PDA

View Full Version : Elk versterkers



Hendriks
20 december 2011, 13:53
Ik ga morgen bij iemand langs die wat ELK versterkers heeft o.a. een ES-30 uit 1969 dit schijnt een kopie van een Fender Princeton Reverb te zijn , ik lees hier verschillend over , van fantastisch tot crap.
Graag hoor ik hier ervaringen.

Rock Bottom
20 december 2011, 16:56
Toevallig in Wijchen?

Naar horen zeggen zijn het goed klinkende Fender clones maar moet er goed op de caps en elco's gelet worden.

Zelf ook wel interesse in zon apparaat.

Hendriks
20 december 2011, 17:13
Toevallig in Wijchen?

Naar horen zeggen zijn het goed klinkende Fender clones maar moet er goed op de caps en elco's gelet worden.

Zelf ook wel interesse in zon apparaat.

Nee , niet uit Wijchen . Wat ik begrepen heb is dat je inderdaad de caps en Elco's moet vervangen ,maar dat het dan zeer goed klinkende bakkies zijn.
Hij heeft ook nog een ES 60 2x12 combo.
Ze zijn ptp , dus gemakkelijk te servicen.

Little Jay
20 december 2011, 17:52
Geen ervaring met ELk, maar wel eens gelezen dat Guyatone uit dezelfde stal komt (Tokyo Sound Co.,ltd). Ik heb een Guyatone Reverb Custom en dat is een vrijwel identieke kopie van een Twin Reverb (AB763). Inderdaad was het nodig alle caps en elco's te vervangen maar daarna was het (en is het nog steeds) absoluut een goedklinkende versterker met een zeer authentiek Fendergeluid, -feel en -respons.

Wat positief opvalt:
- bouwkwaliteit van de kast is ronduit goed;
- trafo's zijn goed en klinken prima;
- bouwkwaliteit van het chassis ook prima;
- printplaat (ja, printplaat, geen ptp of eyelet) zeer degelijk en geen pots of buisvoeten aan de print. Bijna net zo degelijk als een eyeletboard (vette koperen banen!) en gemakkelijker te solderen.

Wat minder was:
- de caps en elco's dus;
- buizenvoeten niet zeer solide, beetje crappy;
- inputs en andere electronica hardware (lampjes, pluggen, bedrading) wel ok maar zeker niet top;
- speakers en pots kan ik niets over zeggen, waren al vervangen en dat zegt waarschijnlijk genoeg;
- kabinethardware ook minder degelijk, vooral de tilt-back legs (hadden neiging tot doorknikken!).

Overigens wellicht een waarschuwing: je moet wel inschatten of je met alleen caps en elco's klaar bent. Dan is 't een goede deal, maar de verleiding is groot er meer aan te veranderen: het is mogelijk ze qua klank en kwaliteit zeer dicht bij de kwaliteit van het Amerikaanse voorbeeld te brengen, maar de voor de kosten die ermee gemoeid zijn kon je in mijn geval al bijna een Silverface Twin kopen (maar natuurlijk niet een Blackface... ;-)

Hendriks
20 december 2011, 21:33
Als er wat aan moet gebeuren: stiekum vind ik dat wel leuk , buisvoetjes elco's ,etc , dat is ook voor mij nog goed te doen. Er zit al een goede speaker in en de originele alnico krijg ik erbij. Hij heeft ook nog een Dynacord Bluesbraker clone en 3 London City's in de aanbiedingen , maar ik heb eigenlijk altijd al een Deluxe reverb of een Princeton Reverb willen hebben en dan zou dit wel eens een goed alternatief kunnen zijn.

freddie bassman
20 december 2011, 22:02
daar in wijchen ben k ook wel ns geweest, klein appartementje tot aan de nok vol gevult met amps en rotzooi hahah, VET!

klikokarma
20 december 2011, 23:40
Ik heb al jaren een Elk Twin uit '68. Moet een kopie van een twin reverb zijn, maar zo klinkt 'ie nou niet echt - zal ook mede vanwege de el34's die er in zitten zijn. Desalniettemin best een leuk geluid, met grote uitzondering van de reverb die op z'n best 'apart' te noemen is.
Naar mijn mening dus niet echt crap, maar verwacht niet al te hard dat 'ie als een Fender klinkt.

