PDA

View Full Version : Nieuwe Pickups gezocht



Stillborn
20 december 2011, 21:48
Gegroet allen,

Ik ga morgen met mijn LTD WA200 (Bolt neck, Basswood body, Les paul type) naar de muziekwinkel om andere pups te kiezen. Op dit moment zit er een set LTD LH150's in, maar zoals al gelezen, is dit eerder een budget uitgave.

Dit is mijn werkpaardje in Punkbands, dus het moet agressief, dik en vettig klinken.
Zo merk ik dat mijn mutes heel mager zijn over een Orange AD30. Daarbuiten wil ik graag passieve elementen hebben.

Ik heb al eens rondgezocht op't net en ben met volgende pups gekomen:
Bare Knuckle
Bridge:
-Aftermath
-Nailbomb
-Painkiller
-Warpig

Seymour Duncan
Bridge:
-Blackouts AHB-2
-Custom TB-5
-Distortion TB-6
-Invader SH-8
Neck:
-Jazz SH-2
-JB SH-4

Dimarzio
Bridge:
-Super Distortion DP100 (zwarte cover)
-AT-1 DP224 (zwarte cover)
Neck:
-The Humbucker From Hell DP156 (zwart indien mogelijk)
-PAF 36th Anniversary DP103 (zwarte cover)


Wat zijn jullie suggesties nog?
Zijn de opgelijste pups de moeite, en zullen ze doen wat ik ze vraag?
Zijn ze hun prijs waard?

Alvast bedankt!

Ijselrobo 07
20 december 2011, 22:04
tsja, je moet ze eigenlijk kunnen horen in jouw gitaar om ze te beoordelen. maar kijk zeker eens naar de Fender/Seymour duncan Pearly gates plus. zit in mijn werkpaard in de brug. kan ik zelf echt alle kanten mee op. geeft een lekkere overdrive tot een best nette clean. En voor punk is 'ie ook goed geschikt (vroeger veel punk gespeeld met deze gitaar/pup)

Tristan
20 december 2011, 22:11
Downtune je ook veel?
Als je voor passief gaat dan vallen de Blackouts al af.
De JB is zover ik weet niet geschikt voor in de neck.
Een beetje een cleane heldere PAF achtige in de neck lijkt me zeker geen slechte keuze.
Zelf zou ik voor alnico Bareknuckles gaan, maar dat is ook mijn smaak, ik heb het idee dat ze wel lekker strak zijn voor passieve pickups en toch dat dynamische blijven behouden.
Die moderne Oranges zijn trouwens best rare amps hoor, het verbaast me niet dat je het idee hebt dat je sound daarmee niet doorkomt.

Stillborn
20 december 2011, 22:21
Downtune je ook veel?
Als je voor passief gaat dan vallen de Blackouts eigenlijk al af toch?
De JB is zover ik weet niet geschikt voor in de neck.
Een beetje een cleane heldere PAF achtige in de neck lijkt me zeker geen slechte keuze.
Zelf zou ik voor alnico Bareknuckles gaan, maar dat is ook mijn smaak, ik heb het idee dat ze wel lekker strak zijn voor passieve pickups en toch dat dynamische blijven behouden.
Die moderne Oranges zijn trouwens best rare amps hoor, het verbaast me niet dat je het idee hebt dat je sound daarmee niet doorkomt.
1. Downtunen doe ik praktisch nooit, behalve tot drop D. Ik heb hiervoor een ander gitaartje dat in C staat, maar deze is enkel voor thuisgebruik en (voorlopig) niet voor in een band.

2. Ik dacht dat deze Blackouts passief waren? Als deze inderdaad actieve elementen zijn, vallen ze af.

3. Wat betreft de Orange: ik dacht ook eerst dat het hieraan lag, maar ik heb gisteren een snaar gebroken en verder gespeeld op mijn bandmaats 2e gitaar (Gibson Les Paul doublecut) en ineens klonken de mutes zoveel zwaarder en brulden de open akkoorden uit de speakers...
Dit is ook wel een speciaal gitaartje, maar ik heb hierdoor wel de indruk dat de pups van mijn ltd minderwaardig zijn.

4. Ik heb in een andere LP een setje SH2-SH4, maar zoals je zegt zit de JB wel in de brug.

5. Bareknuckles zijn op dit moment ook mijn eerste keuze, maar ik vrees dat deze niet snel ergens in stock te vinden zijn... Iemand die dit misschien kan beamen?

