 13:15
Plug je je versterker wel in een geaard stopcontact dan?

M Kactus
26 december 2011, 08:39
Sorry voor de laatste reactie. Ja, ik plug 'm in op een geaard stopcontact... Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik heb het dus nog eens nagekeken. The plot thickens ;)

bass blom
26 december 2011, 08:48
volgens mij is dat heel normaal.

M Kactus
26 december 2011, 09:43
volgens mij is dat heel normaal.

Ja, waarschijnlijk is het voor een deel wel normaal, maar ik kan echt haast drummen op de snaren door er gewoon aan te komen, als m'n versterker op aanvaardbaar volume staat, en soms voel ik zelfs wat stroom...
Bij m'n gitaar heb ik het alvast niet zo erg als bij de basgitaar, dat weet ik wel.

bass blom
26 december 2011, 09:48
heb je de elementen heel hoog staan? hoeveel mm tussen element en snaar?

M Kactus
26 december 2011, 09:54
heb je de elementen heel hoog staan? hoeveel mm tussen element en snaar?

Nee, absoluut niet hoog. Een centimetertje van de snaren af ?

PS: Trouwens fijn om je hier weer terug te zien. Jij was ook een hele tijd AFK, hè. Kom ik terug, stuit ik weer op die BB :p

bass blom
26 december 2011, 10:00
:D

en centimeter, das best veel.
dan sla je dus heel lomp.
drummen.. met stokken? :seriousf:

M Kactus
28 december 2011, 15:30
:D

en centimeter, das best veel.
dan sla je dus heel lomp.
drummen.. met stokken? :seriousf:

Nou, nou. Zo lomp sla ik ook weer niet. Maar ik hou wel van een slapje op z'n tijd ;). We zullen het houden op driekwart centimeter, maar het zijn alvast niet de snaren die de polepieces raken...

Nog meer ideeën, of houden we het erop dat het normaal is ? Ik vind het maar vreemd... Ik vraag me af of een nieuwe bas de oplossing is ;)