Bernardduur
21 december 2011, 09:27
Ik heb dr een aantal binnen gehad; moet zeggen dat het heerlijke amps zijn om wat anders van te maken......

De helft had een goed turrentboard en was redelijk gebouwd
De rest has allemaal PTP en zat slecht in elkaar. Zo'n laatste heb ik omgetoverd tot een van mn gig amps

Leuke amps maar sommige zijn echt crap!

bass blom
21 december 2011, 09:28
vroeger stond het inderdaad bekend als imitatie meukzooi :D

Hendriks
21 december 2011, 09:32
vroeger stond het inderdaad bekend als imitatie meukzooi :D

Dat dacht ik dus ook.
Ik ga zo even kijken ,dus zal het met eigen ogen/oren aanschouwen.

zoon van Piet
21 december 2011, 10:24
vroeger stond het inderdaad bekend als imitatie meukzooi :D

Precies, Daar wilde je niet dood mee gevonden worden!

( en wellicht was dat destijds wat kort door de bocht. Maar het verbouwen van hele amps was niet echt gebruikelijk toen. En het woord modden kenden we niet. Met de alom beschikbare kennis van nu kun je er vast een mooi ampje van maken. Ik heb zelf ook een oud vuilnisbakkenmerkversterkertje ( Hup wordfeut! ) dat razend goed klinkt.)

bass blom
21 december 2011, 10:29
ouwe meuk kan heel leuk zijn, ik heb een radio uit 1953 onderweg, ga ik een klein combootje van maken :D

zoon van Piet
21 december 2011, 10:33
Ik ben nog ooit begonnen met twee oude buizenradio's: de speakeruitgang van de ene in de pick up ingang van de andere.. bromde wel een beetje nogal tamelijk, maar het rockte! ;)

Little Jay
21 december 2011, 10:58
Nieuwsgierig geworden naar Elk ben ik wat gaan googlen en kwam oa dit tegen:

Een gozer die een Elk heeft omgebouwd naar een Fender Deluxe-achtige amp:
http://www.guitarforum.co.za/amps-speakers-and-valves/fender-deluxe-amp-build/

En hier gutshots en meer:
http://www.guitarforum.co.za/amps-speakers-and-valves/'new'-tube-amp-elk-vk50-notes-and-guts-pics/

Leuke ampjes als basis voor een project inderdaad!

http://www.ashtonaudio.com/service/amps/fender/bfdeluxe/elk_guts.jpg

Hendriks
21 december 2011, 11:34
Ik ben inmiddels even langs geweest , hij had er 4 staan ,allemaal verschillende , 2 topjes en 2 combo's .
Allemaal gemod , dus elco's caps en een accutronics reverb en ik moet zeggen dat ze behoorlijk goed klinken . De combo's waren 2x12 en dat vind ivm transport niet praktisch .
Nog eens goed over nadenken.

Rock Bottom
21 december 2011, 14:44
Wat voor een tops had hij staan?

Meer info en prijzen mag ook via pm.