Héhé, wat een uitleg. Maar ja, beter goed dan erna janken om een slechte keuze...

The Unforgiven
20 december 2011, 22:31
Super Distortions zijn fantastisch, heb een setje in mijn flying v en die dingen kunnen echt alles. In de neck (gecoilsplit) een heerlijk clean, en op de brug met wat gain een heerlijke rocksound. Doet werkelijk alles!

Tristan
21 december 2011, 00:02
1. Downtunen doe ik praktisch nooit, behalve tot drop D. Ik heb hiervoor een ander gitaartje dat in C staat, maar deze is enkel voor thuisgebruik en (voorlopig) niet voor in een band.

2. Ik dacht dat deze Blackouts passief waren? Als deze inderdaad actieve elementen zijn, vallen ze af.

3. Wat betreft de Orange: ik dacht ook eerst dat het hieraan lag, maar ik heb gisteren een snaar gebroken en verder gespeeld op mijn bandmaats 2e gitaar (Gibson Les Paul doublecut) en ineens klonken de mutes zoveel zwaarder en brulden de open akkoorden uit de speakers...
Dit is ook wel een speciaal gitaartje, maar ik heb hierdoor wel de indruk dat de pups van mijn ltd minderwaardig zijn.

4. Ik heb in een andere LP een setje SH2-SH4, maar zoals je zegt zit de JB wel in de brug.

5. Bareknuckles zijn op dit moment ook mijn eerste keuze, maar ik vrees dat deze niet snel ergens in stock te vinden zijn... Iemand die dit misschien kan beamen?

Héhé, wat een uitleg. Maar ja, beter goed dan erna janken om een slechte keuze...

1.
Ah, het doet er dus niet zo toe begrijp ik.

2.
Voor zover ik kan zien op de Seymour Duncan website zijn ze actief.

3.
Hmm, okee, dat geeft me een beetje de indruk dat je misschien inderdaad directheid en boventonen mist in je huidige gitaar/pickup combinatie.
Basswood heeft van nature veel fundamentele toon, maar weinig boventonen zegt men.
De afstelling van je gitaar kan overigens ook erg veel doen met het geluid, Als je de hals rechter draait zal je waarschijnlijk wat meer harmonischen krijgen en het werkt vaak goed om de pickups wat lager te zetten dan je in eerste instantie zou denken en dat zou net dat beetje meer directheid, openheid en ruimte in je sound kunnen geven dat je denk ik zoekt.

4.
Ik heb 'm nog nooit gezien als neck pickup.

5.
Bij Max Guitar hebben ze wel wat in voorraad in ieder geval, voor de rest weet ik het niet.

Haha, er is natuurlijk nog steeds geen garantie dat je niet toch een slechte keuze maakt en daarna moet janken. ;) :D

Bijl
21 december 2011, 00:12
Wat zijn jullie suggesties nog?
Zijn de opgelijste pups de moeite, en zullen ze doen wat ik ze vraag?
Zijn ze hun prijs waard?

Alvast bedankt!

In jouw geval zou ik de WA200 verkopen, je pickup budget erbij optellen, en waarschijnlijk kom je dan ergens tussen de 350 en 400 euro uit.

En daar koop je dan een mooie tweedehandse gitaar voor die beter is dan jouw WA200, met Seymour Duncans, DiMarzio's of EMG's al vooraf geinstalleerd.

Als je je afvraagt waarom ik hiermee kom: ga in die muziekwinkel maar eens luisteren naar LTD's uit de 400 series en vergelijkbare gitaren met een prijskaartje rond de 600/700 euro, zonder in te pluggen, en vergelijk dat geluid met het onversterkte geluid van jouw WA200. Ik hoop dat je dan tot de conclusie komt dat het niet alleen de pickups zijn die het verschil maken, maar ook de gitaar zelf. Je kan het beter in één keer grondig aanpakken.

Stillborn
21 december 2011, 00:48
In jouw geval zou ik de WA200 verkopen, je pickup budget erbij optellen, en waarschijnlijk kom je dan ergens tussen de 350 en 400 euro uit.

En daar koop je dan een mooie tweedehandse gitaar voor die beter is dan jouw WA200, met Seymour Duncans, DiMarzio's of EMG's al vooraf geinstalleerd.

