PDA

View Full Version : wat doet een graphic equalizer



keithfan
20 december 2011, 18:26
weet iemand wat een (graphic) equalizer als effectpedaal doet met het geluid van je gitaar?

dankjewel

arcane
20 december 2011, 18:46
Je kunt frequenties versterken en verzwakken.

smullie
20 december 2011, 18:46
weet iemand wat een (graphic) equalizer als effectpedaal doet met het geluid van je gitaar?

dankjewel

Ik heb er eentje voor mijne versterker hangen omdat de versterker zelf enkel een tone-knop heeft om wat te foefelen.
Door die graphic EQ ertussen te hangen kan ik bijvoorbeeld makkelijk wat mids uit mijn geluid halen. Ik heb de EQ dus als laatste pedaal in de keten gehangen voor mijn versterkerke.

Maar er zijn meerdere toepassingen voor zo'n EQ, zeker als je ook een FX loop hebt. Niet dat ik al die toepassingen ken, maar ik heb dat eens gelezen op dit stukje wereldwijde web: http://en.wikibooks.org/wiki/Guitar/Effects_Pedals#Equalizer (http://en.wikibooks.org/wiki/Guitar/Effects_Pedals#Equalizer)

keithfan
23 december 2011, 11:15
Betekent dat dat hij dus ongeveer hetzelfde doet als de Bass, Middle en Treble (tone) knoppen op je amp? Of zit ik totaal verkeerd te denken?

onrust nv
23 december 2011, 11:20
De parametriese EQ's zijn interesanter 3knoppen laag, 3knoppen mid, 3knoppen hoog(1 knop freq, 1 knop Q, 1 knop boost).

Terminus
23 december 2011, 23:04
Betekent dat dat hij dus ongeveer hetzelfde doet als de Bass, Middle en Treble (tone) knoppen op je amp? Of zit ik totaal verkeerd te denken?

Inderdaad, dat is ook een equalizer, een grafische EQ is alleen wat precieser en uitgebreider.

Han S
23 december 2011, 23:23
De parametriese EQ's zijn interesanter 3knoppen laag, 3knoppen mid, 3knoppen hoog(1 knop freq, 1 knop Q, 1 knop boost).


Mooi, maar als iemand nou vraagt wat een grafische EQ doet moet je hem nog niet gaan vermoeien met een parameet, dat komt later wel.

Bovendien is een grafische veel overzichtelijker en als het een echt goede is kun je er voldoende mee doen.

keithfan
29 december 2011, 13:31
Is de GE-7 van Boss wat? Volgens mij zijn grafische equalizers geen dingen waarvan je na even testen weet of het was is:p

onrust nv
29 december 2011, 17:32
Boss heeft ook de GE-21 1/2 19" rackje, die is echt goed. 21 banden om je geluid te boetseren. Maar ibanez heeft met de PQ-9 en de voorganger daarvan ook mooie EQ's gemaakt.

keithfan
7 juni 2012, 13:41
Sorry dat ik hier naar een lange tijd nog op terug kom, maar ik heb op t cleane kanaal van mijn amp alleen een bass- en treble draaiknop en dus geen knop voor de mids. Kan ik de bass en treble dan allebei op 12 uur laten staan en het dan met een equalizerpedaal in zijn geheel regelen? Zijn er dan ook (goede) eq-pedalen met alleen een bass-, mids- en trebleknop erop? Dat zou voor mij denk ik namelijk genoeg zijn.

Buzzel
7 juni 2012, 16:19
Ik weet eigenlijk niet of er ook 3 bands eq's zijn, maar heb je het dan nodig?


Als je een beetje creatief bent kan je er zelf 1 maken. http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/3band.htm

The Lo Lands
8 juni 2012, 00:06
Sorry dat ik hier naar een lange tijd nog op terug kom, maar ik heb op t cleane kanaal van mijn amp alleen een bass- en treble draaiknop en dus geen knop voor de mids. Kan ik de bass en treble dan allebei op 12 uur laten staan en het dan met een equalizerpedaal in zijn geheel regelen? Zijn er dan ook (goede) eq-pedalen met alleen een bass-, mids- en trebleknop erop? Dat zou voor mij denk ik namelijk genoeg zijn.

Alles kan maar ik zou proberen een zo optimaal geluid te maken met je toonregeling op je amp en deze waar nodig te tweaken met een EQ pedaal! Vergeet niet dat een EQ pedaal vaak ook extra ruis met zich meebrengt, zeker als je het signaal gaat boosten!

Ik gebruik mij EQ Boss GE-7 (met Monte Allums mod) als clean boost met een lichte bump in het laag en mid. Ook ik heb op mijn clean kanaal alleen een treble en bass regeling welke ook zonder de GE-7 prima klinkt.

Daarnaast je vraag over een 3 bands EQ is overbodig aangezien je amp met toonregeling hiervoor een juiste afstelling mogelijk maakt. En zodra je een EQ pedaal hebt betekent het niet dat je ieder frequentie gebied hoeft te bewerken als je begrijpt wat ik bedoel. Een EQ pedaal is een handige extra tool maar voor toonregeling van je amp gebruik je simpelweg de amp.