PDA

View Full Version : Fat Cat Heart Attack => Studio Video



Dribbel_
22 december 2011, 22:37
Ja het was dan eindelijk eens zover. Een jaar nadat we bij elkaar zijn gekomen als band zijn we voor het eerst een dagje de studio in geweest om een single op te nemen.

Uiteraard was de doel een lekker catchy/poppy nummer wat toch goed binnen onze stijl valt en ik denk dat dat prima is gelukt :)

En wat zou FCHA niet zijn als we dit uiteraard niet zouden filmen. Gelijk maar een leuk compilatiefilmpje gemaakt want wat beelden onder de muziek is altijd leuk om naar te kijken.


Qua muziek is alles in 1 keer ingespeeld (solo overdub) en de zang als laatste los gedaan. Geen raar gedubbeltrack van gitaren, gewoon de band zoals de band klinkt :)

Benieuwd wat jullie ervan vinden !



http://www.youtube.com/watch?v=VesxZV1UF-0&feature=channel_video_title

Duhsjaak
23 december 2011, 15:10
Hi
Nou, het is toch find it in me geworden?
Ik wil hem nog eens rustig met een koptelefoon afluisteren, maar zo op het eerste gehoor klinkt het behoorlijk goed en open.
Ik denk dan ook dat jullie eerste poging heel goed is geslaagd!

Hebben jullie voor de single ook een B kant opgenomen, of is dat in het huidige iTune - iCloudtijderk niet meer aan de orde?

Ik vermoed dat de B kant een langzame dood sterft. Da's jammer. Als ik al een covertje speelde dan was het altijd een B kantje.

De band zoals de band klinkt. Da's momenteel inderdaad de voorkeurshouding. Ik vind de alles-in-een-keer-methode wel een pure werkwijze.
Toch is er ook wat voor te zeggen om de wat ambachtelijker methode/gelaagde methode niet helemaal uit het oog te verliezen. Werken in de studio is een eigen soort van kunst. Je kunt evengoed opmerken dat het uitbuiten van de mogelijkheden die de studio biedt, ook niet te versmaden is. Niet gek opkijken dus, als je mij over twee jaar dit laatste hoort betogen.

Ik wil jou en da band van harte feliciteren met deze prestatie. En dat binnen een jaar. Voortreffelijk gedaan. Alle reden voor een bakkie bier/wijn of iets vettigs bij de koffie!

Keep on keepin' on!!!
Vriendelijke groet, Gus

Dribbel_
25 december 2011, 14:53
Hi
Nou, het is toch find it in me geworden?
Ik wil hem nog eens rustig met een koptelefoon afluisteren, maar zo op het eerste gehoor klinkt het behoorlijk goed en open.
Ik denk dan ook dat jullie eerste poging heel goed is geslaagd!

Hebben jullie voor de single ook een B kant opgenomen, of is dat in het huidige iTune - iCloudtijderk niet meer aan de orde?

Ik vermoed dat de B kant een langzame dood sterft. Da's jammer. Als ik al een covertje speelde dan was het altijd een B kantje.

De band zoals de band klinkt. Da's momenteel inderdaad de voorkeurshouding. Ik vind de alles-in-een-keer-methode wel een pure werkwijze.
Toch is er ook wat voor te zeggen om de wat ambachtelijker methode/gelaagde methode niet helemaal uit het oog te verliezen. Werken in de studio is een eigen soort van kunst. Je kunt evengoed opmerken dat het uitbuiten van de mogelijkheden die de studio biedt, ook niet te versmaden is. Niet gek opkijken dus, als je mij over twee jaar dit laatste hoort betogen.

Ik wil jou en da band van harte feliciteren met deze prestatie. En dat binnen een jaar. Voortreffelijk gedaan. Alle reden voor een bakkie bier/wijn of iets vettigs bij de koffie!

Keep on keepin' on!!!
Vriendelijke groet, Gus

Bedankt voor de reactie Gus, de keuze voor het nummer bleef lastig maar uiteindelijk toch voor deze gegaan, we zijn op het moment ook zelf nog met een aantal opnames bezig, waaronder Two:
http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-14-12

Dus hopelijk is er snel genoeg materiaal voor een plaatje :)

En helaas was er geen tijd voor een Bside, 8 uur studio inclusief de tijd om te mixen is natuurlijk niet zo gek veel als je bedenkt dat binnen die tijd ook alles opgezet moet worden, geluid gezocht moet worden enz. Gelukkig stond alles er heel snel op :)

Nu is het even druk hier dus ik kom volgende week even op je blues terug ;)

Han S
25 december 2011, 15:02
Mooie studio ook en ik hoop dat er meer van jullie komt. Ik laat de band vaak de dag of avond van tevoren alles opstellen en uitvogelen zodat ze helemaal tevreden zijn over hun eigen geluid. Dat kost bij mij niks en dat zou elke studio moeten doen vind ik.

