PDA

View Full Version : Dezelde klanken uit verschillende pick-ups?



Sandman
11 januari 2002, 17:04
Ik ben in de markt voor wat nieuwe elementen. Ben al op diverse sites geweest (SD, Dimarzio) en omschrijvingen van type pick-ups bekeken. Maar van alleen lezen weet je nog niet hoe ze klinken. Nou kwam ik op het forum deze site tegen: http://personalwebs.myriad.net/scott_f/hummer.htm
Kan je luisteren naar hoe de pick-ups van SD klinken. En eerlijk gezegd ik hoor soms het verschil gewoon niet tussen de pick-ups. Dat zal denk ik ook wel zo zijn als je er zelf mee speelt. Hoe moet ik nou kiezen tussen een duncan dist. en een invader als ik het verschil niet kan horen? Vlgs mij zijn de verschillen soms miniem en niet/nauwelijks hoorbaar.

Voel je je geroepen om te zinnig te reageren? gooi je remmen los en doe dat! :grin:

taylor
11 januari 2002, 17:21
dat is heel moeilijk te zeggen het hangt niet alleen af van de pick-up maar ook in wat voor 1 gitaar je hem inzet(qua hout)+welke versterking je hebt ect.

joe barden zijn bv goeie pick-ups van iets van 500piek per stuk die had ik in 1 tele custom(shop) in de neck gedaan,klonk nergens naar door de geheel essen body.

veder is het verschil in pick-ups(humbuckers)voornamelijk het verschil in output,dus het verschil in hoeveel spanning ze afgeven.

nickelwound
11 januari 2002, 17:26
Van die vergelijkingen van pickups op het internet waarbij je zo'n mp3-tje kan beluisteren word ik ook altijd gek! Ik merk dikwijls ook geen verschil. (soms uiteraard ook wel) Het enige wat echt, echt, echt helpt om het verschil te horen is ze gewoon uit te testen. Je vindt dat een gitaar bij die bepaalde bend of snelle lick net dat bepaald geluid moet geven. Op basis van dat criterium kan je werkelijk het verschil horen. veel hangt ook af van je vervorming of typische clean sound afhankelijk van je versterker.

Sandman
11 januari 2002, 17:40
Is er ook een gitaarzaak die zich ook concentreert in de verkoop van pick-ups. Dus een zaak waar ze van diverse merken verschillende types al in wat gitaren hebben? Of heeft een zaak als feedback, peter verspuy, dit ook? Dan vraag ik gewoon ff een paar types op waar ze pick-ups van hebben en dan probeer ik die gewoon. Want zoals het met alles zo is: met lullen kom je een end, maar niet net zo ver met zelf spelen!

Thanx

btw: dus de belangrijkste factor die het geluid van een pick-up anders maken dan een andere, ligt aan de output? Naast uiteraard je gitaar, versterker etc.

poeyerke
11 januari 2002, 17:41
De dc distortion is wat helderder van klank het verschil is erg klein. Als ik tussen die twee zou moeten kiezen nam ik de distiortion.

Maar het is heel moeilijk om zo pickups te beoordelen omdat je ze in je eigen gitaar moet horen.

veel 'trial & error' dus

taylor
11 januari 2002, 19:02
Op 2002-01-11 17:40, schreef Sandman:

btw: dus de belangrijkste factor die het geluid van een pick-up anders maken dan een andere, ligt aan de output? Naast uiteraard je gitaar, versterker etc.


ja oa niet alleen natuurlijk op bv http://www.dimarzio.com kun je ook per humbucker bekijken wat voor karakter die heeft qua sound,ik zelf hou helemmaal niet van die pick-ups met(te) veel van 10k er in(dus veel hoog)maar dit zegt nog niet veel het probleem is dat je ze niet kunt proberen alleen door gitaren te testen met pickups die je wil hebben.

Sandman
11 januari 2002, 19:26
10k is dat hetzelfde als wat op de dimarziosite wordt aangegeven als DC Resistance? Dat is zeker het outputniveau van de pick-up? Des te meer output, des te meer vervorming van het signaal dat naar de amp. gaat?

taylor
11 januari 2002, 22:39
ik bedoel te veel hoge frequenties(afgekort 10k)dus 10khz en daar bove

Ic3gl0vE
12 januari 2002, 16:02
zo'n mp3tje luisteren via internet lijkt me niet zo nuttig, als je ervan uitgaat dat je je gitaarversterker nie als computerspeakers gebruikt.

Sandman
14 januari 2002, 19:46
Bedankt voor de antwoorden.

Nog ff een andere vraag over elementen:
is elke coil in een element hetzelde? Dwz zijn ze niet speciaal afgesteld voor een snaar? Kan je het element dus omdraaien, zonder er iets van te merken? Wellicht heb ik dat namelijk gedaan, toen ik even onder de motorkap van mijn stratcopy keek.

Yorrit
14 januari 2002, 22:25
bedoel je elk "staafje", waarvan er 6 (normaliter) uit de PU steken? van wat ik er van gehoord heb en ervan weet maakt dat wel uit, voor t geluid, omdat ze wat andere karakteristieken hebben, ofzo. maar, correct me if i'm wrong :smile:

Sandman
14 januari 2002, 23:16
Op 2002-01-14 22:25, schreef Yorrit:
bedoel je elk "staafje", waarvan er 6 (normaliter) uit de PU steken? van wat ik er van gehoord heb en ervan weet maakt dat wel uit, voor t geluid, omdat ze wat andere karakteristieken hebben, ofzo. maar, correct me if i'm wrong

yep, dat is wat ik bedoel. Maar kan je dat ook zien aan je element?, wat boven is en wat onder? Ik weet niet ofdat uitmaakt maar die staafjes steken er bij mij niet uit, maar zitten eigenlijk in de behuizing, ze komen er niet uit.

taylor
14 januari 2002, 23:19
ja idd dan krijg je de treble kant dus bij de dikke e,a,d snaren(teminste als het elementen met poolstaafjes zijn anders maakt dat niet zo veel uit),voor sommige elementen is dat juist heel mooi bv 1 paf pro in de neck die je omdraait op die manier vloeit het geluid iets meer.