PeeVee
21 december 2011, 15:01
Mijn ervaringen zijn anders. Ik heb ooit een ELK Guitarman gehad; volgens mij van eind 60's, een Super Reverb clone. Zag er anders uit (blackface cosmetics) dan plaatje hiervoor in de thread (lijkt me meer silverface / 70's). Misschien is e.e.a. later verbeterd. In het begin was ik er best tevreden over (iets met reverb vond ik op dat moment altijd beter dan iets zonder reverb) maar naarmate ik wat kritischer werd en meer zelf begon te knutselen werden mijn ervaringen minder:

Kast was van waaibomenhout, niet fingerjoined; prutswerk dus.[/*]
Trafo's van zeer slechte kwaliteit; laag rendement, ijzerpakket te gering en erg oxidatiegevoelig[/*]
Chassis van veel te dun (buigbaar) pisbakkenijzer[/*]
Print zeer slordig gesoldeerd met veel "koude lassen"[/*]
Slechte kwaliteit elco's, koppelcaps en weerstanden[/*]
Zeer slordige dunne bedrading[/*]
Zeer dubieuze flimsy buisvoeten[/*]
Flimsy hardware, el cheapo pilot light met goedkoop plastic jewel[/*]
Rendement van de speakers erg laag[/*]
Open pots (dus kraak!) van zeer dubieuze kwaliteit[/*]
Klank zeer matig en te weinig power[/*]
Kortom: STAY AWAY!

Voor heeeel weinig geld is het misschien wel een leuk hebbedingetje, maar het is geen serieuze kandidaat om in te investeren. Je kunt dan beter uitkijken naar een clone van Pearl, die zijn aanzienlijk beter.

bass blom
21 december 2011, 15:19
het is wel grappig te zien hoe veel ouwe meuk van vroeger wat toen brol was nu als vintage gewild lijkt te zijn :D

Hendriks
21 december 2011, 15:25
het is wel grappig te zien hoe veel ouwe meuk van vroeger wat toen brol was nu als vintage gewild lijkt te zijn :D

Toen vonden we het te min .
De amps van vanmorgen klonken absoluut niet verkeerd , maar die waren ook allemaal flink aangepast.

Wel grappig dat de meningen zover uit elkaar liggen , dit zie overal op het net.

Maar ik denk dat ik maar bij mijn Koch blijf , deze is redelijk allround en niet onbelangrijk: licht en compact . De Elks zijn vrij groot en zwaar en dat gaat problemen geven met mijn Polo .
Ik kom nog wel eens een mooie Princeton of Deluxe reverb tegen.

Bedankt mannen.

PeeVee
22 december 2011, 19:46
Wel grappig dat de meningen zover uit elkaar liggen , dit zie overal op het net.
In mijn bericht staan eigenlijk geen meningen, maar gewoon constateringen; zaken die je (ik en ieder ander) gewoon kunt zien, meten en horen. Vrij objectieve waarnemingen dus. Zelfs de kwaliteit van late 70's UL 70/135W (en die was niet best) was nog beduidend beter dan de ELK.

Ik had een ELK van eind 60's (blackface cosmetics), het is best mogelijk dat de kwaliteit per model verschilde (andere fabriek/onderaannemer?) en het is bovendien mogelijk dat er later wat verbeteringen zijn doorgevoerd (OF de kwaliteit daarvoor juist beter was). De ELK die ik had, was in ieder geval niet geschikt om geld in te investeren. Klonk "aardig" maar ook niet meer dan dat. Is best op te leuken, maar zal nooit zo klinken als een the real deal.

Je kunt dan beter een gewone reverb-loze Princeton ombouwen naar PR (zijn nog betaalbaar en is prima te doen) of uitkijken naar een ouwe Ampeg Jet 12 ofzo. Dat zijn klassebakkies. Ouwe Italiaanse of Duitse amps zijn ook nog wel de moeite waard.

Hiero: http://www.vintage-guitars.nl/dynachord-eminent.php
Voor 100 Euro... Best amp money can buy! Die WEM (verkocht) was ook een leukerdje. Heeft zo te zien twee EL84 eindbuisjes (parallel in klasse A?) en een 12AX7 preamp buisje.

guitaraddict
31 oktober 2015, 12:22
Zo'n Dynacord eminent heb ik altijd een fijne versterker gevonden een breed en strak geluid (alleen clean). Moet volgens mij prima klinken met pedaaltjes, niet ?