Als je je afvraagt waarom ik hiermee kom: ga in die muziekwinkel maar eens luisteren naar LTD's uit de 400 series en vergelijkbare gitaren met een prijskaartje rond de 600/700 euro, zonder in te pluggen, en vergelijk dat geluid met het onversterkte geluid van jouw WA200. Ik hoop dat je dan tot de conclusie komt dat het niet alleen de pickups zijn die het verschil maken, maar ook de gitaar zelf. Je kan het beter in één keer grondig aanpakken.

Ik vrees dat ik hem niet zo snel verkocht ga krijgen + hij ligt best wel lekker in de hand. Ik zie dat je een WA600 hebt, hoe verhoudt deze zich tov. van de 200-series?
Indien ik de WA200 zou wegdoen, welke prijs mag ik hier voor vragen?

Orpheo
21 december 2011, 03:13
ik denk dat je met 200E een redelijke deal krijgt op die gitaar.

de pickups die je noemt zijn echt wel enorm divers he. van supervet en log en lomp (de warpig) tot een scheurbak (duncan distortion) en van supermodern (painkiller en aftermath) tot lekker vintagey (duncan custom en de superdistortion).

ik denk dat je meer profijt hebt bij een goeie, nieuwe gitaar. een epi LP hoeft tweedehands heus niet zo gek veel meer te kosten dan een setje BKP's!

en als je dan toch wilt swappen, doe dan iets als GFS. de powerrails ofzo.

Methoxy7
21 december 2011, 09:55
Bareknuckles zijn op dit moment ook mijn eerste keuze, maar ik vrees dat deze niet snel ergens in stock te vinden zijn... Iemand die dit misschien kan beamen?

Héhé, wat een uitleg. Maar ja, beter goed dan erna janken om een slechte keuze...

Heb je die kerel van Bare Knuckles zelf al eens een mailtje gestuurd?
Vriendelijke kerel, geeft bijna onmiddellijk antwoord. Mss dat hij u ook wat advies kan geven ...

Fiendish
21 december 2011, 10:00
VD Haar heeft BKP, Max Guitars heeft ze, de Guitar Chop Shop verkoopt ze, en zo zijn er nog wel een paar.
Overigens, als je punk gaat spelen zou ik een kijken naar een setje BKP Rebel Yells.

Wat Methoxy7 aangeeft kun je ook doen, gewoon een mailtje naar Tim Mills, hij geeft altijd antwoord, en aangezien hij ze maakt weet hij naar mijn mening het beste welke pickup het beste past bij jouw smaak.
Simpelweg aangeven wat voor gitaar je hebt (houtsoorten, model, etc), wat voor muziek je maakt, en dan komt hij met een antwoord.
Ik heb tot nu toe nog nooit spijt gehad van een BKP aankoop op aanraden van Tim, en ik ben nu al aan m'n 3de set toe.

Bijl
21 december 2011, 13:57
Ik vrees dat ik hem niet zo snel verkocht ga krijgen + hij ligt best wel lekker in de hand. Ik zie dat je een WA600 hebt, hoe verhoudt deze zich tov. van de 200-series?
Indien ik de WA200 zou wegdoen, welke prijs mag ik hier voor vragen?

Dit zijn de verschillen:

Set-Through (soort van half neckthrough)
Seymour Duncan JB / 59
Mahogany body
Ebony Fingerboard
Black Nickel hardware (alleen optisch anders)
ESP Locking tuners

In de praktijk betekent het meer attack, meer sustain, en meer output met een flinke piek in de middentonen. Misschien is een WA600 iets zwaarder dan een WA200 vanwege de body.

Stillborn
21 december 2011, 14:28
Dit zijn de verschillen:

Set-Through (soort van half neckthrough)
Seymour Duncan JB / 59
Mahogany body
Ebony Fingerboard
Black Nickel hardware (alleen optisch anders)
ESP Locking tuners

In de praktijk betekent het meer attack, meer sustain, en meer output met een flinke piek in de middentonen. Misschien is een WA600 iets zwaarder dan een WA200 vanwege de body.

Heb even contact opgenomen met de muziekwinkel. Zij willen er nog 220 voor geven. Lijkt mij nog een goeie deal?

Bijl
21 december 2011, 15:51
Dat is best een nette inruil/inkoop prijs, vind ik.

Stillborn
21 december 2011, 19:05
Zo. Ze werd al verkocht.
Ook een Ibanez kunnen verkopen. Met wat opleg (lees: eindejaarspremie) een gloednieuw 'beefy' 'rock'nroll' gitaartje gekocht:

Een Gibson Les Paul Classic Custom.

