PDA

View Full Version : In-Ear gekocht



hole
20 december 2011, 10:26
Zo,

deze jongen
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0009999-000_1_images390.jpg
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0009999-000_2_images390.jpg
en deze
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0005672-000_1_images390.jpg
gekocht.

Mijn plan:
Fischer wordt ingebouwd in mijn rack.

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/DSC_2783.jpg


Output 1 blijft t.b.v. FOH
Output 2 (R) gaat naar de Fischer amp (unbalanced jack), L (rechtstreeks vanuit de AxeFX)

Output 2 (R) op mijn "patchbay" op het rack vervang ik door een XLR in. Deze ontvangt dan een XLR met monitormix/zaalgeluid, gaat verder naar de Fischer, R (XLR)

Alles wordt dan dmv een XLR uitgestuurd naar de bodypack, en klettert dan via een Shure SE215 tegen mijn trommelvliezen.

Resultaat: ik kan zelf de hoeveelheid "eigen geluid" in mijn monitormix indraaien

Ben erg benieuwd of in-ear me bevalt:D Zo niet heb ik nu in ieder geval een leuke (maar dure :D) oplossing om met koptelefoon te repeteren thuis. Met de AUX in kan ik ook nog mp3/backingtracks toevoegen aan de mix.

paulusdeBKB
20 december 2011, 10:45
Goeie zet! Laat ons weten hoe het bevalt.

hole
20 december 2011, 11:01
Hoop het vóór kerst te hebben... ná kerst dan uitgebreid verslag

morris
20 december 2011, 11:04
Uitstekende keuze!!
Rackje ziet er erg bekend uit moet ik zeggen ;-)
Het werkt voor mij in ieder geval perfect voor de kleine gigs.

Morris

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/19051_1376823060580_1231977270_31089683_5763850_n. jpg

herrieman
20 december 2011, 11:07
Proficiat,

Hoeveel kost dit handeltje tezamen Hole? En waar heb je het gekocht?

Ziet er allemaal goed uit.

hole
20 december 2011, 11:32
Proficiat,

Hoeveel kost dit handeltje tezamen Hole? En waar heb je het gekocht?

Ziet er allemaal goed uit.

Ik neem aan dat je de in ear-set bedoelt?

Gekocht bij musicstore.com (had eerst bij Thomann bijna op kopen gedrukt, maar Musicstore is € 60,00 goedkoper (op de amp alleen!!))

In ear amp: € 289
Bodypack € 48
Headset € 99 (had ik vorige maand al gekocht)
Totaal € 436

dan nog wat pluggetjes en een kabeltje, maar dat was een tientje of zo en niet echt specifiek hiervoor.

De patchbay was in totaal iets van € 60/70, de furman kostte me toen € 198, en de AxeFX..dat weet je zelf

@Morris Hehe, ja ik denk dat het fijn gaat werken. Vooralsnog gekozen om mono te gaan, maar wellicht net zoals jij stereo in de toekomst. Aangezien wij alleen maar kleine podia hebben (en ik geen andere amp/rack heb) moet ik het hiermee doen, wilde daarom niet bezuinigen op de hardware. Het is aan de prijs (aan de andere kant, vergeleken met wireless :| ), maar ik ben wel klaar nu.

Voor wat betreft de Shures: ik had ze eigenlijk voor mijn mp3 speler gekocht, maar ze bevallen me zo ontzettend goed: sluiten prima af met de standaard foam doppen (ga er nog comply t100's bijkopen, die schijnen nóg beter te zijn), en het geluid is gewoon prima. Genoeg (maar niet teveel) laag, prima hoog. Heb er trouwens ook adapters bij (ook van Fischer toevallig) zodat ik ze eventueel ook in mijn Elacin gegoten doppen kan gebruiken. Ow...en de kabel kan vervangen worden (toch een feature die je normaal op duurdere sets ziet)

