PDA

View Full Version : Electronica Les Paul overnieuw doen.



Cinaed666
19 december 2011, 20:07
Hey allemaal, ik ben hier weer met wat geleuter over mijn Japanner :)
Tijdje geleden viel de treble pickup constant weg, en het gebeurde opnieuw, dus ik dacht even de plaatjes vanachter eraf te doen en kijken wat er aan de hand was. Wat ik vond was een zootje draadjes dat, na het dekseltje deraf te halen, er zowat uitviel. Nu komt er enkel wat gebrom uit mijn gitaar.
Ik dacht laten we het hele zootje overnieuw doen, om wat meer ervaring op te doen, zeker te zijn dat het blijft werken aangezien ik binnenkort wat optredens heb, en dan direct die toggle switch die op mijn gitaar staat aan te sluiten als coil tap of iets dergelijks.

Kan er iemand mij wat advies geven? Ik zit in de electronica branche, dus ik heb geen schrik van een soldeerbout, maar de elektronica van gitaren zijn nieuw voor me. Wat voor draad gebruik ik best? Als de binnenkant dan toch leeg is, kan ik de holte evengoed shielden... Wat gebruik ik hier best voor? Welke aansluit-opties heb ik? Ideeën voor die toggleswitch? (Alleen passieve componenten aub.)

Ideetje: Als ik hem niet kan coil tappen, maak ik er gewoon een killswitch van, kwestie van niet altijd de volume dicht te moeten draaien, en hiermee wat te spelen bij outros. Mijn Epi SG heeft zo'n switch ingebouwd in de tone knop, en da's best leuk om mee te rommelen. :D

(foto's volgen)

Edit: blaas nooit in de holte van een 35-jaar oude gitaar met je ogen open. Auw. :D

Edit 2: Tis heeeeel lastig om te fotograferen, maar er komen 3 draadjes toe (elke keer met een ground, dus eigenlijk 6)
op die switch, een ground, en dan de twee pickups veronderstel ik. de middenste zou ground moeten zijn?
Dan zit er aan de andere kant van die switch nog een kort draadje dat tot niets dient...

Alle grounds hangen nergens aan vast... Moet dit gewoon een gemeenschappelijke ground worden? En dat kleine apartje draadje? Ik probeer een foto te nemen, maar mijn camera houdt niet van macro-foto's :(

Orpheo
19 december 2011, 21:18
Voor Toggles is er vrijwel niks beters dan switchcraft.

Over de aansluiting: 1 poot voor brug, een voor hals, een draad die naar de output gaat en een aarde.

Ik shield de cavity nooit. Kost mij teveel hoog.

Qua draaddikte. Wat ik voor hadden henb. Maakt niet heel veel uit denk ik.

Qua pots pak ik altijd cts of bournes pots.

Alle Grounds zitten op een gemeenschappelijke plek in de cavity. Bij soige Gibson's is t n pootje tussen de pots in, soms is de metalen plaat waar ze op zitten de gemeenschappelijke aarde. Zolang alles maar verbonden is aan t ene draadje dat naar de studs loopt, is alles ok.

Cinaed666
19 december 2011, 21:48
Heb nu die 3 grounds (?) aan mekaar verbonden, maar er lijkt nog iets mis te zien, als ik de tone wat opendraai komt er een hoog gezoem uit... Het zou kunnen dat ik op de output de ground en positieve terminal heb omgedraaid? Morgen dan maar eens omdraaien en zien wat dat doet, of iemand anders een idee? Heb die switch er dan maar als Kill tussen gegooid.. Verder werkt alles wel, direct wat olie in de pickup toggle gedaan, en nu klikt die wat minder op de versterker :)