PDA

View Full Version : SHO's, overdrives's en veel ruis



j3lt3
21 december 2011, 21:51
Geachte gitaarnetters,

Ik houd op de een of andere manier erg van low-gain pedaaltjes op te jutten met een SHO-boost (FlowerBooster van newtone). Hoe ik dat vaak deed: Gitaar->SHO (ver opengedraaid)->Fulldrive (CompCut, weinig gain)->amp
En dan dient de volumeknop van de SHO als een soort gainknop van de Fulldrive.
Nu was ik de Fulldrive zat en wilde een nieuwe Low-gain drive pedaal: de Wampler Ecstasy -> topding! Ik heb hem even los getest, en ik was helemaal verliefd. icm met de SHO ervoor nam zowel de gain als mijn liefde voor het pedaal toe.. Tot ik de gain van de Wampler open ging draaien (met de SHO ervoor): RUIS!

Mijn bevindingen schematisch weergegeven:
(git->SHO=Zvex Super Hard On (clone)-> XTC=Wampler Ecstasy->amp)
alles is gevoed met een Voodoolab pedalpower2

SHO helemaal dicht -> XTC medium gain = veel te veel ruis
SHO medium open -> XTC medium gain = zelfde volume ruis als hierboven
SHO bijna helemaal open -> XTC medium gain = Zelfde ruis als hierboven
SHO dicht of open maakt niet uit -> XTC gain helemaal open = ruis wordt harder

Zelfde onderzoek gedaan met een, jawel, Boss DS-2 ipv de XTC = zelfde uitkomsten

Nou is dat best gek, aangezien een SHO met de volume dicht qua dB's niks boost, maar zodra je 'm stackt voor een overdrive pedaal met weinig gain wordt het een groot ruisfeest. En de ruis wordt dus niet erger als je de SHO harder zet, maar wel als de gain van de overdrive omhoog gaat.

Daarom ging ik het ook nog even vergelijken met een ander pedaal dat even voor boost moest gaan spelen: een zendrive clone:

Zendrive helemaal dicht -> XTC medium gain = geen storende ruis
Zendrive medium open -> XTC medium gain = ook niet echt storend ofzo

Om het helemaal af te leren een 2e SHO boost erbij gepakt. Maar ook hier weer: zodra je 'm voor een medium gain overdrive plaatst wordt het ruizen..

VRAGEN:
-Heeft iemand ervaring met deze materie?
-Ligt het aan het ontwerp van de SHO, of heb ik al die tijd verkeerde SHO's zitten bouwen (6 stuks geloof ik)?
-En als laatste aangezien ikzelf geen vergelijkbare boosters heb:
-Hoe reageren overdrive pedalen op een aardig gecrankte Xotic RC booster o.i.d. (ervoor in de chain)?

flo123
22 december 2011, 00:53
Heb je de effecten met een daisy-chain gevoed vanuit 1 adapter? Welke adapter gebruik je?

Probeer de Flower Booster eerst eens met een batterij en check de ruis opnieuw.
Is het nu (veel) minder? Dan is er een voedings probleem.

Op het Newtone forum staat een debug topic voor de Flower Booster met een deel over een laagdoorlaatfilter toevoegen in de voedingslijn wat dit ruis probleem dan kan oplossen:
Flower Booster / SHO debug info
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2948.0.html

j3lt3
22 december 2011, 12:48
Er staat ergens in m'n post dat het allemaal gevoed is met een Pedalpower2. Die was zo duur dat ik er altijd vanuit ga dat hij even stil is als een batterij.. (Het zou schandalig zijn als dat niet zo is).
Maar desalniettemin ga ik het hele zootje zo eens op batterijen proberen.

Die laagfilter is interessant. Kan ik hier uit opmaken dat het probleem van te veel ruis bij de FlowerBooster algemeen erkend wordt?
En hoe werkt die filter precies? Kapt hij bepaalde (hoge?) frequenties af waar die ruis zich afspeelt? De ruis die ik ervaar is namelijk duidelijk lager in pitch dan wanneer ik andere drive pedalen stack..

flo123
22 december 2011, 15:27
Het laagdoorlaatfilter zit in de 9V voedingslijn, niet in het audiopad. Het filtert frequenties boven een aantal Hertz weg uit de 9V voeding zodat brom en ruis verminderen.

Effecten kunnen ruis en andere troep introduceren op de voedingslijn waar andere effecten last van hebben, wat uiteindelijk weer in de audio terecht komt.
Gebruik je twee onafhankelijke voedings uitgangen van de PedalPower?

Maar goed, laten we afwachten wat de test met een batterij in de SHO uitwijst.

j3lt3
22 december 2011, 22:17
met batterijen getest: zelfde uitkomsten. En ik gebruik aparte uitgangen op de voodoolab (geïsoleerd). Dus aan de voeding zelf zal het niet liggen.

Ik ga mijn geld inzetten op de filter. Kan ik zo'n filter het best in elk pedaal zetten wat ik heb gebouwd/ga bouwen? Of brengt het in sommige gevallen nadelen met zich mee?

En die antiplop weerstand van 1m lijkt me ook wel handig.. Maar die zit dus als ik het goed begrijp wel in het audiopad, kleurt ie het geluid dan niet?

groet en dank

flo123
23 december 2011, 00:40
Als je nog steeds ruis hebt terwijl je batterijen gebruikt, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat het laagdoorlaatfilter in de voedingslijn gaat helpen.
Maar goed, aan de andere kant heb ik van meerdere mensen posts gelezen dat het voor hun het probleem oploste.
Een andere mogelijkheid is een nieuwe FET.

Heb je ook ruis met de SHO in zijn eentje?

De anti-plop weerstand heeft geen nadelig effect op je geluid.

j3lt3
24 december 2011, 18:51
Mmm.. Aan de FET zal het niet liggen, aangezien ik dit probleem bij 3 SHO's heb.
Nu ik wat beter luister bij de SHO in z'n eentje, zit die specifieke ruis daar inderdaad al in, heeeel zacht, absoluut niet storend, maar het is er. En kennelijk vraagt die ruis er om door een ander pedaal x1000 versterkt te worden.

Na of tijdens de kerstdagen gaan de filters erin en post ik mijn bevindingen.

dank voor de tips!