Een headset van €600, zal vast beter klinken, maar niet € 500,00 beter ;)

skanky
20 december 2011, 11:51
Waarom ga je niet voor een stereo monitormix en gebruik je de aux in voor je gitaargeluid? Stereo inear is echt een stuk fijner dan mono, ik zou het eens proberen als ik jou was.

hole
20 december 2011, 12:01
Op dit moment heeft onze geluidsman niet de mogelijkheid om een stereo mix te maken (beperkt aantal monitor kanalen), dus ik stereo = iemand anders geen monitor.

skanky
20 december 2011, 12:23
Op dit moment heeft onze geluidsman niet de mogelijkheid om een stereo mix te maken (beperkt aantal monitor kanalen), dus ik stereo = iemand anders geen monitor.

Dan is de keuze snel gemaakt, vervelend voor de zanger...... ;-)

morris
20 december 2011, 13:47
Op dit moment heeft onze geluidsman niet de mogelijkheid om een stereo mix te maken (beperkt aantal monitor kanalen), dus ik stereo = iemand anders geen monitor.

Een tip: als er meer mensen in de band met IEM spelen en als de band een vaste club is, is het zeker de moeite om hier zelf voor te zorgen. Mono iem vind ik persoonlijk verschrikkelijk, geen diepte in de mix en alles zit elkaar snel in de weg. Bovendien vind ik het zelf lastig om met een mono mix op mijn oren de juiste pitch te vinden, kortom, het speelt niet relaxt. Wat wij gedaan hebben is geinvesteerd in een goedkope behringer digitale mixer (ddx3216) en wij maken onze eigen mix voor de iem, onafhankelijk van de FOH. Alles programmeerbaar, dus in principe altijd dezelfde sound. Hierbij konden we 5 onafhankelijke stereo monitormixes maken. Ik heb dan een mix zonder gitaar en met de fisher regel ik daar zelf mijn gitaar bij. Analoog, dus geen last van extra ad/da conversie. En alles zeer betaalbaar, veel meer dan 1500 piek heeft ons dat incl. Bekabeling en cases niet gekost. Dubbel en dwars waard hoor!

hole
20 december 2011, 13:58
Ik heb echt de ballen verstand van mixen.

Wat moet een goede monitormixer (het ding, niet de persoon) hebben? Veel 'auxen' ???

skanky
20 december 2011, 14:13
Ik heb echt de ballen verstand van mixen.

Wat moet een goede monitormixer (het ding, niet de persoon) hebben? Veel 'auxen' ???
Voor inear inderdaad veel auxen. Verder moet het een goede technicus hebben.
Bij stereo inear telt dat erg hard op. 4 muzikanten met stereo inear, en dan nog een subje voor de drummer is al 9 auxen.
Voorbeeld van een 3js shows met band waar ik een tijdje terug monitors deed.
8 muzikanten met inear = 16 auxen
4 extra groepen wedges = 4 auxen
Sub voor de drummer =1 aux
Clicktrack voor mixer drummer =1 aux.

Zo zit je toch alweer op 22 auxen. Analoog zijn er bijna geen tafels die dat hebben, dan moet je alweer digitaal. (Ik deed dat trouwens op een analoge Midas H3000)

herrieman
20 december 2011, 15:38
Hole,

Dank voor de info!

Herman

hole
20 december 2011, 16:10
Een tip: als er meer mensen in de band met IEM spelen en als de band een vaste club is, is het zeker de moeite om hier zelf voor te zorgen. Mono iem vind ik persoonlijk verschrikkelijk, geen diepte in de mix en alles zit elkaar snel in de weg. Bovendien vind ik het zelf lastig om met een mono mix op mijn oren de juiste pitch te vinden, kortom, het speelt niet relaxt. Wat wij gedaan hebben is geinvesteerd in een goedkope behringer digitale mixer (ddx3216) en wij maken onze eigen mix voor de iem, onafhankelijk van de FOH. Alles programmeerbaar, dus in principe altijd dezelfde sound. Hierbij konden we 5 onafhankelijke stereo monitormixes maken. Ik heb dan een mix zonder gitaar en met de fisher regel ik daar zelf mijn gitaar bij. Analoog, dus geen last van extra ad/da conversie. En alles zeer betaalbaar, veel meer dan 1500 piek heeft ons dat incl. Bekabeling en cases niet gekost. Dubbel en dwars waard hoor!

