PDA

View Full Version : Bakfiets/Flightcase/Popnagels



j3lt3
22 december 2011, 22:48
Nog maar een draadje..

Omdat ik veel met gitaren + effectenbak door A'dam moet reizen heb ik afgelopen zomer een tweedehands bakfiets aangeschaft ongeveer zo eentje:
http://www.fietsmaster.nl/images/detailed_images/210.jpg

De bak is van berkenmultiplex, ik geloof 9mm. Nou is de rand bij mijn bakfiets her en der gaan slijten, en er komen zelfs kieren tussen de lagen van het multiplex (die waren er al een beetje zelfs). Nou ben ik bang dat als er vocht in komt, die bak na de winter kapot is gevroren/gerot.

Nou lijkt het mij handig om die randen die niet beschermt worden met flightcase-profieltjes te beschermen.
Nou vond ik dit (http://www.flightcase-onderdelen.nl/profielen/diverse-profielen/u-profiel-9mm) profiel wat waarschijnlijk gaat passen over de rand van de bak. Maar dan moet ik het geheel nog vastzetten.

Het handigst leek mij van die popnageltjes. Alleen heb ik daar geen ervaring mee. De langste die ze bij flightcase-onderdelen.nl verkopen zijn 14,5mm. Is dat voldoende om een U-profiel over een 9mm multiplex vast te poppen? En volstaat een popnageltang van €6,50 of levert een tang van +€25,00 aanzienlijk beter werk?

Kritz
22 december 2011, 22:53
Nog maar een draadje..

Omdat ik veel met gitaren + effectenbak door A'dam moet reizen heb ik afgelopen zomer een tweedehands bakfiets aangeschaft ongeveer zo eentje:
http://www.fietsmaster.nl/images/detailed_images/210.jpg

De bak is van berkenmultiplex, ik geloof 9mm. Nou is de rand bij mijn bakfiets her en der gaan slijten, en er komen zelfs kieren tussen de lagen van het multiplex (die waren er al een beetje zelfs). Nou ben ik bang dat als er vocht in komt, die bak na de winter kapot is gevroren/gerot.

Nou lijkt het mij handig om die randen die niet beschermt worden met flightcase-profieltjes te beschermen.
Nou vond ik dit (http://www.flightcase-onderdelen.nl/profielen/diverse-profielen/u-profiel-9mm) profiel wat waarschijnlijk gaat passen over de rand van de bak. Maar dan moet ik het geheel nog vastzetten.

Het handigst leek mij van die popnageltjes. Alleen heb ik daar geen ervaring mee. De langste die ze bij flightcase-onderdelen.nl verkopen zijn 14,5mm. Is dat voldoende om een U-profiel over een 9mm multiplex vast te poppen? En volstaat een popnageltang van €6,50 of levert een tang van +€25,00 aanzienlijk beter werk?

Vastkitten lijkt mij,blijft ook het vocht er tussen uit. En hier en daar een schroefje van rvs

Ace 1.15.19
22 december 2011, 23:36
Was het nodig om die hele post daar voor te quoten?

Antwoord: Uhm, nee.

jerome
22 december 2011, 23:39
Inderdaad vastkitten. Ik zou montagekit gebruiken bijv.van Bizonkit.
Als je geen kitspuit hebt kan je het ook kopen in een tube.
Kit is voldoende, ik zou geen schroeven of popnagels gebruiken, dat is helemaal niet nodig.
Die alu profielen aan de uiteinden netjes verstek (45 graden) zagen zodat ze strak en precies tegen elkaar zitten in de hoeken.
De randen van het multiplex even ontvetten met wasbenzine en een beetje opschuren. Dan de kit in het aluminium profiel aanbrengen en aandrukken.
De temperatuur moet wel boven de 5 á 10 graden zijn, anders droogt de kit niet... ;)

showband
23 december 2011, 13:30
bak vervangen door trespa? Met wat mazzel kun je het met reststukjes doen.

joeyonfire
24 december 2011, 12:09
Om te beginnen. Een popnageltang is een popnageltang. De een zal wat langer mee gaan dan de ander maar dan moet je al veel ''poppen''.

Ik zou je aanraden om toch kleinere popnagels te gebruiken. 6 mm zal wel genoeg zijn. Het is namelijk de bedoeling dat je de nagels aan 1 kant van het profiel zet. Kan ook aan beide kanten maar dan heb je 2 popnagels nodig.

Tis heel simpel. Je legt dat profiel on de rand. Boort een gat door profiel en het hout totdat je voelt dat je tegen de andere kant van het profiel zit. En hoppaa popnagel erin.

peter_heijnen
24 december 2011, 12:15
Waarom maak je er niet meteen een flightcasefiets van? :)

jerome
24 december 2011, 15:04
Voor buitengebruik zijn popnagels niet handig; er loopt water in de geboorde gaten en vervolgens gaat het hout dus rotten.
Zolas ik al schreef in m'n vorige post kitten/lijmen die profielen, en het is nog minder werk ook... ;)

j3lt3
24 december 2011, 18:46
Ik houd het dan maar bij kit idd. Het hout van mijn fiets bleek toch iets van 13mm dik te zijn. Dus ik heb een wat groter profiel moeten kopen die iets te groot is (16mm aan de binnenkant ofzo), dus er is genoeg ruimte voor heeeeeel veel kit. Alleen zit ik met die randjes... die worden heel scherp... duct tape?

Frits van Mourik
28 december 2011, 23:25
Wat dacht je van een vijl?

Jimwoud
29 december 2011, 10:41
Aan de ene kant snap ik niet dat veen van die bakfiets fabrikanten berken gebruiken. Het kan namelijk heel slecht tegen vocht. Het oppervlak zit een film op maar de randen worden geseald met een lijm meestal.

Ik zou het eerst goed laten drogen, dan opnieuw sealen en dan zo'n profiel erover plaatsen.

j3lt3
29 december 2011, 13:16
Wat dacht je van een vijl?
Ha! dat is slim.


Aan de ene kant snap ik niet dat veel van die bakfiets fabrikanten berken gebruiken. Het kan namelijk heel slecht tegen vocht. Het oppervlak zit een film op maar de randen worden geseald met een lijm meestal.

Ik zou het eerst goed laten drogen, dan opnieuw sealen en dan zo'n profiel erover plaatsen.

Ik heb alvast een zeiltje gemaakt voor over de bak, en wat duct tape over randjes geplakt waardoor het hout een week kan "drogen". (ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem binnen te zetten). Nu moet ik alleen nog een goede zaag vinden/kopen om de profieltjes mee te zagen, aangezien het met mijn 20cm ijzerzaagje van 2 euro niet gaat lukken.. (in ieder geval niet voor 21 december 2012)..