PDA

View Full Version : nieuwe EHX Polychorus



soup
21 december 2011, 18:10
Om van te huilen, waarom zou je dit design in godsnaam aanpassen... :(
Heeft iemand dit nieuwe model al kunnen testen? Ik weet niet hoe lang deze al verkrijgbaar is maar hopelijk verkopen ze het oude model nog anders ga ik 2de hands eens zoeken. Ook al staat hij onderaan bij mijn pedal-wishlist.


http://www.ehx.com/assets/jpg640h/stereo-polychorus.jpg



http://www.youtube.com/watch?v=k82sv-YmS7g&feature=player_embedded#!

Liquid_Metal
21 december 2011, 21:44
Ik vind de Leslie heel fijn klinken, maar daarna komt er weinig interessants voorbij. De chorus sound in andere clips vond ik niet zo interessant.

Cageman
21 december 2011, 22:07
Wat is er zo erg aan het design?
Vind hem aan de hand van dit filmpje wel leuk klinken; in ieder geval aantal authentieke geluidjes :)

soup
21 december 2011, 22:50
Omdat dit er veel mooier uitzag?


http://www.stevesmusiccenter.com/EHPolychorusBig.jpg

apekop
22 december 2011, 01:00
dat is toch ook geen design wonder?

onrust nv
23 december 2011, 11:27
OK snel een oude kopen dus, want nieuw is nooit beter bij hun. Dat zag je wel bij de MMD.

Mitch
23 december 2011, 12:17
De Little Big muff is de enige die hetzelfde niveau haalt, in mijn ervaring. En de mini POG is ook niet slecht.

Nielsje
23 december 2011, 12:23
Dat zijn zeker aardige pedalen. Wel zijn het beiden pedalen die ook niet hetzelfde claimen te doen als de voorgangers, het zijn wezenlijk andere pedalen. De memory man deluxe doet vermoeden dat het pedaal hetzelfde is, maar is dat absoluut niet. (nog pijnlijker merkbaar met de smallstone).

Mitch
23 december 2011, 12:38
Trouwens, ik vind dit een prima ding, zo op de clip. Maar je moet ze even naast elkaar horen. Gemiddeld genomen is alle moderne modulatie van EHX een steriele versie van het oude exemplaar :dontgeti:

RobertoL
23 december 2011, 12:46
Trouwens, ik vind dit een prima ding, zo op de clip. Maar je moet ze even naast elkaar horen. Gemiddeld genomen is alle moderne modulatie van EHX een steriele versie van het oude exemplaar :dontgeti:
Bedoel je de nieuwe behuizing of alle pedalen (small clone met de oude behuizing)?

Mitch
23 december 2011, 13:26
Het woord 'alle' was zeer bewust gekozen, ja. Small Clone, Small Stone, DMM, noem het maar op: alles even kil in de XO-serie.

RobertoL
23 december 2011, 15:25
Ik bedoel de Small Clone met de grote behuizing en onhandige 9voltplug. Deze:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/75527/3/Electro-Harmonix-Small-Clone.jpg

Is deze ook veranderd dan?

Dreverhaven
23 december 2011, 16:15
Mooi is het zeker niet. Ik vind het ook jammer hoor. Ik zit er nog steeds aan te denken een tweede Poly Chorus te kopen. Het is mijn favoriete EHX pedaal. Ik heb hem al tien jaar en ik zou echt niet zonder kunnen. Je kunt zoveel gave geluiden uit dat ding halen. Zeker als je ook nog eens de tweede output gebruikt, dan krijg je heerlijke stereo. Ik gooi er van alles doorheen. Ben nu met een nummertje bezig waarbij de snaredrum er doorheen gaat. Dat klinkt heerlijk industrieel. Hij oscilleert ook geweldig mooi.
Maar goed, ik ben benieuwd of die nieuwe variant ook zo heerlijk werkt. Sowieso, het fijne aan het oude design is dat je de knoppen makkelijk met je voeten kunt bedienen. Zeker voor de feedback is dat handig, want dat kun je hem even goed los laten gaan en daarna weer fijn verder spelen. Dat kan allemaal niet met die nieuwe miniknopjes. Klein is juist onhandig vind ik, doe mij maar van die dikke koekblikken, dan heb je tenminste wat om vast te houden.

Dreverhaven
23 december 2011, 16:17
Ook grappig dat ze dan in dat nieuwe design die overload led er weer op gezet hebben. Als er iets nutteloos is, dan is dat het wel.

soup
23 december 2011, 16:38
Stel dat ik een vintage polychorus uit Amerika haal wat moet er dan veranderd worden zodat ik hem hier kan gebruiken qua stroom/aansluiten aan een powersupply? Of is dit niet mogelijk? Want het stekkereinde is uiteraard anders dan bij ons in Europa.