Ik zal het eens in de groep gooien. Denk niet dat iedereen mee wil, sowieso hebben wij belachelijk veel mensen:
Drummer, bassist, 2 gitaristen, 3 blazers en een zangeres. Daarnaast keyboard dat in paar nummers wordt gebruikt. Totaal 3 zangmicro's...dan zit je al op een heleboel inkomend signaal. Geloof dat de FOH en monitoring nu door 2x Behringer 2442FX gaat...geen idee hoe de routing is. Volgens mij blazers + zang op een board en de rest via het andere.

edit: en hoe krijg je het signaal naar én FOH mixboard én monitorboard? (Ja, ik heb er GEEN verstand van what so ever)

ruezzz
20 december 2011, 16:42
Mooi setje... wacht zelf ook (al 4 maand) op een Axe Fx II.
Wat ik mij afvroeg: heb je bij zo'n eenvoudige setup nog een powerconditioner nodig?
Om welke redenen hebben jullie (hole en morris) deze eigenlijk?

morris
20 december 2011, 16:53
Ik zal het eens in de groep gooien. Denk niet dat iedereen mee wil, sowieso hebben wij belachelijk veel mensen:
Drummer, bassist, 2 gitaristen, 3 blazers en een zangeres. Daarnaast keyboard dat in paar nummers wordt gebruikt. Totaal 3 zangmicro's...dan zit je al op een heleboel inkomend signaal. Geloof dat de FOH en monitoring nu door 2x Behringer 2442FX gaat...geen idee hoe de routing is. Volgens mij blazers + zang op een board en de rest via het andere.

edit: en hoe krijg je het signaal naar én FOH mixboard én monitorboard? (Ja, ik heb er GEEN verstand van what so ever)

Tja, dat wordt inderdaad een behoorlijke klus met zo'n band... Maar voor 5 man is het prima te doen. Bassisten willen vaak geen IEM is mijn ervaring en blazers, tja...

De axe heeft twee global outs; één gaat naar de Fischer voor mijn eigen monitoring (deze output kan ik dan nog apart EQ-en om deze af te stemmen op mijn oordopjes), de andere global out gaat naar het patchpanel aan de voorkans en heeft 2 sets XLR l/r gebalanceerd uit (intern doorgelust). We hebben zo'n speciale multiconnector (kom ff niet op de naam), de FOH krijgt gewoon 16 lijntjes van ons en klaar.

morris
20 december 2011, 16:54
Mooi setje... wacht zelf ook (al 4 maand) op een Axe Fx II.
Wat ik mij afvroeg: heb je bij zo'n eenvoudige setup nog een powerconditioner nodig?
Om welke redenen hebben jullie (hole en morris) deze eigenlijk?

Tja, meer als veredelde stekkerdoos en overspanningsbeveiliging. Ik wil graag zien welke spanning ik heb voordat ik alles aanzet. En 2 extra lampjes natuurlijk! ;-)

hole
20 december 2011, 18:46
+1 stekkerdoos en enige overspanningsbeveiliging.

@morris: net even de handleiding van die Behringer doorgelezen (snel). Snap er niet zo veel van, maar ding heeft ' maar' 4 auxen. Als deze dan stereo zijn kom ik nog maar op 4 stereo mixen ipv 5?

Trouwens, kan een AxeFX tegen phantompower op zijn XLR outputs?

morris
20 december 2011, 19:17
+1 stekkerdoos en enige overspanningsbeveiliging.

@morris: net even de handleiding van die Behringer doorgelezen (snel). Snap er niet zo veel van, maar ding heeft ' maar' 4 auxen. Als deze dan stereo zijn kom ik nog maar op 4 stereo mixen ipv 5?

