PDA

View Full Version : Halshoek van een JEM



Dootch
21 december 2011, 22:10
Hoi,
Nu de body van mn Jem ongeveer klaar is was ik op zoek naar een tekening over de hals(hoek)
Gans het internet 4 uur lang afgeschuimd om het dan via gitaarnet (plannen sticky) te vinden:soinnocent:

http://www.gitarrebassbau.de/download/file.php?id=6200&sid=e3638f03d75fc3d292cb94f604b048ef

Deze ochtend direct laten afprinten op A0 (3.61 €)

Wat blijkt nu... De hals loopt gewoon kaarsrecht verder vanuit de body.
Is dit correct? wordt de actie volledig bepaald door de hoogte van de Trem?

Ik heb eergisteren de lo pro edge besteld bij Thomann maar heb hem nog niet. De proof is in the eating of the pudding natuurlijk, maar heeft iemand info over de "halshoek",:???:
In Branco's topic vind ik er ook niks over terug.

Terminus
21 december 2011, 22:18
Zover ik weet worden JEM's (en ook RG's, zelfde constructie) geshimd tot ze de juist hoek hebben. Deze man (http://www.ibanezrules.com/tech/grunge/grunge_6.htm) heeft een hoop JEM's uit elkaar gehaald, en laat op die site een Universe zien. Daar zit een shim in de neck pocket.

Misschien dat er een verschil is tussen AANJ en neck plate modellen, maar ik denk het niet.

aaronstonebeat
21 december 2011, 22:22
Ik ken één JEM, van de zoon van een vriend; en voor zover ik weet is dat gewoon een platte plank, net als een strat. Als die een hoek heeft, is het een hele kleine.
En waarom ook niet? Hoe simpeler hoe beter, denk ik weleens.

Dootch
22 december 2011, 01:18
Zover ik weet worden JEM's (en ook RG's, zelfde constructie) geshimd tot ze de juist hoek hebben. Deze man (http://www.ibanezrules.com/tech/grunge/grunge_6.htm) heeft een hoop JEM's uit elkaar gehaald, en laat op die site een Universe zien. Daar zit een shim in de neck pocket.

Misschien dat er een verschil is tussen AANJ en neck plate modellen, maar ik denk het niet.

Bedankt voor de link,
Maar wat een manier om de hoek bij te stellen. Met gevouwen papiertjes...

Dootch
22 december 2011, 01:19
Ik ken één JEM, van de zoon van een vriend; en voor zover ik weet is dat gewoon een platte plank, net als een strat. Als die een hoek heeft, is het een hele kleine.
En waarom ook niet? Hoe simpeler hoe beter, denk ik weleens.

Volledig mee eens, maar het leek echt te simpel...

Terminus
22 december 2011, 17:05
Bedankt voor de link,
Maar wat een manier om de hoek bij te stellen. Met gevouwen papiertjes...

Zo gaat het ook op alle bolt-on Fenders zonder micro-tilt adjuster, en vast nog wel veel meer gitaren.

Orpheo
23 december 2011, 12:18
Er is ook niet echt een andere manier om bij te stellen als het zo weinig moet zijn. bij een trem kan de halshoek inderdaad tussen de 0 en 1 graden liggen. lekker vlak allemaal. halshoek heeft niet direct met actie (afstellen) te maken, maar met hoe hoog of laag de brug moet zijn voor de actie, dus of je moet recessen of niet. Als de hoek te laag is, en de brug is redelijk hoog, zoals een tune o matic, dan moet je gaan recessen. is 'ie redelijk laag, zoals een verzonken floyd of een heel simpele trem, en de hals is dik met een redelijk ondiepe neckpocket (zoals sommige soorten strat) dan is een halshoek niet of nauwelijks nodig.

Sanderltd
23 december 2011, 15:14
Heb zelf ooit een RG gebouwd en ze hebben inderdaad géén halshoek nodig. Ik heb toen zelfs nog een iets hogere brug gebruikt en dat was allemaal geen probleem. :)

Dootch
24 december 2011, 00:39
Ik vind het OK dat er geen hoek nodig is.
Maar ik vind de manier van werken met papieren "shims" toch ook maar prutswerk...
Het contact tussen de arm en de body zal dan toch echt wel minimaal zijn.

Orpheo
24 december 2011, 01:13
Ik vind het OK dat er geen hoek nodig is.
Maar ik vind de manier van werken met papieren "shims" toch ook maar prutswerk...
Het contact tussen de arm en de body zal dan toch echt wel minimaal zijn.
Valt bijzonder mee. Tuurlijk is fineer toffer maar soms ontkom keer niet aan. Ik moet t nu ook doen. De studs zijn een stuk hoger dan waarvoor de halspocket en brug gefreesd zijn. (gotoh Floyd) shim, en 'bob's your uncle'. Til er niet zo zwaar aan.

aaronstonebeat
24 december 2011, 01:45
Ik vind het OK dat er geen hoek nodig is.
Maar ik vind de manier van werken met papieren "shims" toch ook maar prutswerk...
Het contact tussen de arm en de body zal dan toch echt wel minimaal zijn.

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook wel meevallen. Papier wordt uiteindelijk ook van hout gemaakt en is heel stevig als het samen is gepakt. Knijp eens in een boek.
Daarbij, je hebt de schroeven die een paar centimeter in de hals zitten en als het goed is flink hard tegen de body trekken, waarschijnlijk met een stalen plaat er tussen.
Mocht er iets trillen in de gitaar, stel ze wordt bespeeld, dan zit daar volgens mij niet een blokkade van betekenis vanwege een papieren shim.