Mitch
23 december 2011, 19:16
Ik bedoel de Small Clone met de grote behuizing en onhandige 9voltplug. Deze:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/75527/3/Electro-Harmonix-Small-Clone.jpg

Is deze ook veranderd dan?

Nee, alles in de kleinere alu behuizing. Ik generaliseer niet graag, maar eigenlijk alle modulaitepedalen die ze hebben uitgebracht in die vorm zuigt apenballen. Wat je hier boven hebt, de NYC reissues, die zijn gewoon oké al zit daar ook best variatie in.

soup
2 februari 2012, 18:04
Vandaag bij feedback geweest en heb de 'vorige' EHX uitgeprobeerd maar ik vond er weinig aan, kreeg er niet de juiste klanken uit. Het is zeker leuk om te hebben maar dan geef ik liever 180 euro uit aan een ander pedaaltje.

Een beetje teleurgesteld maar het is ook maar stom om zomaar te kopen en er niet echt gebruik van maken.

Dreverhaven
2 februari 2012, 18:31
Begrijpelijk. Het is nou ook niet echt een pedaal dat je na drie keer aan de knoppen gedraaid te hebben door hebt.

soup
2 februari 2012, 18:33
Leg me dan even uit hoe ik dit pedaal kan snappen? Tips qua settings,...

Dreverhaven
2 februari 2012, 18:50
Wel ja, dat hangt een beetje af van wat je wilt natuurlijk. Als je van milde geluiden houdt, dan is het sowieso een lastig pedaal, omdat je al heel gauw de wat meer experimentele kant op gaat. Maar goed, als je van experimenteren houdt, dan hoefde ik je waarschijnlijk niets uit te leggen. Ik ga voor het gemak maar even van het eerste uit.

Als je een niet te overheersend chorus geluid wilt, houd het sweep filter dan aan. Zet de width niet verder dan een kwart open (bij lagere rate mag het meer zijn dan bij snellere rate). De rate naar smaak, de tune/delay en feedback hou je dicht.

Bij flange is het aan te raden wel feedback te gebruiken, ongeveer tot de helft (anders erg overheersend), dat hangt van je smaak af. De tune hou je dicht voor de klassieke flange sound. Bij flange kun je meer met het sweep filter klooien. Je width wordt er groter door bij standje uit, maar de klankkleur verandert ook enigszins. Ook hier weer, niet te ver met je width gaan. Rate naar smaak.

Double track, enkel gebruik maken van delay en feedback knop voor een leuk slapback echotje. De chorus staat nu uit. Width, rate, sweep filter doen niets.

Filter matrix = flange die stil staat en als filter werkt. De sweep kun je nu met de tune/delay regelen. Welk geluid in deze stand voor jou het beste werkt, of dat deze functie überhaupt voor jou werkt, dat moet je zelf maar even uitzoeken.

Overload led moet je negeren. Feedback verder dan drie kwart = zelfoscillatie, hij verandert dan in een noisefabriek.

Afijn, zelf houd ik van wat extremere settings. Bijv. Chorus stand, width op een kwart (iets eronder), rate stukje voorbij de helft, sweep filter aan, delay op de helft, feedback op drie kwart, net voordat hij gaat oscilleren. Meestal zet ik er dan nog twee andere delays voor voor een heerlijk shoegaze/dreampop geluid. Fuzz ertussen en je hebt een muur van geluid. Maar ja, dat werkt niet voor iedereen.

titzenpitzer
2 februari 2012, 18:52
Beetje offtopic, maar de moderne variant van the worm is blijkbaar wél stukken beter dan de oude. Ook de holy grail heeft een stuk meer decay, wat best interessant is...

Brum
2 februari 2012, 19:13
De oude Holy Grail is sowieso niet beter dan de nieuwe nano versie. Ik heb ze allebei, ik hoor nauwelijks tot geen verschil. De nieuwe is alleen wel even wat betrouwbaarder en kleiner, dus beter voor op een pedalenbord.

Ik vind de Polychorus aan de hand van het filmpje heel oké, heel bruikbaar. Ik ken de oude niet, dus ken geen vergelijk, maar als ik de nieuwe tegenkom, dan ga ik 'm zeker 's testen. En mocht ie goed klinken, dan zal het mij eigenlijk aan m'n reet roesten of de oudere wellicht nog wel beter klinkt.

Hallie
2 februari 2012, 20:08
je kan 'm altijd nog in een mooie kleur spuiten;)