Trouwens, kan een AxeFX tegen phantompower op zijn XLR outputs?

Dat zou ik even moeten checken bij de drummer, die is studiotechnicus en heeft dat ding zo ingesteld. Ik weet alleen welke knopjes ik moet indrukken. Adaptieve intelligentie heet dat (monkey say monkey do) :soinnocent: Ik weet in ieder geval zeker dat wij 4 verschillende stereo mixen gebruiken.

Voor wat betreft phantom power, ik heb het zelf nog nooit getest, maar als daar moet de AxeFX zeker tegen kunnen. Ik zal het morgen eens checken.

Morris

dml
20 december 2011, 19:36
Ik zal het eens in de groep gooien. Denk niet dat iedereen mee wil, sowieso hebben wij belachelijk veel mensen:
Drummer, bassist, 2 gitaristen, 3 blazers en een zangeres. Daarnaast keyboard dat in paar nummers wordt gebruikt. Totaal 3 zangmicro's...dan zit je al op een heleboel inkomend signaal. Geloof dat de FOH en monitoring nu door 2x Behringer 2442FX gaat...geen idee hoe de routing is. Volgens mij blazers + zang op een board en de rest via het andere.

edit: en hoe krijg je het signaal naar én FOH mixboard én monitorboard? (Ja, ik heb er GEEN verstand van what so ever)

Belachelijk veel mensen wil niet zeggen dat je ook belachelijk veel kanalen voor monitoring nodig hebt. Ik tel welgeteld 13 kanalen voor monitors, ervan uitgaande dat de drummer niet én zijn toms én zijn hihat én zijn overhead over de monitor gooit. Een paar nummers keyboard kun je mijns inziens ook volstaan met een mono keyboard signaal voor monitors.
Een stereo in-earsignaal is te gek maar is niet altijd even nodig en niet iedereen wenst dit. Je kan je signaal ook breed maken door het mono monitorsignaal, voordat het naar je in-ears gaat, door een galm te halen (Alesis Nanoverb!) om het wat ruimtelijker te maken, dat scheelt je ook weer een aux.

Het signaal naar én FOH én monitordesk is een kwestie van splitten. Is op zich niets bijzonders en gebeurt in nagenoeg alle gevallen al bij het stageblock.

Liquid_Metal
20 december 2011, 21:38
Topic doorgelezen en het gaat echt weer kriebelen: al te lang niet echt live gespeeld en getweakt (gelukkig eindelijk wel concrete doelen met de band).
Ik speel repetities op IEM. Elektronisch drumstel dus laag volume, maar nog geen behoefte gehad aan stereo (het klinkt sowieso matig :P).

Yek1
21 december 2011, 08:26
Ben benieuwd hoe het bevalt, Mark.

Ik heb 2 jaar IEM gespeeld. Veel geïnvesteerd, Yamaha tafels met heel veel AUX'en, iedereen oortjes op maat, IEM units, podium was hélemaal stil (elec.drums, loadbox ipv speakers enz.). Geluidsmannen waren dolblij.

Probleem was dat iedereen steeds maar bleef bijstellen op de monitortafel, dus een digtale tafel met geheugen is wel een goed idee. Geluid was okay, maar het rock'n'roll gevoel was weg. Was erg blij om terug te keren naar geluid op het podium. Sowieso is het in kleine kroegen raar om geen backlinegeluid te hebben.

showband
21 december 2011, 09:25
Op dit moment heeft onze geluidsman niet de mogelijkheid om een stereo mix te maken (beperkt aantal monitor kanalen), dus ik stereo = iemand anders geen monitor.

maar je gitaargeluid is toch wel stereo op je in ear? Dat kost geen zaalmix.

Je kan trouwens als je dit soort "more me" kastjes gebruikt ook een standaard stereomix laten maken en met de toetsenist+bassist+gitarist een stereomix delen. Je eigen instrument zet je op je eigen set harder.