De volgende morgen kun je dan kort soundchecken en meteen gaan met de banaan. De sfeer bepaalt de kwaliteit van de opname en die moet je niet laten verzieken door tijdgebrek, storingen, krakende snoeren, piepende versterkers en andere ongein.

De studio is de plaats waar je opnamen maakt, de voorbereiding aldaar moet in alle rust en zonder tijdsdruk kunnen plaatshebben.

Ik krijg binnenkort een bigband. Als je die gaat vermoeien met het plaatsen van statieven, het aansluiten van kabels en microfoons, dan wordt het zeker niks. Dus ga ik eerst met een delegatie een plan maken en als ze dan het pand betreden staat alles p de goede plaats en kunnen we zo beginnen aan de soundcheck.

Zo werkt het met studio's en ik zie dat jullie op een mooie plek terecht zijn gekomen, leuke sfeer en ruimte genoeg. Op welke locatie bevindt dat moois zich?

Dribbel_
27 december 2011, 21:33
Mooie studio ook en ik hoop dat er meer van jullie komt. Ik laat de band vaak de dag of avond van tevoren alles opstellen en uitvogelen zodat ze helemaal tevreden zijn over hun eigen geluid. Dat kost bij mij niks en dat zou elke studio moeten doen vind ik.

De volgende morgen kun je dan kort soundchecken en meteen gaan met de banaan. De sfeer bepaalt de kwaliteit van de opname en die moet je niet laten verzieken door tijdgebrek, storingen, krakende snoeren, piepende versterkers en andere ongein.

De studio is de plaats waar je opnamen maakt, de voorbereiding aldaar moet in alle rust en zonder tijdsdruk kunnen plaatshebben.

Ik krijg binnenkort een bigband. Als je die gaat vermoeien met het plaatsen van statieven, het aansluiten van kabels en microfoons, dan wordt het zeker niks. Dus ga ik eerst met een delegatie een plan maken en als ze dan het pand betreden staat alles p de goede plaats en kunnen we zo beginnen aan de soundcheck.

Zo werkt het met studio's en ik zie dat jullie op een mooie plek terecht zijn gekomen, leuke sfeer en ruimte genoeg. Op welke locatie bevindt dat moois zich?

Bedankt voor je bericht Han :) Het is inderdaad een fijne studio om te werken, de hele dag hing er een relaxe sfeer en dat is wel zo fijn werken. Dat is het voordeel van deze band, iedereen is heel makkelijk hiermee en alles loopt dan lekker door.

Alles van te voren soundchecken is natuurlijk wel ideaal, geen idee of dat bij deze studio een optie zou zijn of neit dat is nooit ter sprake gekomen maar zo is het ook allemaal goed gegaan.

We willen graag meer opnemen uiteraard maar helaas is dat momenteel gewoon veeel te duur voor ons dus dat is wel jammer :(

Het is trouwens de Rocktown studio in Rotterdam

The Lo Lands
28 december 2011, 12:45
Ik had dit nummer al eerder beluisterd en nog even niet gereageerd. Ik vind het nummer goed maar het grijpt me niet bij me strot. Waar ligt dit aan, smaak, opbouw of toch de zang?? Ik vind het als geheel goed klinken en de studio draagt daar zeker zijn steentje aan bij maar hetgeen ik niet prettig vind is de zang. De vibrato en ietswat nasale sound komt niet echt los in dit nummer, ik wil meer power en warmte in de vocalen horen wat uitblijft.

Ik begrijp dat jullie pas een jaar als band bezig zijn!? Dit is op zichzelf al een grote prestatie en ga er dan ook vanuit dat het alleen nog maar beter kan worden. Dit is zeker een goede start en dito nummer. Ik ben ook oprecht benieuwd naar een volgend nummer waarin de zanger mij misschien wel het tegendeel bewijst. Succes!

Leuke video trouwens :)

Dribbel_
1 januari 2012, 17:03
Ik had dit nummer al eerder beluisterd en nog even niet gereageerd. Ik vind het nummer goed maar het grijpt me niet bij me strot. Waar ligt dit aan, smaak, opbouw of toch de zang?? Ik vind het als geheel goed klinken en de studio draagt daar zeker zijn steentje aan bij maar hetgeen ik niet prettig vind is de zang. De vibrato en ietswat nasale sound komt niet echt los in dit nummer, ik wil meer power en warmte in de vocalen horen wat uitblijft.