Heb deze kunnen testen over een Orange TH, en het resultaat was echt wel om je vingers van af te lekken.

Foto's komen morgen, wegens slecht licht.

pietrka
21 december 2011, 20:13
Dimarzio super distortion zijn geweldig! Ik heb laatst de D-activator van Dimarzio geprobeerd en deze was ook erg goed!

Orpheo
21 december 2011, 20:50
Zo. Ze werd al verkocht.
Ook een Ibanez kunnen verkopen. Met wat opleg (lees: eindejaarspremie) een gloednieuw 'beefy' 'rock'nroll' gitaartje gekocht:

Een Gibson Les Paul Classic Custom.

Heb deze kunnen testen over een Orange TH, en het resultaat was echt wel om je vingers van af te lekken.

Foto's komen morgen, wegens slecht licht.
Poeh! Dat is n heel gaaf kerstcadeau!!!! Welke kleur?

Stillborn
22 december 2011, 00:28
Poeh! Dat is n heel gaaf kerstcadeau!!!! Welke kleur?

Rood-bruin.

http://www.themusiczoo.com/images/12-06-11/11478_Les_Paul_Classic_Custom_Wine_Red_129710366_1 .jpg
Zo dus...

Orpheo
22 december 2011, 00:52
winered heet dat. very, very nice!

Venlonaer
22 december 2011, 01:02
Nu nog BKP Rebel Yells erin en je doet de gitaar nooit meer weg :ok: Ik heb ze oon in een van mijn Customs zitten op aanraden van Bass.....Super!

Fiendish
22 december 2011, 11:56
Nu nog BKP Rebel Yells erin en je doet de gitaar nooit meer weg :ok: Ik heb ze oon in een van mijn Customs zitten op aanraden van Bass.....Super!

Mijn Epiphone LP heeft ook een setje RY's, een van m'n favoriete gitaren.

Stillborn
22 december 2011, 12:06
Helaas ben ik geen goede fotograaf...

Komt met een knappe gitaarkoffer.
http://users.telenet.be/stillborn/gibs/case.jpg

maar dat interesseert jullie niet...
Wat er in zit is belangrijker:
http://users.telenet.be/stillborn/gibs/body.jpg

Ik ben echt wel te spreken over de nerf en de finish van deze gitaar
http://users.telenet.be/stillborn/gibs/body2.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/gibs/head.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/gibs/back.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/gibs/back2.jpg

Fotootje met mijn ander werkpaardje (dat gelukkig een stuk lichter is):
http://users.telenet.be/stillborn/gibs/fam.jpg

Ik moet er wel bij vertellen dat sinds vandaag, de PRS enkel nog maar mineurakkoorden wil spelen. Kan dat liggen aan een slechte stemming of is er meer aan de hand?

Venlonaer
22 december 2011, 21:28
Is het enige verschil met een Custom maar het ebben fretboard?

langun
22 december 2011, 22:06
Binding achteraan is er ook nog :p

Sinner1980
22 december 2011, 22:25
Sweet! Mooi ding...ja das best zielig voor die PRS idd.

Congrats man, ben jaloers:ok:

da Liks
22 december 2011, 22:28
Rood-bruin.

http://www.themusiczoo.com/images/12-06-11/11478_Les_Paul_Classic_Custom_Wine_Red_129710366_1 .jpg
Zo dus...

Hou op hoor, wat een APEgeile plank met die witte binding.. verschrikkelijk wat een gas...

The Unforgiven
23 december 2011, 06:08
Damn, lekker kleurtje!

pinchaholic
5 augustus 2023, 22:31
Aaargh foto’s doen het niet. 🥲

pinchaholic
5 augustus 2023, 22:33
Aaargh foto’s doen het niet. 🥲

Aaargh ik reageer op een topic uit 2010 oid sorry

Pepe
5 augustus 2023, 22:50
Maakt niet uit, de Necro bokaal is ook al tijden zoek.

Duhsjaak
6 augustus 2023, 11:05
Aaargh foto’s doen het niet. ��

Geeft niks.
Het was ook wel zo plezierig geweest als nog te koop of verkocht erbij was gezet.

Don’t worry. Zolang je je horloge niet in de diepvries legt is er weinig aan de hand.

Vriendelijke groet, Gus