Met de blazersgroep doe ik dit ook.

mono werkt voor veel muzikanten overigens prima. De zangdames bij ons draaien gewoon mono. soort "don't ask don't tell"verhaal. We hebben het er nooit over gehad. EN ze hebben het nooit gemerkt. scheelt weer twee auxen... :chicken:

powerconditioners zijn overgewaait vanuit internationale racks. Zolang je in nederland/duitsland speelt en gewoon uit het lichtnet werkt zijn ze totaal overbodig. Soms zijn de oerwouden aan regeltjes en controles ergens goed voor. Als eerste band op een festival met aagregaat als eerste een steker in het stopcontact moeten steken....OK. En 10 meter over de grens van belgie.... hmggg

hole
21 december 2011, 09:40
maar je gitaargeluid is toch wel stereo op je in ear? Dat kost geen zaalmix.
Ik speel mono, dus nee (wel geluid op twee oortjes natuurlijk)



Je kan trouwens als je dit soort "more me" kastjes gebruikt ook een standaard stereomix laten maken en met de toetsenist+bassist+gitarist een stereomix delen. Je igen instrument zet je op je eigen set harder.

Met de blazersgroep doe ik dit ook.

Da's wel een goeie tip ja. Zal het er eens met de geluidsman over hebben. Thanks! (Overigens , we hebben geen toetsenist, maar een keyboard dat afwisselend door verschillende mensen wordt bespeeld, maar je verhaal is duidelijk :D)

@Morris, nog eens de handleiding doorgelezen van die digitale Behringer. 4x stereo aux + main out = 5 stereo mixen ...

hole
21 december 2011, 13:24
Afgeleverd op:
Woensdag, 21/12/2011 op 12:19
Achtergelaten op:
Receptie

..sinds wanneer heb ik thuis een receptie??

Maar goed, hopelijk vanavond eerste indrukken!

showband
21 december 2011, 13:25
ze bedoelen dat je een staand feestje had?

hole
21 december 2011, 13:43
ze bedoelen dat je een staand feestje had?

Hmm, toch maar eens een hartig woordje met mijn vrouw spreken dan.... Als de kat van huis is.....??? :D

hole
21 december 2011, 17:56
@Morris,

waar is die ijzeren plaat voor, die meegeleverd wordt? Hoort die ook bij het rackmontage kitje (die twee brackets met oren om 'm in je rack te hangen)??

Liquid_Metal
21 december 2011, 20:57
Nou Mark, waar blijf je? :soinnocent:

morris
21 december 2011, 21:00
@Morris,

waar is die ijzeren plaat voor, die meegeleverd wordt? Hoort die ook bij het rackmontage kitje (die twee brackets met oren om 'm in je rack te hangen)??

Die is voor de onderkant volgens mij, voor als je er nog een ander soort 9,5" apparaat naast wil zetten. Ik heb hem niet gebruikt.

hole
21 december 2011, 21:48
Zo.

De eerste indruk is goed, heel goed.

Tot nu toe heb de Axe (via mijn Shure) alleen via mijn Edirol UA25 (Usb audio interface) gehoord....in mono (Sum L+R).

Nu dus via de Fischer ..in stereo.

Wel eerst in mono geprobeerd, en dat is meteen toch al een beter geluid dan de Edirol hoor...maar in stereo..WOW!

Ik weet dat stereo spelen live weinig uithaalt, maar man man man wat een breed geluid krijg je dan.. maar goed dat heeft weinig met de Fischer te maken.

Het geluid is meer dan prima. Zelfs op mijn muziekkamer/kantoor klinkt het via mijn Shures beter dan door de actieve monitor...

Kan niet wachten om hem met de band te proberen.

hole
23 december 2011, 10:48
Zie dat ze bij musicstore nu de prijs van de amp hebben verhoogd naar Thomann niveau...heb ik toch geluk gehad!

edit: kan ik zonder (al te veel) kwaliteitsverlies een signaal intern doorlussen ?