Ik begrijp dat jullie pas een jaar als band bezig zijn!? Dit is op zichzelf al een grote prestatie en ga er dan ook vanuit dat het alleen nog maar beter kan worden. Dit is zeker een goede start en dito nummer. Ik ben ook oprecht benieuwd naar een volgend nummer waarin de zanger mij misschien wel het tegendeel bewijst. Succes!

Leuke video trouwens :)

Ja een jaartje dus hopelijk binnenkort snel meer materiaal met goeie opnames :)

Nog een tip hoe bij zo'n nummer de zang er beter uit zou kunnen komen dan. Of ligt het meer aan het soort nummer?

The Lo Lands
1 januari 2012, 17:38
Ja een jaartje dus hopelijk binnenkort snel meer materiaal met goeie opnames :)

Nog een tip hoe bij zo'n nummer de zang er beter uit zou kunnen komen dan. Of ligt het meer aan het soort nummer? Ik denk het laatste. Je zou eens aan de zanger kunnen vragen of hij dit een prettig nummer om te zingen vind? Moet hij veel moeite doen om bepaalde noten te halen e.d. Soms kan de toonhoogte waarin het nummer staat voor een zanger het ook lastig maken, maar dat weet de zanger in kwestie het beste. Ik zou er niet te lang bij stilstaan en gewoon lekker doorgaan, op naar een nieuw nummer, nieuwe kansen, nieuwe ronde ;) Zoals gezegt ik vind het een goed nummer en of iemand de zang mooi- of niet mooi vind is ook smaak :-)

peter_heijnen
2 januari 2012, 09:50
Voor een band die voor het eerst in de studio is en meteen met draaiende camera er bij: dat klinkt erg goed, respect!

Puntje van kritiek: ook ik hoor de zang liever net iets feller, het kan mogelijk al EQ wise en wees vooral niet bang de zang er dik bovenop te leggen. Daar zijn die schuiven voor! ;)

PUNT!!! van kritiek: het instrumentale gedeelte met alleen rhythm voor de gearangeerde solo voegt in mijn oren niets toe, het doet m.i. zelfs afbreuk. Hebben jullie het al eens geprobeerd zonder? Als je het er tussen uit knipt zul je horen dat de solo er van op knapt en zelfs de modulatie.

Riky
3 januari 2012, 11:18
Tot 2 minuten kon het me boeien, maar daarna vind ik de boel teveel herhaald worden. Er moet nog iets groots gebeuren, maar dat gebeurd net niet.

instrument geluid vind ik over het algemeen wat dof.
Ergens krijg ik ook gevoel dat dit niet de juiste toonsoort is voor jullie zanger of dat de zanglijn niet klopt, want ik vind de zang vaak wegvallen terwijl deze mooi in de mix zit. Zang en gitaar bijten.

Toch vind ik het een hele aardige poging helemaal na nog maar een jaar bij elkaar te zijn. Bij het intro hadden jullie mij, maar helaas verwaterd het nummer een beetje en kabbelt het voort ipv dan het evolueert in mijn ogen.

Dribbel_
10 januari 2012, 16:23
Bedankt voor de reacties. Over die zang kan ik niet veel zeggen helaas maar ik zal het eens met hem bespreken als weer weer gaan jammen :D

pasqual
11 januari 2012, 20:34
Aan de hand van de commentaren over de zang klinkt het een beetje of men de zang het zwakke punt vind in deze opname. Het is waarschijnlijk ook opbouwend bedoeld maar je vroeg ook om meningen en hebt die dan ook gekregen. Ik vind juist dat jullie zanger/gitarist veel potentieel heeft met zijn stem. De manier van vibrato is misschien af en toe iets te veel maar niet irritant. Ik vind hem wel een eigen geluid hebben en ben van mening dat de mix hier meer uit had kunnen halen. Ik weet niet of de mix definitief is, anders zou je nog eens kritisch naar de zang kunnen kijken en inderdaad zoals Riky al zei: de instrumenten kunnen wel wat "sparkle" gebruiken.

Dribbel_
14 januari 2012, 17:31
De mix zoals hij nu is is wel definitief. Ik heb alle losse tracks wel daar mag ik zelf mee aan de slag maar ik mis alle plugins dus dan moet ik de mix weer helemaal zelf gaan opbouwen hier. Misschien een keer leuk om te doen.