Dus Axe-fx -> Jackoutput op patchbay->in-ear amp

(met doorlussen bedoel ik dat ik een extra draadje soldeer aan de jackoutput en dat dan doorstuur naar de in-ear amp)

hole
27 december 2011, 09:05
Brakke phone-foto

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_20111227_075553.jpg

doorlussen lijkt geen problemen op te leveren.

Even over nagedacht, en net zo aangesloten als morris, dus Axe via de AUX en monitor signaal via beide XLRs

@Morris, staat de jouwe niet gruwelijk hard? (of heb je je bodypack heel laag staan?)

showband
27 december 2011, 13:10
je hebt nu 6 units rack voor effectief 2.5 units knopjes tijdens het optreden?

Waarom geen aansluitingen en powerconditioner aan de achterkant? Dat scheelt de helft sjouwen.

hole
27 december 2011, 14:25
qua gewicht zal het niet veel schelen heh.

2 redenen:

- ik had deze case nog liggen
- ik heb 'm meestal naast me op de grond staan, op de achterkant. Door op deze manier aan te sluiten, kan ik nog steeds overal bij.

hole
4 januari 2012, 12:15
Even een update.

Heb de in-ear nog niet 'in een band-setting' gebruikt, omdat (ivm de feestdagen) er geen repetitie is geweest. Wel heb ik het gewoon thuis gebruikt.

Samenvattend: al mijn AxeFx patches zijn op de schop gegaan. Ze klonken veel te schriel, iel en dun. Waarschijnlijk omdat de weergave van mijn wedge niet optimaal was (en ik ze daarop afstelde).

Daarnaast ben ik dus stereo gaan spelen.... waarom ik dat niet eerder heb gedaan, ik weet het niet, maar dat maakt dus ook véél verschil in de 'volheid' van het geluid. En dan gebruik ik niet eens 'hard panning', maar gewoon subtiele ruimtelijk effecten (bv: twee verschillende cabs in stereo, en die dan net uit het midden van het stereobeeld draaien). Dat maakt echt een enorm verschil.

Kortom: uitermate tevreden met mijn aankoop. Ik zit met nog meer plezier aan de knoppen te draaien en te spelen.

Kan niet wachten om het in de band te testen!

showband
4 januari 2012, 12:56
even een bummer....

het inregelen van je sound op koptelefoons/in-ears gaat bijna nooit goed.

Te veel galm, te veel laag, te veel effect. resultaat modderig veraf geluid.

Met zulke dure spullen gewoon eerst eens in de oefenruimte met de weergever van de band (PA gitaarvrsterker) op goed volume bij een CD geluiden maken is het devies.

Dan finetunen op volume met de band erbij.

hole
23 januari 2012, 14:08
Zo. Afgelopen zaterdag voor het eerst bij een optreden kunnen testen.

Maakte alle verwachtingen waar. Nog nooit zo relaxed staan te spelen. Eindelijk geen gezeik met niet horen van mezelf of medebandleden. Aanrader dus.

Overigens: sounds waren prima, dus afstellen via koptelefoon werkt toch wel goed.

minoin
31 januari 2012, 09:25
Mooi dat het je is bevallen! Ik speel al een tijdje met inear en het is qua samenspel een verademing, heerlijk! Ik ken het gevoel van ontspannen spelen inderdaad. Toch is de directe sound uit je buizenamp/cab wel het lekkerste, hoe je de boel ook mic'ed.

Yek1
31 januari 2012, 09:26
Zo. Afgelopen zaterdag voor het eerst bij een optreden kunnen testen.

Maakte alle verwachtingen waar. Nog nooit zo relaxed staan te spelen. Eindelijk geen gezeik met niet horen van mezelf of medebandleden. Aanrader dus.

Overigens: sounds waren prima, dus afstellen via koptelefoon werkt toch wel goed.

Top!!!!!!!!!